{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.846 visninger | Oprettet:

Cykelhjelm og ridehjelm - Hvad bruger du? {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har ofte tænkt over, hvorfor at man ALTID rider med ridehjelm (de fleste hvert fald), men samtidig cykler de fleste også uden cykelhjelm. Hvorfor? Hvad cykler og rider du med, og hvorfor? Hvorfor er der forskel på at ride uden hjelm og cykle uden hjelm?
Jeg rider selv ALTID med hjelm, men cykler aldrig med hjelm, og det er mig en gåde, hvorfor jeg gør som jeg gør

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cykelhjelm og ridehjelm - Hvad bruger du?
  • #1   11. jul 2016 Fordi at min cykel ikke er uforudsigelig som min hest..

• #2   11. jul 2016 Man kan styre cyklen lidt mere end en hest smiley Cyklen bliver jo ikke pludselig bange og løber smiley

• #3   11. jul 2016 Jeg tror jeg rider med hjelm, men cykler uden, fordi jeg på hest er noget højere oppe (p.t. 173 cm hest), ikke altid kan styre tempoet 100 % (tændt hest i skov eksempelvis) og så kan min cykel ikke pludselig blive forskrækket.

Skulle jeg cykle i indre by med tæt trafik, så ville jeg nok cykle med hjelm.

• #4   11. jul 2016 Tak. Er præcist også det jeg tænker! Men samtidig diskuterede jeg det med en veninde, som mente at man jo kan falde og slå sig lige så hårdt på cyklen som på hesten, hvilket førte mig til mine spørgsmål her smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #5   11. jul 2016 Fordi folk tror at de er beskyttet bedre på en cykel,

• #6   11. jul 2016 Mange mener at man ikke behøver at cykle med cykelhjelm, men at man skal ride med ridehjelm, da man kan stole på cyklen, men ikke stole på hesten. Cyklen stikker fx ikke bare lige pludseligt af.
    Og det er også ganske rigtig at man altid har fuld kontrol over sin cykel (så længe man ved hvordan man cykler). Man har dog ikke fuld kontrol over andre folk i trafikken.

Jeg har altid hjelm på når jeg cykler og rider smiley

• #7   11. jul 2016 Cykelhjelm og ridehjelm her. Gider ikke slå mig, og særligt ikke pådrage mig en hjerneskade, bare fordi jeg er for stædig til at tage hjelm på smiley

• #8   11. jul 2016 Da jeg har mit hovede rigtig meget kært, så beskytter jeg det både til hest og på cykel smiley Det er muligt at en cykel ikke er ligeså uforudsigelig som en hest, men man kan stadig vælte og asfalt er lige hårdt om man ryger fra hesten eller fra cyklen.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#9   11. jul 2016 Nogen der ved om der et sted findes statistikker om hoved skader ved henholdsvis ridning og cykling?

jeg har lige på fornemmelsen at man hurtigere kommer til skade på cykel - uden hjelm, end hvis man falder af en hest uden hjelm..

• #10   11. jul 2016 AMT, det har vel også noget at gøre med, at der er flere, der cykler uden hjelm? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#11   11. jul 2016 kristine: det har det da ikke?? smiley

om du cykler uden hjelm, eller rider uden hjelm giver det Samme..

tror bare at procentdelen at hoved skader er større ved cykling uden hjelm.

• #12   11. jul 2016 AMT:
    Har prøvet at kigge efter sådan en statestik, men kunne ikke finde noget. Men ved heller ikke hvor mange rideulykker der sker uden hjelm, kontra cykel ulykker uden hjelm.

Har dog fundet noget på cykelulykker:
    http://børneulykkesfonden.dk/laeringsmaterialer/trafikken/trafiksikkerhed-i-ojenhojde/tal-og-statistik
    https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/trafikulykker/faerdselsuheld
    http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/cyklister-uden-hjelm-far-alvorligere-hovedskader/

• #13   11. jul 2016 Jeg cykler og rider altid med ridehjelm smiley
    Hvis jeg cykler 100 m uden cykelhjelm får jeg altid dårlig samvittighed, så har altid hjelm på. Uanset hvor dumt det ser ud

• #14   11. jul 2016 Stoler mere på min cykel og på en hest er jeg højere oppe.

Udfra min egen lille statestik så har jeg fået en del flere og størrer skader fra hest end fra min cykel

• #15   11. jul 2016 Jeg kunne aldrig finde på at cykle med ridehjelm. Og ride med cykelhjelm sker kun i absolut nødstilfælde, da jeg gerne vil have en hjelm beregnet til formålet smiley

• #16   11. jul 2016 Jeg rider altid med ride hjelm da jeg meget grene ville bestkyttet mit hovede og forhåbeligt minimere chancen for jeg kan få alvorlige skader i hovedet eller lige frem død

Jeg cykler os alt med hjelm da jeg for det første ikke ved om der er en person der evt køre ind i mig evt en sprit bilist og så fordi jeg ikke følger mig tilpas ved at cykle uden hjelm

• #17   11. jul 2016 Jeg rider med hjelm og jeg cykler med hjelm.

Ser ingen forskel. Du kan ikke styre trafikken uanset hvor meget du øver dig. Du kan ikke styre vejret, andres idiotiske kørsel osv. selvom du er nok så forsigtig. Det forhindrer fx. ikke andre i at brage lige op bag i dig i krydset.

