{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Wrap eller hø
  • #1   23. mar 2017 Wrap, så undgår man at risikere at hesten får allergi pga. støvet som ikke kan undgåes i hø smiley

  • #2   23. mar 2017 Hø.
    Fordi så slipper jeg for plastikket.
    Og det dufter godt?

    Ej, helt seriøst.
    Jeg ville se på hvad de lokale leverandører kunne levere i bedst kvalitet, til lavest mulige pris og som jeg kunne få leveret / afhente og opbevare mest praktisk.

    Hvis det står helt lige for og imod, så ville jeg gå efter hø, fordi det dufter af barndom og sommer, plus der er en del heste som får løs mave af Wrap.


  • #4   23. mar 2017 det samme som Maja B.
    også støver det ikke.
    længere tykketid ??


  • #5   23. mar 2017 Wrab er ikke komad.. ensilage er komad.

  • #6   23. mar 2017 Godt hø i sensommeren og ind til tidlig efterår. Der er godt med næring i, og ingen svampespore. Problemet med hø er at det kan brænde sammen/rådne, og udvikle svampespore. Næringsværdien falder i løbet af vinteren.

    Fra efterår til tidlig forår godt wrap - og godt wrap er ikke vådt ko-wrap eller al for tør. Er det vådt kan de få kolik af det, og irriterende splatmave. Er det for tørt er der risiko for at det ikke er ensileret, og så nedsættes holdbarheden ala hø.

    Tidlig sommer så enten små wrapballer, som bruges op i løbet af 2-3 dage, eller hvis man kan finde noget hø, som ikke er blevet dårligt.

    Mvh Charlotte


  • #7   23. mar 2017 Ville vælge wrappen da jeg aldrig har været stor fan af hø.

    Oplever altid at hestene ikke gider spise hø, det støver.. og er bare noget kedeligt tørt tjavs. Og det er besværligt at håndtere..
    +Min hest får åbenbart rigtig dårlig mave af det. Så pænt nej tak til hø.

    Får man derimod wrap fra en god bonde der har "styr på sit græs". Ja så er hest, hests mave og ejer glad smiley
    Inden jeg flyttede til Norge, stod mine hest opstaldet hos Ågerupgård. Aldrig har min hest får så fint og lækket wrap.
    Ejeren laver det selv. Og laver i den grad kvalitetswrap.

    Her oppe derimod har vi været ret uheldige i hele vinterperioden.
    Enten er wrappen så tør at den kunne være hø.
    Så fin at det kunne være kaningræs. Så grov at det kunne være halm.
    Så "våd"at den kunne være ensilage.
    Fyldt med mug, død dyr(mus osv.)
    Fyldt med ukrudt, tidsler, pinde osv.

    Tror jeg kan tælle på 2 hænder hvor mange gange vi har fået en helt "perfekt" wrap. Så vi skulle vist heldigvis skifte leverandør når kontakten udløb. smiley


  • #8   23. mar 2017 Det kommer an på hvad din hest har brug for. Hvis du blot sørger for at købe god kvalitet skal du sjældent bekymre dig om ulemperne ved den ene eller den anden.

    Meget våd wrap kan give dårlig mave, dårlig hø kan indeholde svamp. Men god kvalitet og så er du godt kørende, medmindre din hest har en decideret allergi.

    Har du en hest der skal tabe sig, let bliver forfangen, eller som blot mangler ekstra grovfoder for at fordrive tiden - så ville jeg vælge hø. Det forstyrre ikke din foderplan, har laverer energi indhold end wrap.

    Bruger du grovfoder aktivt i din foderplan - hvilket jeg bestemt anbefaler - så giver wrap mere næring pr kg. klart en fordel mængdemæssigt.

    Du kan også fint blande.


  • #9   23. mar 2017
    Hvis man kun har en eller få heste, så er hø at foretrække de første par måneder af året til vi når oktober/november og det bliver koldt nok til at man kan opbevare wrap uden det bliver dårligt.

    Det meste hø jeg har set uanset hvordan det er opbevaret bliver dårligt med svampespore og støvet når vi når hen på vinteren og næsten helt sikkert efter nytår.

    Wrap behøves ikke være klask vådt så der kan vrides væske ud af det, det kan sagtens være tørt.

