{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.425 visninger | Oprettet:

Opfordring til hestekøbere {{forumTopicSubject}}

Jeg er i gang med at finde hest, og jeg havde i går den skønneste 6 års, der skulle til handelsundersøgelse + røntgen på Højgård i Århus ved dyrlæge Terkel Kjær.
Jeg var på forhånd klar over, at den var skæv i krydset, og jeg havde planer om, at det skulle rettes hos kiropraktor, selvom der absolut intet var at mærke på den, når man red den. Hesten var faktisk godkendt klinisk, men da dyrlægen så ser det skæve kryds, siger han også, at det er meget lidt. Så undersøger han den lidt nærmere, og så viser det sig, at den har brækket det yderste stykke af hoften af! smiley Vi stod allesammen, og var dybt chokerede. Dyrlægen synes, at det var imponerende, at den alligevel havde sat musklerne så flot, men han var selvfølgelig ikke sikker på, at det ikke ville få en betydning senere hen. Men vi fik lavet en aftale, der gjorde, at jeg turde købe den, så vi gik videre til røntgen.
Hesten havde fået taget røntgen tilbage i oktober sidste år, og den person der var med mig, havde sagt, at det måske var lidt unødvendigt at få taget nye, når det ikke var længere tid siden. Dyrlægen spurgte mig også, om jeg var sikker, for det var jo begrænset, hvad der kunne være sket på de måneder. Men jeg holdte fast i, at den skulle i røntgen. Og det kom den så.
Den landede som forventet i røntgengruppe 2 med ryggen pga. tætsiddende torntappe, som ejer også havde oplyst. Så begyndte han at vise billeder af benene.. Her var der et mindre flig på det ene forben, og han spurgte ind til, om den havde fået fjernet mus, hvilket den ikke havde. Her begyndte jeg at lige så stille "at stå af", fordi det lige pludselig var en del fejl, den havde. Så gik vi videre til bagbenene, hvor det viste sig, at den havde meget let, men ikke desto mindre påbegyndende spat, og den var kun 6 år gammel smiley Den landede i en røntgengruppe 3, og dyrlægen sagde så, at han ikke ville anbefale mig at købe den. Ikke fordi han havde behøves sige det, for jeg havde allerede besluttet mig for, at den ikke kom med mig hjem smiley
Så jeg er blevet en del tusinde kroner fattigere, fordi vi havde sejlet med Mols-Linien, og medbragt trailer, fordi vi virkelig var sikre på, at den gik igennem + jeg står med halvdelen af dyrlægeregning. Det er anden gang jeg står halvdelen af dyrlægeregningen, fordi jeg også havde fundet en anden hest, som ikke gik igennem. Heldigvis nåede den ikke til røntgen! Så jeg har fremadrettet besluttet mig for, at høre sælger inden jeg overhovedet kommer og prøver hesten, om de er klar på, at dyrlægeregningen er deres, hvis den ikke bliver godkendt, for ellers er jeg ikke interesseret. Det er blevet for mange penge, jeg har mistet nu på heste, som ikke bliver mine alligevel.

Så en kæmpe opfordring til alle der er ved at købe hest: Få den tjekket i røntgen! Jeg har besluttet mig for, at ligemeget hvor nye røntgenbillederne er, så skal jeg også selv have taget nogen. Måske hvis de er virkelig nye, og de er taget hos steder som Højgård (og nogen af deres afdelinger) eller Hørsholm, ville jeg overveje at springe røntgenbillederne over. Hvis ikke jeg havde fået dem taget, så var jeg kommet hjem med en hest, som havde påbegyndende spat, og var i røntgengruppe 3 smiley
Med denne hest er der enten sket en meget hurtig forandring i dens ben, siden de røntgenbilleder den fik taget i oktober 2015, eller også har dyrlægen, der tog billeder dengang ikke været grundig nok.

Jeg er i hvertfald taknemmelig for, at jeg valgte Højgård, og at det var Terkel Kjær, der foretog handelsundersøgelsen + røntgen. Det kunne nok være blevet gjort billigere, men hellere betale ekstra og så få det gjort grundigt!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opfordring til hestekøbere
  • #1   3. aug 2016 Tænk, jeg troede faktisk det var standard at sælger tog regningen hvis hesten ikke gik igennem. Jeg ville ihvertfald som køber, absolut ikke betale til en hest jeg ikke skulle købe pga fejl.

  • #2   3. aug 2016 Godt du fik undersøgt hesten ordentligt.

    Mht at sælger skal stå for Rgt og handelsundersøgelse så vil nok de færreste fornuftige sælgere gå med til det. Da rent juridisk at de kan blive hængt op på, at det er dem som står som "køber" af dyrlægens ydelse, hvis der efterfølgende opstår et tvist over hesten.

    Held og lykke med at finde en dejlig hest.

