{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.788 visninger | Oprettet:

Hvordan "samler" jeg hesten? {{forumTopicSubject}}

Jeg har næsten altid redet på min egen måde (western, bidløs og meget fra jorden) Jeg har engang gået på rideskole, men nåede ikke rigtigt at lære hvordan man "samler" hesten, altså for den til at tage hovedet ned og runde i nakken (aner ikke hvad det hedder) Ridelæren puttede bare en glide tøjle på, så gjorde den det selv...

Men jeg er nok nødt til at indse, at hvis jeg vil ha ham solgt, er jeg nok nødt til at proppe bid på ham og lære ham at "gå pænt"...

Så hvordan gør jeg??

Er godt klar over det sikkert er et lidt dumt spørgsmål smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan "samler" jeg hesten?
  • #1   3. jun 2012 Det er nok bedst at få en underviser ud smiley

  • #2   3. jun 2012 Nej nej nej.... Øv....

    Jamen kan det slet ikke forklares? Bare nogen små fif?


  • #3   3. jun 2012 Det er meget svært at forklare, især fordi det er så forskelligt fra hest til hest, og det er jo meget, meget mere, end at hesten bare runder i nakken. Det skal jo komme bagfra, igennem bagparten, så hesten træder ind under sig selv, ryggen løftes osv. så man til sidst kan få hovedet hvor det skal være. Men det tager jo lang tid, flere år, at samle sin hest korrekt, og man kan ikke lære det over nettet.

    Så hvis du vil have det gjort ordentligt, så du er sikker på at din hest ikke tager skade af det, og den får de rigtige muskler, hvilket er fundamentet til, at den kan gå samlet, så er du nød til at få en underviser på. smiley


  • #4   3. jun 2012 Først skal hesten gå frem, for at komme ned.
    Du skal tænke vis hesten var en pisk. for den en ende er hovedet og nden anden enden er bagdelen,og når du presser begge ender mod hianden, så er det ligesom når hesten skal komme frem og ned, så hesten trænde ind under sig og frem.

    Og når hesten kan det, tag du lig den tøjle der vender ind ad, og har den tøjle der vender ud ad i ro.

    Det er måde på at få hesten til at gå frem og ned


  • #5   3. jun 2012 Eller i det mindste kan du købe en god ridebog, der forklare tingene i detaljer, og så få en træner ind over i starten, indtil du har forstået pointen, og så kan du evt. skære ned på undervisningen, så du kun får lidt undervisning engang imellem, for at holde det ved lige. Men du skal være forberedt på, at det er en langsommelig proces. smiley

  • #6   3. jun 2012 Din hest skal først have grundridningen, balancen og muskulaturen på plads.
    Når den kommer ind og bruger sin ryg og bagpart korrekt, samler den faktisk sig selv. Det tager tid, men din hestbliver mere afslappet, holder i længden og ridningen bliver mere ensartet.

    Du kan alternativt "knække nakken på den" ved at save den ned med tøjlerne. Den metode er jeg personligt meget modstander af, men det er den mest anvendte.


  • #7   3. jun 2012 Okay... Kan jeg godt se, tak for svar smiley

  • #8   3. jun 2012
    Det er der utroligt mange meninger om :o)
    Herinde på HG vil du kunne få 117 svar på dette.

    Så hvad den ene siger, finder den anden forkert.
    Det mest brugte er at pille, nykke, arbejde i tøjlerne, tage og give og hvad man ellers kalder det men det er ikke noget jeg selv gør i.

