{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.308 visninger | Oprettet:

12 år for høj til at ride pony {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg håber lige på at nogen har lyst til at give deres besyv med på vores dilemma.
Har en datter på 12 år der er blevet 175 cm høj- det ser ud til at hun vokser lidt endnu. Vi overvejer at købe en ny pony eller hest.
Da ponyen vi har nu ikke rigtig gider springe og ej heller rigtig gider det der dressur.. skovture er lige ham, og at lave tricks:-)
Vi er faktisk rigtig glade for ham, men han er bare meget svingende i hans præstationer og han kan ikke andet end det vores datter har lært ham. Han går en hæderlig LC2 og springer for det meste gerne 80 cm.
Vores datter vil gerne til stævner især i spring men også gerne lidt dressur, så vi mangler en pony/hest der bare springer alt med ørene fremme hvergang.
En der går en hæderlig dressur som HUN kan lære noget af. Men hvad hulan gør man når hun er så høj som hun er.
Går man direkte over og finder en hest ?
Eller finder man en god robust pony der syns mæssig kan bære en så høj pige, jeg har ladet mig fortælle at i spring kan det være en ulempe at man er lang?
Jeg tvivler fordi jeg synes hun tidsnok kan komme til at ride mod voksne i hesteklasserne hun har jo 4 pony år endnu mht alderen. Men det er godt nok også noget øv at skifte sin bedste ven ud hele tiden ?
Vi har vores heste som en del af familien, så det er med tårer hvis vi skal have ny.
Er der pony racer Welch Cob måske, der har så meget fylde at hun vil kunne ride den et par år eller skal vi satse på en hest som hun så kan have i maaaange år.
Mvh Rikke

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  12 år for høj til at ride pony
  • #1   19. maj 2016 Jeg ville klart finde en hest. Den kan hun også beholde i længere tid, og på sigt få mere ud af, sandsynligvis smiley
    Gik selv over til hest da jeg var 11, og er super glad for at jeg ikke fik kastet en pony i nakken i stedet smiley
    På hest kan hun ride children klasser indtil hun er 14, hvor efter hun går over i kategorien junior smiley

• #2   19. maj 2016 Jeg ville købe en hest hvis hun føler sig sikker nok til at ride mod ældre for som du siger er det ikke så fedt at skifte hesten ud hele tiden:)

• #3   19. maj 2016 Jeg er omkring de 175 og jeg rider stor 1'er pony, og jeg har aldrig fået kommentarer om at jeg er, eller ser for stor ud til hende smiley Så jeg ville nok vælge pony, der er stadig en masse gode år tilbage der! Men nu er jeg nok også bare pony rytter med stort smiley Det kommer jo også an på hvad din datter føler sig mest tryg ved, så hvis i måske kender nogle med en stor pony og/eller en hest, som hun måske kan få lov at prøve, så kan i jo altid se hvad i tænker ud fra det smiley

• #4   19. maj 2016 Jeg ville gå over til at købe hest når hun allerede er så høj.
    Men det er jo helt op til hvad din datter gerne vil. For vil hun ud og starte stævner og bruge sine ponyår, så er det en stor 1er I skal se efter.
    Samtidig skal hun jo affinde sig med at den sandsynligvis skal sælges når hun bliver for gammel til at ride pony (hvis hun forsat vil ud og starte stævner under drf) I kan også være heldige at finde en god lånepony som hun kan have glæde af.

New forst, Connemara, fjordhest, Haflinger har nogle med god fylde, men der er også sporty imellem.
    Welsh cob som du selv nævner er en bred type, dog synes jeg der er stor svingning i deres temperament, så det er en jeg ville gå en stor buge uden om

• #5   19. maj 2016 Jeg fik min første hest da jeg var 12 (:

Først og fremmest har jeg aldrig haft noget specielt for ponyer - forstår simpelthen ikke det gyldne i ens pony år - men det er jo bare mig smiley

Jeg var også for lang, og for robust bygget til at det var pænt at jeg red på pony, så vi fandt istedet en robust lille hest på omkring de 160 cm og jeg var lykkelig for det valg! Der er ikke noget værrer end at føle sig for stor til sin pony/hest og samtidig se alle ens jævnalderene ride rundt på deres små ponyer uden problemer.

Så mit råd er at købe en god stabil lærehest der kan få hende rigtigt langt og som hun kan beholde så længe hun vil!
    Det der med en tidsgrænse er bare ikke fedt smiley

Jeg nedlægger lige et billede, af hende jeg endte med - jeg er omkring 15 på det billede tror jeg (:

profilbillede
  • #6   19. maj 2016 Jeg var i øvrigt ca 163, da jeg gik over til hest - hesten var/er 168 og robust type
    Vil også lige vedlægge et billede - her er det dog senere, da jeg var 14 og ca 165cm
    Jeg har dog ret lange ben fremfor overkrop, så kan snildt sidde på en hest på 170 eller 175 (hvis det er en lidt sporty type) uden at se lille ud overhovedet. Er 168cm nu smiley

Men som Mie også skriver, så er jeg mere end glad for det valg - har heller aldrig kunnet se ideen med ponyerne - det var bestemt hyggeligt og sjovt! Men det har bestemt ikke været mere specielt end at have hest smiley Desuden er det god erfaring at få, at komme i gang med hest tidligere - så føles skiftet ikke så voldsomt, er min personlige mening smiley

profilbillede
  • #8   19. maj 2016 Jeg ville også finde en hest, jeg har aldrig redet pony, men startede på hestene som 12 årig.
    Nååår ja jeg vandt sjældent, men det var nok lige så meget fordi jeg ikke var så garvet og hesten var en gammel traver, men det gjorde mig ikke så meget.

