{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Aflivning af sin bedste ven ? {{forumTopicSubject}}

Jae jeg står i en rigtig træls situation om min bedste ven igennem 2 år.

Håber det er i orden jeg skriver det her inde.

Jeg har en hest der døjer rigtig meget med lidt af det hele. (Jysk hest)

Hun har sommereksem hvor sidste år var meget slemt. Hun døjer med benene sprækker hele tiden, lige nu døjer hun lidt med ryggen(dog tror vi det er forkert sadel) og sommetider døjer hun med stive bagben.

Jeg har tit gået og ovevervejet om jeg skulle give hende fred da jeg syntes det er synd for hesten og at jeg ikke selv kan blive ved mere med at "koste" på hende hvis i forstår mig.
Men jeg elsker den hest så højt men nogen gange føler jeg at jeg bare holde hende i live for min skyld. Og nogle gange bruger jeg så mange penge på hende at min familie kommer i nød.
Jeg gør ikke andet end at have dårlig samvittighed både overfor min hest men også overfor min familie og det er ved at æde mig op.

Hvad ville i have gjort i min situation? Ville det være forkert af mig at aflive hende? Ved ikke lige hvad jeg skal gøre.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aflivning af sin bedste ven ?
  • #1   6. feb 2017 Uha, det er jo en rigtig træls situation, - og nok den, de fleste af os frygter mere end noget andet.

Hvor slemme er hendes skavanker? Der er jo masser af heste, især islændere, der lider af sommereksem. At benene sprækker lyder voldsomt - det har jeg aldrig selv oplevet? Ved ikke helt, hvad du mener hermed, men hvis det er i voldsom grad og meget smertefuldt, kan det selvfølgelig være problematisk.

Hvor gammel er hesten? En ældre hest har flere skavanker og får højst sandsynligt også blot flere med alderen...

At den har ondt i ryggen skyldes jo ofte, at man ikke har fået tilpasset sadlen ordentligt, eller at man har redet forkert, (hvis det skyldes sadlen, som du selv siger, man kan selvfølgelig ikke gøre for, at den kommer til skade med ryggen på "naturlig" vis på fold el. noget). Stive bagben er der nu også mange heste, der bøvler lidt med smiley Måske mere fold el. et par staldgamacher ville tage toppen af det.

Hvis ikke skavankerne kan vurderes til virkeligt at være reel aflivningsgrund, og hesten ikke er 15-16+, så tror jeg, jeg ville overveje, om man måske kunne finde et andet godt hjem til den - og så sælge den smiley Eller evt. udleje den.
    Selvfølgelig kun, hvis skavankerne ikke er værre end som ellers.

Personligt ville jeg havde det meget svært ved at aflive en hest, der ikke fejlede noget, der gav den en betydeligt nedsat livskvalitet. Men selvfølgelig skal der findes en løsning, hvis du ikke føler, du har økonomien til det, for det er bare Hammerdyrt at have hest - især hest med lidt skavanker hist og her.

Det er vist en beslutning, der er meget individuel fra person til person.

Jeg aflivede min bedsteste ven og allerførste hest gennem næsten 5 år i sommeren 2015. Han blev 9 år gammel. Han havde en seneskade, som han kompenserede for i hele kroppen. Jeg var HELE raden rundt med scanning, røngten, dyrlæge mange gange, fysioterapeut, osteopat, ledbehandling og ja. Hele skidtet. Der var vitterligt ikke noget at gøre. Jeg pensionerede ham, og ville have beholdt ham altid. Han kom på sommergræs og var det i 1-2 mdr, tæt forfulgt af dyrlæge, for at holde øje med, om skaden tog til. Det gjorde den desværre, og derfor måtte jeg acceptere, at der ikke var andet at gøre for at hjælpe ham - for han kunne simpelthen ikke holde til at være hest. Ikke engang det bare at gå rundt og hygge sig. Det har givet mig SÅ MEGET ro i sjælen at vide, at der ikke var andet at gøre. Jeg/vi kunne ikke hjælpe ham. Havde jeg fået aflivet ham før, som så mange synes, så jeg ikke skulle droppe min ridning, så ville jeg ikke have haft samme ro i sjælen. Han fik de chancer, fordi han var min bedste ven, og jeg skyldte ham alting. Det har jeg aldrig fortrudt smiley Men det var en dyr fornøjelse. Jeg var dødheldig, jeg netop det år havde økonomien til det. Ellers ved jeg vitterligt ikke, hvad jeg ville have gjort smiley

• #2   6. feb 2017 Du kan måske give den til nyt hesteliv?

Men husk på, at en død hest lider ikke
    I min verden er det ok at tage ansvar og aflive den

Jeg har dælme oplevet mange triste skæbner med heste der ender under kummerlige forhold
    En hest med skavanker er ofte en billig hest, hvilket betyder, at nogle mennesker ser det som en sjov gave/fornøjelse, en god forretning eller noget ligegyldigt man kan kaste væk igen

• #3   6. feb 2017 Hun bliver ikke solgt videre. Hun har allerede været mange steder og når hun fejler så meget så frygter jeg hun kommer videre og videre og den chance tager jeg ikke og hun er en speciel dame der ikke så nem knytter sig til folk.

• #4   6. feb 2017 Jeg ville gå systematisk til værks.

Tag et ark papir. Hvilke problemer er der? List dem op i punktform med god afstand imellem.

For hver problem.
    Hvad har du gjort?
    Hvad virker / hvad er afprøvet uden at virke.
    Hvad er tilbage, som man kan gøre for at optimere?