    Så det handler om at du finder en underviser hvis metoder du kan stå ved, du finder iorden og du godt kan lide :o)


  • #9   3. jun 2012 Jeg rider med hackamore, og hun kan sagtens søge ned! Jeg tager og giver i tøjlerne skiftevis, og så laver jeg nogle halve parader. Dette viser store fremskridt hos hende! Men du må prøve lidt af hvert og se, hvad der passer ham bedst smiley

  • #10   3. jun 2012 Og nå ja - som Cecilie siger, så har det altså ingen betydning, om du rider med bid eller ej. Biddet gør ikke, at din hest samler sig. Det gør det bare nemmere at få den til at bukke nakken, hvis du vil hive hende ned, istedet for at ride hende ned. smiley

    Så fortsæt du bare med at ride den bidløst, hvis det er det du synes bedst om, og det I fungerer bedst med. smiley


  • #11   3. jun 2012 Først og fremmest, rid frem ad. og så kan du tage den udvendig tøjle og tage og give efter i, (ALDRIG BARE HIVE OG HOLDE FAST I TØJLEN, DET KAN HESTEN IKKE LIDE) og så sørger du får hele tiden at bruge benene, det tager lang tid at lære hesten, (hvis altså ikke den er meget lære nem) smiley

    og ellers få en underviser ud, han/hun behøver ikke være dyr for at være god smiley

    Held og lykke med det hele smiley


  • #12   3. jun 2012 samling på hesten skal komme bagfra.. Samling kommer med balance, styrke og smidighed..

  • #13   3. jun 2012 'Samling' er topmålet af dressuren, og det er lang fra alle heste der kan samles. Det kræver smidighed, dygtighed og lydighed i en høj grad. Samling er jo meget mere end at hesten bare runder i nakken, det betyder at alt skal spille sammen. Der skal vinkles i haser, knæ og hofter, hesten skal træde ind under sig, og udvise sporing og bæring, trekantsmusklen skal gå udad, psoasmusklen skal slappe af, bækkenet skal kippes indad. Det kræver års træning at opnå korrekt samling, som langt fra bare er at hesten runder i nakken (går til biddet).
    Hvis du bare hiver hesten indad fortil (noget som mange kalder "samling") vil den falde på forparten, stive i ryg og hals, og få en hård, ujævn og trippende gang. Hvis man skal opnå samling må man træne alle de forskellige betingelser for samlingen hver for sig, hvilket som sagt tager rigtig lang tid. Nogle heste kan slet ikke samles. De kan være for spændte i overlinjen, eller andet.
    Som andre også har påpeget, er træningen op til samling forskellig fra hest til hest, alt afhængig af anatomi, gode og stærke sider, samt kunnen.
    Så du kan ikke bare lige pludselig få samling ud af ingenting. Men du kan selvfølgelig få din hest til at gå pænere, det er bare ikke noget vi rigtig kan hjælpe med uden at have set ham under rytter. smiley


  • #14   3. jun 2012 En underviser ud og lære dig det. Der er ingen heste som skal samles ens og der findes 120 forskellige metoder

  • #15   3. jun 2012 Tak for alle svarende.... smiley

    Men jeg tror altså jeg dropper det igen.... Bryder mig ikke rigtig om det, og vil ikke ødelægge min hest bare fordi det skal se "pænt" ud...

    Fortsætter bidløst smiley


  • #16   3. jun 2012 Du ødelægger skam ikke din hest ved at samle den, tværtimod er det RIGTIG godt for den, at få sat de rigtige muskler osv.
    Du behøver slet ikke skifte til bid, for biddet har ingen indflydelse på at samle hesten. Du kan sagtens samle din hest bidløst.

    At samle sin hest er langt fra kun at få det til at se pænt ud. Det er kun en meget lille del af det. Alt det andet handler om, at hesten skal bære sig korrekt, få de rigtige muskler, få en ordentligt balance, være afslappet, hvile i sig selv, være smidig, stærk osv. Det er meget gavnligt at samle sin hest, så længe man gør det rigtigt. smiley


  • #17   3. jun 2012 Og personligt synes jeg det er en skam, at alle ryttere ikke forsøger at samle sin hest, uanset om man er skovtursrytter eller hvad man er. smiley

  • #18   3. jun 2012
    Samling ødelægger ikke hesten :o)

    Hvis hesten selv søger ned, så styrker det. Det handler ikke om at se pænt ud. Det handler om smidighed, at hesten er på bagparten, at hesten får korrekte muskler og være afslappet.
    Istedet for en hest der går rundt og kigger stjerner, japper eller tripper der ud af, ikke træder over osv.

