{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
354 visninger | Oprettet:

Foder og ridning {{forumTopicSubject}}

Hej alle..
Passer den her skønne vallak på 19 (170 høj) som er ved at komme igang efter en kortere pause (ejer er opereret)

Lige nu ser han smadder godt ud... Men tvivler på at det holder når vi intensivere hans træning smiley

Han har konstant to store hønet hængene i boksen (de er aldrig tomme) han får horselux lucerne (horselux Easy) og vitamin og mineral piller i foder... 3 gange i ugen får han irish Mash (80 gram pr 100 kg hest) og så får han en stor pose (Big blue bag) med wrap en gang dagligt..

Havde i smidt et fuldfører i ved lucernen når hans træning intensiveres eller..

Mvh
Tina

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder og ridning
  • #1   28. aug 2016
    Jeg forstår ikke helt...

Får han både vitaminer og Horselux easy?

• #2   28. aug 2016 I kan starte med at skifte horselux easy ud med horselux plus. En hest på 600 kg skal have imellem 1,3-1,5 kg, afhængig at trænings intensiteten. Det er fuldt dækkende med vitaminer og mineraler (min egen fungere super godt på det foder, og han er ellers også svær at holde huld på). Hvis det ikke er nok kan i supplere med fiberpiller, det feder godt, er gode fibre til maven og forstyrre ikke vitamin balancen i tilskudsfoderet (horselux plus)

• #3   28. aug 2016 Horselux easy er med fuld vit/min, hvis det gives i korrekt dosis.

Så umiddelbart ville jeg ikke kigge efter et vit/min foder, hvis han får rette dosis af det.

Jeg ville nok kigge efter noget fedende foder ved siden af - olie i foderet, majs, byg, MaxiRice, lineamix, fiberpiller, Horselux sport ( er uden vit/min.

Og så er min erfaring, at wrap ofte feder bedre end hø ( hvis man ikke har analyser ect.

På en ældre hest ville jeg holde øje med tænder to gange årligt, samt smide dækken på meget hurtigt i løbet af sensommer/tidlig efterår.

Der skal en hel del træning til for at afmagre en hest - mine gik på Horselux easy ind til MB klasserne.

Mvh Charlotte

• #4   28. aug 2016 I skal være OBS på at horselux easy som i fodre med nu er et fuldt dækkende foder med vitaminer til nøjsomme heste, det betyder at i lig nu dækker hesten for meget ind hvis i tilføjer yderligere vitamin blandinger, hvilket forstyrre balancen imellem de forskellige vitaminer. Dette kan betyde overophobning af nogle vitaminer og kan resultere i mangler af andre. Det er bedre at holde sig til kun horselux easy eller plus som vitamin kilde.

• #5   28. aug 2016 Krikken Yes han får Easy og minivit allround fra equsana

Latten nogle bestemte fiberpiller du tænker på.. Easy og pillerne er fuldt ud dækkene

Charlotte m.. Problemet er bare at han får ræserrøv af wrap... Men har hørt godt om Rice produkter... Noget du har erfaring med så skriv endelig

• #6   28. aug 2016
    Easy er fuldt dækkende med 100 gram pr. 100 kg hest, så han skal IKKE ha noget oven i. Du kan give noget ekstra uden vitaminer, oven i easyen for huld fx Linocrunch, maxi rice eller fiberpiller.

• #7   28. aug 2016 Krikken har lige sendt en kort pb

• #8   28. aug 2016
    Der er ingen pointe i at give vitaminer og Easy sammen.
    Easy har så lav dosering at det ikke giver mening og skære i det - så kunne man lige så godt give fuld dosis vitaminer istedet.

• #9   28. aug 2016 Enig tror dog pillerne er en rest fr sommer fold der skal bruges op.. Men er ikke sikker.. Kan lige høre ejer af

• #10   28. aug 2016 Ja både horselux easy og horselux plus er fuldt ud dækkende. Men der er flere foderenheder i plus (derved bedre til heste der skal holde vægten oppe) det var derfor jeg forslog at i kunne skifte til plus. I skal ikke supplere med andre vitaminer, da det kan give problemer i vitamin balancen (det er vigtigt, da vitamin ophobning kan betyde sygdom og ubalance imellem andre vitaminer og derved medføre mangler af andre vitaminer. Det er lidt kompliceret, men mængden og sammensætningen af vitaminer er ikke ligegyldig for optag og balance)

Med hensyn til fiberpiller så bruger jeg selv dem fra horselux og de er rigtig gode, min egen får blandet 300g i morgen og aften. Men man kan tilføre efter huld og behov. De skal dog opblødes hvis man fodre ned mere end 500g pr. Fodring

• #11   29. aug 2016 Hvis han taber sig ja så skal han fodres anderledes hvis ikke så ville jeg intet gøre

• #12   29. aug 2016 Hvis tænderne er i orden og han får rigelig strå, så burde han sagtens kunne klare sig på easy.

Der skal faktisk en hel del træning til før en hest ikke kan klare sig primært på strå. Altså forudsat der ikke er issues, så hesten ikke fungerer normalt.

Kommentér på:
Foder og ridning

Annonce