{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

Christina L
Christina L
Tilmeldt:
2. sep 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

dilemma om behandling {{forumTopicSubject}}

Hej
håber virkelig at i kan hjælpe mig derude, da jeg står i en virkelig kedelig situation med min skønne hoppe.

Min hoppe er 11 år, jeg har haft hende siden hun var 5. Hun er en normal rigtig sød hest, men kan virkelig være utilregnelig i ridning. I de 5,5 år jeg har haft hende har jeg fået 4 hjernerystelser (stadig voldsom mén af dem, og lægerne ved ikke om jeg kommer mig over dem) 2 piskesmæld og en smadret skulder.

jeg har gennem årene forsøgt forskellige behandlinger, da jeg troede problemet lå i ryggen. Da jeg igen faldt af i januar og lægerne forbød mig at sætte mig op igen, valgte jeg at jeg ville sætte hende til salg.

Jeg fik min dyrelæge ud for at undersøge hende igen, og hun foreslog at hun skulle have en caslick operation. det prøvede vi så.

Så dum som jeg er, forsøgte jeg igen at sætte mig op på min hest igen og blev smidt af igen. (jeg har virkelig mange smerter nu)

Fik Hørsholm ud i går for at få et røngten og en scanning og han fortalte han hun var hvinsk og hun havde problemer med sine æggestokke og derfor vil en caslick ikke hjælpe.

Han fortalte om behandlings mulighederne, som bla indebar at en rytter skal op på hende igen. Dette er jeg meget utryk ved, da jeg for det første ikke selv vil udsætte mig for mere og for det andet ikke vil udsætte andre for det jeg har oplevet. Herefter sagde han også at chancerne var små for at hun overhovedet ville blive ridehest igen.

Min egen dyrelæge ser lidt lysere på tingene og mener at vi sagens kan prøve de forskellige behandlings muligheder så hun kan blive ridehest igen. Hun har dog ikke læst journalerne endnu fra Hørsholm.

Ærlig talt så har jeg kastet håndklædet i ringen for længe siden. Har brugt meget tid og mange penge på hende, og da det er gået udover mit helbred, så er min karriee også på spil, og pengene bliver mindre. Man ved ikke endnu om jeg overhovedet kan komme normalt tilbage på arbejdsmarked.

Normalt ville jeg gøre alt for mine dyr, men har ikke energien til det længere, og da jeg er 30 år, vil jeg også meget gerne snart have børn og flytte, men dette må selvfølgelig udsættes, hvis jeg skal bruge mere tid på hende.

Mit problem er at mit hjerte og min hjerne ikke rigtig taler sammen. Jeg har det så dårligt over at skulle sige nej til behandlingerne og gøre hende til selvskabshest eller værre endnu aflive hende. Men burde jeg ikke også lytte til min krop?

hvad ville i gøre i min situation? og er aflivning bedre? ved ikke engang om hun ville kunne trives som selvskabs hest.

Håber at i kan hjælpe mit forvirret hoved.

Mvh Christina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dilemma om behandling
  • #2   20. feb 2019 Thomine siger det meget godt smiley dog har jeg en tilføjelse smiley Du skriver at du ikke rigtig ved om hun overhovedet kan trives som foldbums.. Men ud fra det skrævne, så har hun jo nok gået i lange perioder som det ikke? Så mon ikke hun kan klare det liv.. Spørgsmålet er vel så i bund og grund om du gider at have udgifter på en foldbums?! smiley

    Mvh TT


  • #3   20. feb 2019 Det der skal du ikke finde dig i. Du er kun en god kunde hos din dyrlæge, som bare "ser lyst på det", for at få dig til at blive ved at kyle tusindekronesedler i deres kasse.

    Få aflivet den hest, og kom videre med dit liv.


  • #4   20. feb 2019 Ann - Det var da noget af en udtalelse.. Hvad bunder den i?

    Mvh TT


  • Christina L
    Christina L Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #5   20. feb 2019 Har godt overvejet at forærer hende væk så andre kunne prøve at behandle hende, men Dyrelægen fra Hørsholm har sagt at de bliver nød til at åbne hende for at finde en årsag, noget forsikringen muligvis ikke dækker. Operationen koster 17000 kr også kommer behandlingerne bagefter. Hun skal stå i boks i 3 måneder hvilket jeg tvivler på hun kan.

