{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Min hest skal aflives {{forumTopicSubject}}

Jeg er desværre nået til den konklusion af min hest skal aflives, men skal ikke mere leve “for min skyld”
Hun går og har så mange smerter og skal bare have fred.
Mit store spørgsmål er, jeg har aldrig fået aflivet en hest før, hun er udtaget fra konsum, så det bliver ikke slagtning.
Men må hun bruges til zoo?
Hvordan fungere det med hvis jeg får en dyrlæge til at aflive, skal der så være en dødsattest?
Sorry ved det virker som voldsomme spørgsmål, har bare ikke kunne finde frem til det på nettet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest skal aflives
  • #1   18. sep 2022 Kære Christina. Det er en stor og trist beslutning - men det lyder også som den rette.
    Du kan prøve at kontakte zoo, hvis du gerne vil donere din hest - men så foregår aflivning med boltpistol i zoo.
    Hvis du vælger en almindelig aflivning, skal du kun sende passet ind med en erklæring om at hesten er død - den kan du finde på SEGES egen hjemmeside. Du kan også betale for, at få passet sendt retur. Nogle melder ikke engang deres heste døde til SEGES, men beholder passet som det er - hvad man gør, skal jo være op til en selv.
    Er hesten forsikret, kan der være krav om, at du skal søge om aflivning (fx ved syge/ eller uanvendlighedsforsikring). Her skal dyrlægen typisk lave en attest, der sendes ind til forsikringen. Det tager ofte ikke længe for forsikringen at godkende.


  • #2   18. sep 2022 Okay kan hun sendes til zoo, hvis hun er udtaget fra konsum?

  • #3   18. sep 2022 Det er jeg lidt i tvivl om, så jeg ville høre ved den respektive zoo, hvordan og hvorledes.

  • #4   18. sep 2022 Det kan du godt. Konsum er kun hvis det angår mennesker. Det er ligesom du også kan bruge en hest til BARF til hunde, når den er udtaget fra konsum.

  • #5   19. sep 2022 Der er også lige det at huske at hvis du får aflivet af dyrlæge skal hesten hentes af DAKA og de tager i hvert fald et par 1000kr hvor imod hvis du kører til zoo eller lignende har du ikke den udgift. Det vigtigste er at vurdere hvad du synes vil være bedst og mest værdige afsked for netop dig og din hest

    Varme tanker herfra, det er aldrig nemt at skulle sige farvel også selvom du virker meget afklaret omkring den del


  • #6   19. sep 2022 Hesten kan også hestes af Dansk Dyrekrematorium, hvis man vil. Det koster lidt.

  • #7   19. sep 2022 Hvis den er transportegnet, og de har plads i ZOO, så er det da en udmærket mulighed, så kommer du af med den gratis, og den går ikke til spilde. Næsten gratis, du skal lige have den transporteret derhen.

    Daka bestiller du her: https://shop.daka.dk/
    De henter ikke i weekend, så lad være med at aflive den fredag, så kommer den til at ligge til mandag. Men alt det der praktiske står også på hjemmesiden.

    Når den er taget ud af konsum, har du ikke rigtigt nogle forpligtelser omkring dokumentation. Som en anden skrev, så er det kun, hvis det er en forsikringssag, så skal forsikringsselskabet have en attest fra dyrlægen.


  • #8   19. sep 2022 Louise J, ved du mere præcist hvad det koster at få kremeret hesten? Jeg har altid forestillet mig at det var noget så dyrt, men nu hvor du skriver "lidt" bliver man da helt nysgerrig om hvor meget det egentligt er

  • #9   19. sep 2022 Det står på deres hjemmeside smiley . Jeg ved det ikke, da det ikke har været mig der har betalt

  • #10   23. sep 2022 Hvis du vil donere til Zoo skal du være opmærksom på, at de vist kun tager ponyer. Hvis du køre hesten til dyrlæge. Sørger han for alt aftagning af sko, aflivning og afhentning. Det koster selvfølgelig. Prøv at undersøge, hvad det koster at få den aflivet på stedet og afhentet af DAKA (husk aftagning af sko) i modsætning til at tage til dyrlægen.

  • Hanni B
    Hanni B Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 1 Svar: 5
    #11   29. sep 2022 Hej,!

    Man må kunne ringe til Zoo
    Mon ikke de har, rigeligt, med konkrete oplysninger, i dén retning...

    Mht. selve aflivningen, så er:

    -Google (som altid) din ven....
    Du Googler:
    'Kremering Hest Pris'

    Her får du alle, konkrete, svar.
    Tilsyneladende ligger det på små 20.000;
    Men -prøv, selv, Google tricket -så skal du sé..!

    Det er, selvfølgelig, også lidt hyggeligt, at høre hvad andre gætter på

    Men, måske, både hurtigere og lidt konkret, lige at hoppe på Google.
    Evt. at notere krematoriernes numre, og lige, selv, at ringe dem op, ??:)


Kommentér på:
Min hest skal aflives

Annonce