    Og bidløs samling kan man sagtens - heste rides ens bidløs eller ej.


  • #19   3. jun 2012 Okay smiley tak...

    Jeg må give det et forsøg så smiley


  • #20   3. jun 2012 "heste rides ens bidløs eller ej."

    Det mener jeg ikke smiley

    Hiver ikke i tøjlerne.... Bruger dem næsten ikke....
    For jeg ønsker jo heller ikke og lægge et stort pres på næseryggen...


  • #21   3. jun 2012
    Hov " Det er ligemeget om hesten rides bidløs eller ej " skulle der stå.
    Dvs. hvis man rider med bid for så at ride bidløst så behøves man ikke skifte måde hvor på man samler hesten. Hesten kan samles i begge.

    Bare fordi man rider med bid, så hiver man ikke i tøjlerne for at samle hesten eller gøre andre ting :o)


  • #22   3. jun 2012 Okay smiley

    Taget til efterretning smiley


  • #23   3. jun 2012 Kristina - Nej, desværre rider man ikke altid ens med eller uden bid - men det burde man gøre. Bidryttere burde ikke bruge tøjlen så meget, men det gør de desværre. Det betyder dog ikke, at det er den eneste måde at ride med bid på - man kan sagtens ride med ben og vægt, selvom man også bruger bid. smiley

    Men held og lykke med det, håber du finder dig en god underviser, så du kan komme igang med at samle din hest. smiley


  • #24   3. jun 2012 jeg plejer at drive hesten frem med sædet, og shcenklerne (fremdrift), og så laver jeg halve parader for at få den ind under mig, så den samler sig. Jeg bruger heller ikke tøjlen, den er der, men det er mine ben og sædet jeg rider med for at samle den.

    Så som de andre siger, bidløst eller ej, så kan man sagtens samle hesten alligevel. Og dens ryg har bedre af at gå samlet, så den bærer sig selv rigtigt.

    Måske kan du finde nogle træningsvideoer, man kan låne en del over bibliotek.dk og ellers findes der rigtig mange gode bøger også, som vil kunne vejlede dig. smiley


  • #25   3. jun 2012 zille Z: Det er rigtigt, at det er en oplagt fremgangsmåde til samling.
    Men den forudsætter, at hesten er smidig, lydhør og har muskler.
    Man kan ikke forlange at den metode skal virke på enhver utrænet hyggehest. Den er god, men først når man er kommet forholdsvist langt dressurmæssigt.


  • #26   3. jun 2012 Johanne R:

    Jeg bruger denne metode på mine heste, og det har fungeret for mig smiley

    Også ved min store oldenborg, som dog ikke er oprettet herinde endnu, er denne metode blevet anvendt. Her skal det tilføjes, at han blev tilredet i efteråret, og allerede efter en måned, kunne jeg bruge denne metode for at få ham til at bære sig selv bedre og samle sig.

    Hvad angår Zafira, trængte hun lidt længere tid til at opbygge muskler, og smidighed, før end hun kunne samle sig. Men så lang tid man rider hesten fremad, samtidig med at man laver halve parader, så skal hesten nu nok bære sig selv, og selv samle sig selv mere og mere i takt med at den får opbygget muskler osv. til det.

    Som de andre har skrevet, så er samlingen jo noget der tager lang tid, men det vigtigste er, at hesten bliver redet bagfra.

    smiley



  • #27   3. jun 2012
    Hesten skal lige kunne bære sig selv i et højere tempo før man begynder at ride den frem ;o). Hvis hesten ikke selv kan søge stabilt ned i et langsomt afslappet tempo, så kan den heller ikke med fart på.
    Det kræver flere muskler og balance at bære sig i et højere tempo, end i et roligt afslappet et hvor det også er lettere at slappe af.


  • #28   3. jun 2012 Ja?

  • #29   3. jun 2012 CTS...det er ikke alle heste, der har muskulaturen til at samles.

