{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
539 visninger | Oprettet:

Foder til muskelfattig hest og krybbebider {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg står og skal flytte min hest, hvor jeg selv skal medbringe foder. Og jeg er sådan i tvivl om hvad jeg skal give ham.

Han er 6 år gammel, Dansk varmblods vallak og omkring 175 cm. Han har stået skadet i halvandet år og er først lige her for et halvt år siden kommet igang igen. Lige pt. er vi igang med kranio sakral behandlinger, da han har låsninger i ryggen og ikke satte muskler.
Dvs. han er meget muskelfattig, da han slet ikke er blevet redet og så ikke har fået sat nogle muskler, det lille stykke tid han er.
Derudover er han også krybbebider.

Han skal bruges til dressur og har brug for noget energi til at blive redet op og få nogle flotte muskler.

Lige nu fodrer jeg med equsana cool perfomance og lucerne oveni, for det er det der bliver fodret med der hvor han står nu.
Derudover får han lige pt. Gold Medal fra St. Hippolyt for at fremme muskelopbygningen.

Jeg har overvejet Pavo Energy Control og Pavo Sportsfit, men er i tvivl om der er for meget stivelse i, i forhold til at han jo er krybbebider.

Lad mig høre om i har nogle gode forslag eller erfaringer. Jeg er åben for det meste.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til muskelfattig hest og krybbebider
  • CHDH
    CHDH Tilmeldt:
    jan 2012

    Emner: 4 Svar: 9
    #2   8. nov 2016 Jeg har utrolig god erfaring med Build up fra Dodson & H - Brogaarden der står for det kan også lave en foder plan..fik en foderplan fra dem og gav Brogaarden lucerne ved siden af... . Udover det, så fik min hest også ca. 15 kg wrap ved siden af. Men det var altså specielt til min hest.. Kan være noget andet fungere for jer smiley men anbefalinger.. Gode på Build up.. Det har jeg prøvet på 2 heste.

  • #3   8. nov 2016 Personlig erfaring siger mig, pavo er dårlig til sådan nogle heste. Godt foder til heste der ikke mangler noget, og er tykke nok.

    Før din hest kan sætte muskler er den nød til at have fedt på kroppen, fedt omdannes til muskler. Jeg ville finde noget foder med olie eller anden form for fedt protein. Min har lige haft lidt ferie pga gravidltet, og vi er påbegyndt longearbejde nu. så han er klar til jeg har født. Han får high fra eqsana og vi er lige begyndt at give lidt maxirice oveni.


  • #5   8. nov 2016 Man skal altså ikke have fedtlag for at sætte muskler. Jo jo, hvis man har overskud af fedt og begynder at træne, så skulle fedtet gerne blive til muskler engang. Men det kræver mere af kroppen at omsætte fedtdepoterne end at bruge af det foder der indtages. Så det giver altså ikke meget mening at fede kræet op for at få muskler på den ( medmindre den da er for tynd, men det lyder ikke til at være tilfældet).

    Angående diverse build up produkter giver det jo først mening, når hesten er i egentlig træning igen.

    Jeg ville give rigeligt stregkoder og så ellers et fornuftigt krybbefoder til "vedligehold " i det omfang det måtte være nødvendigt, indtil hesten er i regelmæssigt træning på lidt mere end "skridt og lunte-niveau". Hvilket mærke er jo en smagssag - noget stivelsesfattigt når nu den er krybbefoder, men om men om det hedder x eller y er i min verden mindre vigtigt


  • #6   8. nov 2016 Siger ikke hesten skal være overvægtig men hvis der ikke er fedt på kroppen er der ikke noget at lave muskler af. Som jeg skriver vil et protein rigt foder være det bedste såfremt hesten ikke mangler fedt. :-kr

  • #7   8. nov 2016 Heste bygger ikke muskler bare fordi de får meget protein. Der skal træning til før de kan bygge muskler. Ellers ryger det alt sammen bare ud i den anden ende igen. Til gengæld kan de godt bygge fedtlag, og min erfaring siger mig at det er næmmere at sætte muskler på en hest der er lidt til den tykke side end til den tynde side.
    Derfor vil jeg mene du skal starte med at få hesten op i vægt (hvis den altså er tynd), og vente med at fokusere så meget på musklerne ind til du kommer rigtig igang med træning igen. Alt andet er spild af penge.
    At hesten er krybbebider kan du ikke ændre på med foder. Jo, du kan sørge for den har fri adgang til hø, så den har noget andet at tage sig til. Men det er i hovedreglen en psykisk lidelse som opstår pga stress. For at ændre det skal du ændre hestens omgivelser. Fx ved at sætte den i løsdrift.

    Ang dit fodervalg så vil jeg anbefale at du tager en snak med dem der sælger dig dit foder, de har som regel forstand på det, og kan give en grundig forklaring omkring hvert foder. Du kan også vælge at tage kontakt til en uvildig agronom.
    Jeg var til foredrag hos en (agronom og tidligere foderproducent) der fortalte at krybbefoderet faktisk ikke betyder så meget, fordi det er sådan en lille procentdel af deres daglige indtag. Derfor er det meget vigtigere at få lavet analyse af sit grovfoder og finde ud af om det er af god nok


Kommentér på:
Foder til muskelfattig hest og krybbebider

Annonce