{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.268 visninger | Oprettet:

Bid til følsom men stærk hest {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har brug for et godt råd, jeg rider den her fantastiske koldblods hest som er det sødeste i verden! Vores problem ligger i at hun virker meget følsom i munden men samtidig bliver hun ekstremt stærk sommetider når hun har en anden vilje smiley lige nu går hun med et to delt muffebid, men hun virker ikke til at trives på det, dermed skal jeg have mig anskaffet et andet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til følsom men stærk hest
  • #1   2. okt 2017 Nogen ville jo med det samme skrive hackamore.. Hvilket jo også kan være en løsning. Andre ville sige at hun sku rides bedre for sæde og ben så hun "lystrer" mere fortil. Jeg ville personligt selv have lagt et sprenger letvægtsbid på.. Har selv redet med den på en hest der var nogenlunde på samme måde og det fungerede rigtigt godt smiley


  • #2   2. okt 2017 Har du prøvet et helt almindeligt to-delt trensebid?
    Min varme DV hoppe gik også før på muffebid, men hun lagde hovedet på sned i venstregalop og ville stejle i parader - jeg skiftede til et halt almindeligt tå-delt trensebid og har fået en helt anden hest. smiley
    Det alm to-delte skulle faktisk bare have været min baseline i mit bid helvede, som jeg troede jeg skulle ud i - det viste sig bare at det var løsningen smiley


  • #3   2. okt 2017 Jeg har prøvet med alm 2 delt, men tror simpelthen ikke der er aktivering nok smiley
    Jeg er kun igang med at lære hende “grundridningen” derfor bliver det garanteret også bedre når det er helt på plads, men skal gerne have noget der virker indtil da, har overvejet Baucher biddet med kobber i midten? smiley


  • #4   2. okt 2017 Så ville jeg, hvis ikke bruge penge på at prøve forskellige bid, finde testcentre - det var min næste plan smiley
    Så man kan låne bidet først, men det er altså svært, hvis det er tilridningsfasen - det kan lige såvel være accept af biddet smiley


  • #5   2. okt 2017 Hun er tilredet, har været redet i mange år, men som hygge og tur hest, og så stået stille i et stykke tid ??

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   2. okt 2017 måske et udelt pelham med to tøjler? så har du stangeffekten hvis det bliver nødvendigt

  • #7   2. okt 2017 Min har der er følsom og til tider lidt stærk fortil har i flere år fungeret ok på et 3-delt baucherbid fra sprenger. I sommers skiftet jeg så til et to-delt novocontact og det har virkelig gjort en forskel

  • #8   2. okt 2017 Tænker at din tanke om noget med kobber på, kunne være godt smiley
    Ellers ville jeg måske prøve et to-rings bid, så du får en mild stang-effekt, eller et pelham, som foreslået.
    Har du prøvet den på et tre-delt?
    Min "ville" (tror ikke at han kunne koncentrere sig om både bid og rytter på samme tid) accepterer biddet, da jeg tilred ham, så ca godt og vel den første måned foregik på hackamore. Derefter prøvede vi flere forskellige to- og udelte bid, da det jo efter sigende skulle være det mildeste, men han kunne bare ikke på dem!
    En dag smed jeg et tre-del på, og han faldte helt til ro! Vi kan ride med alle mulige slags tredelt, men er vild med sweet iron! smiley
    Han åbner selv munden, når jeg kommer med biddet, men selv den dag i dag, år efter jeg tilred ham, spænder han stadig promote op, hvis jeg ligger et todelt på ham..


  • #9   2. okt 2017 Så du tænker godt at at baucher bid med kobber ruller i midten kunne være noget? Ophænget vil jo gøre at det ligger forholdsvist roligt i hendes mund men kobberullerne vil gøre at hun har noget aktivitet så hun ikke keder sig og bliver stærk ? smiley

  • #10   3. okt 2017 Jeg ville prøve et normalt udelt hvis jeg var dig.

    Ville i første omgang holde mig fra pelham med to tøjler, og altid holde mig fra ringbid!

    Men et udelt bid, prøv. Det kan jo være det virker. smiley


  • #11   3. okt 2017 Tænker et almindeligt udelt bid.
    Det er forskelligt hvordan heste reagerer på bid med/uden led. Min erfaring siger mig at størstedelen af hestene trives bedst på et udelt, da det ligger roligt i munden ift et to- og tredelt. nogen heste trives selvfølgelig bedre på et delt bid, men jeg har selv bedst erfaring med det udelte :).


  • #12   3. okt 2017 Tusind tak for alle jeres svar! ?? mht udelt bid kan jeg godt være bekymret for at det ligger for stille og hun dermed keder sig og bliver stærk smiley

  • #13   3. okt 2017 De kan også blive for stærke hvis biddet er for bevægeligt. smiley

  • #15   4. okt 2017 Må indrømme at jeg synes der er gået voldsom mode i forskellige bid
    Hvorfor tror du at hesten keder sig på et roligt bid?
    Hvis du aktiverer den nok i det daglige arbejde, burde det slet ikke være et problem.
    Min erfaring er at rigtig mange "stærke" heste faktisk bare forsvarer sig ved at lægge sig på biddet, fordi så føles kontrasten når rytteren tager fat ikke så stor. Så bliver det hurtigt tovtrækkeri om biddet. Og det er de følsomme heste der mest bruger dette forsvar.
    Hvis der ikke ligefrem er tale om en hest der løber livsfarligt af med dig, så prøv at slip / giv efter, når den lægger sig på. Det kan være du bliver overrasket over resultatet smiley
    Derefter drejer det sig om at drive heste frem til en modstående men blød hånd indtil du har fundet formen.

    Min datter fik på et tidspunkt en pony som næsten var farlig på en springbane. Den kunne ikke holdes på pelhamstang med kombineret næsebånd og stram martingale. Desuden stoppede den hver gang. Den endte med at gå springklasser med alm. trensebid, løst hannoveransk næsebånd og en løs martingale, og den holdt med at stoppe smiley Derudover kunne hun ride dressur på den uden at få ondt i armene.

    Som udgangspunkt starter vi alle heste op på alm. trensebid her hos os, og det er de færreste der får andet på (lige bortset fra kandar når uddannelsesniveauet passer). Så udvalget her består for mestendels af trensebid, udelt, todelt og tredelt, og det samme i muffe og gummi. Slut prut!


  • #17   10. okt 2017 Gitte B: jeg giver skam efter når hun ligger sig på biddet, og ingen siger at hun ligger sig på biddet. Hun er en ekstremt stærk hest ikke i munden men i hele kroppen, og som skrevet før så er grundridningen på vej på plads, derfor bliver hun stærk når det er svært fordi hun VED hvor stærk hun er!

Kommentér på:
Bid til følsom men stærk hest

Annonce