{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.218 visninger | Oprettet:

Min hest skal tage på {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!!
Jeg har en hest som har tabt muskelmasse da han er meget kulskær.
Hvad plejer I at fodre med når jeres heste skal tage på? Og hvor meget fodre I af gangen?

Jeg har overvejet Brogaardens Build up, men der står at han skal have 2,5 kg om dagen + hø/wrap, men når der kun er 15 kg i en sæk, tænker jeg at det vil blive lidt smådyrt. Har I andre alternativer?

Mvh. Mette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest skal tage på
  • #1   15. sep 2017 Jeg er begyndt at fodre med St. Hippolyts naturmusli SOLO ved min hoppe som taber sig om vinteren. Det smarte ved det er at det skulle give mere konstant energi eller sådan noget.
    Jeg har set billeder af heste hvor det har haft god effekt. Min skal ca. have 2 kg om dagen af det, måske kun 1.5 kg.

    Hun fik tidligere equsana cool performance blandet med Equsana senior og der fik hun 2.5 - 3kg om dagen + 14 kg hø dagligt(cirkus) og så med dækken på. Og der holdte hun kun lige huld.

    Hun har i år dog også fået dækken på da hun går i løsdrift, så for at spare på foder.


  • #2   15. sep 2017 Vi bruger brogaardens build op til den ene islænder og han har langsomt, men sikkert taget på - og det er altså kun med 500 g om dagen smiley Så længe de får vitaminer ved siden af, er fuld dosis ikke nødvendigt..

  • #3   15. sep 2017 Majsolie og majsflager.
    Opstart med majsolie ½ dl. om dagen, stigende til 1 dl. efter en lille uge. Majsflager efter behov. Brugt til fjordhest som har været forfangen med godt resultat.


  • #4   15. sep 2017 Vi er næsten lige begyndt på St. Hippolyt Naturmüsli, hvor min som er en hest på ca 163 cm skal have mellem 500 g til 1 kg om dagen, dog giver jeg hende 1 kg om dagen, og der er vidst 20 kg i en sæk, så der er til lidt under en måned. Jeg kommer fra et sted hvor der blev fodret med kalvefoder, så lige pt. har hun faktisk "tabt" sig en del, da hun næsten aldrig gik og var oppustet på det, til at se normal ud på st Hippolyt smiley giver noget chevinal vitaminer og lucerne ved siden af, men ind til videre fungerer det rigtig godt! Og der er meget struktur i foderet så det giver en masse at tygge på selvom der kun er ca 500 g pr måltid smiley

  • #5   15. sep 2017
    Fiberpiller, linocrunch og maxirice er tilskud du kan give oven i det normale fuldfoder som feder.

    Fuldfoder med noget "guf" i kunne være Struktur E, Horselux Plus, Dangros Active Care, Hippolyt Solo, Natures Best fra Pavo. Der er flere muligheder afhængigt af hvor meget der skal til for at hesten holder huld og om man vil kombinere med tilskudsfoder som fx fiberpiller.

    Samt det er vigtigt med grovfoder ad libitum.


  • #6   15. sep 2017 ¨men husk altid på . at heste kan ikke sige stop så ikke for meget mad af gangen
    så helst tre gangen om dagen (: min traver tab sin os utrolig meget. men det gik galt at han fik for meget foder af gangen så han fik kolik af det. så et godt råd stille og rolig selvom hesten skal fedes op (:


  • #7   15. sep 2017 Sarah Sjøltov: Hvilke vitaminer har du suppleret med?

    Til jer andre: Lige nu bliver han fodret med lucerne, Naturmusli fra St. Hyppolyt + hø/wrap. Ved I om sådan noget som maxirice eller LinOcrunch bare skal suppleres med hans nuværende foder og skal man lave en fodertilvænning?


  • #8   15. sep 2017 Min dv får MaxiRice om vinteren - 1 kg dagligt samt olie 3 dl.
    MaxiRice har jeg tilvænnet lige som med al andet foder - lidt i starten og så øge over en uges tid.
    Olie tager lang tid før man ser resultater af det - ca 1 måneds tid.

    Men det vigtigste er al det grovfoder den gider æde.