En hest vil hun kunne have glæde af meget længere tid, når hun nu allerede er så høj smiley

• #9   19. maj 2016 synes i skal finde forskellige emner og så se hvilke der passer bedst til hende. hvis hun godt kan lide at starte stævne er det måske meget godt at finde en stor 1er.
    evt Welsh cob som er solide, med gode gangarter og ofte god springlyst smiley
    Jeg købte min Welsh cob da jeg var 16 år og 177 smiley havde før der heste. Jeg er ikke stævne menneske men går efter dem som jeg har det godt med ?

• #11   19. maj 2016 enten en stor pony eller en lille hest der ingen der siger at man behøver en stor hest jeg er 173 og mine to heste er 160 cm da jeg var 12 red jeg også hest hun var Ca 158 cm og en fin lille hest

• #13   19. maj 2016 jeg var omkring samme højde på hendes alder, og den gang købte vi en 1'er pony smiley han var af fjordhest-araber blanding, og 145-147 høj, og 7½ år gammel, ikke tilredet. Der var ingen problemer i starten, hverken i dressur eller spring, men 1½ år efter kunne vi ikke længere springe da min højde påvirkende hans balance, så han næsmest væltede over forhindringerne smiley så som 14 årig måtte jeg skifte til hest, da min højde endte med at påvirke hans balance generelt smiley Idag er jeg 19, 179 høj og min hest er 160 høj fra den mere spinkle type smiley

Så med den erfaring, jeg ville fravælge ponyen, da det er usikkert hvor lang tid der ville gå før dens balance kan påvirkes, jeg ville sikre mig med en hest, den behøver jo heller ikke være 170 smiley

Billedet her er fra omkring 2010, så man har en ide om højden smiley

profilbillede
  • #14   19. maj 2016 Jeg syntes hun skal have en hest

• #15   19. maj 2016 Jeg synes efterhånden der er alt for mange meget unge ryttere på heste. Hesteverdenen omkring stævner er noget mere krævende og man konkurrerer pludselig mod folk som har redet i MANGE år.
    Det er selvfølgelig helt hendes eget valg hvad hun vil!
    Jeg ville nok gå efter et stor og kraftig 1'er, men måske også lige tjekke hestene. Når hun finder den rigtige så må man jo se hvor stor hesten så er smiley

Jeg er selv 171 cm, kraftig bygget med lange ben og min 1'er har max mål og er også kraftigt bygget. Dengang han kunne, sprang vi skam en masse - fuldstændig uden problemer smiley

• #16   20. maj 2016 Tusind tak for alle jeres kommentar, hvor er det fedt at så magne faktisk har erfaringer på dette område. Jeg skyldte måske at nævne at ponyen vi har er en pinto på 146, han er godt nok ikke bred... men 1 pony har vi haft i de sidste 2,5 år. Og tænkte da slet ikke på at sætte billeder ind... sorry.
    Jeg havde hørt fra en veninde at der kunne blive problmer for hesten med balancen under spring, hvis rytter har en lang overkrop så måske det er det der er ved at ske nu hvor han ikke bare springer ALT længere.
    Hun er helt klart ikke skræmt over at skulle rykke på hest, så i den retning er der ikke problmer.

profilbillede
  • #17   20. maj 2016

profilbillede
  • #18   20. maj 2016

profilbillede
  • #19   20. maj 2016 Ville klart rykke hende op på en hest smiley 160-170 i stg smiley

• #20   20. maj 2016 Min lillesøster, på 15, har redet hest på 166 cm fast det sidste års tid. Men har sprunget på hesten i 2.5 år, da ponyen ikke altid.
    Min søster er nu ikke særligt stor, ca 160, men hun ville hellere overtage min hest, end have en pony i 1.5 år for så at hun alligevel skulle have hest.
    Det er svært at være med på hest, det er et større dyr der skal flyttes rundt på banen og håndteres. Men hun har taget udfordringen op, og gjort det super godt! Hun rider pt la4 på d-plan og la3 på c-plan.
    Vi kender så også en del i samme alder der har taget springet til hest. Man skal blot vælge det man føler sig bedst tilpas med smiley

profilbillede
  • #21   20. maj 2016 Det der med balancen for hesten og rytterens overkrop handler i meget høj grad om at man som rytter ikke læner sig for langt frem i springet og at man ikke læner sig frem for tidligt. Det kan god undervisning sagtens løse. En rytter som William Fox-Pitt er MEGA stor, en høj mand med en lang overkrop. han rider også ganske små heste til store militarystævner, han er bare god til at positionere sig på ryggen af dem. Hvis man lærer det tidligt bliver det en fordel senere.

• #24   4. mar 2018 Jeg ville nok rykke op på en en hest. Jeg ikke er højere end 157 cm- og med 2 ponyår mere, er jeg også rykket på hest. Håber i finder en løsning:)

• #25   4. mar 2018 Emnet er 2 år gammelt.

• #26   4. mar 2018 Sørine (Palero) Den smuttede lige;)

• #27   18. jun 2018 Hov ja der kom lige en gammel tråd til live:-) vi valgte at rykke til hest. Købte en dejlig vallak på 164, så han er ikke så stor igen. Han opfører sig som en pony og elsker min datters selvskab.
    Så detvar en rigtig beslutning at rykke op??

profilbillede
Kommentér på:
12 år for høj til at ride pony

Annonce