{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.025 visninger | Oprettet:

Fodreplan til tynd hest! {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Primært jer med tynde heste, eller heste til den tynde side smiley

Hvordan har i fodret dem op? Hvor meget of hvad fodre i med?

Hvad koster det jer månedligt?

Får denne hest hjem som life har været angrebet af 3.000 orm (er behandlet) og han skal derfor tage på, så derfor ønsker jeg at se nogle fodreplaner fra andre smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodreplan til tynd hest!
  • #1   14. maj 2016 Pavo Nature's Best (min hoppe på 1.57,5 æder 3-4 sække pr måned)
    Sand ud (for sikkerheds skyld)
    Gerne olie i foderet!
    Vigtigst af alt: vitaminer og hø/wrap ad Libitum smiley
    Det fungerer så godt på min meget smalle hoppe som er et helvede at holde hul på smiley

- held og lykke! smiley

• #4   14. maj 2016 Det vigtigste er, at du ikke overfodrer den i begyndelsen. Mange små måltider! Lucerne, majs og olie er godt til tynde heste, samt masser af grovfoder. Og et godt kvalitetsfoder, hvor du får hjælp af en med forstand på foder til at lave en foderplan. De har mere forstand på det end alle os andre smiley

• #5   14. maj 2016 Det er rigtig svært bare at kopier en foderplan også bruge den på en anden hest, men ideerne er gode nok.

Da jeg i vinters stod med samme problem, fjolleren var alt for tynd, øgede jeg mængden af foder, dette resulterede i at han tilsidst nægtede at spise overhovedet. (der er ikke meget fjordhest over min pony vel)

Så jeg skulle også tænke god smag ind i fodre sammensætningen og nej det var bestemt ikke alt fodre som behagede min fjoller. Så tænk god smag ind i fodret.

Ellers vil jeg tilslutte mig koret at, hø / warp ad libitum olie i fodret også et kraftfoder hvor der er noget energi i. Altså mange FE pr 100 kg. Og har han problemer med at spise op, kan det også være en ide at se hvor meget fylder den mængde foder.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #6   14. maj 2016 Hø eller wrap så meget den kan spise, det er den primære foderkilde til heste, derudover ville jeg finde et godt tilskudsfoder, ikke fuldfoder som div muslier er, til at få huld på hesten udover hø ville jeg bruge fiberpiller, der er alt inkl. Olier i og de kan let skrues op og ned uden at rykke ved vit. Og mineraler.

Husk det tager tid at komme op i vægt men du går en tid i møde hvor græsset kan hjælpe den godt på vej.

Fordelen ved at fodre tilskudsfoder og fiberpiller er at du ikke skal fodre store portioner.

Prisen hvis jeg tager udgangspunkt i vores DV i vedligehold vinter

900 gram Horsepro Elite
    1000 gr Horsepro fiberpiller

Det koster ca. 450 kr. Om måneden

• #7   14. maj 2016 JM; ville man f.eks godt kunne fodre med wrap så meget han kan spise, og så bare maxi Rice og fiberpiller hvor den stadig er dækket ind? smiley

• #8   14. maj 2016 grovfoder ad libitum af god kvalitet og vit/min af høj kvalitet og evt suppler med majs eller olie.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#9   14. maj 2016 Maxi Rice er sindsygt dyrt i forhold til fiberpiller vil ikke mene at det er nødvendig her i græsnings sæsonen

Du får heller ikke nogen vit og mineraler i disse to typer foder du skal give tilskudsfoder feks som jeg gør er konc vit og mineral

Min dyrlæges væddeløbere er på den kost og vinder løb så jeg vil mene at du godt kan "nøjes" med det smiley

• #10   14. maj 2016 Jeg har en gammel hest opstaldet som ikke har ret mange tænder tilbage og derfor ikke kan spise strå, så hun kræver ekstremt mange fe i sit krybbefoder.

