{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Definition på rolig hest {{forumTopicSubject}}

Jeg muntrer mig ofte med at læse annoncer og har undret mig lidt over hvornår en hest opfattes som rolig.

For mig er en rolig hest en hest der hviler i sig selv og forholder sig cool ift omgivelser og hvis der sker mange ting omkring den. En rolig hest er for mig også en som er tilgivende og ikke hidser sig op, hvis rytteren fumler lidt.

Til gengæld er rolig ikke lig doven i min verden, men det syntes jeg det lidt virker som om andre mener. Så hvad er jeres definition på en rolig hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Definition på rolig hest
  • #1   20. apr 2017 Præcis som din definition, og en hest som kan stå stille på ridebanen hvis den ikke er bedt om andet! smiley uanset hvor lang tid den så skal stå stille

  • #2   20. apr 2017 Doven er ikke identisk med rolig. Vigtig pointe, en hest kan godt mangle fremdrift men være let at "hyle ud af den".

    For mig er rolig lig med at den ikke hidser sig op over nye opgivelser, og slet ikke hidser sig op over vante omgivelser.
    Det kan vel fremmes med korrekt træning, men der er også bare noget personlighed i det.


  • #3   20. apr 2017 Rolig hest i mine øjne er en hest, som ikke bliver bange for alt muligt underligt hele tiden (fx hvis en bænk pludselig står et andet sted end den plejer, sådan som min hoppe gør det). Den skal hvile i sig selv, og ikke stresse for meget overfor nye omgivelser/dyr/mennesker.

    Den skal være til at håndtere, og ikke bare stikke halen mellem benene, hvis den bliver bange for noget. Altså ikke hysterisk!


  • #4   20. apr 2017 Hvis det lige drejer sig om annoncer ser sælger godt nok også tit noget køber ikke kan genkende smiley syntes jeg
    Så rolig behøver ikke betyde alt det som står oven over her , som jeg kan til slutte mig
    VH Annette


  • #5   20. apr 2017 Annette H: jeg tror ikke helt jeg forstår dit svar. Kan du prøve at komme med eksempel smiley


  • #6   20. apr 2017 Rimelig tæt på min egen definition af en rolig hest. En hest der har ro i sig selv og ikke hidser sig unødigt op over sine omgivelser. Selvfølgelig kan selv den roligste hest blive forskrækket, men en rolig hest plejer at være ret nem at snakke med.

    Nej, det betyder ikke at den er lad eller kedelig og det betyder heller ikke at den er fuldstændig ligeglad med hvad der foregår omkring den, den lader sig måske bare ikke påvirke særlig udtalt.


  • #7   20. apr 2017 Jeg er helt enig i at en rolig hest er en hest som hviler i sig selv, som ikke stikker af hvis den bliver forskrækket og som stoler på at handler/rytter sørger for at den er i sikkerhed.
    En hest som er stabil og nede på jorden både i stormvejr og nye omgivelser.


  • #8   20. apr 2017 En rolig hest er for mig som beskrevet ovenfor, en hest der ikke bliver bange for ydre stimuli og som stoler på at vi er gode ved den og passer på den.
    F.eks Tindur er alt andet end rolig. Da vi gik ture som 2 års var han bange for alt og trippede rundt som om hele verden var heste spisende..
    Rocky har i dag som knap 2 års gået en tur på 3-4 km hvor han også har været i ridehuset og på ridebanen på den lokale rideskole for første gang. Han var SÅ utrolig dygtig på vejen. Dog var de andre heste farlige og man skulle vise sig, også var der en lidt farlig men meget smukt hest i spejlet i ridehuset smiley men han er utrolig cool ift. Hvad Tindur var. Så han bliver nok en rolig hest når han bliver ældre smiley

    Mvh TT


  • #9   20. apr 2017 Du starter med at du læser annoncer på hest
    Og tit skriver sælger hest er rolig det er jo nogen gange køber ikke opfatter hesten sådan ikke smiley
    VH Annette


  • #10   20. apr 2017 Tak for jeres input - bliv endelig ved smiley

    Kan se mange har samme opfattelse af rolig som jeg - men syntes bare at det ikke er det jeg ser i diverse annoncer. Hesten beskrives som rolig men billederne/videoen viser en spændt hest der pisker afsted trykker sig for ting osv.

