{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
808 visninger | Oprettet:

Hvor meget stivelse? {{forumTopicSubject}}

Halløj, jeg er igang med/prøver at gennemskue hvad jeg skal til at fodre min hoppe med, som tidligere på sommeren blev mildt og atypisk forfangen.

Vi har 6 hestedyr i stalden, så jeg vil helst prøve ikke at skulle ud i 15 forskellige produkter, for at tilgodese alles behov.

Derfor, er der nogen som kan fortælle mig øvre (og nedre) grænser for hvor mange % sukker og stivelse der bør være?

Vores grund foder består af:
Roepiller
Lucerne (uden melasse)
Grøntpiller

Så får de godt grønt og groft frøgræs samt hø

Jeg overvejer om fiberpiller vil være en mulighed som tillæg i grundfodret.

Men er så usikker på hvad jeg skal/bør vælge med vit/min i, for den yngste er 1 år og den ældste er 20. Hvor deres behov jo er vidt forskellige og et par af dem har brug for ekstra zink, b-vit og jern. (Som de self kan tildeles udover smiley

Nå men, kom med erfaringer og råd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget stivelse?
  • #1   13. jul 2017 forstår ikke helt meningen i de 3 produkter du har i dit grundfoder :S men det så en anden side af sagen..

    ang. stivelse er det vidt forskelligt.. jeg har haft hest med mavesår, og for at mindske risikoen for at mine nuværende heste skulle gå hen og få det har jeg sat en max % på 10 og det er sukker og stivelse sammenlagt.. så mine heste for ikke foder med over 10% stivelse/sukker og det er self. ikke i hvert enkelt produkt men alle produkter sammenlagt..


  • #2   14. jul 2017
    Giv den yngste plagfoder og de andre noget der passer efter huld.

    Du er nød til og give noget forskelligt, andet er umuligt. De nøjsomme kan få vitamin/mineraler og en klat lucerne eller roepiller. Dem der har brug for huld er nød til og have noget fuldfoder hvor der så evt. kan tilføjes fiberpiller eller andet for huld.

    Det kunne også køres simpelt med at vælge fx Horselux. Der har du Grow til plagene, Easy til nøjsomme heste, Plus til de der skal have mere for huld og laver mere. Alterativt kan der gives Easy også tilføje fiberpiller eller Omega fra Horselux.


  • #3   14. jul 2017 Heste tåler generelt ikke særlig meget stivelse, så jeg undgår det helst til min.
    Jeg fodre med regulator complete, fiberpiller, hørfrø og lucerne, samt mash med lidt tilskud i.

    Hun er en varm dame i forvejen, så stivelse er no go til i min optik, om det så er min egen eller andres heste.


Kommentér på:
Hvor meget stivelse?

Annonce