Øm hest efter smed - dyrskue {{forumTopicSubject}}
Min søde legekammerat fik smed for 1 uge siden. Hun stod skrækkeligt stejlt på sine forben, for at rette det op er hun selvfølgelig blevet beskåret og har fået sko på. Og gud hvor har hun haft ondt, det er blevet en anelse bedre, men langt fra godt.
Hun er virkelig øm på folden! Jeg har dagligt gået ture med hende på astfalt, og der er det betydeligt bedre. I dag gik hun faktisk noget nær normalt da vi havde gået et stykke, men så snart hun rammer folden gør det ondt på hende igen.
Og så er der jo det, vi skal jo på dyrskue i næste uge og jeg har glædet mig SÅ meget og vi har trænet og trænet. Men som det ser ud lige nu, ja så tror jeg ikke på at vi kommer afsted.
Hvad kan jeg gøre for hende, for at det bliver bedre. Kan jeg gøre andet end at gå ture på astfalt med hende? Det er så syndt for hende og jeg vil så gerne afsted!
Er der overhovedet noget at gøre?
mar 2010
Følger: 51 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 315
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 636
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.155
Tine, det er vi helt enige om, jeg var ikke i tvivl om at den ville blive øm, for jeg har sjældent set en hest stå så dumt på sine ben, men jeg havde ikke forestillet mig at den ville blive så øm. Jeg foreslog faktisk smertestillende til ejerne i dag, men de virkede ikke helt pjattet med ideen.
Men hvis nu den får noget smertestillende, så vil den formentlig komme ordentlig ned og gå, tænker jeg? Måske jeg skulle prøve at snakke med dem om det igen i morgen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg havde givet smeden et kald og spurgt om det kunne være rigtigt, at hesten skal have så ondt. Hvis han mener at det er heeeeelt normalt ved det han har lavet, så havde jeg nok ringet til en anden og fortalt lidt om hvordan og hvorledes og spurgt om det samme; om den skal ha' så ondt.
Er vedkommende uenig, havde jeg nok fået ham ud og kigge på hesten.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Jeg ville rådføre mig med en anden smed, og eventuelt dyrlægen for at få hesten smertedækket indtil det værste er over.
okt 2006
Det er ikke min hest, jeg er ikke altid helt enig med dem i hvordan man holder hest, men jeg er rigtig glad for at komme derude.
okt 2006
Først da der kom en anerkendt dommer forbi og fortalte dem hvor dårligt den stod og hvor ondt den havde (inden smedebesøget) blev der ringet til smeden.
sep 2007
Måske du skulle smide et hint med om når der nu snart var dyrskue, om smeden så skulle ud og kigge igen ( eller en anden ) eller om det tænkte det gik over inden.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
okt 2006
Hvordan er det med smertestillende i forhold til det her? vil det kunne hjælpe den, hvis den bare får i nogle dage, så den kan komme ordentlig ned og gå?
okt 2006
sep 2007
Smertestillende hjælper men hvis hesten stadig har ondt når den kommer af, så dutter det ikke så meget.
okt 2006
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 272
okt 2006
Smeden var i dag og pille skoene af, han forklarede hvorfor han mente den var så øm. Han mener den har det man kalder senestyltefod. Hvilket gav ganske god mening da han forklarede det. Hesten er vokset så hurtigt at senerne ikke har kunnet følge med knoglerne.
Dyrlægen kom lidt senere i forbindelse med at han skulle give et af føllene pencilin, han kiggede hurtigt lige på den og han er ganske enig med smeden.
Noget er galt, det er ikke smedens skyld, men det at vi har prøvet at beskærer den så den kom ned at stå, har selvfølgelig kun forværret det.
Jeg vedligger lige et billede, jeg ved ikke om det er til at fornemme.
Øm hest efter smed - dyrskue