{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

Lokaliserer skade {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har lige brug for jeres input da jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre
Jeg har denne dejlige pony på 9 år, hvor daværende ejer har haft ham i ca 7 år. Han har været mishandlet som føl og redet (så som 2 årig) ..
Men daværende ejer har sagt han har en skade i ryggen. Hvilken ved hun ikke. Jeg har både fået massør og telepatør ud til ham. Telepatøren sagde:

" Måske. Mentalt set kan han godt se det ske, men han er i tvivl om hans fysiske krop nogensinde vil være stærk nok til at han kan bære nogen uden at den vil give problemer eller gøre ondt med det samme. Han kunne godt tænke sig at heale relationen til ridning. Han vil gerne have gode oplevelser med ridningen også. Han mærker, at du også har lyst til at ride igen. Men han er i tvivl om hans fysiske krop nogensinde vil blive stærk nok til det. Du vil ikke være i tvivl om, hvis den bliver det. Han vil vise dig det tydeligt. Som det er lige nu, er han for øm og kan ikke bære nogle. Men med rette genoptræning af sind og krop, kan det måske lade sig gøre på sigt. Han ønsker sig det. "

Massøren sagde at han havde en fin ryg muskalatur.
Han gør intet når man rører ved ryggen, presser på den mm.
Jeg havde tænkt mig at få røngten på ham, men her siger gamle ejer at det vil ikke vise noget resultat.

Hvad havde I gjort?
Han behøves ikke blive ridehest for min skyld, men det kunne da være hyggeligt at ride en lille tur ind i mellem og så bare ellers se hvad denne skade egentlig indeholder. Jeg vil jo bare gøre hvad der er det bedste for ham, og føler ikke at jeg bare vil ignorere det uden at lokalisere "skaden" eller hvad det end nu er smiley
Alle tips og råd er velkomne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lokaliserer skade
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   29. dec 2016 viser hesten tegn på smerte?

  • #2   29. dec 2016 AMT
    Nogle specifikke tidspunkter du tænker på?
    Men nej jeg har aldrig set ham vise smerter - han er frisk, glad, legesyg, hopper rundt når han er fri på banen, madglad, fremadgående og generel bare en super livsglad hest. smiley

    https://www.facebook.com/peterpanseventyr/
    Der er en video her af vores træning i går.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   29. dec 2016 fie: hvorfor så antage at han har smerter? smiley

  • #4   29. dec 2016 Fordi det sagde gamle ejer at han har en skade i ryggen så han ikke må rides.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   29. dec 2016 fie: men så kan hun vel også vise røntgen/ anden dokumentationnpå skaden?
    hesten må havde været i udredning for at man har kunne diagnostisere problemet. smiley


  • #6   29. dec 2016 Nej det har han netop ikke - også derfor jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre/stille op. Han er ikke blevet tjekket udover af en telepatør/massør noget for nogle år tilbage.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   29. dec 2016 fie: okay, måske er det bare mig, men hvis hesten ikke viser tegn på smerte, aldrig er blevet tjekket og derved fået bekræftet problemet af en kompetent person, hvorfor så gøre noget? smiley

    alternativt kan du sltid smide hesten i røntgen eller scanning og tjekke smiley


  • #8   29. dec 2016 Jeg har bare fået fortalt han ikke må blive brugt til ridning- så er bare bange for at jeg ligesom bryder vores aftale, hvis nu han faktisk ikke har noget i mod at blive redet.

    Men tænker om man kunne prøve og hoppe op på ham og se hvad der sker? Men ved ikke om det er for risky hvis nu han har en skade... men det også dyrt at smide 3000kr efter en scanning... Men ja overvejer det lidt smiley


  • #9   29. dec 2016 Han er forresten blevet healet 3-4 gange nu i ryggen udover.

  • #10   29. dec 2016 Hvis der ikke er dokumentation for skade og hesten ikke viser at den har smerter, kan det være tidligere ejer siger det for at undgå at hesten bliver redet, måske pga. andre nykker? Som i at den skulle være farlig under ridning?? Blot spekulation. Jeg ved det ikke smiley

  • #11   29. dec 2016 Det ved jeg faktisk ikke, Mathilde. Har bare fået fortalt han har en skade i ryggen.
    Men det kan ikke skade at jeg hopper op vel og ser hvad der sker smiley det værste er jeg smager sandet. smiley


  • #12   29. dec 2016 Jeg ville personligt få hesten tjekket igennem, inden jeg ville turde at hoppe op, dette indebærer også scanning, dyrlægetjek, kiropraktor mm.

    Det ville simpelthen være så ærgerligt hvis der er en u lokaliseret skade, og man så kommer til forværrer skaden ved at prøve sig frem uden reelt at være sikker smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   29. dec 2016 altså, healing og teleparti må du ikke tro er vejen frem - intet dårligt om det, men effekt og sandheden er begrænset ved mange. smiley

    men hvis du gerne vil ride hesten, så få den tjekket af fys/kiropraktor/eller sendt i røntgen/scanning inden smiley

    mathilde har desuden fat i noget - mon "skaden" dækker over andet.?