Noget af det billigste fe er olie. Derefter kommer fiberpiller. Det kræver at man har mulighed for at at bløde op, hvis det skal gives i større mængder. Jeg har haft stor succes med at fede op på opblødte fiberpiller tilsat olie. Dertil et koncentreret tilskudsfoder, her equsana rocky.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#11   14. maj 2016 Mette fiberpiller kræver kun opblødning hvis du giver mere end 500 gram Per måltid til heste, så ved 3 måltider kan du give 1,5 kilo om dagen og det er rigeligt

• #12   14. maj 2016 Jeg giver i øjeblikket 2,5 kg om dagen, og da vi ikke fodrer fem gange om dagen, så skal de blødes op.

Med tre fodringer om dagen kan du komme op på 1,5 kg, men det ville slet ikke være nok til de tynde heste, jeg har fodret på.

• #13   14. maj 2016 Mette; hvor meget ville du cirka give min (udfra billedet)

• #14   14. maj 2016 Jeg kan udfra billedet ikke vurdere hvor tynd han er. Hvor stor er han? og hvor mange kilo vil du skyde på der mangler?

Mængden kommer også meget an på, hvor meget strå du kan putte i ham og hvad han ellers får.

• #15   14. maj 2016 Han er 168,

Er ikke så god til det med kilo og ved ikke om det er i overkanten hvis jeg siger 150 kg.. smiley

Og han får så meget wrap han kan spise og så vitamin/mineral bolsjer fra Equsana som jeg mener han skal have 5 ad

• #16   14. maj 2016 150 kg er meget smiley
    Vil skyde på han til vedligehold skal have 6,5 fe. Dertil lægges 1 for at tage på.

Hvis han spiser ca 10 kg strå, så er det de første 5 fe. Dertil vil jeg give 1,5-2 kg fiberpiller (over så mange fodringer som muligt, og meget gerne opblødt, da jeg syntes de optager dem bedst sådan), 3 dl olie og så vitaminbolsjerne. Vær opmærksom på at veje bolsjerne, de varierer nemlig en del i vægt. Og så vil jeg nok sætte ham op til 75 g i en periode for at være sikker på depoterne bliver fyldt op.

• #17   14. maj 2016 Super mange tak Mette! Han er min første hest der skal tage på så ville høre nogle råd smiley

• #18   14. maj 2016 Ja det kan være svært. Jeg har normalt trivelige heste, så det gav også noget hovedbrud, da jeg skulle til at fodre på nogle, der krævede en hel masse.

• #20   14. maj 2016 Opløser du det bare i kogt vand? smiley eller?

Og ged du hvor lang rid det kan holde til at stå opblødt

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#21   14. maj 2016 Det behøver ikke være varmt varmt det opløses hurtigt smiley

Men start nu stille ud den kan ikke tåle at du fra den ene dag til den anden giver 2,5 kilo fiberpiller jeg vil anbefale at du får en til at vurdere hvor meget den mangler i kg 150 kilo er jo 1/4 af en hest på 600 kg som din hest nok skal være i optimal vægt og skulle det være tilfældet så skal du skynde dig langsomt smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#22   14. maj 2016 Det anbefales at det ikke står opblødt men nu ved jeg ikke hvor mange gange den skal fodres men lad de 3 måltider være tørre så kan du selv give et måltid med opblødte når du er der, det skal ikke stå i spande feks en hel dag

• #23   14. maj 2016 Det er super hurtigt opblødt.

Jeg opbløder til en dag ad gangen, og det er der ikke noget problem i. Det skal selvfølgelig ikke stå ude i varmen, men et mørkt og køligt sted.

• #24   15. maj 2016 Kan man også give dem fiberpellets i vedligeholdelse ? Hvis ja; hvor mange gr skal de så have?

• JM
    JM Hjælpe-administrator

#25   15. maj 2016 Vi har givet DV en i let ridning 500-1000 gr men du kan bare justere når den når sin ønskede vægt smiley

De er utrolig nemme at skrue op og ned, min gamle som for nogle år siden lige pludselig skulle til at have rigtig krybbemad, hun har altid levet på en sten, fik hun 1,5 kg og eliten

Nu får hun kun eliten og er ihvertfald ikke tynd, eller jo tønd med Ø smiley

Kommentér på:
Fodreplan til tynd hest!

Annonce