{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
686 visninger | Oprettet:

kan ikk holde hesten.. {{forumTopicSubject}}

Nogle der har nogle gode råd til at holde en hest?

Mine naboer har en islænder, den kan være sød at snakke med og gå lidt med, men lige pludselig, så løber den bare.. og løber den, så løber den, man kan bare ikk holde den tilbage! mærker den modstand, så ligger den bare flere kræfter i.. den kan heller ikk stå bundet, for pludselig flipper den os bare, og rykker sig fri på en eller anden måde..

Jeg har tænkt mig at gå over og træne den imorgen, da jeg indtil videre er den eneste der kan rense dens hove uden at blive sparket, den sparker andre også ejeren.. Grunden til den gør det, er fordi den engang skulle ha ordnet hove, så smeden og ham der hjalp, bandt en snor over mulen, som blev stram hvis hesten gjorte modstand (derfor sparker den nu når den bliver berørt på bagparten, og reagere så voldsomt)..

men som sagt, har tænkt mig at gå over til den imorgen og rense hove og sådan lidt.. men er der nogle der har nogle råd til hvordan jeg måske kan holde den, når den begynder at løbe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan ikk holde hesten..
  • #1   30. mar 2007 Tamiila:

    går, den kan ikk rides endnu..


  • #2   30. mar 2007 hmm lyder mærkeligt..
    tror ikke helt på at det med smeden kan være den eneste oversag.. evt. give den hovedtøj på når du skal trække den..


  • #3   30. mar 2007 Tamiila:

    grime. den har ikke prøvet hovedtøj endnu..

    Louise P:

    Nej, det gør jeg ikke.. 1, har ikk nogen, 2, ikke lige den hest man skal sætte sådanne ting på..


  • #4   30. mar 2007 Charlotte:

    jo, for det var efter det.. den har altid været lidt svær at trække, men efter det med smeden, er den blevet meget værre, og begynder os at sparke..


  • #5   30. mar 2007 Charlotte:

    noget andet er, jeg vil ikke kunne holde den med hovedtøj,.. så skal der ihvertfald være skarpt bid i..


  • #6   30. mar 2007 Tamiila;

    hva er mulerem.?


  • #7   30. mar 2007 mange smede sætter reb om mulen på hesten og strammer til.. det er hvis den er urolig og sådan, det er en slags "bedøvelse". tror næppe det er kommet af det.
    tror bare den skal have en god omgang opdragelse. det dummeste du kan gøre er at være bange for den gør det, og når den så gør det så må du gå til den og vise det er DIG der bestemmer her. en eller anden kan komme alvorligt til skade hvis hesten fortsætter sådan


  • #8   30. mar 2007 Tamiila:

    som jeg har skrevet længere oppe, så er det lige netop sådan en "måde" at holde den på der har gjort at den er blevet så vild..


  • #9   30. mar 2007 anne K:

    det er jeg klar over..

    Og jov, forstå det, det er pga. det reb,. det er efter de strammede det til om mulen på den, den blev sådan.. !




  • #10   30. mar 2007 Hvor gammel erhesten?

  • #11   30. mar 2007 Hmm Hvad ville jeg gøre hvis jeg havde sådan en hest ?
    Løber den stærkt ? Galop eller trav ?


  • #12   30. mar 2007 det tror jeg altså ikke helt på. virkelig det kan da umligt være det.
    tror bare den er uopdragen


  • #13   30. mar 2007 Jeanette E:

    uh, 3 eller 4 år..

    Tamiila:

    den løber bare lige pludselig, på det ene øjeblik kan den gå så fint, og det næste øjeblik er den smuttet..


  • #14   30. mar 2007 men et råd må du gerne få smiley

    Når du kan mærke den begynder at trække af med dig så holder du i grimen og så presser du på halsen med albuen på samme arm og drejer den rundt. det er vigtigt du bruger albulen der for så bliver den nød til at dreje halsen og du er stærkere der end i håndleddet


  • #15   30. mar 2007 Allimac:

    Tölt/ galop.. og ja, den løber til..!

    anna K:

    jo, den kan ikke li noget strammer om dens hoved, ...


  • #16   30. mar 2007 anne K:

    jeg har prøvet det.. giver det gerne flere forsøg, men den masser bare ind i en, for den vil bare løbe..


  • #17   30. mar 2007 det kan være et spørgsmål og tilvænning også. men den skal ihvertfald ikke have lov. DU skal bestemme. held og lykke (:

  • #18   30. mar 2007 Hmm ..
    Den er sku svær ! x)

    Jeg tror jeg ville prøve at løbe med den entenlig .. Hvis det er svært at følge med så ville jeg holde fast i manen, og nærmest løbe ved siden af men samtidig blive trukket lidt...

    Det kan være at den vil væk fra den der trækker den. Og for at vise den at der ikke er nogen vej udenom at blive trukket, må man jo følge med.


  • #19   30. mar 2007 Du kunne evt. tage en med ud (din far eller noget) og så kan den hjælpe dig. en med nogle flere rafter til at holde igen med.