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #14   29. dec 2016 Tid ændre tilstande, det er muligt den på et tidspunkt var skadet men du bryder ikke nogen aftale hvis konditionerne har ændret sig, det kunne tidligere ejer jo ikke forudse, prøv det af og husk at holde den slank hvis der sku være noget i ryggen, den er lige vel rund ihvertfald på dit billede smiley

  • #15   29. dec 2016 Sarah T
    Ja jeg får scanning på ham men tænker hvis jeg er der oppe i 2 sek kan skaden vel ikke forværres. Bare for at se hans reaktion.

    AMT
    Han er en rigtig sød hest, men hun har sagt han løber med rytter - for at vise skaden, men jeg ved sørme ikke. Synes det er svært at vide hvad man skal gøre

    JM
    Han har stået stille i 7 år inden jeg kom for en måned siden smiley så selvfølgelig er han lidt småfed, men det arbejder vi på smiley han har hvertfald en fin og sund ryg udenpå ligenu.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   29. dec 2016 Og Fie det er jo det bedste, det andet kommer jo også i takt med at du måske kan komme igang med at træne ham op til ridning, håber det bedste for jer smiley

  • #17   29. dec 2016 Ja ellers motionerer vi på mange andre måder smiley vi går lange skovture, løs longerer, forsøger os med bomme og bare leger på banen smiley

  • #18   29. dec 2016 VIlle få taget en røngen, også tage den derfra smiley

  • #19   29. dec 2016 Tak for dit input Camilla smiley det hælder jeg også mest til, men tror jeg vil prøve at lægge lidt vægt på ham og se hvad han siger smiley fordi helt galt kan det jo ikke være hvis han intet siger til jeg ligger deroppe smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   29. dec 2016 held og lykke med det smiley


  • #21   29. dec 2016 tusind tak for dine råd og tanker AMT smiley

  • #22   29. dec 2016 At hesten løber med rytter, kan man j ikke diagnosticere noget ud fra. Hvis hesten aldrig har været tjekket rigtigt igennem, så er det j rent gætværk fra tidl. ejers side, at den har haft en rygskade -den kan have haft ondt alverdens steder eller ingen steder overhovedet, og evt. skader behøver jo ikke være kroniske.

    Så jeg ville få den tjekket (af dyrlæge mm. Om man tror på telepati eller ej, så kan sådan en altså ikke fortælle ting, der kræver røntgen, scanning mm. at se -det viser det svar du har sat ind jo også tydeligt, det siger jo reelt bare "det ved jeg ikke, måske kan du ride, måske kan du ikke").

    En anden mulighed, hvis du gerne vil bruge hesten, men det ikke SKAL være ridning, er j at få den kørt til, hvis ellers den er egnet til formålet. Men er der tvivl om dens helbred, kræver dette jo så også at den bliver tjekket og "godkendt" ved dyrlægen først.


  • #23   29. dec 2016 Jeg ville aller første få den sendt i røntgen! Tænke sig så ærgerligt (jeg ville have det skidt resten af livet) hvis du ødelægger noget der var i bedring eller forårsager den smerte.. Så jeg ville først få den i røntgen og så en fysioterapeut/Osteopat på og så hvis han så var frisk, gå i gang med tilridningen igen smiley

    Mvh TT


  • #24   29. dec 2016 Hvad med at starte med at spørge tidligere ejer præcis hvilke ting, der får hende til at antage at der er en rygskade?

    Jeg ville ikke selv sende en hest i tilridning som 2 års, men nogen mennesker gør det, især i udlandet og der er ikke garanti for problemer.
    Det at man har forsøgt tilridning dengang garanterer ikke skader.

    Som det er nu, hvis jeg har forstået dig, så har du gået ud fra at tidligere ejer havde ret, når hun påstod at der var en skade. Men du har ikke en god forklaring på hvorfor? Du har gjort tilløb til udredning, men ikke fundet noget. I dagligdagen er der ingen tegn på smerte eller uønsket adfærd.

    Jeg synes, at du bør tale med tidligere ejer og finde ud af hvad hun helt præcist vidste, udredte og hvad hun observerede.
    Dernæst tal med en hestedyrlæge. Find ud af hvad et kort udredning koster og hvad fuld udredning koster - og hvad du har råd til.

    Hvis hesten ikke har en rygskade, har det måske ikke så stor betydning for dig.
    Men hvis du ikke kan beholde ham en dag, og han måske er skadet kan det have stor betydning for om nogen vil tage ham til sig.