• #18   11. jul 2016 Jeg har ikke cyklet (ja ALT for længe) men har de sidste mange år cyklet uden. Dog ville jeg anskaffe mig en cykelhjelm hvis jeg skulle til at cykle igen, man har jo altid lov til at blive klogere. For selvom jeg kan styre cyklen, betyder det ikke at jeg kan styre traffikken omkring mig, på trods af at den er noget begrænset.
    Jeg kunne aldrig finde på at sætte mig op på en hest uden ridehjelm, dem jeg rider er mellem 175-186, der er langt ned, de er utilregnelige, de bliver bange, de løber.

• #20   11. jul 2016 Jeg bruger altid hjelm da jeg ikke vil slå mit hoved smiley Men der er jo også mange som rider uden hjelm fx til fotoshoot osv. og nogle rider endda uden udstyr og uden hjelm for et fotoshoot selvom de har en lidt vild hest.. det synes jeg er rigtig uansvarligt! smiley

• #21   11. jul 2016 Ja min hjerne er så meget værd for mig og min familie og venner at jeg ikke rider uden hjelm. Jeg har indtil for nogle år tilbage cyklet uden hjelm. Men jeg er rollemodel og hvordan skal jeg også kunne forlange og tro at mine børn vil cykle med hjelm hvis jeg ikke gør..?! Så jeg trodser min forfængelighed og tager en hjelm på (som nogle gange bliver ridehjelmen da jeg ikke ejer en cykelhjelm eller cykel smiley ) de to gange om året hvor jeg tager mig sammen for børnenes skyld og tager en cykel tur med de.. smiley (jeg HADER at cykle)

Mvh TT

• #22   11. jul 2016 Det er vores vej og vores cykel sti , det er " normal er bilerne køre på cykelstien .
    En cykel hjelm er en god ide her !!!

profilbillede
  • #23   11. jul 2016 Merete: Tror der ska mere til end en hjelm på jeres vej, når bilerne ligefrem kør hvor man ska cykle smiley

At cyklen ikke ka stikke af, er et virkelig dårligt argument.
    For der er rigtig mange tons tunge køretøjer, der ikke altid ser cykelisterne, af den ene, eller anden grund.
    Eller andre cykelister der ikke ser en skid, fordi de er på FB, spiller spil, hør musik osv. de er osse farlige.
    Blir man ramt med 30 km i timen, slår man sig pænt meget.

Så selv om man er herre over sin cykel, er man ikke herre over hvad andre gør.

• #24   11. jul 2016 Jeg er helt enig i det med at man ikke er herre over andre trafikanter..
    Jeg er selv været få centimeter fra at blive kørt ned af en fyr som kørte overfor rødt i en stor bil.. Og jeg er blevet klappet ned af en anden cyklist som ikke så sig for..
    Siden de to hændelser tør jeg slet ikke at smide cykelhjelmen, for lige meget hvor pænt jeg selv cykler i trafikken og hvor god jeg er til at overholde reglerne, kan jeg ikke vide om andre kører pænt og overholder reglerne.. smiley

• #25   11. jul 2016 Jeg cykler heller aldrig uden hjelm. Selvom min hjelm er ti år gammel og altså har bamser på smiley Den er vigtig og den kan redde meget, hvis man styrter.

• #26   12. jul 2016 Jeg rider med ridehjelm, jeg ejer ikke en cykel hjelm eller en cykel, da jeg kan gå til alt i Hjørring smiley

• #27   12. jul 2016 An på hvilken hest det er rider jeg uden.

Jeg cykler med hjelm

• #28   15. jul 2016 Altså om hesten brager dit hoved ind i barrieren og du får knust skalden eller om en lastbil smadre dig pga blinde vinkler er for mig sådan set det samme.
    Jeg cykler ikke med hjelm fordi jeg i mit hovede er udødelig (hvilket jeg har opfattet jeg ikke er, men ja) jeg rider så nogengange også uden hjelm, dog aldrig i naturen, der har jeg altid hjelm på.

Begge ting er uforsigeligt. om der er tale om en løbsk hest eller en blind vinkel i trafikken, du kommer tilskade ligemeget hvad udover hvis du er heldig smiley

• #29   15. jul 2016 Jeg rider med ridehjelm og cykler med cykelhjelm. Jeg er cykelrytter og jeg ved hvad der kan ske uden en hjelm, også selvom det bare er på en tur ned til brugsen.
    I august sidste år styrtede jeg på min cykel. Jeg mistede kontrollen over min cykel da jeg blev presset i grøften. Selvom man mener man har kontrol over cyklen, kan det også gå galt og man kan miste kontrollen. En lille sten eller et overset hul kan gå hen at blive farligt - selv for en gavet cykelrytter som jeg, som har cyklet over 10.000km på de seneste 2 år.

Her er et af de pænere billeder fra da jeg styrtede sidste år med hjelm på. Jeg tør bestemt ikke tænke på hvordan mit hoved havde set ud, uden den hjelm. Bevars, hjelmen gik også i stykker.

profilbillede
Kommentér på:
Cykelhjelm og ridehjelm - Hvad bruger du?

Annonce