{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.523 visninger | Oprettet:

Søger erfaring omkring kræft hos heste {{forumTopicSubject}}

Hej..

Som den triste overskrift siger søger jeg erfaring omkring kræft hos hest.

Jeg har desværre måske en hest som kan have fået kræft og vil derfor gerne vide noget omkring andres erfaringer i forhold til hestens sygdom forløb og behandling.. Vil gerne vide om der er håb at hente eller om det hele ser sort ud med en diagnose som kræft hos heste.

Håber der er nogle der kender noget til emnet og gerne vil fortælle mig deres historie smiley

Jeg har dyrlæge indover ham og pt mener hun jeg skal se tiden an med om knuden vokser eller ændre form.. hvis den så bliver større skal der muligvis fortages en biopsi.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger erfaring omkring kræft hos heste
  • #1   28. sep 2017 Hvor gør det mig ked af at høre smiley må jeg spørge hvor henne din hest har fået en cyste? Jeg kan desværre ikke hjælpe men jeg ønsker at følge med da dette desværre nok bliver et syn vi kommer til at se oftere smiley

    Mvh TT


  • #2   28. sep 2017 Kræft er ikke bare kræft.

    De forskellige kræfttyper opfører sig meget forskelligt - og prognosen er også afhængig af tumorstørrelse, indvækst, metastasering osv.

    Derfor kan svaret være alt fra "det har ingen synlig betydning for livskvalitet eller brug de næste par år, men handelsværdien er faldet til slagtepris" - "nyd ham mens du har ham, om lidt er det slut".

    Så vi kan ikke give et fornuftigt svar uden uddybende information.


  • #3   29. sep 2017 Ja vi hade en dejlig vallak som fik/hade en sædstrængs fiste 3 gange blev han opr. Over 1½ år og det der kom ud var håndbold stort hver gang. Til sidst ville sår ikke hele han fik utrolig meget midicin . Og intet hjalp.
    De sagde ved at undersøge det de skar ud af det var en kræft type de ikke kendte...
    Han blev aflivet kort og godt.
    VH Annette


  • #4   29. sep 2017 Vi har en der har hudkræft på v baglår.
    Den viser sig som en pæn stor vorte, og han har haft en i 7-9 år vel.
    Der har været gået hul på den få gange, så mister han håret i området og der væsker, men har altid tørret fint op igen !!
    Dyrlægen siger vi ikke skal gøre noget ved det, da det ikke genere ham, og han mærker ikke noget til det.
    Han har været brugt til M spring og ponygames på konkurrence plan de 6-7 af de år han har haft det. Han er kun hygge pony nu, da datteren går i 3 g og de begge er 18 år. ( ps alle de gå han har været konkurrence hest, har han også "lidt" af let Engbrysthed, hvilket ikke har stoppet hans karriere.

    Det jeg vil dette er, hvis du/i ved den ikke har ondt eller er generet af sygdommen, så forsæt med sammen liv som før. bliver den syg, og mister gnisten, er det dig der skal tage det etiske valg. på hestens vejene, ikke dine....

    Men jeg ved ikke om du kan bruge min erfaring, da jeg ikke ved hvor, og hvordan din hest er ramt. og enhver sygdom skal vurderes individuel.

    pøj pøj


  • #5   29. sep 2017 Det er en kæmpe bule han har i venstre side af hale roden vores dyrlæge vil ikke tage en prøve på den medmindre den ændre sig i tilfælde af hun får sat noget i gang..
    Men vil altid sætte hans livskvalitet højere end noget andet ser meget etisk på det for han skal ikke gå og være dårlig for jeg kan have ham hos mig længere.. hvis det er kræft og han bliver dårlig skal han aflives for han skal ikke lide.


  • #6   29. sep 2017 Uhh..
    Teknisk set har han en knude.
    Knude på lægelatin hedder tumor.

    En tumor kan være mange ting.
    Byld, fedtknude, blodansamling, men selvfølgelig også en kræftknude. Kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan forestille sig.
    Hvis hesten er fuldstændig uøm og ugeneret, så er det næppe en Byld.

    Hvis det er en kræftknude, en stor en og hesten stadig trives, er i god foderstand mv, så kan det - hvis det er en kræftknude - kun være en godartet en.
    Simpelthen fordi hesten havde været møgsyg og måske død, hvis det var en mere aggressiv kræftform.

    Hvis det er en meget godartet kræftform er oddsne for at den dør med det - i stedet for af det - så gode, at videre udredning kan være meningsløs - simpelthen fordi en diagnose ikke gør gavn, hvis der ikke er behandlings muligheder / behov.