Husk følgende tommelfingerregel :
    Hvis du giver en behandling korrekt udført, og det ikke bliver bedre, så vær kritisk for om det er der 1) man har fået korrekt fat i hvad problemet er? 2) Er problemet oversat til korrekt diagnose / udløsende årsag?

Hvis du har gennemgået problemerne systematisk og der ikke er potentiale for at forbedre behandlingen / håndtering, så er der fair at aflive.
    Hvis man ikke har økonomi til at blive ved til at give nødvendig behandling for kroniske sygdomme, så er det også en ærlig ting at tage med i overvejelserne...

• #5   6. feb 2017 En død hest har ingen smerter og lider ikke. Så det er at tage ansvar hvis du føler det er løsningen.
    Nu hvor jeg har fået et barn tænker jeg mere over at der altid skal være penge til hende og ikke kun hesten, så går det udover familien så tænker jeg det er fair at aflive istedet for at smide flere penge efter noget du ikke selv tror på.
    Jyder døjer rigtig meget med skab, tænker det er derfor benene revner og den kan være stivbenet af arvæv efter skab.

• #6   6. feb 2017 Hvis din hest ikke trives, så er det ikke synd at aflive den. Det lyder som om at der er mange ting i vejen med hesten og så kan man nå det til hvor man ikke kan hjæpe den nok.

Det er selvfølgelig en svær beslutning, men det er kun dig der kan træffe den.

Men stor ros til dig for ikke bare at sende hende videre, men tage ansvar.

• #7   6. feb 2017 Hvis der var min hest, så havde jeg valgt at aflive den.. Det kan aldrig være synd at aflive en hest.. Det kan være en skam, men ikke synd.. men hvis hesten har de skavanker du nævner og hvis det presser din økonomi usundt meget, så vil det heller ikke være en skam..

Selvom man måske ville kunne finde en køber der er indforstået med hendes behov for behandling, så kommer det tit som en overraskelse hvor dyrt det bliver. Og så er der stor risiko for at den bliver solgt videre og videre og videre..

Hvis du får den aflivet, så kan du have god samvittighed over, at du har gjort hvad du kunne for den, og du sikrer dig aldrig at skulle tænke iver hvad der sker og om 'din' hest bliver behandlet..

Hvis du skulle beslutte dig for at aflive, så vil jeg anbefale dig at følge med den til det sidste. Det er hårdt at se, men bagefter giver det en selv noget ro ved at se hesten..
    min egen hest fik jeg aflivet i en alder af 10 år. Ham kunne jeg nok også have fyldt flere penge i, på noget der måske havde virket.. men havde hverken økonomisk eller mentalt overskud til at blive ved.

• #8   6. feb 2017 Det er lidt underligt alle ved hvordan man har det når man er død, hvor har i fået det at vide ? smiley

• #9   6. feb 2017 Jeg ville nok ikke aflive endnu..... Nogle af problemerne lyder som noget der kan ordnes, og især uden de store udgifter og arbejde.

At den sprække i benene skyldes sansynligvis forkert foder. Hvis det er tilfældet skal foderet laves om.
    Sårene kan behandles med en blanding af kulsukkerroe/ rod og snaps, billigt og nemt. Alternativt ja.

Hvis sadlen er problemet, til ryggen, må den skiftes, ja det koster noget. Lige som en kiropraktor vil koste.
    Mon ikke de stive ben skyldes ryggen??

Sommer eksem har jeg ikke forstand på. Men en Google runde giver masser af ideer til hvordan man kan mindske hestens problemer.

Vælger du at aflive, så er det helt ok, det er heldigvis dit valg, og der er ikke noget galt i at aflive..
    Jeg ville dog afprøve det andet først

• #10   6. feb 2017 er desværre meget normalt at jyder sprækker i benene, men den rigtige fodring kan afhjælpe det rigtig meget.

sommereksem kræver blot dækken, eller at hesten er inde i skumringstiden, så kræver blot man gider lukke ind og ud morgen og aften.

ryggen er jo som du selv skriver pga sadlen, det det er blot at få behandlet hesten og en ordentlig sadel.

bagbenene kan jo skyldes smerterne fra sadlen.

• #11   6. feb 2017 Det skal overordnet set være en fornøjelse at have hest.

Har man en hest med diverse skavanker som koster så mange penge og bekymringer, at det fylder for meget i hverdagen, så er det i min verden ok at aflive.

Og selvom mange mener feks sommereksem ikke er så slemt og nemt at håndtere, så findes der altså også heste, hvor det kræver så meget og hvor hesten i den grad mistrives, og så er det i min verden også ok at sige farvel, selvom andre mener at man bare lige kan......

• #12   7. feb 2017 Jeg overtager hende gerne så kan hun komme hjem igen og blive her

• #13   7. feb 2017 Jeg må tage den op med mig selv hvad jeg gør. Tak for alle jeres opslag og input. Jeg har valgt at se tiden an her indtil mitte sæsonen starter og se hvordan det går med hende og give hende en mikrovital kur for at se om det kan hjælpe hende.

Og igen hun kommer ingen steder. Hun bliver her hos mig

• #14   8. feb 2017 Vetcurs imvet, divet og revet er gode til sommereksem og ødemerne i bentøjet.

Men har selv stået i det, med min gamle belgier basse. Det er træls...

Hans bentøj var helt forkert skruet sammen, og ødemerne var ude af kontrol. Så han fik fred.
    Tænker stadig over om jeg gjorde nok for ham. Men ved ( i den logisk tænkende del af hjernen) at det var rigtigt valgt.

Krydser arme og ben for jer smiley

Kommentér på:
Aflivning af sin bedste ven ?

Annonce