    Annette H: tak for uddybning. Jeg er dog ikke helt sikker på om du "bebrejder" sælger eller køber smiley


  • #11   20. apr 2017 Nej jeg "skyder" ikke på nogen ved det bare ud af mange handler i årens løb.
    Min Zarina er en rolig hest der kan komme hvad som helst feks at køretøjer bagfra i den fart der passer dem , hun har ALDRIG vrikket med et øre, skal siges hun gå lige op af en meget trafikeret vej i den fold hun er i.
    Jeg kan slæbe hende med alle mulig og umulige steder hen. hun har aldrig lade sig mærke med det som sådan.
    Jeg kan ride hvor jeg vil og har redet virkelig mange steder i de 3½ år hun har været her hun har altid gået igennem hvad det skal være.
    Min forrige hest var lige sådan indtil en dum sygdom satte en stopper for det.
    VH Annette


  • #12   20. apr 2017
    Jeg tænker rolig måske kan ses på flere måder.

    Min står fint stille når man står op, er fint roligt når hun håndteres men man skal ikke flagre rundt med en plasticpose i hovedet på hende. Hun reagere på tur på ting, men stikker ikke af, klodser bremsen i istedet for.
    Så hun er på sin vis rolig og altid til at styre, selvom hun bliver bange.

    Men for en nervøs/angst rytter er hun fx ikke lige hesten, der skal man ha' en hest der er totalt komplet ligeglad med alting og de er også tit lidt til den dovne side og om du sparkede dem i bagdelen eller sprang en bombe bag ved, var der ingen reaktion.


  • #13   20. apr 2017 Jeg har to heste, som min berider begge mener er fantastisk rolige smiley

    Jeg synes selv jeg kun har en hest som er rolig - skønne sorte Pinot smiley

    Men jeg kan godt se, at brune Caspian i forhold til så mange andre "absolut-ikke-rolige" heste, jo så er rolig - jeg oplever dog at han er meget mere vågen og let på tå end rolige Pinot.

    Den eneste hest veninder får liv at låne er Pinot - der skal meget til at hyle ham ud af det. Så ham stoler jeg på får andre med hjem i hel behold smiley
    Sidste gang var det en veninde, som normal rider en ("kugleskør) springhest - og hun var rent faktisk ikke begejstret ved tanken om at skulle ride skovtur på "søde rolige pinot" - så hun udstyrede sig med både pisk og spore før turen smiley
    Så satte vi os op og red afsted - og vi nåede 20 meter frem før hun med forundring i stemmen sagde" han går jo selv fremad...,,,," smiley Æhhhh ja man kan jo godt ligne en "død i sværen ollebolle" og så alligevel være så velredet, at man har fremaddriften i fuld vigør smiley
    Og han havde så næppe gået PSG til landsstævne, hvis han var en doven rad smiley

    Det sjove er så, at når det så kommer til et stykke, så kan Pinot NÅR han endelig en sjælden gang bliver bange, rent faktisk blive rigtig bange - hvorimod hurtige Caspian ALDRIG bliver rigtig bange, men altid er til at "snakke med/nysgerrig nok".

    Så nej rolig er ikke = doven i min verden smiley

    Mvh Charlotte


  • #14   20. apr 2017 En rolig hest er for mig en velopdragen hest. Dvs. den tager nye opgaver/oplevelser med ophøjet ro, den stresser ikke så let, respekterer sin rytter og opfører sig eksemplarisk

  • #15   20. apr 2017 Enig Charlotte! Rolig er ikke nødvendigvis = doven smiley

  • #16   20. apr 2017 For mig erven rolig hest også en der kan rides af de fleste. Er nem og kan de fleste ting. Dog kan en frisk og vågen hest samtidig også være rolig. Gir det mening. Fådan en har vi nemlig i stalden, super dejlig hest og kan rides af alle.

  • #17   20. apr 2017 En rolig hest er for mig en velopdragen hest, der af sind ikke er uha agtig. Den må gerne være frisk, men styrbar.
    En doven hest kan nemt være nervøs og bange for diverse ting. Tror bare mange ryttere bytter rundt på de to begreber


  • #18   21. apr 2017 Jeg synes jo egentlig at min store hest er rolig i den forstand, at hun normalvis er fornuftig at ride ud på, men hvis jeg sammenligner hende med mine shettere eller islænderne ude ved os, så er hun en tikkende bombe sammenlignet med dem.

Kommentér på:
Definition på rolig hest

Annonce