{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.067 visninger | Oprettet:

Vigtigt at læse før man dømmer - næsebåndets effekt {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Der har været debat omkring den nye regel fra DRF om at der skal være 1,5 cm luft ved næsebåndet. Nogle mener at dette blot vil sætte andre problemer i værks, ved at hesten fx får tungen over biddet osv. Hvorved nogle tror at folk så vil spænde biddet ekstra meget op for at undgå dette.
Her er en artikel hvor Torben Frandsen udtaler sig om netop dette:
http://www.ridehesten.com/nyheder/hensigten-er-god-men-losningen-betaenkelig/46267

Derfor synes jeg at denne artikel (nedenfor) skal deles og læses, for den giver for mig et godt indblik i hvilken effekt luft under næsebåndet vil have. Den gør også forhåbentlig at folk vil tænke at det så ikke også kun skal være på stævnepladsen det bliver overholdt, men også ved hjemmetræningen.

http://www.horseinharmony.dk/wp-content/uploads/2017/10/Regel-om-etisk-korrekt-tilpasning-af-næsebånd.pdf

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vigtigt at læse før man dømmer - næsebåndets effekt
  • #1   31. okt 2017 Tænker at det, uanset om man er enig i at løsere næsebånd er nødvendigt eller ej, vil være nødvendigt at det også er løst derhjemme (om ikke andet noget af tiden). Antaget at man strammer næsebåndet godt til, fordi hesten ellers tager tungen over biddet, rækker tunge, åbner munden e.l. så vil man jo blive straffet for dette til et stævne og er derfor tvunget til at få det til at fungere med løst næsebånd hjemme, hvis man vil have rimelige resultater til stævner.

Min bekymring går faktisk mest på, om der overhovedet vil være tilstrækkelig kontrol med det, eller om det udelukkende er noget man kontrollerer, hvis nogen klager over en specifik ekvipage. Personligt så jeg da egentligt hellere, at man simpelthen udtog x antal ryttere til kontrol i samtlige klasser (+ naturligvis ekstra kontrol, hvis en dommer, TD osv. finder det nødvendigt).

• #2   31. okt 2017 ang. at spænde biddet højere op, løser det i øvrigt næppe problemet - tungen over biddet er, efter min erfaring, ikke så ofte motivet for stramt næsebånd som åben mund er... og sidstnævnte vil et dårligt indstillet bid næppe hjælpe på... og ellers må dommer/TD jo også her påtale det.

• #3   31. okt 2017 Altså jeg har flere gange hørt folk sige at de spænder næsebåndet ind så hesten ikke får tungen over biddet, men tænker at det ofte er fordi det lyder som en mere “gyldig” grund til at gøre det, end at hesten ikke må åbne munden.

Men det er nok også lidt svært at påtale at biddet sidder for langt oppe, fordi det for mange er en smagssag, og ved nogle heste ser det også bare værre ud end ved andre. Derfor er det fedt med næsebåndsreglen, så der ikke er noget at komme efter smiley

• #4   31. okt 2017 Hov havde ikke lige set din første kommentar smiley

Men ja jeg håber da også at kontrollen bliver god.
    Men tænker stadig at mange vil ride derhjemme som de vil med næsebåndet, og så måske ændre det til stævner. For tænker som sagt, sjældent at det virkelig er fordi hesten gør noget med tungen smiley

• #5   31. okt 2017 Men om det er tungen eller (mere sandsynligt for de fleste tror jeg) at hesten åbner munden/er urolig i munden, så bliver du jo nødt til at træne det derhjemme, hvis du vil have gode resultater til stævner - hvis altså det bliver kontrolleret... og jeg kan altså have mine tvivl.

Løsner man kun til stævner bliver resultatet jo bare, at man aldrig får fornuftige placeringer (og går ud fra de fleste stævneryttere trods alt gerne vil have præmie med hjem en gang imellem). Med mindre self det er praktisk talt alle heste der render rundt med munden på vid gab.

• #6   31. okt 2017 Ift. til tungen over bidet kan dette vel løses med et tungerækkerbid - det er næppe tilladt i dressur, men man kan jo ikke se, at det er det, hesten har på, medmindre man går hen og åbner munden på den. Og det har jeg altså endnu til gode at se en TD/dommer gøre, medmindre hesten bløder e.l.
    Ikke at jeg opfordrer til at nogen snyder - men tungen over bidet er vel forholdsvist let at løse ift. problemet med hesten med åben mund.