    Hvis du overvejer majs e.l., så vær opmærksom på om hvorvidt din hest reagerer på stivelse.
    Min dv skal i hvert fald ikke have for meget stivelse, derfor har jeg valgt MaxiRice og olie.
    Min ollebolle må meget gerne få lidt fut af stivelse, men skal ikke tage på - så han får 1/2 kg havre de dage han knokler i træningen.

    Mvh Charlotte


  • #9   15. sep 2017 da min var syg og havde tabt sig alt for meget, fik han fiberpiller 6 gange om dagen (små portioner) og alt det stråfoder han kunne spise

  • #10   15. sep 2017 Charlotte: Får han så kun Maxi Rice som krybbefoder? Er der nok næring og vitaminer osv i det? smiley

  • #11   15. sep 2017 Og hvilken olie?

  • #12   15. sep 2017 Jeg bruger linamix og er skiftet over på en fuldfoder fra equifirst hvor der er linamix i:).jeg er sindsygt glad for den foderkonsulent fra equifirst som anbefalede det. Og kan nu allerede se tydelig resultat bare efter 2 måneder :).
    http://equifirst.dk/DK/Produkter/Energy%20Booster%20(x30x)%20NYHED.aspx
    Der kan du læse om den jeg fodre med :). Min basse får 700 gr. Oven i hans normale foder. Fordelt ud på 4-5 fodringer :). Planen var at kører ham langsomt over på denne. Også fjerne hans normale foder :). Så i takt med at vi skærer ned på hans normale, så går han lidt op i dette. Så det passer med vitamin og mineral indhold:)
    Derudover har jeg fokuseret på at aktivere hans overlinie under ridning. Så vi laver en masse øvelser hvor han går frem og ned , samt ind og bær sig selv i nogle minutter:).


  • #13   15. sep 2017 Nogle vitaminer fra pavo, måske hedder de noget med complete.. (:

  • #14   16. sep 2017 Jeg er lige lidt nysgerrig...
    Du skriver at din hest har tabt muskelmasse af at den fryser? Så skal den vel have et dækken på så den kan holde varmen?

    I tilfælde at at jeg har misforstået dit indlæg og hesten taber sig om vinteren, så ville jeg fortsætte med naturmuslien, og tilsætte noget linamix, maxirice eller fiberpiller som tilskud til musli, husk at læs hvor meget de må få ad gangen hvis du ikke bløder det op.
    Olie er også godt men der går lang tid før man kan se en effekt og så er det vigtigt at huske et tilskud af E-vitamin hvis den får over en vis mængde ( kan ikke lige huske hvor meget det er)

    Held og lykke med det!


  • #15   16. sep 2017 Maria: Han har for det meste haft dækken på, men nogle dage hvor vejret har været godt om dagen, men hvor der pludseligt er kommet regn om natten, så fryser han da jeg ikke har kunne nå derud. Han er lidt underlig, da han ofte vælger at stå udenfor læskuret når det regner, men når solen er på så står han i læskuret, haha smiley

    Jeg takker mange gange for svar, jeg må eksperimentere og håber på det bedste smiley


  • #16   16. sep 2017 MaxiRice får han ved siden af sit sædvanlige foder - Horselux plus. Dvs de dage han har fri kan jeg skære ned på MaxiRice, og lade han få sit alm foder kun.

    Olie er bare den alm rapsolie fra netto.

    Og så ville jeg lade ham gå med dækken på, når han taber sig.

    Min tidligere gamle hest på 22 år gik med dækken fra midt august - hvor han begyndte at fryse og derfor tabe sig.

    Og som nogle af de andre er inde på, så kan man godt fodre en hest fed - men ønsker man muskler, så skal der arbejdes for det.

    Mvh Charlotte


  • #17   17. sep 2017 Omega 3 Kraftur er et super foder!
    Jeg ved godt at det har ry for at være godt til Irish Cobs der skal tabe sig, men min Frieser hoppe har altså taget flot på og står flot i pelsen.

    Her er et billede fra lige før vi startede på foderet og idag.
    (På før-billedet var hun flyttet et nyt sted hen 1,5 mdr. før, hvor der var meget stivelse i foderet og samt hun tabte sig en del)

    Hun er dog også blevet trænet regelmæssigt i tiden til det nye billede, så det er både foder og træning, der gør at hun står, som hun gør nu smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Min hest skal tage på

Annonce