12 år for høj til at ride pony {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg håber lige på at nogen har lyst til at give deres besyv med på vores dilemma.
Har en datter på 12 år der er blevet 175 cm høj- det ser ud til at hun vokser lidt endnu. Vi overvejer at købe en ny pony eller hest.
Da ponyen vi har nu ikke rigtig gider springe og ej heller rigtig gider det der dressur.. skovture er lige ham, og at lave tricks:-)
Vi er faktisk rigtig glade for ham, men han er bare meget svingende i hans præstationer og han kan ikke andet end det vores datter har lært ham. Han går en hæderlig LC2 og springer for det meste gerne 80 cm.
Vores datter vil gerne til stævner især i spring men også gerne lidt dressur, så vi mangler en pony/hest der bare springer alt med ørene fremme hvergang.
En der går en hæderlig dressur som HUN kan lære noget af. Men hvad hulan gør man når hun er så høj som hun er.
Går man direkte over og finder en hest ?
Eller finder man en god robust pony der syns mæssig kan bære en så høj pige, jeg har ladet mig fortælle at i spring kan det være en ulempe at man er lang?
Jeg tvivler fordi jeg synes hun tidsnok kan komme til at ride mod voksne i hesteklasserne hun har jo 4 pony år endnu mht alderen. Men det er godt nok også noget øv at skifte sin bedste ven ud hele tiden ?
Vi har vores heste som en del af familien, så det er med tårer hvis vi skal have ny.
Er der pony racer Welch Cob måske, der har så meget fylde at hun vil kunne ride den et par år eller skal vi satse på en hest som hun så kan have i maaaange år.
Mvh Rikke
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.857
Gik selv over til hest da jeg var 11, og er super glad for at jeg ikke fik kastet en pony i nakken i stedet
På hest kan hun ride children klasser indtil hun er 14, hvor efter hun går over i kategorien junior
apr 2016
Følger: 14 Følgere: 5 Svar: 4
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 173
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Men det er jo helt op til hvad din datter gerne vil. For vil hun ud og starte stævner og bruge sine ponyår, så er det en stor 1er I skal se efter.
Samtidig skal hun jo affinde sig med at den sandsynligvis skal sælges når hun bliver for gammel til at ride pony (hvis hun forsat vil ud og starte stævner under drf) I kan også være heldige at finde en god lånepony som hun kan have glæde af.
New forst, Connemara, fjordhest, Haflinger har nogle med god fylde, men der er også sporty imellem.
Welsh cob som du selv nævner er en bred type, dog synes jeg der er stor svingning i deres temperament, så det er en jeg ville gå en stor buge uden om
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 1.886
Først og fremmest har jeg aldrig haft noget specielt for ponyer - forstår simpelthen ikke det gyldne i ens pony år - men det er jo bare mig
Jeg var også for lang, og for robust bygget til at det var pænt at jeg red på pony, så vi fandt istedet en robust lille hest på omkring de 160 cm og jeg var lykkelig for det valg! Der er ikke noget værrer end at føle sig for stor til sin pony/hest og samtidig se alle ens jævnalderene ride rundt på deres små ponyer uden problemer.
Så mit råd er at købe en god stabil lærehest der kan få hende rigtigt langt og som hun kan beholde så længe hun vil!
Det der med en tidsgrænse er bare ikke fedt
Jeg nedlægger lige et billede, af hende jeg endte med - jeg er omkring 15 på det billede tror jeg (:
mar 2010
Vil også lige vedlægge et billede - her er det dog senere, da jeg var 14 og ca 165cm
Jeg har dog ret lange ben fremfor overkrop, så kan snildt sidde på en hest på 170 eller 175 (hvis det er en lidt sporty type) uden at se lille ud overhovedet. Er 168cm nu
Men som Mie også skriver, så er jeg mere end glad for det valg - har heller aldrig kunnet se ideen med ponyerne - det var bestemt hyggeligt og sjovt! Men det har bestemt ikke været mere specielt end at have hest
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
Nååår ja jeg vandt sjældent, men det var nok lige så meget fordi jeg ikke var så garvet og hesten var en gammel traver, men det gjorde mig ikke så meget.
En hest vil hun kunne have glæde af meget længere tid, når hun nu allerede er så høj
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
evt Welsh cob som er solide, med gode gangarter og ofte god springlyst
Jeg købte min Welsh cob da jeg var 16 år og 177
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
Så med den erfaring, jeg ville fravælge ponyen, da det er usikkert hvor lang tid der ville gå før dens balance kan påvirkes, jeg ville sikre mig med en hest, den behøver jo heller ikke være 170
Billedet her er fra omkring 2010, så man har en ide om højden
apr 2015
Følger: 26 Følgere: 14 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 81
Blogger
Følger: 96 Følgere: 709 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.841
Det er selvfølgelig helt hendes eget valg hvad hun vil!
Jeg ville nok gå efter et stor og kraftig 1'er, men måske også lige tjekke hestene. Når hun finder den rigtige så må man jo se hvor stor hesten så er
Jeg er selv 171 cm, kraftig bygget med lange ben og min 1'er har max mål og er også kraftigt bygget. Dengang han kunne, sprang vi skam en masse - fuldstændig uden problemer
okt 2008
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 26
Jeg havde hørt fra en veninde at der kunne blive problmer for hesten med balancen under spring, hvis rytter har en lang overkrop så måske det er det der er ved at ske nu hvor han ikke bare springer ALT længere.
Hun er helt klart ikke skræmt over at skulle rykke på hest, så i den retning er der ikke problmer.
okt 2008
okt 2008
mar 2010
jan 2013
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 138
Min søster er nu ikke særligt stor, ca 160, men hun ville hellere overtage min hest, end have en pony i 1.5 år for så at hun alligevel skulle have hest.
Det er svært at være med på hest, det er et større dyr der skal flyttes rundt på banen og håndteres. Men hun har taget udfordringen op, og gjort det super godt! Hun rider pt la4 på d-plan og la3 på c-plan.
Vi kender så også en del i samme alder der har taget springet til hest. Man skal blot vælge det man føler sig bedst tilpas med
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 272
okt 2016
Følger: 22 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 64
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 565
okt 2016
Følger: 22 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 64
okt 2008
Så detvar en rigtig beslutning at rykke op??
12 år for høj til at ride pony