    Så ro på.
    smiley


  • #7   29. sep 2017 Jeg er ikke dyrlæge, men menneske læge og det sker hver måned, at jeg har patienter der fravælger udredning af mulig kræft med argumentet "og hvorfor skal jeg igennem det udredningsarbejde? Jeg dør jo af naturlige årsager før jeg får problemer med det!"

    Og det er ofte sandt, hvis man har de rigtige sygdomme.


  • #8   29. sep 2017 Er det ikke mest skimler og lyse heste, der får de knuder ved halen?

  • #9   29. sep 2017 kontakt Lise Bang Hansen
    http://www.alternativdyrlaege.dk/kontakt.html

    især kræft er hendes speciale.
    har selv brugt hende flere gange til mine katte. havde bla en med lymfekræft.
    hun er virklig dygtig. Og hun lover ikke mere end hun kan holde


  • #10   1. okt 2017 Doktor Who mange tak for dit svar gav en masse mening og ro på en smiley pt trives han og han har mere energi og samme ædelyst så ingen ting der smiley

  • #11   1. okt 2017 Lillian F i sjældne tilfælde kan det ramme andre heste

  • #12   2. okt 2017 Min hoppe har hudkræft, hun får urter og krydderier og det har ændret kræften - de syster hun havde er væk nu efter alle Nibe sjove forsøg med urter, hun er 6 år og lever i bedste velgående - men igen så får hun ikke stivelses holdigt foder - som får kræften til at bryde frem - så jeg tror du kan tage det helt roligt, for igen - det kommer an på hvilken kræft det er

  • #13   4. okt 2017 Må man spørge, hvordan I opdagede at Jeres hest havde kræft? smiley

  • #14   4. okt 2017 Altså det er endnu ikke sikkert han har det men han har en kæmpe bule på venstre side af hale roden som han har haft noget tid.. vores dyrlæge har mærket på den og den var ikke god sagde hun.. men for at være sikker er vi nød til ar få tage en biopsi men det sker kun hvis han eller knuden ændre sig smiley

  • #15   5. okt 2017 Sofie F - scaroider er hudkræft - det ses tydeligt i forhold til en vorte

  • #16   5. okt 2017 Michelle må vi ikke se et billede?

  • #17   5. okt 2017 Jeg kan lige tage et i morgen når jeg er ude hos ham smiley

  • #18   5. okt 2017 Tusind tak

  • #19   6. okt 2017 Hej Michelle.
    Sikke en træls opdagelse.
    Min bonushest fik for 10 år siden også en bule på haleroden, dyrlægen kunne hurtig konstaterer det var kræft. Dengang var der ingen behandling, så vi skulle bare observerer og nyde hende.
    Det spredte sig over årende til ydvendig kønsåbning og anus.
    Hoppen havde ingen problemer med at komme af med urin og afføring.
    Der gik hul på det ind imellem og svandt ind til det mindre.
    Hoppen blev 20 år i foråret og blev aflivet for 2 uger siden, kræften var blevet voldsom stor og må man sige at 20 år for en fuldblods er en ganske flot alder.
    Så hun levede i bedste velgående i 10 år mere, fra det blev opdaget.

    God bedring med din hest


  • Camilla P
    Camilla P Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 2 Svar: 1
    #20   23. okt 2017 Den kan være en godartet knude, og det håber jeg, men da jeg er sundhedscoach og sygeplejerske, får du lige mine råd med: Kræftceller opfører sig ens, uanset vært. Du har ret i at en biopsi er et No-No.
    Undgå alt med sukker og korn og soya. Sæt din hest på en diæt af lucerne tilsat rapsolie, og giv koldpresset olivenolie i maden både som energi, men også fordi at koldpresset olivenolie har et højt indhold af polyfenoler som hjælper på cellernes sundhed og har en anti-inflammatorisk effekt.
    Studier af mennesker med kræft har vist gode resultater af høje doser af C vitaminer, da de i høje koncentrationer er dødelige for kræftceller, da kræftcellerne ikke er istand til at nedbryde de ophobede brintilte. Samtidig styrker C-vitamin immunresponsen og har en generelt anti-inflammatorisk effekt. Måske kan din dyrlæge hjælpe? Ellers gennem kosten, evt som hyben pulver.
    Og igen: ingen korn, melasse eller wrap med højt sukkerindhold da kræftceller lever af sukker. Masser af foldtid og grovfoder til at modarbejde stress og kedsomhed, da stress også virker inflammatorisk og dermed fremmer kræft. Håber det hele går godt for jer, og spørg bare hvis du vil have uddybet noget. smiley


Kommentér på:
Søger erfaring omkring kræft hos heste

Annonce