    Er der overhovedet folk der vil bruge så mange penge og energi på en hest de ikke kender, vel vidne at chancerne muligvis kan være små for at kunne blive ridehest igen.


  • Christina L
    Christina L Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #7   20. feb 2019 Team Tindur: hun har mange smerter ved blot en lille berøring omkring flankerne. Hvis hun har kroniske smerter (hvilket jeg ikke ved endnu) så skal hun selvfølgelig ikke lide og aflivning vil være det bedste. Kan hun leve som selskabs hest så tror jeg at jeg i det mindste vil prøve at give hende en chance.

  • #10   20. feb 2019 Jeg ville slutte af, give hesten fred og sige tak for årerne. For din skyld og ikke mindst for hesten.

  • Christina L
    Christina L Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #11   20. feb 2019 Min egen dyrelæge kommer den 26. Og jeg er ærlig talt bange for at hun siger det modsatte af hvad Hørsholm siger.
    Jeg ved ikke om jeg kan leve med at aflive en hest som har chance for at blive rask, omvendt slider det her mig op og mit humør er ved at forsvinde.


  • #13   20. feb 2019 Okey.

    Om der er noget fysisk galt med den nu, eller de gange du blev smidt af, er lidt lige meget...
    Du har valgt at passe på dig selv nu, og ikke ride den hest mere.
    Du vil ikke have, at andre skal komme galt afsted.
    Sælger du den, har du ikke kontrol over, hvad køber gør.
    Køber kan jo fx også selv miste sit job eller blive syg og blive nødt til at skille sig af med sine dyr. Næste ejer har du slet ikke kontrol med.

    Hvis hesten skal være foldbums, skal du sikre dig at den ikke lider.
    Fuld udredning er mange tusinde kroner. Og så har du en liste over ting, du har udelukket, men der kan jo være uendelig mange ting galt. Så, du kan ikke udelukke alt.
    Og hvis sindet driller, vil den stadig være ustabil at ride uanset udredning.

    Og helt ærligt.
    Jeg havde slagtet den hest.
    Så er den ikke involveret i flere ulykker.
    Og du har sikret dig imod at den i fremtiden bliver passet dårligt fordi den er en økonomisk værdiløs foldbums. Så, det beskytter også hesten.


  • #14   20. feb 2019 Jeg ville ikke give den væk som foldbums.

    Der er jo en reel risiko for, at nogen sætter sig op på den.
    Og jeg ville aldrig tilgive mig selv, hvis en teenager knækkede nakken og blev lam pga min aflagte hest


  • #15   20. feb 2019 Jeg ville også aflive uden at tøve. De lyder som om i har været gennem en længere kamp allerede. Det er altså helt okay at være et menneske med begrænset overskud og ressourcer til en hest, der giver dig bekymringer og skader.

    Når den har ondt bare ved berøring over flanken tænker jeg at den har meget ondt og at det sidder flere steder i kroppen efterhånden.

    Måske kan det rettes op, men for hvis skyld? Din eller hestens? Det måtte jeg spørge mig selv om da jeg overvejede hvad jeg skulle stille op med min vallak.

    Det var sateme ikke sjovt at sige farvel til en god ven gennem så mange år, men jeg gjorde det fordi jeg gerne vil kunne se ham i øjnene med god samvittighed på den anden side.


  • #16   20. feb 2019 Død hest lider ikke smiley

  • #17   20. feb 2019 Jeg vil også sige aflivning er vejen at gå her.

    Men jeg vil også erkende, at havde det været Basse, så havde jeg nok vendt hver en sten, og grebet hvert eneste halmstrå, for at kunne beholde ham. Så jeg forstår godt dit dilemma.

    Men dit helbred betyder bare mere på den lange bane. Og hun lyder ikke ligefrem som fremtidens ridehest.