  • #20   30. mar 2007 Allimac: ja, en mulighed, kan bare ikke følge med den, hverken hurtig nok eller kondi nok...

    anne K:

    tak, det får den heller ikk lov til.. jeg er altid henne og fange den igen, trække lidt med den, oog så får den fri... der var en f´dag hvor den smuttede for mig 3 gange. det gik ellers godt..


  • #21   30. mar 2007 anne K:

    det er desværre ikke mulighed for..


  • #22   30. mar 2007 hvorfor ikke?

  • #23   30. mar 2007 NLP
    argh så må du jo bare komme igang med at træne xD hehe

    Men kan du ikke have den i en longe så, og så den så løber, må du få den ind på en volte, der hvor den nu lige beslutter sig for at løbe ? Og så blive ved med at jage på den, også selvom den vil stoppe så det er dig der bestemmer hvornår man løber og hvornår man går..

    Men ja det er lidt af et dilemma smiley


  • #24   30. mar 2007 Min far og mor er skilt, min mor er ikk ´hjemme, og min nabo kan ikke selv holde hesten..

  • #25   30. mar 2007 Allimac.

    har os tænkt på at ta longe med imorgen, ... hehe i håpb om at det måske kan hjælpe lidt..


  • #26   30. mar 2007 naah,. så saml 10 veninde, så må i hænge i et tov bagefter hahaha. det gjorde mig og en veninde bag min gamle pony, og han stopppede da han ikke længee gad slæbe på os.

  • #27   30. mar 2007 *kæft det går godt med at stave

  • #28   30. mar 2007 anne K:

    tja det var da en mulighed..

    må prøve at spørge en af mine veninder om hun vil hjælpe en af dagene her i ferien..


  • #29   30. mar 2007 held og lykke. håber i kommer af med jeres små unoder smiley

  • #30   30. mar 2007 Tjaa, som de andre siger, kan det måske også være mangel på opdragelse.
    Men jeg har altid lært, at når en hest løber, så skal man dreje den rundt, i en lille volte, næsten få den til og dreje rundt på en tallerken. Så koncentrerer den sig om det i stedet for og være stresset, eller hvad den er. Og vis den, at det er dig der går med den, og ikke omvendt. Den har fået lov til og løbe for mange gange. Så nu kræver det meget.. Tror jeg..


  • #31   30. mar 2007 Jeanette: jeg har prøvet 1000 gange det med at dreje den rundt, men det er direkte umuligt.. smiley

  • #32   30. mar 2007 Jeg har trænet den i Horsemanship og det virker godt.. men tja.. såå lige pludselig så får den lige sit lille/store flip..

  • #33   30. mar 2007 Ja, måske køre den træt først?

  • #34   30. mar 2007 As:

    nej desværre.. heller ikke ridebane..

    Jeanette:

    uha, tror næsten det er umuligt, men kunne være man skulle prøve det..


  • #35   30. mar 2007 louise P: Det var dog det dårligste råd jeg nogensinde har hørt!! Sætte hingstekæde på, helt ærligt ...

  • #36   30. mar 2007 røsle:
    det er da ikke et dårligt råd... det hjælper på mange heste hvis de er uopdragne...


  • #37   30. mar 2007 Pernille T
    Hvorfor bruge et voldsmiddel når der er andre løsninger ?


  • #38   30. mar 2007 det med longen er måske et udemærket forslag... men så bare tag den ind på en lille volte, og hvis den løber, så er det at den trækker og du mister noget reb, og så hiver du til med resten af det du har, og siger " kom her makker!" for det er sku dig der bestemmer!

    Det er jo hammer farligt.. Men jeg tror altså også bare at hesten er uopdragen og trænger til en skideballe smiley


  • #39   30. mar 2007 jeg bruger nu os hingstekæden hvis der en hyp som trækker med mig!! den skal ikk have lov til at bestemme, og det mærker man rimelig hurtig! jeg vil ikk sige at det er synd, for de finder jo ud af at når de gør som man ønsker, så bliver der heller ikke "stramt" om mulen..

  • #40   30. mar 2007 Anne K - Haha, det ville jeg altså godt have set!

    Men det råd med at få den ind på en volte i longe lyder som en god ide for mig. Også det med at det så er dig der bestemmer hvornår den så skal holde med at løbe..
    Har du ikke mulighed for at trække med den på en ridebane eller en mark eller sådan? (Så der i hvert fald ikke er biler/trafik at bekymre sig om også)


  • #41   30. mar 2007 Som jeg har sagt op til flere gange ved jeg umærket at den IKKE må bestemme og skal ind på en volte.. men som jeg også hgar sagt er dette umuligt, jeg har tit trækket i den så dens hoved er drejet rundt, og normalt vil en hest stoppe, men det gør den IKKE..! den løber bare endnu mere til, lige så snart man rykker i den, strammer noget om den osv.. de der måder med at bruge "magt" de duer bare ikke til denne hest!!!

    Eva K: ridebane, nej, for det jo lige det med at få den derover uden den smutter... men træner den på dens mark..

    Selv voksne mennesker kan ikke holde den når den begynder at løbe.. det er den stærkeste hest jeg NOGENSINDE har mødt,! og har skam mødt mange heste i mit lille liv, og gået og trækket med mange forskellige heste.. men den her er slet ikke som nogle af de andre jeg har trukket med..