    Mvh Charlotte


  • #3   3. aug 2016 Tine - Nej det er også helt til grin, men begge sælgere har holdt fast i, at regningen skulle deles, hvis den ikke gik igennem smiley Og så står man som køber, og både er ked af, at hesten ikke gik igennem + man lige har mistet et par tusinde kroner smiley

    Charlotte - Også når den ikke går igennem? Hvis hesten går igennem, så er dyrlægeregning min, men når den så ikke går igennem, så synes jeg, at det er møg ærgerligt, at jeg skal betale så mange penge for en hest, som jeg ikke skal købe alligevel.. Så kan der jo heller ikke opstå nogle tvist omkring hesten, eller hvad? smiley


  • #4   3. aug 2016 Jeg kan godt forstå det er møg ærgeligt, men juridisk kommer dyrlægeundersøgelsen/Rgt til at være "sælgers", og derfor ikke "købers" og derfor vil der ved en efterfølgende tvist ligges vægt på, at dyrlægen var "sælgers mand".

    Så som sælger ville jeg aldrig gå med til at betale og/eller anbefale en dyrlæge i omegnen til en handelsundersøgelse/Rgt - det er købers valg det hele.

    Som køber ville jeg da glad og gerne have sælger til at betale, hvis det var muligt smiley Så man kan jo altid sætte det som et krav, og så håbe nogle sælgere går med på det - men man risikerer så også bare at de pænt siger nej, og så må man jo kigge videre efter andre heste.

    Mvh Charlotte


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   3. aug 2016 Ja, altid få din måske kommende hest i røntgen!

    Man skylder hesten at vide om der er noget der skal tages højde for, og at man ved hvad man køber..

    det ville gøre rigtig mange handler meget nemmere hvis man som standart smed en salgshest i røntgen. og hvis det skete ville rigtig mange slippe for at skulle igennem en masse bøvl fordi at de pludselig står med en skadet hest. smiley


  • #6   3. aug 2016 AMT - Ja for pokker! Jeg fatter ikke, at folk tør lade vær.. Jeg ved også godt, at nogen mener, at det ikke er nødvendigt, hvis hesten fx ligger under de 30.000.. Men som du også skriver, så er det også rart at vide, hvad der skal tages højde for. Så kan det godt være, at det "bare" er en tur eller kone hest, men tænk en gang hvis den slet ikke kan holde til at være ridehest smiley Eller fx har tætsiddende torntappe som en eller anden dag gør, at den får kylet sin rytter af helvede til.

    Selvom det var en rigtig ærgerlig oplevelse både for mig og ejeren, så er jeg altså lykkelig for at det blev gjort, og at jeg fremover ved, at den bare SKAL i røntgen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   3. aug 2016 CAMI: netop.. folk taler så meget om respekt, og det at holde hest, men vil de invitere 3.000-5.000, for faktisk at vide om der er noget galt med ens hest, eller ens kommende hest.. nej, det er åbenbart ikke nødvendigt, hesten virker jo sund og rask.

    men sandheden er jo bare, at heste kan være så pleasende og skjule smerte så godt, at selv en dyrlæge ikke kan se dem. Og det er jo ikke første gang man hører om heste med brud, og store skader som ikke viser gene.. smiley


  • #8   3. aug 2016 Øv sikke en tur... smiley

    Jeg har selv haft 3 igennem dyrlæge inden jeg fandt min egen
    Jeg havde dem så kun igennem alm handelsundersøgelse

    Den første gik igennem, men der var flere obs'er som gjorde at jeg ikke ville betale fuld pris for hesten - ejeren ville ikke gå en krone ned i pris og besluttede mig derfor at jeg ikke ville købe den - den var alt alt for dyr ift alder, tidl. skader osv. Det kostede mig 2.000. Ejer ville ikke betale for handelsundersøgelse, da hun mente den var rask - det sagde hun på forhånd.

    2. hest jeg havde igennem gik ikke igennem dyrlægen, den var uren. Jeg havde den igen igennem x antal dage senere, der var den stadig halt. Til sidst fandt vi ud af det havde spat og måtte aflives. Jeg endte med at betale halvdelen på dyrlæge besøgende til handelsundersøgelserne. Her skal det også siges at hesten stod i jylland (jeg bor på sjælland), så der var også udgifter på broafgift, benzin m.m. Der havde vi så aftalt på forhånd at dele udgifterne.

    Den sidste gik heller ikke gennem, der var jeg så heldig at have aftalt med ejer at hun skulle betale handelsundersøgelsen hvis den ikke gik igennem - hvilket hun også gjorde.

    Men synes det er svært - for nogle ejere nægter at betale handelsundersøgelsen hvis den ikke går igennem. Og hva søren gør man hvis man bare gerne vil have hesten smiley Tør personligt ikke købe hest uden handelsundersøgelse - så er man jo nød til at tage risikoen smiley
    Men har dog altid sagt til mog selv at jeg ikke vil gå så langt mht selv at risikere at betale for røngten hvis hesten fejler noget, som gør købet ikke går igennem.


  • #10   3. aug 2016 Ja jeg har ikke haft handelsundersøgelse eller røntgen på nogle af mine..Men nu er begge også købt som føl.. Men ja.. De kan jo også komme til at fejle noget...

    Mvh TT


Kommentér på:
Opfordring til hestekøbere

Annonce