Træning fra jorden - ridehus? {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg har længe gerne ville høre andres meninger om dette spørgsmål og ligger derfor op til en god debat, i en ordenlig tone :)!
Hvad tænker i om folk der træner deres heste fra jorden i et ridehus? Også når der er andre riddende?
(Longering, tricks, tilvænnelse/tilridning, akademisk og andre øvelser fra jorden m.m.)
Og hvem har mest ret til 'ridehuset'? Hvis nogen overhovedet har mest ret?
(Dem der ridder eller dem der ligeledes træner deres heste, men bare fra jorden af?)
--
Jeg har tit følt mig MEGET klemt i ridehusene, når der udelukkende er riddende ryttere. Jeg træner kun min part fra jorden i akademisk, lange liner og longring. Det akademiske og arbejdet fra linerne, foregår på samme maner som en dressurtræning gør, men i et langsommere tempo selvføgelig. Her føler jeg ofte at rytterene, der også bruger det ridehus jeg har facilitetskort til, rider hensynsløst tæt på. Ikke nok med at min part bliver utryg, det samme gør jeg når en hest på 180, kommer tonsende forbi i galop og man står klemt i mellem dem.
At der er undervisning, forstå jeg fuldt ud og så forstyrrer man selvføgeligt ikke - her ses ridehuset som 'lukket'. En enkel gang har jeg endda fået lov, til at låne en lille del af det store ridehus, selvom en fik eneundervisning - skønt, men ikke noget jeg havde forventet!
Men hvor føler jeg mig trådt på, når jeg føler mig tvunget til at forlade ridehuset fordi en sur ponymor mener at man fylder (både på midten og på hovslaget), til noget der ikke var undervisning men blot almindelig træning/ridning.
Hm. Alle betaler vel samme sum for at bruge faciliteterne - og i følge ridehusets 'halplan' stod ridehuset som 'åbent for alle medlemmer med facilitetskort'.
Endeligt syntes jeg måske bare det er super øv, at man skal deles op i 'dem og os' og emnet om 'ret til ridehuset' skal være så negativt.
Derfor, hvad er jeres tanker om dette? Og hvis der er andre der har oplevet jordtræning i 'travle' ridehuse - hvordan ses dette på? Og ikke mindste, hvad gjorde i selv? Uanset om i er riddende eller ej
okt 2011
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 518
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Longering spørger man andre om det er ok at man gør det samtidig - det er pænt forstyrrende for en der rider, at en longere.
Men kom den der longere først, så har man lov at være der - men kommer man til et ridehus med en der rider, så spørger man om lov eller lader være. Jeg gider ikke longere når der er en der rider, fordi jeg ved hvor træls det er.
Er man på jorden og skridter, så holder man sig inden for hovslaget og viger for ridende.
Men ja, jeg kan godt forstå at man kan føle sig mast - men det kan man også som ridende. Min bryder sig ikke om at andre rider tæt på og slet ikke i galop - heller ikke selvom man holder fin afstand og det er mit problem, ikke andres.
okt 2013
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 62 Svar: 213
Men du betaler for at være der, også har du også ret til at bruge ridehuset ligesom de andre. Du kan måske prøve at fortælle dem der rider der når du er der at du ikke er så tryg når de kommer susende i galop tæt på dig og din part. Håber det hjalp lidt:)
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
man fylder på en hel anden måde, og meget mere, når man arbejder med hesten fra jorden..
alt efter hvilken "målgruppe" stedet henvender sig til, så syntes jeg at ridende ryttere har mest ret til ridehus
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Longering gør jeg helst ikke når der er andre i ridehuset - men jeg kan godt finde på at give folk der spørger om lov til at longerer, hvis jeg fx rider som den eneste i et 20x60 ridehus, så har jeg 20x40 at være på og det er okey.
Men er vi flere ryttere, så giver jeg kun lov til "10-15 min longering" og ikke rundt og rundt i 40 min.
Jeg har en berider, som jeg har set træne i lange liner, og det foregår jo som en ekviapge, så det generede ikke noget.
Og jeg kan udemærket finde på at hoppe af, og træne piaff fra jorden af, og så sætte mig op og ride igen efter 5 min.
Triks har jeg ikke oplevet nogle træne - men en rytter i cordeo har jeg mødt, og da hun havde styr på hesten, så havde jeg det fint med at hun tullede rundt.
Men generelt må man sige, at I betaler jo også for at bruge ridehuset, så selvfølgelig har I også ret til at træne - ellers må ridehusejeren bede jer om at stoppe og finde et andet sted.
Mht ryttere som rider tæt på, så findes uopdragne folk over alt - og det er lige så træls at møde de typer, når man fx kommer på en unghest, som er lidt utryg ved andre heste som kommer tæt på.
Ofte er det rent faktisk bedst at spørge dem - ikke om at lade være for det er de ligeglad med - men pænt spørge om der er noget DU kan gøre for at hjælpe hende i hendes træning, da du jo oplever at hendes hest trækker mod andre heste, og derved ikke helt har styr på skulderen - så om der er et sted du bedst træner, eller om du helst skal stå stille når hendes unghest skal passerer.
Så har du nemlig lagt op til, at HUN ikke har styr på sin hest, at HUN jo tydeligvis har et problem, men at DU da gerne vil være voksen og hjælpe....Og det virker sjovt nok ofte
Mvh Charlotte
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 92
Men som udgangspunkt syntes jeg der bør være plads til alle...
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
En jordtrænings equipage fylder meget.
Så hvis der er 2 ridenede og 2 jordarbeder i et 20 x 40 ridehus, så er der ingen der får noget ud af det......
Nu dækker jordtræning jo over mange ting, longearbejde, arbejde i lange linier, for hånden i kapsun, men fælles for dem alle er at det fylder ganske pænt. Så hvis jeg skal passere en på jorden, der går på siden af hesten og arbejder, er jeg ca 2m fra dem.
Så af rent sikkerheds mæssige årsager vil jeg holde tingene adskildt.
Det betyder så ikke, at der ikke kan rides og laves jordarbejde samtidigt, hvis der kun er 2 equipager i ridehuset er det ikke noget problem.
Men hvis der komme en som vil springe, så er svaret nej fra min side. Det forstyre alt for meget, der skal bæres bomme og støtter ind. Plus at det fylder ganske pænt incl rytter.
Det ridehus jeg benytter, er der ingen regler for jordarbejde. Skal man longere, spørger man om det er OK. Springning er kun tilladt efter aftale og der SKAL være en voksen (over 18 år) tilstede.
Træning fra jorden - ridehus?