Det værste I har gjort med hest {{forumTopicSubject}}
Jeg blev lidt inspireret af et emne på HN i går
Hvad er de værste ting, i har lavet med heste?
hvor i ikke har tænkt jer om.
Jeg var ret ung, måske 13,måske yngre endnu. SAO holdte stadig military på det tidspunkt, og havde derfor ret vilde spring.
Inden springtræning en dag, tog jeg da nogle af de store nedspring, nogle jeg i dag er sikker på hørte til 1*.
Det er simpelthen for dumt, for hesten havde aldrig sprunget faste spring eller nedspring.. og der var ingen voksen, samt det var uden sikkerhedsvest... - Hvad kunne der dog ikke være sket?
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Med min nuværende hest, var det nok, da jeg impulsivt besluttede at hoppe på ryggen af ham ude i skoven og ride hjem. Havde intet udstyr på ham, udover en grime, ingen ridehjelm og han var kun ryttervant og havde ikke haft rytter på i flere måneder. Det gik heldigvis fint, men det var ikke så gennemtænkt
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 751
her 3 år senere døjer vi stadig med problemer i nakken...
jeg har en masse flere dumme ting jeg har lavet som hestegal tøs..Men tror den her var den værste
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Der blev pænt kompenseret med ad libitum i slowfeeder da jeg blev klogere.
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Jeg er derfor så gammel og har stået på de hestepensioner samt rideskoler, hvor at det var normalt at save hesten ned
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Det dummeste jeg har gjort, må have været engang, hvor jeg absolut skulle have pony ned ad en stejl, stejl skrænt, fordi det var hurtigere end at ride udenom. Den var så stejl, at jeg ved lige ved at glide ud over halsen på ponyen.
feb 2016
Følger: 4 Følgere: 6 Heste: 3 Svar: 17
Jeg tog ponyen med hjem til min mor og vi boede i rækkehus...
smed ponyen ud i haven og tog hovedtøjet af den og lid den gå løs uden udstyr.
Det endte med ponyen tog den over hækken og ud på den store vej og mig efter uden sko eller grime eller noget og hesten løb hjem.
Det var ikke så smart gjort.
Jeg har også gjort mange dumme ting. også imod hesten som jeg aldrig tilgiver mug selv for
men jeg er blevet 10 år ældre og med 10 års mere erfaring med hestene
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.160
det har jeg gjort to gange nu ??
første gang var da hesten snublede over en bakke, og faldt på mig, anden gang var forrige sommer, en unghest smed mig sgu af ??
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
okt 2016
Følger: 13 Følgere: 4 Heste: 3 Emner: 18 Svar: 236
okt 2016
Følger: 13 Følgere: 4 Heste: 3 Emner: 18 Svar: 236
okt 2014
Følger: 43 Følgere: 526 Heste: 4 Emner: 148 Svar: 532
Og da dyrelægen konstaterede det fik jeg afvide at det kun var et spørgsmål om dage før hun ikke kunne gå -og jeg havde redet på hende dagen forinde...
maj 2010
Følger: 28 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 129
Jeg var hoppet af og trak hesten lidt længere hen af åen lidt ind i skoven, hvor der ikke var en sti at følge, men åen så endnu smallere ud der og vandet 'vislede' ikke. Men jeg opdagede til min rædsel at det var så sumpet i den jord rundt om åen, at hesten pludselig sad fast til over knæene. Hesten var knap 180 i stang.
Jeg havde ikke selv opdaget, at det var så sumpet, for jeg var ikke så tung og blev ikke trukket ned lige som hesten.
På mirakuløs vis kom hesten alligevel op, men puh det kunne da være gået galt hvis den havde siddet rigtigt fast.
Efter det var hesten meget mistroisk over for det mindste 'smat' på stier når vi red tur. Stakkels dyr, dumme mig.
sep 2005
Følger: 85 Følgere: 85 Heste: 9 Emner: 323 Svar: 3.451
Har siden været super opmærksom på om jeg synes at hesten virker normal/som den skal, hvis den ikke gør stopper jeg.
jun 2005
Følger: 187 Følgere: 237 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
jeg trak ham ud af folden, og det eneste jeg lige kunne finde som jeg kunne binde ham til imens jeg striglede var et fodboldmål. hesten havde aldrig prøvet at stå bundet før, så han gik med målet. han stoppede heldigvis med det samme jeg gik hen til ham, men jeg tør slet ikke tænke på hvis han var gået i panik.
jeg har også lavet mange andre fejl men man lærer jo heldigvis. jeg er dog sikker på at jeg ikke er færdig med at lave fejl
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Første gang da Tindur løb med mig..lige over en vej.. Heldigvis kom der ingen bil..