  • #18   20. feb 2019 Jeg kan godt forstå at det rent følelsesmæssigt ikke er så nemt. Men rationel er der kun en rigtig vej, og det er aflivning. Vores dyr ved ikke at der er en dag imorgen, og som en anden også skriver, så lider en død hest ikke.

  • #19   20. feb 2019 Det er så hårdt at stå i, du holder jo af hende, ellers havde du ikke gjort så meget for hende allerede nu.

    Men jeg vil give de fleste andre ret, hun lyder til at have ondt, og du har nået din grænse, lad hende få fred, og vid at du har gjort hvad du kunne for hende og at hun ikke kommer til at lide unødigt eller forvolde skade på dig eller andre!

    Har du forsikring på hende, så snak med Hørsholm, det lyder ikke til at din egen dyrlæge mener at hun er ved vejs ende.

    Kram og tanker her fra!


  • Christina L
    Christina L Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #20   20. feb 2019 For et halt år siden havde aflivning været udelukket. har altid haft det naive princip om at man skal gøre alt for sine dyr, koste hvad det vil koste. Men efterhånden tiden går og min energi er blevet mindre og min stress er blevet større må jeg også tænke på mig selv, og ikke mindst min mand og mine andre dyr.

    Behandling er nu helt udelukkede, dvs det er et salg også. Skulle det komme til at hun kan bruges som hyggehest, så beholder jeg hende selv for ved ikke hvad andre vil gøre ved hende. Dog er jeg ikke sikker på jeg tør tage chancen, selvom hun er en følsom hest så er hun svær at læse og jeg kan ikke mærke om hun lider allerede.

    I og med at min energi er blevet mindre (er hos hende 2-3 gange dagligt) er tilknytningen også blevet mindre. Jeg elsker hende stadig rigtig højt, men orker ikke at stå og nusse med hende så meget mere. Jeg har ikke lyst til at jeg begynder at svigte hende mere følelsesmæssigt. Hvis jeg ikke sætter en ende på alt det her, er jeg bange for at ende med at hade hende.

    Maria E: Så længe de ikke kan finde en direkte klinisk årsag til en aflivning, så kan jeg ikke få min forsikring tilbage. (siger Hørsholm)



  • #21   20. feb 2019 Det lyder som om du allerede nu selv har svaret.

    Vær ikke i tvivl om at du gør din hest og dig selv en tjeneste!


  • #22   20. feb 2019 jeg ville nok ikke lige smide 17000 kr i hende

    Men jeg ville nu prøve at give en change alligevel. nemlig ved at prøve at skrive til lise bang hansen
    https://alternativdyrlaege.dk/

    hun er virkelig dygtigt. Og lover ikke mere end hun kan holde
    har selv brugt hende til mine katte - ved at hun også hjælper mange heste - dels til kronisk mundbetændelse og dels til en kat med lymfekræft

    jeg vil altid bruge hende hvis min egen dyrlæge ikke ved hvad han/hun skal gøre. eller hvis vi er ude i noget hvor dyrlægen får grå hår smiley

    hun er super dygtig


  • #23   20. feb 2019 Afliv den.

    Har ikke læst alle svar, men jeg er helt enig i det, Ann skriver.
    1) Den optimistiske dyrlæge vil vist mest bare se tussebasserne rulle ind. Hvis hun først har givet forkert operation og er villig til at prøve mere, så er der vist ingen tvivl. En ærlig og dygtig fagperson siger tingene råt for usødet.

    2) Som en anden skriver, hesten kan reelt have det skidt hele tiden, uden du eller andre bemærker det. Selv har jeg haft en pony der fra det ene øjeblik til det andet kunne gå fra at være den sødeste børne pony til det værste monster. Viste sig, han havde et gammelt brud på en torntap, og da vi prøvede ham, var han sikkert blevet stoppet med smertestillende, for det var i hvert fald to forskellige heste.

    3) Tænk også på din egen situation. Hvor mange penge og hvor meget af dit liv vil du ofre for en hest, du dybest set er bange for?
    Vil du virkelig udsætte dine andre drømme for en drøm, du med 98% sandsynlighed ved, aldrig vil gå i opfyldelse - og som i øvrigt har ruineret dig og tærret mere end nødvendigt både fysisk og mentalt.


