{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.249 visninger | Oprettet:

Fox*Candy
Fox*Candy
Tilmeldt:
27. jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 3

Foder til tynd hest {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har netop fået lov til at låne en dejlig traver på syv år. Han er noget tynd og har svært ved at tage på, og nu er jeg så ved at overveje, hvad jeg kan gøre ved det.

Han er som sagt syv år, traver, meget slank bygget med relativt store muskelmasse. Han bliver redet 4-5 gange om ugen.

Han står på døgnfold nu med ubegrænset adgang til wrap. Han får havre om aftenen (og det kan der ikke ændres på - det er et krav fra ejeren). Han har haft denne foderplan i en måned uden hverken at tage på eller tabe sig.

Hvad ville I give til en hest som ham for at hjælpe ham med at tage på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til tynd hest
  • #1   10. aug 2016 Pavo Natures Best müsli

  • Fox*Candy
    Fox*Candy Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 3
    #2   10. aug 2016 Er det dette du mener?
    http://www.pavo-hestefoder.dk/tilskudsprodukter/produkter/pavo-natures-best

    Der står bare på pavos hjemmeside, at de også anbefaler det til heste med tendens til overvægt?


  • #3   10. aug 2016 Hmm.. Min tog på af det smiley min traver fik dengang;
    Pavo all sport piller
    Pavo Natures Best müsli
    Equsana allround vitaminer i bolsjeform, og hun holdte vægten rigtig fint. smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #4   10. aug 2016 Hvad får den af vitaminer og mineraler ?

    Vores lille låne traver som vi passer om vinteren får Horsepro elite, havre og byg og fungere super på det, det er dyrlægens hest så det er ikke noget vi blander i jeg kan bare sige at den holder fint huld og fik det samme da den var i træning og løb løb. Nu er den avlshoppe smiley

    Men tag en snak med ejer og få en plan fra ham/hende inden du går i gang med den store foderjungle smiley


  • #5   10. aug 2016 jeg vil aldrig anbefal havre til en travhest. min travhest bliv helt skør i bolden. af det. jeg vil anbefal sankt hippolyts naturmuesli og lucerne (: og så godbidder med vitaminer og mineraler til smiley det tog min travhest på af

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   10. aug 2016 Jeg anbefaler ingenting jeg siger bare det virker for de travere jeg kender ingen af dem er kuldrede smiley

    Hvis jeg selv sku anbefale ville jeg bruge Horsepro eliten, og fiberpiller, klart det bedste jeg nogensinde har brugt og tilmed i den billige ende, dansk produceret og du betaler ikke for flotte poser smiley og massiv markedsføring, endnu en bonus den ligger under 10% sukker og stivelse og er dækket ind med 750 gram Per dag.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #10   10. aug 2016 Cool performance er alt for høj på sukker og stivelse den ligger på 22,7 % og der skal til en alm. Hest ca 500 kg i alm ridning tildeles 2-2,5 kilo dagligt.

    Så hvis man er bange for energi niveauet så er det ikke den model man skal bruge at kalde det cool er faktisk misvisende i min optik.

    Ved tildeling af 2 kg dgl får hesten 450 gr sukker og stivelse imod eliten 75 gr. Dgl.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   10. aug 2016 Men første step er snak med ejer, få dem til at lave en plan, det kan være de var en anden plan end den du måske kommer frem til og det er jo i sidste ende deres beslutning der tæller smiley

  • #12   10. aug 2016 Hæld olie i dens foder. Min DV taber sig også ekstremt meget når vejret bliver koldere, så han har allerede fået dækket på smiley

  • Fox*Candy
    Fox*Candy Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 3
    #13   10. aug 2016 Mange tak for forslagene - jeg vil lige kigge det igennem stille og roligt når jeg får ordentlig tid.

    Ejeren mener, at hesten bare skal have havre, og hvis jeg vil have, at han får andet tilskud, så må jeg selv finde ud af, hvad den skal have. Så jeg prøver selv at finde rundt i foderjunglen.. Og selvfølgelig snakker jeg også lige med forhandleren når jeg er ude at hente foderet.

    Umiddelbart tænker jeg, at han skal have en form for tilskudsfoder, nok noget af det i har nævnt. Tænker på at hælde olie i hans foder og så give ham mash når jeg har redet. Lyder det som en helt tåbelig idé? Jeg har desværre ikke ret meget forstand på foder.


