{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
965 visninger | Oprettet:

Hvordan samler i hesten?? {{forumTopicSubject}}

HVordan samler i jeres heste?? Bruger i pisk??

Hvordan samler i jeres heste uden pisk??

Har en hoppe som exploderer hvis jeg bruger pisk, og det er bare så pokkers svært at samle hende uden, fordi hvis man laver halve parader i skridt/trav/galop, skænder hun op, og stiver sig.. Hvad ville i gøre??

Vigtig viden:
Islænder
Stævnehest
5-gænger
bliver let hidsig, men hverken stejler eller bukker..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan samler i hesten??
  • #2   31. maj 2016 Det lyder som om, at I har brug for lidt god undervisning smiley Hun lyder ikke klar til samling siden hun spænder op og stiver sig smiley

    Men til dit spørgsmål, så ville jeg ikke nødvendigvis have behov for pisk. Først og fremmest vil jeg have min hest i bæring, og at hesten går stabilt, taktfast og løsgjort! Hesten skal lytte til mine signaler, ikke spænde op, slå fra, løbe fra mine signaler eller lign
    Så ville jeg langsomt samle hesten mere og mere op gennem halve parader, overgange og tempovekslinger. Altid starte med små skridt og langsomt bygge på samlingsgraden samt tiden denne holdes.


  • #4   31. maj 2016 Vi får jævnligt undervisning, men hvis der står en ridelærer i midten, går hun bare fantastisk... smiley smiley

  • #6   31. maj 2016 Prøv at snakke med din underviser om, at det ikke virker, når I er alene. Nogle gange bliver man bare robot for underviseren og får ikke "tænkt selv" over hvad man gør/bør reagere på.

    I stedet for at hun skal "råbe kommandoer" så prøv at lokke hende til mere at forklare hvornår/hvordan/hvorledes og evt lad dig selv ride i mindre perioder, så hun kan vurdere hvad der går mest galt.
    Lær at blive en tænkende rytter smiley


  • #7   31. maj 2016 Altså at samle din hest skulle helst ikke være svært.
    Det er lettest hvis du først øver lidt temposkift hvor du virkelig mærker at når du tager tilbage på udvendige tøjle, så er den hjemme igen på 3 sekunder, og når du rider frem, så er den afsted så snart du beder den om det, og så hold traven eller galoppen indtil hjørnet, så du ikke mister tempo. På den måde får du den til at reagere aktivt på schenklerne og så kan du efterhånden begynde at kunne tage lidt i udvendige tøjle og klemme med indvendige ben, så den kommer ud og tager fat i udvendige tøjle(selvfølgelig uden den hiver). Når den går rigtigt vil den komme op i halsen og på bagbenene og så vil du føle at du har bremsen i udvendige tøjle og speederen i benene.


  • #8   1. jun 2016 Jeg rider en masse bøjning og sidebevægelser (versader og travers) og så kommer samlingen helt af sig selv.

    Taber hesten samlingen laver jeg lige et par travers skridt, og så er vi på plads igen.



  • #9   1. jun 2016 Når unghestene skal lære at samle sig laver jeg en masse temposkift så jeg får noget bæring og efterhånden som de bliver stærkere kan jeg korte dem mere og mere smiley det er også vigtigt at sørge for at have fremad drift selvom man korter ind så hesten kommer på bagparten og derved kommer samlingen smiley

  • #11   4. jun 2016 Hun stresser hvis jeg samler hende med tøjle og schenkler samtidig...;)

Kommentér på:
Hvordan samler i hesten??

Annonce