20. sep 2009 Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Metoder til aflivning? {{forumTopicSubject}}
Står med søsters hoppe der skal aflives indenfor nærmeste fremtid, og undersøger aflivningmetoder. So far har vi været enige om boltpistol, men det gør vores sædvanlige dyrlæger ikke.
Hesten vil IKKE have en dyrlæge med sprøjte i nærheden af sig..
Egen dyrlæge foreslog oral pasta med noget beroligene så de kan komme til hende, og så aflive med væske.
Vi har selv overvejet boltpistol + afblødning eller væsken for at være sikre, men vores sædvanlige dyrlæger afliver ikke med boltpistol (og fraråder det i øvrigt når hesten reagerer stærkt på dyrlæger)
Hvad er jeres erfaring med forskellige aflivningsmetoder?
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 23 Heste: 11 Emner: 18 Svar: 212
dec 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 88 Svar: 362
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
De fleste slagtere er mænd, ikke? Dem er hesten heller ikke specielt vild med, for nu at gøre det rigtig meget nemmere. Og hvis de lugter af slagteri går hun nok først bananas.
Dyrlægen foreslår beroligende oralt og når hesten så er afslappet, aflivning. Forestiller mig at vi selv ville kunne give hende det beroligende før dyrlægen nødvendigvis ankommer.
Det er ikke nemt..
sep 2004
Følger: 51 Følgere: 106 Heste: 8 Emner: 62 Svar: 442
sep 2004
sep 2009
Det jeg pt hælder til som "bedste" løsning er at give hende beroligende og få den kvindelige dyrlæge ud som vi ellers har brugt og som hesten er glad for, så længe der ikke er en sprøjte i hånden på hende. Og så give hende det beroligende selv før dyrlægen kommer så hun slet ikke når at blive ophidset over det. Så kan vi få hende stille og roligt aflivet på folden eller gårdspladsen hvor hun er glad og tryg, og eventuelt få naboen til at flytte hende hvis DAKA er utilfreds med hendes placering.
For som dyrlægen pænt nævnte så skal hesten også stå stille for boltpistol. Ved ikke hvorfor jeg ikke havde skænket det en tanke
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
sep 2009
En lille time før dyrlægen kom fik hesten noget oralt bedøvende / beroligende, og så stod vi ellers og hyggede med hende, kløede hende og sådan.
Min søster besluttede ikke at være der når dyrlægen kom, så da hun ankom blev min mand og jeg med hesten. Den har kendt mig i 9 år, og ham i 5 og virkede tryg ved situationen.
Hun fik ekstra bedøvende inden sprøjten og faldt fredeligt. Det tog ikke mange minutter, og hun nåede knap at registrere hvad der foregik før hun var væk.
Vi valgte den orale bedøvelse fordi vi var usikre på om hun var til at komme til for dyrlægen ellers, og selvom hun stod og sov da dyrlægen kom skulle der alligevel en på størrelse med min mand til at holde hende ved det bedøvende før sprøjten. Så det var helt klart den rigtige beslutning.
Helt ærligt, så er det nok den død jeg ville ønske for mig selv (og de andre dyr jeg har og nok anskaffer mig i fremtiden). Omgivet af dem der holder af en, og så falde hurtigt og smertefrit i søvn for ikke at vågne.
sep 2004
Håber i alle kommer ovenpå igen
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
sep 2009
Det forløb i hvert fald smertefrit for hende. For resten af os var det vidst mere ubehageligt, men sådan er det jo nok.
Hikke.T
Ked af at høre det. Hun blev hentet af naboen samme aften og lå hos dem til DAKA kunne komme forbi. Det synes jeg egentligt var en god løsning.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
For mig er det vigtigste i valget af aflivning, at man som ejer har det "godt med det" og er "så tryg ved måden så mulig" - og at man tager hensyn til om hesten/dyret har det bedst med at blive hjemme, får den vante dyrlæge ect.
Alle mine heste er udtaget af konsum, og da jeg heller ikke bryder mig om at nogle spiser min hest, så passer det mig fint, at slagteren ikke er et valg for mig.
Jeg har intet imod dem som vælger den løsning - og jeg støtter salget af hestekød ved selv at spise det.
Jeg synes selv at boltpistol "virker brutalt", især det at hesten skal afblødes fordi de jo ikke dør af deres hjerneskade bagefter virker voldsomt for mig. Men for dem som synes det er en hurtig metode, ja der er det et fint valg - for hurtigt går det.
Jeg har oplevet ved en enkelt hest, som ikke havde været håndteret i årevis, at dyrlægen som også var jæger måtte skyde den med et jagtgevær på afstand - det var en "god død" for den hest.
Jeg har lige i forgårs måtte aflive min gamle kat på 12 år, som havde fået kræft. Og det var en stille og rolig død ved hjælp af sprøjte hos dyrlægen. De fleste af vores naboer havde skam tilbudt at skyde den for os - det kostede jo kun en kugle ! Og ja katten ville skam da også dø på den måde, men det ville jeg ikke byde min gode gamle musefanger.
Mvh Charlotte
sep 2009
Nogle jægere tager jo deres gamle jagthunde med ud på en sidste jagt og skyder dem mens de er i deres es. Det tænker jeg også må være en god måde for de dyr, der er vandt til det.
Metoder til aflivning?