{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Endnu et foderemne {{forumTopicSubject}}

Åh, så har vi den igen ... smiley

Foder, foder, foder. Gud, hvor er det dog en forfærdelig jungle, og fodring af heste er efterhånden blevet en raketvidenskab.

Men jeg vil gerne høre jeres forslag, specielt nu, hvor jeg måske står til at skulle flytte på et tidspunkt, og gerne vil I løsdrift.

Hestene kommer ind fra sommergræs d. 1/9, og der begynder vi at fordre kraftfoder igen. Hest har fået vitaminer hen over sommeren, og ellers kun græs. Hun er 21 nu, og selvom man ikke kan mærke alderen, er det godt at være forberedt - men er det dumt at fodre med seniorfoder, selvom hesten ikke viser tegn på at være til den ældre side (endnu)?

Min egentlige idé var at fodre med Struktur 100, Lucerne Topmix (begge fra Dangro) og i værste fald opblødte roepiller tilsat olie, hvis hun skulle begynde at have svært ved at holde huld. Hvilket er der, jeg tænker på seniorfoderet. Mit problem har bare altid været, at der er for meget stivelse i (over 12%) OG at det har været for dyrt.

For det er mit tredje (10.?) problem: Prisen. Jeg har ikke alverden, men ønsker det bedste for min hest. Bumbum ...

Jeg har kontaktet en foderkonsulent fra Dangro, men har endnu ikke fået svar (jeg skrev en mail i sidste uge) ... Hmm.
Har I måske nogle hjælpende ord?


Mht hø, så får hun ad libitum. Vi har ikke fået lavet en grovfoderanalyse, men det er noget, jeg utroligt gerne vil ...
Hun går mindst 10 timer på fold hver dag i vinterhalvåret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu et foderemne
  • #1   30. aug 2016 Aveve foder. De har bla denne til ældre heste http://aveve.dk/DK/Produkter/Care%20Essentials/All(x30x)In%20Soup.aspx

    Der er et forholdsvis lavt indhold af sukker og stivelse..

    Vejl. pris for 20 kg er 259,-


  • #2   30. aug 2016 Jeg har også en på 21, som selv tror han er 7, han får ikke senior foder, men struktur E fra st.hyppolyt, den er bestemt ikke billig, men hvor fungere han dog godt på den.

    Jeg har dog lige bestilt den hjem fra Tyskland, der er jo ikke helt ligegyldigt, om jeg skal give 199 eller 299 for 20 kg. og han får et kg. om dagen. Derudover får han nu ½ kg. hestekraft, + hø. til vinter sætter jeg ham op til 1 kg. hestekraft, så han får 2 kg. i alt. Det til hø. - han går også i løsdrift, med adgang til folden 24/7


  • #3   30. aug 2016 du kan overveje horselux senior hvis det skal holdes i den lave ende af stivelsen evt. og det ikke så dyrt at fodre med som mange senior fodre er fordi de skal have så meget tit 2 til 3 kg.. mener det kun er ca 1 kg af horselux der skal gives.

    men selv ser jeg på om der er brug for senior. har selv en på 21 år men han skal nok på struktur 100, da han ikke har huld problemer.


  • #4   30. aug 2016 Jeg ville gøre det simpelt hvis jeg var dig.

    Havde en opstalder på et tidspunkt, med en DV på 27 som havde svært ved at holde huld. Hun fodrede m ALLE de dyreste og fineste mærker smiley
    Læste lidt om det, og ældre heste har svært ved at fordøje proteiner, og da de ofte har tandproblemer/begyndende kan det være godt at supplere m olie.
    Vi fandt vi frem til dette, og hesten tog hurtigt på:

    2 X dgl: 2 liter valset havre m 1,5 dl olie i og 1 l opblødt roepiller:)
    Billigt og effektivt.

    ( de fik derudover wrap a lib. Og eggersmann vitaminer.)




  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #5   30. aug 2016 Fodring behøver ikke være raketvidenskab smiley

    Sålænge din hest ikke viser problemer med at optage næring så foder som en hvilken som helst anden, lad vær med at læs dig forvirret det er det de dyre mærker tjener deres penge på, vi vil jo alle gøre det så godt som muligt og det betaler vi gerne lidt ekstra for smiley

    Jeg fodre min på 24 som da hun var ung et godt tilskuds foder med lav tildeling sukker og stivelse under 10 % og alt det wrap hun har lyst til, så prøv at se ud over de lange salgstaler der lovet guld og grønne skove men derefter dræner din pung smiley



  • #6   30. aug 2016
    Sådan kort sagt.

    Senior foder har jeg aldrig forstået pointen i - der er mega meget stivelse i og hvad skal en hest der mangler huld lige bruge alt den energi til? No idea.

    Så jeg forstår ikke helt, hvorfor man har lavet senior foder til senior heste når det egentligt bare er foder med... meget stivelse og høj dosering tit?

    Strutur 100 er der så vidt jeg husker 8% stivelse i :o)


  • #7   30. aug 2016 Jeg har fodret på en meget gammel hoppe som var svær at holde huld på.
    Her var vidundermidlet opblødte fiberpiler med olie. Det fik hende i rigtig pæn stand uden at tilføre en masse unødigt.


  • #8   30. aug 2016 Har det ligesom dig, Krikken. Synes ofte, seniorfoder indeholder utroligt meget stivelse + det skal fodres i rimeligt store mængder (eller, i hvert fald dem, jeg er faldet over).

  • #9   31. aug 2016 nix ikke alle senior foder. som jeg nævner oven over skal de ikke have så meget af horselux senior. smiley hippolyts senior er også meget drøj i brug men høj i stivelse.

  • #10   31. aug 2016 #9 henviser lige til min kommentar: "det skal fodres i rimeligt store mængder -----> (eller, i hvert fald dem, jeg er faldet over)." <----- smiley

  • #11   31. aug 2016 Horselux' ser rimeligt fornuftigt ud, men den topper alligevel med 16% i stivelse, kan jeg se

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #12   31. aug 2016 Nu ved jeg ikke hvor du bor men tjek Horsepro elite og fiber det er blandt de billige lille dosering og er under 10% sukker og stivelse alm hest 500 kg alm ridning 750 gr dagligt 25 kg koster 260 kr og du har en måned i 1 sæk.

  • #13   31. aug 2016 Det vil jeg lige gøre - jeg bor i Silkeborg smiley

  • #15   31. aug 2016 Lisette, ved du hvad sådan en koster?

  • #17   31. aug 2016 Jeg forstår generelt ikke idéen med senior foder... Ærligt tror jeg ikke, at jeg nogensinde kommer til at fodre med det. Sammenligner man det med alm foder, så er det ofte så latterligt lidt forskel der er, udover prisen. x)

  • #18   31. aug 2016 tænker hvis det fungere godt med struktur 100 og fiberpiller for huld er det nok mit bedste bud.

Kommentér på:
Endnu et foderemne

Annonce