    Min foretrækker wrap der er let "klisteret" og lugter sødt, dvs. det kan mærkes når man rør ved det, men man får ikke våde fingre.

    Har man en hest med specielle behov fx en EMS, forfangen e.l så er det ligemeget om man vælger hø eller wrap, da man her skal gå efter noget med analyse på sukker og FE indholdet.

    Og hø kan sagtens indeholde flere FE og mere sukker end wrap - så derfor er der ingen garanti for at hø er et godt valg til en forfangen hest.


  • #10   24. mar 2017 Vi giver hø, det foretrækker vi smiley

  • #11   24. mar 2017 Jeg bruger begge dele .. (vi har en hest med Engbryst, og har haft det i 5 år.)

    På folden har de hø ad lib.
    jeg har mine høballer opbevaret i et træskur uden for, og de er løs pakke i små baller, der fulder jeg hø kasernerne op når der mangler. derved bliver det også skyllet igennem. sidst på sæsongen kan jeg god finde på at vande høet når jeg fylder i kasserne, hvis jeg vurdere det støver meget. ( hvilke jeg ikke har haft som et problem )

    På stald for de wrap ad lib, wrappen er til den tørre side, så en 250 kg balle kan sagtne holde sig i 2 uger uden at blive varm/dårlig.

    Grunden til mit valg er, at jeg ikke vil have halm og hø i stalden pga støv.
    Høet syntes jeg er lækkeret, især i starten ;o) og det holder sig godt, selv i hø kasserne. wrappen får de på stald, for det støver ikke.

    Hø kræver indendørs opbevaring, er i mere håndterbar str.
    wrappen kan opbevares udendørs hele året, men kræver lidt hjælp til håndtering ..

    Hø vers wrap er en smag sag.....


  • #12   24. mar 2017 Kan vi lige blive enige om en ting - wraphø findes ikke. Hø er tørret græs som ikke er pakket ind, wrap er græs som er pakket ind, og det kan så være mere eller mindre tørt. Selv knas tørt wrap er stadig wrap i og med at det er pakket ind og har gennemgået en ensileringsprocess.

    Jeg foretrækker wrap da det er lettere at opbevare og mine heste holder bedre huld på dette. Det skal være næsten lige så tørt som hø!


  • #14   24. mar 2017 Det kan godt være i kalder det for wraphø, men det ændrer ikke på at det stadig er wrap, og at wrap dermed ikke er komad.

  • #15   24. mar 2017 Tusind tak for svarene, der er en masse fornuftige ting jeg kan tage med til overvejning smiley

  • #16   24. mar 2017 -Man vil i øvrigt stadigvæk kunne se stor forskel på selv en våd wrap og ensilage. Både i farve og lugt. smiley

  • #18   24. mar 2017 Du skriver "wrap er komad", og nej, det er det ikke..

  • #21   24. mar 2017 Det gør det stadig ikke mere korrekt at i kender det i din omgangskreds. Jeg ved også hvad det betyder, men det gør det ikke korrekt.

  • #22   24. mar 2017 Der findes ikke noget bedre end grønt velduftende hø. Hvis jeg kan skaffe det er det klart mit foretrukne.

    Desværre er det enormt svært at opbevare tørt hø, så det ikke suger støv og fugt fra omgivelserne. Derfor bruger vi i stedet tørt wrap med ca 85% tørstof. På den måde undgår vi de problemer der kan være med wrap og dårlig mave, men stadig så det er nemt at opbevare.



  • #23   24. mar 2017 Her har vi begge dele. Min får dagligt 11 kg. 3 kg wrap og resten hø. Simpelthen fordi mere wrap = dårlig mavse, men han elsker det, så derfor får han lidt smiley

    Der er mere tygge-tid i hø, og så tager han ikke lige så meget på af det. Derfor fordelt, som det er. Han spiser gladeligt både sit hø og wrap, selvom det er wrappen, der ryger først.

    Her er vi en stald på 30 heste, og NEJ vi fodrer ikke med ko-mad smiley Selvom der både gives wrap og hø alt efter, hvad den enkelte hest, gerne vil have.


Kommentér på:
Wrap eller hø

Annonce