• #7   31. okt 2017 Det ved jeg nu ikke om man behøver, der er da mange træningsmetoder og ting folk gør derhjemme, men ikke må til stævner. Fx når folk rider med glidetøjle derhjemme, eller med dressurpisk derhjemme og springpisk til stævne. Men altså nej jeg ved da selvfølgelig ikke hvordan det vil være i praksis lige med næsebåndet, for jeg spænder det aldrig stramt. Men tænker at der helt sikkert er nogle der vil forsøge sig med kun at overholde det til stævner smiley

• #8   31. okt 2017 Det er der sikkert - men rider man f.eks. med glidetøjler, så rider man sjældent med dem ALTID. Typisk er det jo netop et træningsredskab som bruges i et eller andet omfang derhjemme, men hesten kan stadig rides uden (uden at rende med næsen i sky altså), hvis der er tale om en stævnerytter.
    Hvis hesten kun har lukket mund med stramt næsebånd, så vil den jo åbne munden til stævner... altså er man nædt til at træne, i hvert fald noget af tiden, med løsere næssebånd hjemme.

Herhjemme vil det heller ikke være et problem - dels rider jeg ikke dressurstævner og dels har min gamle pensionisthest alle dage brokket sig, hvis næsebåndet blev for stramt, så på ham er det mest til pynt.
    Den yngre af vores er dog slem til at rende med åben mund (også uden tøjlekontakt og sågar i longe med kapsun, men med bid i munden), tænder er tjekket på kryds og tværs osv... Det er formentligt træningsrelateret eller måske han tidligere har haft tandproblemer, hvem ved... Han er nok en af dem, der typisk ville blive strammet godt samme med næsebåndet, hvis han var ridehest. Vi arbejder så istedet på at få det løst (et tyndere bid har bl.a. hjulpet gevaldigt).
    Jeg tænker, at hvis den nye regel bliver håndhævet, så vil folk med stramme næsebånd jo, ligesom vi er det, blive tvunget til at lægge hovedet i blød og finde ud af, hvad der skal være anderledes, for at hesten ikke længere "slåsser" med bidet smiley
    -eller også må man droppe stævnerne og fortsætte med stramt næsebånd, men det ønsker de nok ikke.

• #9   31. okt 2017 Men der er jo mange der rider med stramme næsebånd fordi de bare har en indbildt teori om at sådan skal hesten gå, og så kan det være at selvom den går fint med det løse til stævner, at de stadig strammer det ind derhjemme, fordi de tror det gør noget specielt for dem.
    Men dem om det, synes stadig det er en god artikel så folk kan tænke på at gøre det uanset om DRF siger man skal eller ej smiley

• #10   31. okt 2017 Vel det er da fremgang smiley men jeg tror også desværre der også er et større antal heste der ikke accepterer biddet lige meget hvad. Men rytterne vælger at overtromle hesten og dens signaler og kører på. Og disse vil blive ved med at få problemer fremover medmindre der bliver tilladt med bidløst.. Jeg er heldigvis velsignet med en hest der accepterer biddet smiley men det åbnede mine øjne da jeg pludselig stod med Tindur.. Jeg havde aldrig troet at jeg skulle ride bidløst.. Det var lidt for alternativt for mig smiley så min hest gjorde mig da klogere smiley men jeg tror stadig der er mange der bare ikke for alt i verden skal smide biddet.. Og det er rigtig synd hvis hesten faktisk ikke er komfortabel med det! (og jeg taler om at flere bid er forsøgt over længere periode. Ikke kun dem der prøver et/to stk og opgiver) smiley

Mvh TT

• #11   31. okt 2017 Jeg håber, at med et løsere næsebånd vil hesten kunne tydeliggøre evt. ubehag der kommer fra biddet, og at denne konfliktadfærd vil kunne vises så "frit" (grundet at den ikke er snørret sammen om mulen), at dommerne ikke vil kunne dømme det som en "naturlig aktiv mund". Hvis ellers de dømmer med deres sunde fornuft, og ikke bare atter gemmer det bag det begreb..
    Det vil så forhåbentligt føre til mere opmærksomme og strikse dommere, som vil påvirke ekvipagerne.
    Det kunne godt lade sig gøre, men jeg er nok stadig lidt for optimistisk omkring det.. Ønsketænkning! smiley

Jeg synes det er en helt fantastisk regel, bare den bliver håndhævet. Og gerne INDEN rytter starter klassen, ellers kan det være ligemeget. Ja, de kan fratages en evt. placering, men de får stadig lov til at ride programmet.. Det skal tjekkes inden start, eller slet ikke, ellers tror jeg simpelthen ikke de vil nå igennem med noget som helst.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #12   1. nov 2017 Man bliver lidt træt i hovedet, når DRF kommer med et nyt lovkrav, enændring til rytter/hests fordel, for folk er aldrig tilfredse. Nu har de lavet dette, også er det pludselig også forkert, og den ene og den anden ting er galt.

Jeg syntes at det er et godt tiltag. DRF kan ikke kontrollere folk hjemme, men de kan gøre deres for at hesten håndteres under bedst mulig forudsætning til stævner. smiley

• #13   1. nov 2017 Tror ikke det bliver et så stort problem, håber bare virkelig at dommere håndhæver reglen om et løsere næsebånd... ://

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#14   1. nov 2017 egentligt kan man have en TD stående, som tjekker samtlige næsebånd når rytteren rider ud fra banen. er næsebåndet for stramt, så er det straf (er det disk??)