    Hvis du så mig nu (efter at have startet omtilridning af min hest for 2 år siden) ville du måske også synes, at det er synd, at jeg ikke samler ham (eller rettere: han samler sig selv!)
    Men muskulaturen skal først være i orden. På et tidspunkt skal han nok samle sig - når ham og hans krop er klar!!!


  • #30   3. jun 2012
    Tror det CTS mener at alle heste KAN samles på et eller andet tidspunkt, ikke at de kan samles fra når man sætter sig op..


  • #31   3. jun 2012 "Men så længe du rider din hest fremad samtidig med at du lave halve parader, skal den nok bære sig selv."

    Det skal den ikke 'nok,' nej.
    Det kommer an på om den har lært hvordan den skal reagere på den halve parade, samt om den har opbygget nogle muskler i bagparten. Det lyder ikke umiddelbart som om trådstarters hest har det, når hun selv beskriver den som en hyggehest, der mest bare er trænet fra jorden, og ellers redet i lidt bidløst western.

    Du må endelig ikke tro at jeg betvivler dine metoder, for jeg har præcis samme metode som dig. Min indlæg var blot skrevet for at oplyse trådstarter omkring, at det ikke er mærkeligt, hvis metoden ikke virker på hendes hest, da den forudsætter at hesten har en nogenlunde anatomisk god bygning, samt den basale dressur smiley


  • #32   3. jun 2012 Johanne R: Jeg kan godt følge dig, tror vi er enige smiley

    Angående westerndelen, min kæreste rider western, og der er bæring også af lige så stor betydning, som i den klassiske dressur, selvom hestene bliver redet for løse tøjler, er det her også vigtigt at hesten bærer sig selv. Så alt efter om det er "rigtig" western hesten er blevet trænet i, og ikke "jeg-kommer-en-westernsadel-på-min-hest-og-rider-en- tur"-western, så kan det være at hesten allerede bærer sig selv. Bare en tanke... smiley



  • #33   3. jun 2012 Krikken...CTS skrev:
    Og personligt synes jeg det er en skam, at alle ryttere ikke forsøger at samle sin hest, uanset om man er skovtursrytter eller hvad man er. smiley

    Ingen ser f.eks. mig samle min hest - ikke endnu i hvert fald.
    Det skal nok komme, når han er klar rent biomekanisk til det.


  • #34   3. jun 2012
    Naja J - Det er også det jeg tolker af CTS sætning og hvad jeg har læst fra hende her i forum.

    At det er noget alle burde forsøge - ikke med det samme de sætter sig op, men når hesten er klar til det.


  • #35   3. jun 2012 Naja - Ja, men så har du jo også tænkt dig at forsøge på det. smiley
    Jeg siger ikke at man skal samle sin hest, ligeså snart den er tilredet, men jeg siger det burde være målet for alle, at samle sin hest.
    Så jeg tror bare du tolker min sætning helt forkert. Jeg har ingen steder skrevet, at det er det første man gør, så forstår slet ikke hvorfor du tror det. smiley Men det var ihvertfald ikke meningen. Hvis du læser mine andre indlæg, skriver jeg også at det tager rigtig, rigtig lang tid at nå dertil, hvor man kan samle sin hest.


  • #36   4. jun 2012 CTS...ok smiley
    Undskyld misforståelsen - vi er nok meget enige, når det kommer til stykket.


  • #37   4. jun 2012 smiley

  • #38   4. jun 2012 Det du efterlyser, er nok en anvisning på, hvordan du rider din hest til biddet?

    At ride hesten til biddet burde være ønskeligt for alle, uanset ridedisciplin - hver gang, man sætter sig op på hesten. Det er på den måde, man styrker og træner sin hest, så den med tiden bliver stærk nok til at kunne "samles".

    Det er svært at give en "opskrift", men her er et link til noget rigtig godt læsestof: http://positiveriding.com/PRS%20files/OnTheBitDK-Sec.pdf



Kommentér på:
Hvordan "samler" jeg hesten?

Annonce