{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.058 visninger | Oprettet:

Scanning af hjerne på hest? {{forumTopicSubject}}

Nogen der har prøvet (eller kender nogen som har) at få scannet hjernen på sin hest?
Hvad kalder man sådan en scanning? Er møg forvirret over det smiley

Hvordan foregik det, og hvad ligger det ca. i prislejemæssigt?

Frabeder mig alle kommentarer, som går udenom mine spørgsmål.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Scanning af hjerne på hest?
  • #1   21. jan 2017 Det hedder en MR scanning. smiley

• #4   21. jan 2017 Nej undskyld det er en CT det hedder. smiley

• #6   21. jan 2017 Tak for link! smiley

• #7   21. jan 2017 Om det er MR eller CT afhænger jo helt af, hvad maskine man benytter til det smiley

Men ja, det er formentligt en CT.

Og nu hvor du har fået svar, må man så af ren nysgerrighed spørge hvad det er i håber/frygter at finde i sådan en scanning? Tror aldrig jeg er stødt på scanning af hestehjerner før, og viste slet ikke det var noget man gjorde smiley

• #8   21. jan 2017 Jeg vil bare gerne vide om der er noget at finde (hvad det så end kunne være), grundet en ikke-heste-agtig adfærd.

• #9   21. jan 2017 Jeg tror, at du skal forventningsafstemme, hvad du kan finde ved MRC eller CTC...

Billeddiagnostik kan kun bruges til at finde strukturelle problemer.
    Dvs spor efter blodpropper, hjerneblødninger og tumorer.
    Udpræget atrofi kan du også se.

Men hvis du tror at hesten fx har skader efter en en blodprop, vil jeg forvente at man ser 'fokale neurologiske udfald", og en god objektiv undersøgelse kan faktisk ofte afsløre skader der er for små til at ses på skanningen.
    Fokale neurologiske udfald betyder, at svarende til det sted i hjernen skaden sidder, vil der være ting nervesystemet ikke kan mere. Får man fx en skade i venstre hemispheres motoriske cortex, vil man være lammet i hele højre side.

Adfærd problemer kan du ikke forvente at finde forklaring på ved skanning.
    Og under alle omstændigheder, netop neurologi er et speciale hvor du kommer meget, meget langt ved at kende anamnesen = hvilke symptomer er der, hvornår debuterede de og hvordan udviklede de sig over tid.

Tal med din dyrlæge. Det er nok en langt bedre start.

• #10   21. jan 2017 Doktor Who: det var ikke hvad jeg efterspurgte. Jeg skal NOK snakke med min dyrlæge.... men det kan jeg ikke før mandag anyways.
    Jeg gider ikke liste en masse ting op, som man måske kan finde/ikke finde.
    Så tak, men det var ikke hvad jeg spurgte efter, og jeg har ikke brug for at blive dømt ud fra så få ord (y)

• #11   21. jan 2017 Jeg dømmer ikke.
    Men prøver måske at få dig til at drømme om hvad du kan finde ud af, med lettere og billigere håndgreb.

Jeg tænker bare i udredningsplaner. Og ifølge mit hoved må det være rart at tænke på, hvor langt man kan komme med neurologi, hvis man kender sygehistorien og kan lave en god, neurologisk undersøgelse...

God jagt på en forklaring.

• #12   21. jan 2017 Tak for svar -må nok erklære mig enig med Doctor Who i forhold til ikke at sætte forventningerne alt for højt til, hvad man kan se på en CTC. Men alt andet lige er det da super spændende, og jeg håber du har lyst til at give en update, når/hvis du får det gjort smiley
    -jeg bliver sommetider ganske imponeret over, hvad man kan få gjort undersøgelsesmæssigt ved vores heste nu om stunder smiley

• #13   21. jan 2017 Doktor Who: Alt andet er undersøgt, og den har været igennem utallige fagfolks hænder og hoveder. Har selv avlet den.

• #15   21. jan 2017 Det er en længere forklaring, og ikke noget jeg ønsker at ytre offentligt smiley

Kommentér på:
Scanning af hjerne på hest?

Annonce