++++++ en masse andre gange hvor livet var på spil.
Men den ting jeg lige nu ser som den mest traumatiske var da jeg og Tindur red tur i sommers og kom til en vildt rist. Jeg stoppede ham meget tæt på risten og sad og kiggede på andre måder at komme rundt på, pludselig går Tindur og falder i risten fordi jeg var for tæt på og var uopmærksom
Mvh TT
dec 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 37
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Jeg vidste, at hun var bange for vand, men satsede på jeg fik hende over den lille bro, hvor der er en bæk. Hun ville bare overhovedet ikke i nærheden af den!
Så tænkte jeg, dum som jeg var, at vi måske kunne komme rundt om bækken på en anden måde - så vi gik længere og længere ind i skoven. Pludselig stopper hun med at gå, og da jeg vender mig om, ligger Mini ned, og jeg bliver helt forskrækket - hun sidder fast i sump med alle fire ben, og kan ikke komme op. Jeg hiver og trækker, og hun rokker sig ikke ud af stedet. Hun kæmper på ingen måde, men pludselig ender hun med at tage et KÆMPE hop op af hullet, og så løber vi alt, hvad vi kan, for at komme op af en stejl skrænt, sådan at vi kan komme væk fra sumpen... Det lykkes også. Men det var virkelig, virkelig ubehageligt, for hun sank mere og mere i, da hun sad fast, og jeg var helt sikker på, at hun allerede havde givet op.
Det værste, jeg har gjort på en andens hest, var dengang jeg lånte en anden opstalders fjordhesteblanding, mens min kæreste red på min hest. Fjordhesteblandingens ejer var alkoholiker, og mente selv, at hun red western, blot fordi hun red med westernsadel og -trense. Den kunne kun rides med stramme tøjler, og gik selvfølgelig på stangbid - som var virkelig rustent!! Jeg red den en enkelt gang med det rustne bid (de efterfølgende gange uden bid), og det har jeg virkelig fortrudt. Jeg måtte lægge mange kilo i dens mund i forvejen, for den kunne på ingen måde styres..
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 227 Svar: 2.197
Men for knap 6 år siden da jeg købte min nuværende hest, stod hun halt on off i 1 måned.. I stedet for at få den smidt i røntgen læste jeg mig til diverse skader på nettet og kom helt sikkert frem til den var tøjlehalt... Men i stedet havde hesten et brud på hovsenebenet der i dag HELDIGVIS!(!!!!) er helet fint og slet ikke kan ses på røntgen...
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Jeg red bl.a. med en sadel som på absolut ingen måde passede min lånehest, og hun sagde selvfølgelig fra på et tidspunkt, men jeg indså ikke at det var fordi hun havde ondt pga sadlen og anså det bare for at være frækhed. Heldigvis vi spurgte ejer til råds som fik kiropraktor/dyrlæge ud og hun kunne så fortælle os hvad der var galt.
Har også taget en god portion galopture på asfalt fordi jeg ikke vidste bedre..
Dertil er noget af det vildeste jeg har gjort med en hest at galoppere op ad et bjerg på Island. Og nej, vi snakker ikke en lille bakke, vi snakker et rigtigt bjerg. Jeg arbejde som guide, og den ene sommeraftener pakkede vi de 6 skørestes heste vi havde på gården (vi var 6 guider) ind i traileren og pakkede sadeltasker med diverse alkohol og chips. Og så red vi op af bjerget som har naturlige varme kilder på toppen, og så sad vi der og drak os fulde i den islandske midnatssol. ??
Men det gik lidt vildt for sig for min hest stak af med mig i fuld galop og sprang ned af en 2 meters skrant med mig. Jeg skreg for mit liv og forstod ikke helt hvordan jeg overlevede. ?? Vi tog selvfølgelig hensyn til hestene og tog mange pauser på vejen.
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Ellers var der dengang jeg som 9 årig skulle være smart og ride min fjordhest rundt i grime og træktov uden sadel- noget jeg IKKE måtte for mine forældre, da de jo godt vidste jeg ikke kunne håndtere det
Det værste I har gjort med hest