  • #24   23. feb 2019 Hippie uden hypse, lidt bizar udmeldning.. men ud fra dit billede ligner du også en der har et let forhold til døden..

    Vi stod i lign situation.. også en hest med kronisk smerte. Vi valgte at aflive og det var hårdt men tiden læger alle sår og når den værste sorg har lagt sig så indser man det var for det bedste.. smiley Vi var så så heldige at nå få et føl efter hende og plagen skinner op ad alle dage efter sin mor.


  • #25   23. feb 2019 Nikoline: Sikke dog en antagelse. Det er sådan set ikke mig på billedet, så slap du bare af. Desuden har jeg ret: død hest lider altså ikke smiley

  • #26   24. feb 2019 Hvad er der bizart ved at konstatere at en død hest ikke lider...?

    Og hvad betyder "skinner op ad alle dage efter sin mor"? Nu har jeg læst den sætning flere gange, og jeg forstår virkelig ikke hvad der menes.


  • #27   24. feb 2019 Jeg syntes at sætningen "død hest lider ikke" virker bedrevidende og arrogant.. Som at der ingen medfølelse er. TS står over for et svært valg også er den kommentar bare ikke lige passende.

    Kan lidt godt se hva du mener, det jeg hentydede til var at føllet vi var så heldige at nå at trække på vores nu afdøde hoppe, minder SÅ meget om hendes mor, både i udseende og væremåde. Moren var en meget dygtigt springer og kunne i løsspring springe 160 i trav. Føllet udviser samme glæde ved springning og samme store talent. Så hun ligner og minder så meget om hende at man næsten ikke kan mærke det er en anden hest.

    Prøv at google det, det er et ordsprog som hedder "op ad alle dage ..." også noget eller nogen man ligner


  • #28   24. feb 2019 Det hedder "Op ad dage smiley ikke op ad ALLE dage smiley

    Mvh TT


  • #29   24. feb 2019 Prøv at høre her:
    En hest, der opfører sig sådan, som det du beskriver er ikke utilregnelig. Den har smerter. Så er den sådan set ikke længere.
    Heste tænker simpelthen ikke så kompliceret. Hesten er enten motiveret eller ikke motiveret. Det er nok en smule firkantet sat op, da hesten kan være motiveret for nogle ting mere end andre.

    En hest i smerter er næsten altid aggressiv på et eller andet plan.
    Andre ser den som utilregnelig. Hesten forsvarer sig på den måde, fordi en smerteplaget hest i naturen ville være et let offer for et bytte dyr og derfor er dens tolerancetærskel meget lav.

    Heste sender nogle meget fine kropssignaler. Både dæmpende signaler, smerteudtryk og ofte mange andre små subtile signaler, som vi først i de senere år er blevet klar over, at hesten faktisk gør. Hestens kropssprog er meget mere indviklet og de kommunikerer med deres krop på samme måde, som vi kommunikerer med ord.
    Den opførsel, som du beskriver, er en hest, der er i klare smerter. Hvis hesten viser aggressiv adfærd ved let berøring, så gør hamrende ondt. 9 ud af 10 på smerteskalaen.

    Da min hest havde et angreb af bændelorm var ret svær at være i nærheden af - for at sige det meget pænt. Jeg kunne godt håndtere ham, fordi jeg kender ham.

    Jeg har selv lige taget samme beslutning om min nuværende hest.
    Hesten har udviklet EORTH og håndterer dyrlægesituationerne ufattelig dårligt. Faktisk var dyrlægen helt enig med os i, at når en hest håndterer behandling så dårligt, så er det bedre at stoppe.
    Jeg er helt afklaret med beslutningen. Selvom det selvfølgelig ikke er nemt.


  • #30   24. feb 2019 Nikoline: At du overhoved kan tolke min kommentar som bedrevidende og arrogant siger vidst mere om dig end om mig smiley

  • #31   24. feb 2019 Tak, og hvordan så det. Kom ikke og sig det ikke lyder en lille smule kynisk.

    hvis du må skrive hvad du tænker så må jeg vil også smiley


Kommentér på:
dilemma om behandling

Annonce