{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.809 visninger | Oprettet:

Bund i løsdrift? {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg står snart og skal selv til at sørge for bund i løsdrift, derfor vil jeg gerne høre efter erfaringer.
Jeg kunne godt tænke mig noget som ponyerne ikke synes bare er rart at skide i. Min erfaring er at halm bare er et toilet og ikke noget de ellers gider bruge til at putte i.
Det skal være nemt da jeg selv skal håndtere det. Det skal også være nemt at muge i.
Jeg har hørt om træpiller men det duer ikke da de ikke rigtig vil kunne træde det ned (jeg har haft træpiller i boks før).
Sand vil jeg ikke kunne håndtere fordi det er for tungt.
What to do? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bund i løsdrift?
  • #2   24. jan 2017 Jeg har halmpiller og det fungerer upåklageligt her smiley

    Mvh TT


  • #3   24. jan 2017 Hvordan får du lige trådt dem ned Tindur? Men har du ikke også betonbund? smiley

  • #4   24. jan 2017 Jeg har haft løsdrift i snart 10 år ( 9 forskellige heste ), og har prøvet en del forskellige bunde i den
    ( halm, tørv, træpiller, træpiller jeg opblødte først, spåner samt hamp ).

    Syntes halmen er den de er gladest for at ligge ( og putte smiley ) i, men den giver for meget arbejde, for meget opbevaring og for meget mødding.

    Uanset bund, så har der ikke været noget de hellere har ville skide i end andet. De har desværre altid været glade for at bruge løsdriften som toilet, og jeg har derfor til tider, når vejret er godt, lukket af for løsdriften i dagtimerne.
    Har dog ikke problemet mere, da jeg nu kun har Miniature Heste tilbage, og det er ret begrænset hvor meget de sviner smiley

    Min favoritbund er hamp. Den er let at muge i og holde, og giver ikke særlig meget mødding. Fjerner kun klatter dagligt.

    Spåner syntes jeg er virkelig irriterende og besværligt at muge i.


  • #5   24. jan 2017 Jo jeg har beton nederst. Men nu er bunden meget tyk, men til trods for tyk blød bund får de trådt de ud.. Jeg smider 6sække på hver 14 dag og efter 9-10 dage er de fleste trådt ud...
    Men jeg ved ikke rigtig hvor godt det fungerer på jordbund. Havde ejeren af ejendommen ikke lagt gulvet før vi flyttede ind havde jeg dog alligevel forsøgt med halmpiller pga. Den lille mængde det giver kontra halm. Men så skulle jeg nok have mere end 23 sække ind som opstart. smiley
    Jeg bruger 2 paller årligt inkl opstarten smiley

    Mvh TT


  • #6   24. jan 2017 Mette, mht til træpiller, så kan du opløse dem i en trillebør med vand, inden du hælder dem i boksen. Bare lige vand nok til de opløses. De er tørre igen lynhurtigt.

  • #7   24. jan 2017 Det er ikke til boks og der er ikke betonbund så det kommer desværre ikke til at fungere smiley Jeg opblødte også pillerne da jeg brugt dem i boks.

  • #8   24. jan 2017 Jeg har eller hørt at hestene var mere glade for at skide i visse typer størrelse og med halm har jeg også selv oplevet det er blevet til et toilet smiley Det er bare til mine 2 ponyer og muligvis til gårdejers lille pony også når han er blevet kastreret. Men det er rigtig godt at høre erfaringer smiley

  • #9   24. jan 2017 Altså jeg har haft træpillesmuld i en løsdrift på græsbund. =) Det fungerede rigtig fint.
    Nu har jeg løsdrift et andet sted i stor bygning med mange heste lsdriften og vi startede med smuld men hestene svninede det alt alt alt for hurtigt til så det var ikke bedre end halm og koster meget meget mere især nå de sviner sådan.

    Så nu bruger jeg halm og hestene elsker deres skur. der står altid nogen inden og hygger og der soves også tit derinde. nå de få en ny rundballe derind hver 4 dag ca. så går det helt amok med og skille den af og ruller og hopper og jeg ved ikke i den. det er utrolig sjovt og se hehe.

    Så de holder bestemt fest med halmen. så derfor har jeg valgt og beholde det. har så også maskine til og muge ud såååå det kan vist ikke blive nemmere


  • #10   24. jan 2017 Træpillerne kan du bare vande lidt, så de puffer uden hjælp fra hestene.

    Her bruger jrg træpiller, blandet med træbriketter (briketterne er KUN fordi jeg fik et så godt tilbud at jeg ikke kunne sige nej smiley )

    men det fungerer upåklageligt, og det wr super nemt at muge i.



  • #11   24. jan 2017 Jeg skal selv muge, og regner med at gøre der løbende på hele folden og skuret for at det ikke skal blive et mareridt smiley

    Jeg har som sagt haft træpiller før, som jeg vandede, men jeg tror bare ikke på det bliver godt når bunden er jord. Medmindre nogle selvfølgelig kan modbevise det og vil smide et billede smiley


  • #12   24. jan 2017 Som sagt jeg havde træsmuld (som jo bare er fripiller det ikke er presset ) og det fungerede på jordfold. det var i en rundbuehal vi bare have smidt på folden. Tog lorte og ordenede 2 gange om ugen ca også fik den en nye pose typisk 1-2 gange om ugen.


  • #13   24. jan 2017 Nå okay, jeg havde ikke fanget det var jordbund. smiley Blev det ikke mast ned? Eller var træls for hypperne? smiley

  • #14   24. jan 2017 Nej som sagt det var ikke piller så derfor blev et jo ikke mast ned.

    Lige der de første 20 cm ved udgangen blev det lidt optrådt men det var også det. resten var super fint. og havde meget nemt ved og holde det endelig.


  • #15   24. jan 2017 Jeg tænker næsten det må være værre når det allerede er smuldret? Men det kan også bare være mig smiley Jeg har svært ved at se hvordan det skulle fungerer, men jeg vil da gerne modbevises hvis det er muligt. Staldejer køber halmpiller så kunne man bare købe der så ville det være rart, men jeg tvivler bare smiley

  • #16   24. jan 2017 Nææ det er det ikke der skal jo bare lægges god et lag først. jeg elskede det. og nej smulden blev som sagt ikke trådt ned i jorden kun lige de 20 vm lige der ved indgangen men ville det også blive med alt andet jo.

    Havde en flot og lækker bund derinde kan ikke finde billeder lige nu for de ligger på min gamle mobil og har jeg ikke lige adgang til nu og har ingen på min facebook af det kan jeg se.


  • #17   24. jan 2017 Jeg tænker jo at det også kommer an på jordbunden der er.. Og om det er en forholdsvis tør godt drenet jord, eller en jordbund der ikke er ret tør.. Men du kunne jo starte ud med en palle og så se hvordan det går smiley

    Mvh TT


  • #18   24. jan 2017 Altid det var ret blød jord der var og uden for løsdriften var der meget mudret =) men lægger man et godt lag iden i løsdriften er det jo ligemget hvad bund det er under for så træder de jo ikk igennem og sådan er det ligemget hvad stråelse det er =)

  • #19   24. jan 2017 Jeg tænker også, at så længe laget af strøelse er tykt nok kan man lægge hvad end man ønsker.

Kommentér på:
Bund i løsdrift?

Annonce