{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.636 visninger | Oprettet:

Døgnfold - læskur/ikke læskur {{forumTopicSubject}}

Davs.

Jeg har svært ved at finde på nettet, om det er lovkrav med læskur i sommerperioden når hestene er på sommergræs.

Jeg har fundet i loven dette:

§ 19. Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.
Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.
Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding.

MEN hvad er reglerne for døgnfold i sommerperioden??

Og jeg snakker regler og love, ikke meninger smiley Dem har jeg også selv massere af, men det gør dem ikke mere lovlige af den grund smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Døgnfold - læskur/ikke læskur
  • #1   7. maj 2016 Som du så fint kan læse er der kun regler om læskur i vinterperioden og i vinterligende vejr.

    Altså er der ingen regler om læskur i sommerperioden og når vejret ikke lige er vinterligende (sne og frost)


  • #2   7. maj 2016 Det står lidt i det du har fundet smiley i vinterperioden og i vinterlignende vejr er det påkrævet, ellers ikke. Så nej, de behøves ikke et læskur om sommeren.

  • #4   7. maj 2016 Og det er i helt og holdent sikkere på? smiley
    - Ikke fordi jeg ikke tror på jer selvfølgelig, det er bare fordi jeg skal være sikker i min sag, inden jeg bruger det. Jeg står nemlig med et opstaldningssted der ikke vil have hest på døgnfold her til sommer, da de ikke har nogen læskure og derfor tror at det ville være ulovligt. smiley

    Tak for svar


  • #9   7. maj 2016 Der er IKKE noget lovkrav om læskur til hestene om sommeren/ikke-vinterlignende vejr.

    Der er ingen dato - dvs man kan ikke sige at fra maj-okt er det lovligt uden læskur. Hvis maj i princippet er med sne og blæsevejr, så må hestene ikke stå ude i mere end 12 timer, hvis ikke de har adgang til læskur.

    Jeg har de sidste 10 år haft læskur/løsdrift på mine folde - og det er om sommeren de står i det. I snevejr står de lige så gerne udenfor læskuret. Men om sommeren når de generes af fluer og andre insekter, og når solen bager, så står de i læskuret fra kl 10-19.

    Mvh Charlotte


  • #10   8. maj 2016 Der er ingen love om læskur i sommerperioden.

    mine har læskur og de bruger det ALDRIG. de er der kun når jeg fodre med krybbe foder


  • #11   8. maj 2016 Mine går uden læskur om sommeren, men de har træer de kan gå i skygge af når middags solen bager.

    Der står vist intet i loven om skyggekrav til højsommeren, det vil jeg ellers mene var et must smiley


  • #12   8. maj 2016 Der er ikke lovkrav om læsskur om sommeren nej. Men hvis ikke der er træer eller anden mulighed for skygge på folden, så mener jeg nu alligevel man bør lave enten læskur eller andre skyggemuligheder, hvis hesten skal gå der døgnet rundt.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #13   8. maj 2016 Vi bruger godtnok ikke døgnfold men når det er rigtig varmt og insektpresset er højt står de ude om natten og inde midt
    På dagen i en dejlig kølig stald så den gamle kan få sin søvn hun ligger ikke ned udendørs smiley


Kommentér på:
Døgnfold - læskur/ikke læskur

Annonce