  • #42   30. mar 2007 nej NLP du har ikke trækket du har trukket c(x

  • #43   30. mar 2007 btw. må du gerne skrive når du har prøvet smiley

  • #44   30. mar 2007 Jeg vil skam ikke sige den ikke er uopdragen, .. men denhar ikke været så meget i hånd efter det med smeden, fordi de første mange måneder kunne man slet ikke komme hen til den.. og når man endelig fik fat på den var dem hammer ræd for at blive rørt.. efter kjeg har striglet den meget osv.. kan jeg nu røre den stortset over alt.. nu mangler den bare at lære at den ikke må bruge sine kræfter som den gør.. men det med at spænde alt muligt på den, det vil nok bare gøre det hele værre.. og hovedtøj vil blive svært.. 1, fordi den ikke vil røres ved ørene og at få grime på den var svært nok.. 2, fordi der skal skarpe bid til.. og jeg ønsker ikke at den skal trænes på den måde.. I tilfælde af at hovedtøj bliver en løsning, vil jeg først snakke med ejer om det..

  • #45   30. mar 2007 NIce - Altså, hvis en shetlænder begynder at gå og bare gå uden at lystre vil selv en voksen kvinde ikke kunne stoppe den. Heste er bare så meget stærkere end os :o)

    Men er det meget brat den gør det? Når jeg træner ungheste i at blive trukket plejer jeg at gå ind foran den så dens bane bliver afskåret hvis den førster at presse sig foran mig/går for hurtigt i tempo. Kan nogle gange blive til meget cirkel gåen.. men det handler nemlig ikke om at trække i tovet når man gør det, men om at afskære den fysisk med kroppen. Vil det måske være brugbart på den pony?


  • #46   30. mar 2007 førster= begynder. Gad vide hvad der skete i hovedet på mig der.
    Og jeg mener om den begynder at løbe meget brat, eller om den speeder op så du ville kunne nå at gå ind foran den?


  • #47   30. mar 2007 Eva K:
    ja, den kan gå rigtig godt, stoppe når jeg stopper og følge en så fint, men lige pludselig så løber den bare.. og at gå ind foran den, vil være som at skrive sin ejen dødsdom (den tromler bare en ned)..

    jeg ved at alle heste er stærke, og kan da heller ikk holde min egen shetter når den løber.. men har skam trukket med uopdragne heste før osv.. men aldrig med en som den..


  • #48   31. mar 2007 Eva K : uh ja det så også flot ud smiley bare ned på røven med hælene i jorden "så trækker du bare makker" hahaha smiley man måtte have nye ridebukser af og til

  • #49   31. mar 2007 Måske skal du træne det på en ridebane? så kan den nemlig ikk løbe nogle veje. eller tag en person mere med og som går med en hest . Så tror jeg ikk der sker noget

  • #50   31. mar 2007 Julie:

    du har vids ikke læst ordentligt efter..

    jeg har ikke mulighed for at træne på ridebane.. Selvom min egen ridebane ligger lige ovre på den anden side af vejen.. den er ikke indhegnet.. og hvordan skal vi få den derover? de har selv sådan en rund dims til at træne heste i, men det er os lige det med at få hesten over i den uden den smutter.. Den er ligeglad med andre heste... træner den på folden ved de andre heste, men den smutter alligevel..


  • #51   31. mar 2007 prøv at købe en rigtigt hingstebid..den der ring...tro mig den bliver sød med det samme..var ude engang og hjælpe en dame med hendes lille pony..den løb med alt og alle..en rigtig bandit..så jeg kom med biddet og han var bare så sød bagefter..ik noget bid man skal brug kun til heste som virkelige er bisser...tro mig det hjælper

  • #52   31. mar 2007 I første omgang er det vigtigt at hesten ikke kommer forbi dig og frem i "fører-stilling". For at undgå at den gør det kan du prøve at træne koncentreret med den i måske 5 min. ad gangen, hvor du går baglæns med front til hesten. Sørg for at have rebet i begge hænder. Hvis hesten kommer for tæt på dig løfter du hænderne med rebet imellem og får det til at lave "bølger". Næsten alle heste har respekt for et reb der bevæger sig. Hvis det lykkes at stoppe dens flugtforsøg på den måde er det vigtigt at få hænderne ned i ro igen så snart det er muligt, så den ved at det var rigtigt det den gjorde.

  • #53   31. mar 2007 Hippie hest:

    kan altså godt finde ud af HMS, og har også været til foredrag med det osv..

    Desuden trænede jeg den idag og jeg bruger HMS, og det gik rigtig godt..! den smuttede ikke..


  • #54   31. mar 2007 jeg trænede den bare ved at holde den i grime, men det gik bare så godt..

  • #55   31. mar 2007 Ej, hvor fedt!!! Super

  • #56   31. mar 2007 Jeanette:

    ja, det er så dejligt..

    Så, nu glæder jeg mig til at komme hjem fra min far af, så jeg kan komme over og træne den igen..


Kommentér på:
kan ikk holde hesten..

Annonce