{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.302 visninger | Oprettet:

Hvordan klipper i jeres hest? {{forumTopicSubject}}

Ja, med en klipper, jeg uddyber lige smiley
Hvilket "mønster " klipper i jeres hest i, klippes den kun hvor den får dækken på eller også fx. På hals, hovede og ben?

Min skal klippes nu her og jeg er meget imod at klippe den hvor den ikke får tøj på, det vil være det samme som at give mig termobukser på, pille blusen af mig og sige, så, nu må du holde varmen.

Det er første gang jeg skal have klippet hest og har derfor ikke meget forstand på det, men sagen er at jeg ved han vil blive brugt nok i år til at han vil komme til at svede ved ridning, derfor vælger jeg at klippe, min tanke var kun at klippe ham hvor han kommer til at svede, men det kommer til at se tåbeligt ud!

Hvad er jeres erfaringer og hvordan er jeres hest klippet?

Hold venligst en god tone, tak smiley


Kommentarer på:  Hvordan klipper i jeres hest?
  • #1   11. okt 2016 Jeg ville ikke undlade at klippe halsen, selvom det ikke er alle heste der går med hals, da det er her hesten sveder en del. Hvis jeg ikke skulle klippe over det hele, så ville jeg jagtklippe hesten.

    Jeg har dog valgt at klippe min hest all over, selvom det er første gang han bliver klippet smiley


  • #2   11. okt 2016 Jeg fuldklipper selv min egen fordi jeg synes det ser pænest ud. Jeg klipper også ben og kæber da min sætter en del "pony-pels" og det synes jeg ikke er kønt på en stævne hest.

    Min venindes to heste bliver henholdsvis kun klippet på halsen og en "Bell-klip" hvor maven er klippet med, fordi det er der de sveder mest og de går så få stævner, så udseendet er lidt ligegyldigt. Alle tre heste får dækkener på i passende tykkelse.

    Klipning er jo en smagssag smiley


  • #3   11. okt 2016 min skal ikke til stævne, så hvordan det ser ud er næsten lige meget, dog vil jeg ikke "klat klippe" som jeg hentydede til ovenfor netop fordi det vil se tåbeligt ud smiley jeg overvejer at klippe undersiden af halsen, bringe og så hele kroppen men lade der være vinter pels på det meste af halsen, han skal jo ikke fryse bare fordi jeg synes det er pænere...
    det skal nok lige siges at han går i løsdrift smiley


  • #4   11. okt 2016 Så kan du klippe et sporklip smiley Så klipper du underhalsen, under maven og ned langs siden.

  • #5   11. okt 2016 ja, den har jeg tænkt på, Men han sveder utrolig meget i sadellejet også...


  • #6   11. okt 2016 Så er der jo ikke andet for, end at lave et sporklip, også klippe hele kroppen med og kun lade overhalsen sidde smiley

  • #7   11. okt 2016 Det er også lidt der jeg hælder over til...
    Tusind tak for inputs og godt ideer smiley

    Giv gerne flere eksemlper på hvordan i klipper jeres heste, og hvorfor smiley


  • #8   11. okt 2016 Min er fuldklippet, med ben og hoved, for anden gang i år. Hun går med 100 G, og har fint varmen.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   11. okt 2016 Fuldklippet smiley

  • #12   11. okt 2016 Jeg har fuldklippet min også selvom den går uden hals og det fungere meget fint for mig. smiley smiley smiley

    profilbillede
  • #13   11. okt 2016 team pegasus, hvor er den fin smiley

  • #14   12. okt 2016 Tak skal du have. smiley

  • #15   13. okt 2016 Jeg får fuldklippet mine heste når det er. Altså selve kroppen og halsen (ben og hoved lader jeg som regel være). Lader også en firkant blive i sadellejet smiley Uanset om den går med/uden hals, så klipper jeg også halsen - hestene sveder som regel meget dér, og der er større chancer for at hesten bliver syg, når den kommer ud med lang svedig pels end kort pels, som tørrer hurtigt smiley
    De dækkener jeg køber har det der hedder high neck. Dvs. en halv hals - så synes jeg de ligger meget bedre, men uden at det er en hals smiley Bryder mig nemlig ikke ret meget om hals-dækkener smiley


  • #16   13. okt 2016 Vores er fuldklippet med ben og hoved, og får tykkere dækken på, når de bliver klippet.
    Men de er alle sammen stævneheste, og det synes vi ser pænest ud, samtidig med at de ikke forbliver våde, når de sveder smiley


  • #17   13. okt 2016 Som udgangspunkt er det godt nok de fleste der fullklipper smiley
    til jer som klipper hals, men ikke kommer halsdækken på: (dette er ikke en anklage, men der imod en undren!)
    Har i overvejet at man tager en hest ind, som har kold halsmuskulatur, beder den gå til bidet og bruge sine halsmuskler, for derefter at stille den ud i kulden med varme muskler, må det ikke på et tidspunkt give stive muskler? Det kan være jeg er helt gal på den, men det er bare en undren jeg har smiley


  • #18   13. okt 2016 Jeg bruger godt nok halsstykke når min er blevet klippet anden gang, men det er mest fordi min sætter rigtig meget pels på halsen hvis den ikke har det på.

    Jeg tænker dog at hesten når at blive varm i halsmusklen når man skridter varm og at den fint når at køle af igen når man skridter af. Når hesten er klippet burde den ikke blive så varm at halsmusklen forsat er varm når hesten sættes tilbage på fold.

    Men det er bare mine tanker omkring din problematik smiley


  • #19   13. okt 2016 pip: tak for dit synspunkt på det smiley


  • #20   14. okt 2016 Desuden står mange af dem med halsdækkener, ikke med hals om natten. Nogen fordi de får et stalddækken på uden hals, andre fordi halsen bliver spændt af, så manen kan få luft og bliver slidt mindst muligt.

    Jeg ved faktisk ikke hvorfor, man ikke kommer hals på. Når det bliver rigtig koldt og min får 300 g på (går pt med 200 g og er fuldklippet), så bliver foldtiden sat ned til 8-12, fremfor 8-15. Han får ikke hals på. Om han engang gør det om nogle år, ved jeg ikke. Men jeg plejer heller ikke, at klippe så tidligt som jeg gjorde i år.
    Jeg har kun brugt hals på en af de heste jeg har haft, hvorfor ved jeg faktisk ikke. Men resten har ikke haft hals på. Og jeg vil helst undgå det, for at beskytte manen. Desuden er jeg fan af dækkener med halv hals smiley


  • #21   15. okt 2016 Min er klippet alle stedet bortset fra ører, ben og forsiden af hovedet smiley Ville også gerne klippe hendes ben, men hun er så god til at rage sår til hende at en hårlag der beskytter mod de værste slag :3 Hun går med 300g og 100g hals i løsdrift ligenu.

  • #22   16. okt 2016 Ja, okay, jeg san godt se, at hvis hestene kun er ude i 4 timer og på stald resten af døgnet, så skader det nok ikke at de ikke har halsdækken på....
    Men nu går min jo i løsdrift, så han er jo ude stort set altid, i alt slags vejr, så der skal der tøj på hvis man tager pels af smiley
    Han er kommet til at se sådan ud, en stribe under halsen og ellers fuldklip.
    OBS. Han går kun uden dækken fordi han lige skulle have lov at rulle, han ville så hellere spise, så han kom ind igen og fik dækken på i stedet smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Hvordan klipper i jeres hest?

Annonce