HJÆLP! min islænder er utilnærmelig {{forumTopicSubject}}
Hej HG,
Jeg har en meget langt historik med min islænder, som kun strækker sig over 4 måneder. Jeg fik ham i April, og i starten var alt fint. Så kom han på sommergræs, og alt ændrede sig. Han var utilnærmelig, som i INGEN ting hjalp og INGEN kunne bare kigge på ham, uden han løb.
Jeg satte ham til salg, men valgte at fortsætte, og det gav pote. Jeg kunne begynde at omgås ham. Til sidst blev det okay nemt igen, men så her for en uge siden, er han blev utilnærmelig igen. Han er ligesom før, den eneste forskel er at jeg kan få ham ind i et indelukket areal.
Hvad mener i jeg skal gøre, for er i komplet vildrede! Mange vil nok sige at jeg skal starte men at putte grimen på, også langsomt fremad. Det har jeg hørt før, men han er som en vild hest, og i går bed han mig i forsvar...
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 684
maj 2007
Følgere: 40 Emner: 131 Svar: 8.647
Det kan selvfølgelig også være en hjerneblødning eller andet neurologisk.
Men det er bre gæt. Der skal meget mere information til for at kunne komme med en begrundelse og et ordentligt bud
Mine bud er udelukkende ud fra hvad jeg selv har oplevet med heste
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 464
apr 2015
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 15
Er der nogle der har nogle ideer til fagpersoner man evt. kunne kontakte
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 706
apr 2015
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 15
mar 2011
Følger: 144 Følgere: 1636 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.408
Mvh TT
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 19 Svar: 7
hvorfor tror man altid at en hest har smerter bare fordi den driller ? jeg tror den hest dominerer sin ejer horsemannship er Vejen og en stor mængde tålmodighed. Marianne florman laver horsemannship og kan hjælpe men man kan selv læse og se youtube videoer der findes rigtig mange gode hjælpemidler som ikke koster. held og lykke ??
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 684
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.453
Hvad kunne han, da du købte ham??
Er han en "grøn hest"
Kunne det være en hest, der har lært noget så simpelt, at det er sjovt at være på folden med de andre kammerater?
Er der (set med heste øjne) en fidus ved at følge med dig?
Han lyder som ethvert andet dyr, som egentlig aldrig har lært et tilkald, men til gengæld har lært at det er sjovt at være hvor han er, så naturligvis er han ikke motiveret for at komme.
Hvis han aldrig har lært det, eller skal genlære:
Jeg havde sat mig på folden med en bog. Evt med gulerødder eller en strigle i lommen.
= han skal se, at du ikke altid er der for at hente ham væk. Når de andre heste får gulerødder og gnub, er du måske ikke kun den farlige, der adskiller ham. Lige nu tror han du kun kan adskille ham fra hans venner
Og så ville jeg gøre som med en hvalp. Når det er oplagt han kommer alligevel, så kald, ros ham til skyerne.
Så når han kan det, så kald når han har en lille motivation for at blive. Men kald kun, når du tror på at han magter at komme. (Fordi du fortynder indlæring, når du kalder, han ikke kommer og på den måde indser at det er valgfri at komme.)
Og så sørg for at det er lækkert, især i starten, at følge med dig. Der er en anden hest i stalden, foder i krybben mv.
Var det en ide?
jan 2009
Følger: 41 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 52
HJÆLP! min islænder er utilnærmelig