    Godt nytår


  • #26   30. dec 2016 Jeg havde telepatør der sagde " dine sadler har skadet hesten eller gjort en skade tydeligere" derefter fik jeg røgten ( min hest stejlede af smerte) røgten var fin og dyrlæge sagde massør og det fik hun fire gange fordi hun havde spændte muskler i ryggen men problemet blev ved så hun fik til sidst osteopat/ kranio sekral terapi det viste sig mine sadler havde givet min hest fire låsninger i bagerste del af ryggen fordi de var for lange og smalle i kammeret så telepatøren havde ret i der var noget i vejen præcis hvad kan de ikke vide... Det tog os et halvt år med behandlinger og anbefalet pauser før vi fandt det rigtige problem... smiley deler min historie i tilfælde af den er nyttig for dig smiley

  • #27   30. dec 2016 Tak for alle jeres input smiley

  • #28   30. dec 2016
    Hvis tidligere ejer mener hesten har ondt, så må der være en årsag til dette - hvis ejeren ikke kan give nogen grund til dette, nogen logisk og ydermere ikke har gidet tjekket det så er det da egentligt bare ejerens egen skyld, hvis hun har solgt en hest billigt, som fint viser sig og kunne rides.

    Jeg havde nok fået den tjekket af en fys, osteopat, kiropraktor e.l der kan mere end en massør - siger denne ikke noget, så givet det et forsøg.
    Hvis hesten så viser tegn på ubehag, bliver sur o.l så tage en pause og få en dyrlæge på med røntgen e.l så man kan finde ud af hvad der er galt.

    Det virker underligt at sælge en hest der " har ondt i ryggen og kan ikke rides " uden og give nogen grund til hvorfor og hvordan og hvorledes.
    Men okay, der findes hestefolk der gør underlige ting ind imellem.


  • #29   30. dec 2016 Giver dig ret Krikken
    Han fik massør igår. Ikke noget at sætte en finger på andet end spændinger i bagparten. Men han har så også gået uden træning osv. i 7 år, så det er jo hvad man kan forvente.


  • #30   30. dec 2016
    Massører giver jeg ikke så meget for ;o) Fordi de kun kan med musklerne, så jeg bruger dem aldrig. Låsninger og skævheder, havde jeg fået tjekket og var der ingen ting - så var jeg hoppet op :o)


  • #31   30. dec 2016 Okay tusind tak. Kan de mærke om der er skader? smiley

  • #32   30. dec 2016
    Nej, ikke som sådan - det kræver røntgen, scanning e.l for at stille en diagnose. Det er kun dyrlæger der må stille diagnoser. Hvis hestener meget låst, evt. skæv omkring ryg, bækken e.l og bliver ved med at være det, eller ikke blive slippe låsningen, kan det være behandleren henviser en til at man skal tage fat i en dyrlæge som kan hjælpe en med at finde ud af hvad der ligger til grund.

    Men en låsning eller skævhed, ville jeg dog altid sørge for at tjekke for inden ridning - så det ikke bliver en dårlig oplevelse :o)


  • #34   30. dec 2016
    Jo, men hvis hesten er ok med at man sætter sig op - og fri for låsninger og skævheder, så ser jeg ingen grund til at sætte den i røntgen for at undersøge for KS, som man ikke har noget belæg for.

    Jeg kunne da godt proppe min i røntgen selvom der ikke er noget der signalere jeg skal gøre det, men hvis jeg så opdager den har spat selvom hesten trives ganske glimerende - hvad kan jeg så bruge det til, udover en masse bekymringer om det.


  • #36   4. jan 2017 Jeg kunne ikke lige se, at du har svaret på det konkret, så hvad sagde tidligere ejer egentlig om skaden? Bare sagt at hesten har en rygskade, du har ikke spurgt ind til dette eller set nogen form for undersøgelser eller dokumentation på det?

    Jeg siger det ikke for at skyde skylden på dig, men jeg finder det som flere af de andre ekstremt underligt at sælge en hest med bemærkningen om at den har "en rygskade" og så er der INTET uddybet whatsoever. Så jeg ville nok også vende tilbage til sælger og høre omkring hele forløbet.

    Det burde kunne lede dig ind på, hvad der skal undersøges, siden der vel burde være en grund til, at tidligere ejer snakker specifikt om en rygskade - hvis ikke denne overhovedet kan fortælle om undersøgelser af nogen art, så er det måske en løgn der dækker over noget andet, eller måske konkluderede tidligere ejer det på baggrund af en adfærd under ridning, der kunne bunde i et helt andet problem? smiley


  • #37   10. jan 2017 Måske Tidligere Ejer ikke selv tør/Kan ride og deraf påstår rygskade på Peter pga andre/du ikke skal have eller kunne give Peter glæden af en ridetur i skoven for eks kender desværre folk der kunne og ville påstå dette med deres ponyer/ heste pga deres egen frygt ??

Kommentér på:
Lokaliserer skade

Annonce