ekstreme TØRRE HOVE. hjælp! {{forumTopicSubject}}
Min hoppe har ekstremt TØRRE HOVE. Hendes fusser bliver vandbadet men de er stadig ekstreme tørre og flækker som sindssyg.
Hvad kan jeg gøre?
Og lad hver med at sige vand og vand. for det får hun rigelig af.
Jeg væder håndklæder ind og putter på hendes hove.
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.760
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.316
dec 2012
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 464
Det er en jyde og der er ikke mange smede der vil tage hende. Han er den eneste så må lytte til ham.
Men kan bare ikke se den store virkning
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Tørre hove findes ikke - der er bla. lavet studie der understøtter at hovene ikke kan suge vand i hornvæggen. Efter to timer havde de suget meget, meget,meget lidt men det var i sålen.
Derimod så flækker rigtig mange hove her om sommeren pga. for lange intervaller - mange skal ned på 4-6 uger om sommeren.
Der udover så kan en dårlig beskæring eller for meget sukker fra græs også gøre at hovene flækker, eller manglende vitamin/mineraler.
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.760
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 439
jun 2014
Følgere: 4 Svar: 8
feb 2007
Følger: 30 Følgere: 76 Heste: 6 Emner: 489 Svar: 2.099
sep 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 7
http://www.peticare.dk/peticare-hestepleje/Hovpleje-muk-strålesvamp-plejesæt.html
mar 2009
Følger: 23 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 317
mar 2009
Arrh hovens blodtilførsel stanses ikke, så ville der jo ikke være noget der hed hov mere. Alt væv skal bruge blodtilførsel for at kunne vokse.
Hvis du har ingen/et optog på din sko, så stoppes hovens spil ikke meget, og hoven kan derfor stadig fungerer (muligvis ikke 100 % lige så meget som fra naturen side, men hvad er naturligt ved at have en ridehest?)
Jeg har aldrig mødt en hest hvor der er opstået råd i hoven pga. bakterier som kommer ind fra søm, og hvis en hest skulle få problemer med sådan et, så er det nok noget andet end skoen man skulle kigge på - fodring, immunforsvar osv..
Jeg er, som du nok kan høre, ikke af den overbevisning at alle rideheste i dag kan gå uden sko - fint hvis nogen fungerer med det, men netop fordi vi har taget dyrene væk fra det naturlige miljø, så smider jeg gerne jernsko på min hest fordi jeg ser det nødvendigt.
Det er tørt i vejret, og det går ud over hove om de har sko på eller ej. Jeg har aldrig oplevet så tørre hove som de er pt, synes dog allerede det er lidt i bedring de sidste dage - måske det er pga. vejret, måske det er noget jeg bilder mig ind..
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 4 Emner: 50 Svar: 293
mar 2009
Enig med Sigrid, hovene kan være som du beskriver pga fugtig bund/underlag - jeg har oplevet mindst lige så mange heste uden sko som er sure. Min ser i hvert fald ikke ud som du beskriver og lugter heller ikke, men går med fire sko.
"Helt ok at du tror på at slå søm i en venepumpe. "
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener? Mener du at sømmene, som slås i for at holde skoen på, rammer blodkarene i hoven? Det gør de altså ikke - hesten bløder jo hverken når du beskærer (med mindre man tager for meget) eller slår søm i. Du har jo på billedet netop vist de bløde dele af hoven, og uden på dette sidder den forhornede del af hoven som er hård og hvori vi slår søm i.
mar 2009
Vi enige om at hoven er lavet til at blive brugt, og også på forskelligt underlag, men hestene er altså heller ikke bygget til at skulle gå på asfalt, og det bør være tilstrækkeligt med afvekslende arbejde på blød bund og lidt hårdere underlag som en skridttur eller fold. Men jeg er ikke enig i at fordi dyrene går på våd bund, mudder osv. at det er pga. for lidt stimulation i hoven at hovene bliver dårlige. Jeg vil mene det er pga. det dårlige miljø som hovene er placeret i.
Jeg tror, som jeg har sagt, stadig ikke på at alle heste kan tåle den faste ridning vi ønsker af vores heste, på det varierende underlag vi ønsker, uden at putte sko på nogen af dem. Der er helt sikkert rigtig mange heste med sko på, som kunne gå uden sko, men tvivler på alle kan, også selvom man gør meget "korrekt".
Jeg kan heller ikke se hvordan en jernsko kan forstyrre venepumpen - ja, hovens spil mindskes en lille smule, men hvis man skoer korrekt, burde dette ikke nedsætte venepumpens funktion. Veneklapperne lukker trods alt stadig, og hjertet pumper vel stadig blod ud!
Jeg er enig i at mange kan gøre mere for hestens hove, og som jeg har skrevet, kunne gå uden sko. Men nu har vi taget hesten i vores varetægt, og vi bør derfor passe på den så godt vi kan, og hvis det er ved at putte et par sko på, er det så så slemt? Ja, man anbefaler skovtur, men det er da lige så meget for at hesten kommer ud og strækker musklerne og for deres psyke og arbejdsglæde.
Vi har taget hesten til os, og passer den på bedst mulig måde. Jeg kan sagtens forstå at man vil beholde hesten uden sko på hvis det er muligt, og fik jeg selv en hest uden sko vil jeg da se om den fungerer på den måde, men med min nuværende hoppe som altid har gået med sko, det vil jeg ikke lave om. Ja, jeg kunne sikkert få hende vænt om til at gå uden sko på 1 års tid eller 1,5, men det vil kræve ekstremt meget af hende og jeg, sikkert en masse flækkede hove med mulig smerte til følge, hvis hendes hove kan vænne sig fra det igen. Ja, jeg ved det ikke, men det er i hvert fald ikke noget jeg vil overveje at prøve
ekstreme TØRRE HOVE. hjælp!