{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.437 visninger | Oprettet:

Sadle til hest med tætsidene torntappe {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har et lille spøgesmål smiley

Jeg få min hoppe hjem efter hun var været ca 8 måneder ved en veninde
Hun fik konstateret tætsidene torntappe sidste år hvor jeg fik af vide hun godt kunne blive ridehest med hjælpe fra genoptræning men grundet skole osv havde jeg ikke tiden til det
Så en veninde var så sød at tage sig af hende og nu komme hun så hjem igen da hun ikke kan havde hende mere

Sagen er den jeg skal havde fundet en sadel til hende igen og tænke om i kan anbefale nogen ville især grene høre fra jer med heste/ponyer der har tætsidene torntappe os

Når hun er faldet til her hjemme igen kommer hun i røntgen igen for at være 100% sikker på hvordan det går med ryggen inden der skal sadle og det hele på ryggen af hende igen
Det vægter self meget højt hvad dyrlægen siger jeg få henne hjem her på fredag så regner med hun få en måned til at falde lige så stille til og så sender jeg hende i røntgen

Så håber i ville dele med mig hvad i synes er nogen gode sadler for heste så har man jo lidt og kigge på ind til jeg ved nærmer besked om ryggen igen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sadle til hest med tætsidene torntappe
  • #1   29. mar 2016 har du overvejet at købe en bomløs sadel til hende smiley

• #2   29. mar 2016 tanken har stafet mig smiley
    Tænker nu kunne jeg måske få nogen gode ideer her inde fra og så snakke med en sadeldims bagefter smiley

• #4   29. mar 2016 Uanset hvordan en hest torntappe sidder skal en sadel altid passe hesten og give plads til rygsøjlen og skulderne. En bomløs fordeler ikke rytterens vægt helt så godt som en god bomsadel. Det der er bagefter er allermest vigtig er hvordan hun bliver trænet og redet. Har hørt at det er noget med 80% at alle DV som har tætsiddende torntappe, de fleste fungere fint bare de bliver redet så ryggen kommer op dem og torntappene derved skilles ad.

• #5   29. mar 2016 self skal sadlen tilpasse kunne ikke drømme om andet
    Ved os træning har en stor del at sige det er derfor hun skal i genoptræning og der efter skal vi havde undervisning på som evt har erfaring inde for det her område så hun bliver redet rigtigt

• #6   29. mar 2016 Sadelmærke er underordnet for hesten, men den skal passe . ridningen er alfa og omega for din hests problem. Den skal frem og ned så ryggen kommer op. Held og lykke ?

• #7   29. mar 2016 Min erfaring med bomløs sadel er, at det er sværere at finde balancen i dem. En hest med tætsiddende torntappe har brug for en rytter i balance. På min tidligere part, der har tætsiddende torntappe, red jeg meget letridning i opvarmningen. Det fungerer også bedst i en alm. dressursadel, der selvfølgelig er tilpasset, og har et rigeligt bredt kammer.

• #8   29. mar 2016 En bomløs sadel er en VIRKELIG dårlig ide til en hest med tætsiddende torntappe ! Det er sværere for hesten, at få ryggen langt nok op, til at torntapperne an adskilles i en bomløs.
    Man skal opbygge så mange rygmuskler, at de bære sadlen/rytteren udelukkende på de veltrænede muskler.

En hest med tætsiddende torntappe kan SAGTENS blive ridehest igen - hvis den bare bliver trænet korrekt.
    Den skal hele tiden have ryggen oppe, så torntapperne holdes adskilt og hesten bruger sine rygmuskler i stedet,

Det er svært at sige et Mærke, da ALLE heste er forskellige. Men har oplevet at rigtig mange heste med tætsiddende tappe, kan gå med Prestige sadler, da de har enorm meget frihed og super god plads i kammeret og hen over ryggen.

• #9   30. mar 2016 Hvilken sadel har din veninde brugt til hende?

• #10   30. mar 2016
    ... Hvor er factsene lige på alle de fordomme om bomløse?

• #11   30. mar 2016 Vil nu ikke kalde det fordomme, det er jo logisk nok og korrekt at en bomløs sadel ikke er god til en hest med tætsiddende torntappe, af de grunde der er nævnt.

• #12   30. mar 2016 Find en dygtig sadelmager, og få en sadel der passer til hesten.

Men det aller, aller vigtigste med en hest med tætsiddene torntappe, er træning og atter træning, så den kan få opbygget en god muskultur. Hesten skal trænes, så den får en stærk overlinie - det er hårdt arbejde.

PS en bomløs er ikke trykfordelene nok....

• #13   30. mar 2016 Her komme så lidt om de bomløse sadler evne til at trykfordele.

Studie om bomløse sadler og islandske heste Fagligt

I det nyeste nummer af magasinet "The Horse" har den amerikansk fødte journalist/freelance skribent Christa Lesté-Lasserre, skrevet en artikel baseret på et schweizisk studie/forsøg om bomløse sadlers effekt på islandske heste.

En gruppe forskere fra Schweiz har fokuseret på forskellige sadlers påvirkning eller mangel på samme i forhold til hestens bevægelsesmønster. En af forskerne i gruppen er Katja Gester-von Peinen, DVM, som er klinisk forsker i "Department of Sports Medicine at det Equine Clinic of Vetsuisse Faculty in Zurich". Forskerne ønskede at teste forskellige sadlers påvirkning på islandske heste, netop fordi de islandske hestes skulderbevægelse og forbensaktion spiller nøje ind i deres unikke gangart tølt, hvor hesten netop skal have maximal skulderfrihed i denne gangart.

