{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.223 visninger | Oprettet:

Julia N
Julia N
Tilmeldt:
16. maj 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Bid-"problemer" + sår i munden {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg står i den situation at min hest har sår i mundvigen, og synes absolut ikke det er behageligt. Hun er en hest der er meget let på tøjlen, og bliver redet for sæde og ben. Derfor forsøger jeg at finde årsagen til sårene, da det undre mig meget.
jeg er nu kommet frem til at det kunne være "leddet" imellem bid og bidring der niver/skaver hende. Hun bliver redet på et almindeligt 3-delt trensebid, og fungerer ellers rigtig godt på det. Hun har dog tildens til at trække det skævt i munden, og derfor kommer bidringen også meget tæt op af munden.. Nogen der har oplevet sår af samme årsag?

Derfor tænker jeg nu på at skifte til D-ringsbid, så det i hverfald ikke kan nive, da det går "ud i et" i siden. Jeg tror det er det bid der minder mest om alm trensebid, nogen der har erfaring med at skifte mellem de to bid? Giver de samme virkning eller?. Derudover er der jo også bid som Baucher, muffebid og fullcheck.
Jeg også kigget lidt på forskellige mærker af bid. Jeg er faldet over Lorenzi, Neue Shule og Sprenger, nogen der har prøvet de forskellige og hvad er jeres erfaringer?

Til sidst skal såret (der desværre er kommet) jo også hele. Hvordan sker det "hurtigst muligt"? Ind til videre har jeg smurt det med Helosan, men ved ikke hvad der er mest optimalt? Der er jo eks skinhealer? ellers har jeg lige set dette produkt, Bit butter, hvis der er nogen der har erfaring med det??
http://www.broholm.biz/product/bit-butter-4/
Håber der er nogen der ude der har nogle tanker, og som orker læse hele emnet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid-"problemer" + sår i munden
  • Julia N
    Julia N Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #1   16. maj 2016 Lige et ekstra spørgsmål smiley Når man skifter fra alm. 3-delt over til D-ring, skal størrelsen så være den samme?

  • #2   16. maj 2016
    Har du målt hesten med en bitfit, så du ved at den bruger den korrekte størrelse? Når du nævner den trækker det skævt i munden, så lyder det for mig som om det er for stort og/eller hesten forsøger og stabilisere det tre delte fordi den finder det uroligt og derfor forsøger og fiksere det ved at trække det over i den ene side.


  • #3   16. maj 2016 Sår i mundvigen kan nemt komme om foråret. Min hest fik også nemt sår i mundvig og ved sadlen, når den skiftede pels. Jeg skiftede fra trensebid til D-ringsbid (pas på at biddet ikke bliver for stort, som krikken skriver) og red uden bid i en periode så det kunne hele.
    Du kan med fordel bruge mælkefedt i mundvigen når du starter op med bid igen.

    I år har jeg ikke haft nogen udfordringer af den art, fordi jeg kan tage højde for det og har skiftet bid.


  • Julia N
    Julia N Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #4   16. maj 2016 Den er ikke målt med bitfit, men er ret sikker på det ikke er for stort. Når biddet er strukket ud inde i munden er hullet til bidringen lige ved mundvigen. Måske har jeg et billede..

    Karen S: Tak, rart at høre andres erfaring! Hun bliver faktisk også ret let slidt i pelsen ved gjord, schenkel og underlag.
    Ved dog ikke om det måske skal være 0,5cm mindre hvis jeg skifter over på D-ring. Men er ret sikker på det ikke kan være 1cm mindre.


  • Julia N
    Julia N Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #5   16. maj 2016 Her er et billede af biddet. Det sidder dog lidt skævt.

    profilbillede
  • Julia N
    Julia N Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #6   16. maj 2016 Der kan man se hvordan hullet kan komme helt hen til/i mundvigen

    profilbillede
  • #7   16. maj 2016 De kan også godt få små sår i mundvigen, hvis man glemmer at vaske biddet grundigt efter brug, da det tørre græs kan rive ret meget smiley

  • #8   16. maj 2016 Man kan ikke måle hestens mund på øjesyn. Nogle små heste har gigantiske munde og nogle kæmpe heste har små munde man kan aldrig vide smiley

  • #9   16. maj 2016
    Biddet kan let " falde sammen " i munden på hesten hvis det er tre delt, så skjuler det, det let. Hold fast i den ene side og træk ud i den anden - biddet må ikke stikke ud i siderne.

    https://www.youtube.com/watch?v=b1Z0HU6Xas4


  • Julia N
    Julia N Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #10   17. maj 2016 Jeg har set alle hendes videoer, og ved godt det kan snyde med 3-delte bid. Men biddet er strukket ud når jeg har set på det. Derudover mener jeg ikke det kan blive mindre, da ringene så bare kommer endnu længere ind i munden.

    Ved godt man ikke kan måle det på øjemål, men man kan altså godt prøve sig frem. Jeg mener min hest har den rigtige længde bid.


  • #11   17. maj 2016 Hvad med at prøve et muffe bid:-)

  • Julia N
    Julia N Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #12   17. maj 2016 Jeg vil hellere have et D-rings end muffebid, fordi jeg mener det minder mest og det jeg har nu smiley

  • #13   17. maj 2016 Jeg har oplevet, de roterende ringe niver i mundvigene. Her har vi skiftet til muffebid. Så enten et muffebid eller D-rings bid, tror jeg vil passe fint til dit behov. smiley

  • #14   17. maj 2016 mens den har sår ville jeg nok prøve at undgå at havde et bid i munden på den. da det har svært ved at hele når der er noget der irritere.

Kommentér på:
Bid-"problemer" + sår i munden

Annonce