  • #14   10. aug 2016 Linamix
    har jeg brugt flere gange, men hvis du bruger det så ingen olie..

    har brugt linamix med stor tilfredshed, har hjulpet mine tidligere heste til at tage på samtidig med den var i træning smiley
    Og de har aldrig ændret adfærd af det..

    Cool performance er et fint foder MEN den skal have sindsygt meget af det og der er sygt meget stivelse og sukker i, min hoppe fik det hun ændrede egentlig ikke adfærd men man skulle simpelthen putte så meget foder i hende for at det havde en effekt..

    Nu er hun på revital cubes fra eggersmann (fuldfoder med lav stivelse og sukker) planen er at hun skal til at have lidt linamix ved siden af også da hun har tabt sig efter en stresset periode..


  • #15   10. aug 2016 Brogårdens Build up har jeg hørt godt om smiley

  • #16   10. aug 2016 Horsepro Elite og Horsepro fiber.

    Hvis du spørger mig, er fiberpiller det bedste du kan byde din hest. Mængden reduceres efter om det er alm. Vedligehold eller om hesten ønskes øget i vægt.
    Horsepro fiberpiller har samtidigt et meget lavt indhold af stivelse.(som ingen heste i realiteten har særlig godt af) Da stivelse og sukker giver en sur fordøjelse. Og der findes rigtig mange gode grunde til at fodre med så lidt stivelse som muligt.. smiley

    Så hesten bliver ikke "tosset i låget" af det.

    Og så fås Horsepro også til meget overkommelige priser. Jeg giver lige omkring 350.- for en sæk Elite og fiber i alt. Og jeg havde til 2 måneder. Til min lidt nøjsomme Welsh cob.

    Fiberpillerne kan i øvrigt med fordel blødes op, og gives som "grød" hvis man er til at fodre med den slags. smiley

    Har brugt deres produkter de sidste 5 år. Så kan kun anbefale dette foderprodukt til andre også. smiley

    Du kan jo evt. Tjekke deres produkter ud her. smiley
    https://www.facebook.com/NAGHorsepro/


  • #17   10. aug 2016 Hvis foder der ellers er lavet til heste der har svært ved at holde vægten oppe, ikke er nok, og hesten ellers er dækket ind med vitaminer osv, og dens energi niveau er som det skal, så kan det være en fordel at give den fiberpiller og evt. en sjat olie. Rapsolie er ganske udmærket.

    Jeg ved at nogle bruger majsflager, men der er også en hel del stivelse i majs.


  • #18   10. aug 2016 Vær glad for at han ikke taber sig af havren! Er det lys havre eller sorthavre? Da jeg havde min med på efterskole fik de en müsliblanding med en masse lys havre i, og han tabte sig og tabte sig. Mange fuldblodsheste kan ikke "tåle" havre pga. stivelsesindholdet og bliver ind imellem skøre af det. Eller også ryger det bare igennem systemet og forhindrer dem i at optage det andet foder (har jeg lært).
    Min araber, som også har en tendens til hurtigt at tabe sig, får LinaMix (max 100g pr. 100kg hest om dagen!), sorthavre (mindre stivelse end alm. havre, men mere energi end intet havre), fiberpellets og mash for bedre optagelse af foderet smiley Det fungerer super godt til ham! Han spiser meget langsomt og små portioner så udviklingen går langsomt her, men det virker godt selvom han er i træning.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #21   11. aug 2016 Jeg er ikke tilhænger af olie i maden den må hellere få sine foderenheder i form af hø og god mad, de fleste fiberpiller indeholder alt det du har behov for til at opbygge huld, mash kun hvis du vælger en der er lav på sukker og stivelse, det er en meget dyr måde jeg ser det mest som lidt hyggemad smiley ikke som en del af den samlede foderplan.

    Vi bruger iøvrigt Horsepro s mash den dufter ikke den er i pilleform men den er stort set uden sukker og stivelse og hesten er ligeså glade ved den som alle dem som skal være lækre for ejerens øjne og næse smiley


  • #23   12. aug 2016 fjern havren, mange heste har så svært ved at nedbryde den i kroppen at de bruger mere energi på at nedbryde det end de får ud af det og derved tager sig af det:)

    jeg vil os anbefale linamix, godt hø/wrap ad libitum og vitaminer:)


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #24   12. aug 2016 Bare af nysgerrighed hvordan forkert smiley

Kommentér på:
Foder til tynd hest

Annonce