Forskerteamet bag undersøgelsen undersøgte både bomløse sadlers påvirkning samt sadler med træboms påvirkning og nåede frem til, at de bomløse sadler gav den største punktuelle tryk-påvirkning og var dårlige til at fordele rytterens vægt over hesten end sadler med træbom gjorde.

Forskerteamet ville gerne myten om de bomløse sadlers evne "til at kunne passe enhver islandsk hest" og "at en bomløs sadel giver mere bevægelsesfrihed" til livs, og deres studie viste netop dette.

I deres studie Geser-von Peinen og hendes kolleger undersøgte 12 islandske heste på et skridtbånd i skridt og tølt, mens de blev redet af 2 forskellige ryttere med forskellig vægt. En rytter på 65 kilo og en rytter på 75 kg. Hestene blev testet med en almindelig dressursadel med træbom, med en klassisk islandsk sadel med træbom og en bomløs sadel. Under testen af alle de 3 sadler målte man sadlernes trykfordeling, bevægelsesfrihed i skulder/forben og knoglernes bevægelsesmønster.

Den bomløse sadels test viste tydeligt, at der var en stor koncentration af vægt på den forreste del af hestens rygsøjle og ofte direkte på ryggens hvirvler. Testen af sadlerne med bom af træ viste at koncentrationen af trykket over hestens ryg blev fordelt mere jævnt over hele bærefladen, men med mere tryk på den bagerste del af hestens rygsøjle.

Der var ingen forskel i testen om hestens skulder/forbens bevægelsesfrihed på den bomløse sadel og de to sadler med træbom.

Forsøget/Studiets pointe blev ifølge forskergruppen og Geser-von Peinen, at ryttere nøje skal vælge sadel basseret udfra kriteriet "hvordan sadlen passer til den enkelte hest samt fordelingen af trykket på hestens ryg i stedet for hvordan rytteren TROR at sadlen kan give hesten mere bevægelsesfrihed ligegyldig hvilken disciplin man som rytter bruger sin hest til eller hvilken hesterace man rider".

Forsøget viser at det gør ingen forskel om det er en islandsk hest eller enhver anden hesterace, så SKAL sadlen passe til den enkelte hest.

Forsøget viste også, at ryttere skal være meget opmærksomme og forsigtige med det tryk, som sadlen/rytteren udsætter hesten for når det handler om de bomløse sadler. For forsøget viste tydeligt, at "problemet med bomløse sadler er at de IKKE trykfordeler på hele hestens ryg, som en bomsadel gør".

Forskerteamets holdning er, at bomløse sadler på islandske heste ikke er det bedste valg fordi de netop ikke giver en bedre skulder/forbens bevægelsesfrihed end andre sadler gør og fordi den bomløse sadel ikke formår at udligne/fordele rytterens vægt over en større bæreflade men netop bliver meget punktuel i trykket oftest med for stor belastning på den forreste del af hestens ryghvivler.

Forskerteamets forsøg/studie blev udgivet i "The Veterinary Journal".

Artiklen kan læses i sin fulde længde her:

www.thehorse.com/articles/34359/how- do-different-saddles-impact-horses- movement

Foto: Snugg fra Grundet hus med Jóhann R. Skulason til NM 2014 - billedet er ikke afhængig af den originale artikel.

• #14   30. mar 2016
    Hvis man er lidt kildekritisk og går ind og læser nærmere omkring studiet vil man finde ud af at:

1 - det er kun lavet på islandske heste

2- det er kun lavet på tre slags sadeler; en bomløs, en islandsk sadel, en dressur sadel.

Det er to af de store faldgrupper. Der er flere. Men for det første så duer det ikke ud fra et studie, lavet på EN slags bomløs og konkludere at alle bomløse ikke duer. Der findes 117 slags forskellige bomløse, alt fra en pap sadel til 500 kr, til en du ikke kan se er bomløs til 15.000 kr.

Der udover, så har islændere ofte et kort sadel leje og at bruge kun en race, giver også et ret lille billed - fx ud fra hvis sadelen har været for lang.

Også er undersøgelsen lavet på få heste.

Den undersøgelse der svare til at du tager 10 arabere, ligger en Isabell werth sadel på og ud fra den konkludere om det er en dårlig sadel eller ej.

• #15   31. mar 2016 Det er fuldstændig korrekt, at undersøgelsen skulle optimalt have været udført med en større gruppe forskellige heste og flere forskellige sadler.
    Men nu kan denne undersøgelse godt bruges som et fingerprej, om tendenser.

Men konklusionen kan jeg personligt kun være ening I
    Forsøget/Studiets pointe blev ifølge forskergruppen og Geser-von Peinen, at ryttere nøje skal vælge sadel basseret udfra kriteriet "hvordan sadlen passer til den enkelte hest samt fordelingen af trykket på hestens ryg i stedet for hvordan rytteren TROR at sadlen kan give hesten mere bevægelsesfrihed ligegyldig hvilken disciplin man som rytter bruger sin hest til eller hvilken hesterace man rider". smiley

Jeg er ikke ude med riven efter de bomløse sadler, men jeg ville ALDRIG vælge en til en hest med tæt siddende torntappe!

PS jeg har ikke kendskab til at der er lavet andre undersøgelser om bomløse sadler.

Kommentér på:
Sadle til hest med tætsidene torntappe

Annonce