{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.358 visninger | Oprettet:

Kastration af "gammel hingst". {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har lige et spørgsmål, hvor jeg gerne vil hører jeres erfaringer.
Jeg har en hoppe og islænder hingst gående sammen ?? Hingsten er rigtig sød og medgørlig, men stadig HINGST! Min hoppe og ham kan rigtig godt sammen. De har kun gået sammen i en uge nu, og vi er modtagelige hvis du skulle komme en føl ud af det smiley
Men vi vil gerne have ham kastreret på et tidspunkt, så er spørgsmålet egentligt. Han er 23 år - vil han kunne komme af med det hingstesind han har, som f.eks. at han er meget interesseret i hoppen pt. fordi han vil "hoppe" må hende eller vil det ikke gå væk? Det lille problem der er, er at når jeg tager hoppen fra ham og skal træne med hende eller andet, så bliver han egentlig en smule urolig og prøver han hoppe ud af hans boks. Vil en kastration hjælpe på det eller vil en anden hest i flokken hjælpe så de er tre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration af "gammel hingst".
  • #1   6. okt 2017 Nej, det er så indgroet i ham nu, at det ikke vil hjælpe. For at komme af med hingsteadfærden skal bollerne af tidligt. Ville hellere ikke turde at operere på en hest i den alder. At den hidser sig op når du fjerner hoppen er seperationsangst, kan afhjælpes med en hest mere i flokken, ja.

  • #2   6. okt 2017 Beklager min ligefremhed, men det er på ingen måde i orden at kastrere så gammel en hingst. Tvivler også på at en fornuftig dyrlæge vil gå med til det

  • #3   6. okt 2017 Her i mit forum kommer i bare med jeres mening. Jeg har ikke selv så meget forstand på den slags. Har ikke hørt nogle komme med den mening i hvert fald, så det vil jeg da lige hører nærmere om med andre og dyrlæger. Fint du skriver det, så kan jeg undersøge lidt mere smiley

  • #5   6. okt 2017 Nu hvor jeg har en hingst og hoppe sammen, ville i så vælge en vallak eller hoppe som 3. hest? Man hører jo mange ting omkring hingste, som ville være en del dominerende overfor vallakker. Noget i har erfaring med ?:)

  • #7   6. okt 2017 Ville skille dem af, og ville ikke kastere sådan en gammel hingst..

  • #8   6. okt 2017 Jeg synes personligt det er synd, når man skiller hingste væk fra flokken, og lader dem gå alene. Synes de skal have lige så meget ret til at være social, som hopper og vallakker. smiley Man skal bare finde den rigtig flok til dem.

    Jeg har snakket med forholdsvis mange omkring kastration af hingsten, og har ikke hørt nogle sige at han er for gammel til at blive kastreret. Kun at han nok ikke ville komme af med hingste-adfærden.
    Men hvad kan der gå galt ved at kastrerer ham? Vil gerne have lidt viden omkring det hele smiley


  • #11   6. okt 2017 Vil du så lade hingsten gå selv? Han er van til at gå med hopper og han forsøger ikke hele tiden at bedække. Har set det en gang, og ellers tuller de bare rundt smiley Hun er heller ikke i brunst lige nu.

  • #13   6. okt 2017 Altså om hingsten ændrer adfærd efter kastration eller ej, det kan I altså ikke vide på forhånd.

    Jeg synes måske også at det er lidt sent at kastrere ham.


  • #14   7. okt 2017 Han har været på hende i dag flere gange, så vi får nok føl ud af det, som vi er helt afklaret med smiley Så efter de er færdige med det, må vi nok finde en anden løsning, så de ikke går på samme fold smiley

  • #15   7. okt 2017 Min blev kastreret som 2 års - godt nok som klaphingst, så de er vist liidt mere voldsomme i deres køn (har jeg læst) - men han er edermame stadig hingstet til tider smiley Kan selvfølgelig ride uden problemer og stå ved siden af hopper o.l. MEN på fold springer han på dem smiley Og han vil gerne stå og drille over hegnet, hvis hopperne vil snakke - og viser sig også gerne frem for dem (eller hvis han bliver ophidset over noget) med hingstehals, prusten og en hale, der stikker lige OP i luften.

    Så desværre - tror efter 23 år, at du ikke vil få det store ud af at kastrere smiley Jeg ville smække et hegn op mellem dem og se, om ikke det er nok smiley


  • #16   7. okt 2017 Og JA, det kan da være synd for hingsten at skulle gå ved siden af i stedet for at være inde på folden - MEN det er edermame også synd for hopperne at få ødelagt ryggen og "indersiden", fordi hingstene springer på dem! - Eller for den vallak, som hingsten vælger skal have bank og fjerne sig, (ikke alle hingst, der gør det, men nogle gør altså).

    Jeg HAR mødt hopper, der havde dyrlæge ude, fordi deres ryg havde taget skade og bagsiden også... Det er fanme også synd smiley smiley

    Men kan se, du også selv skriver, du vil finde en anden løsning. Fornuftigt smiley smiley


  • #17   7. okt 2017 Det har du selvfølgelig fuldstændig ret i ???? Vi har to store folde, så vi kan godt skille dem ad, og tror også det bliver sådan for eftertiden, når de lige er færdige med at bedække. Føl vil vi nemlig gerne have, men så er det også slut efter det, og de kommer fra hinanden. smiley

  • #19   7. okt 2017 Hvis hoppen bliver drægtig løser problemet sig jo af sig selv, for så snart hun er drægtig vil han ikke bedække mere. Sådan er der mange, der holder hingst.

    Men når hun så har folet skal du nok finde en anden løsning.


  • #20   17. okt 2017 At kasterere en så gammel hingst indebærer flere aspekter.
    Dels er det uansynligt, at den vil ændre adfærd efter en kasteration, du opnår bare at han stadig vil bedække dine hoppe og at de så bare bliver urene i stedet for som nu ifol.
    Dels er det forbundet også med langt større risiko at kasterere en ældre hingst - det skal laves på klinik, da tarmudfald m.m. er i højrisiko på en ældre avlsaktiv hingst.
    Jeg ville nok vælge ikke at kasterere ham, men evt. at lukke ham sammen med yngre hingsteplage, så han måske kan opdrage dem, hvis ellers at han er sød ved dem. De kan ofte trives godt med åringer og toårshingste - sådan nogen ældre drenge.


Kommentér på:
Kastration af "gammel hingst".

Annonce