• #15   1. nov 2017 AMT: Jeg synes tvært i mod at det skal tjekkes på vej ind på banen, så det bliver stoppet inden der rides og bedømmes smiley

Jeg synes det er en god regel, og håber at det kan skabe lidt fokus på at finde årsagen til hestens problem, frem for bare at gemme det væk bag et stramt næsebånd, man bliver lidt tvunget til at tænke sig om, hvilket jeg rigtig godt kan lide smiley

Nu red jeg ikke så mange stævner på Fancy, men vi havde enten et meget løst næsebånd eller intet næsebånd, For han handlede det om at have et bid som lå stabilt og roligt i munden, et helt almindeligt todelt muffe bid var løsningen for ham, når vi ikke red i rebgrime smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#16   1. nov 2017 Maria: helt enig. Men det vil simpelthen ødelægge rytter og et. hest fokus. smiley

• #17   1. nov 2017 AMT: Det vil det muligvis, men jeg mener bare ikke at man bør have muligheden for at ride, hvis man bryder reglerne, personligt ville jeg ikke have et problem med det.

• #18   1. nov 2017 Tænker heller ikke, at tjek før test giver mening. Jeg kan sagtens følge tanken, men enten skal man tjekke på opvarmningen (og så kan rytter/hjælper jo bare stramme inden de rider ind) eller også skal man forstyrre rytter/hest ret meget, hvis det skal gøres umiddelbart før der rides ind.
    Og det skal såmænd nok have den ønskede effekt, hvis man tjekker straks rytter forlader banen - ingen har jo lyst til at ride et program og måske endda et godt program og så blive disket pga. et for stramt næsebånd. Så efter ridtet er fint med mig - så snart det rygtes, at der rent faktisk tjekkes, skal folk nok få løsnet næsebåndet, hvis det er for stramt.

Min bekymring går mere på, om man faktisk vil tjekke det, ikke kun når der er indgivet en klage, men sådan helt systematisk. Systematisk tjek er nødvendigt, hvis det skal virke.

• #19   1. nov 2017 Michelle: jeg frygter lidt det samme, at det ikke bliver tjekket systematisk, men håber lidt naivt på at det sker og at der er konsekvenser når folk bliver taget, så som disk og ikke kun x minus point.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#20   1. nov 2017 michelle: jeg er også enig i dine tanker om hvor vidt at det faktisk bliver tjekket.

vi ved at alle heste til store internationale stævner kommer direkte ud til kyndig efter endt ridt, men det bør bare også ske ved små stævner.

man kan så sige at fordelen ved den nye regel omkring næsebånd er at det er enten eller, det er ikke en vurderingssag som ved f.eks. om pisken bruges for meget eller ej.
    så det vil gøre det rigtig nemt at håndhæve.

• #21   1. nov 2017 Helt enig, hvis man rent faktisk laver systematiske tjek, så er det jo virkeligt et godt redskab, fordi det ikke er op til den enkeltes vurdering.
    Det kræver så også, at der er en konsekvens for ikke at leve op til kravet - jeg husker fra mine ponydage, hvor man måtte ride med enten pisk eller sporer i alle klasser, at der ofte blev målt længden på pisken i ponyklasserne, og var den for lang, så blev man altså disket... Det blev så desværre kun gjort på foranledning af en klage. Det samme blev jo gjort med sporer (bliver måske stadig?).
    Men det var klokkeklare regler og konsekvenser, og det var jo også super nemt at leve op til, fordi man kunne måle hjemmefra, og det samme gælder jo i dette tilfælde med næsebåndet - det er bare at måle hjemmefra, så man ved at alt er ok.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#22   1. nov 2017 michelle: diskvalificeret og evt karantæne.

staffen bør være hårde end bare disk eller -point, netop fordi at det ikke er en vurderingssag.

• #23   1. nov 2017 Det synes jeg så ikke - der KAN jo altså være tale om marginaler, altså at næsebånden er mm for stramt, så intentionen fra rytteren HAR været at overholde reglerne, men at man så ikke har målt korrekt e.l. Det mener jeg ikke skal koste karantæne - straffen skal altså også stå mål med forseelsen.
    Er det nu den samme rytter der igen og igen møder op med super stramt næsebånd, så kan vi snakke om det...
    Men man får jo altså ikke karantæne for andre mindre forseelser og et for stramt næsebånd ER altså ikke en forseelse i den virkeligt alvorlige ende. Men naturligvis skal man ikke kunne vinde sin klasse, så disk. synes jeg er helt rimeligt, ligesom hvis man red med ikke-tilladt udstyr o.l.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#24   1. nov 2017 michelle: karantænen skal ikke være flere måneder, men f.eks. resten af stævnet.

men selvom at der er tale om mm, så er det imo stadig for stramt, og så nemt som det vil være at måle, så er der ingen undskyldning for ikke at måle godt nok.

Men jeg er så også foretager for hårde straffe end de fleste. især når det kommer til regler hvor det er enten eller, for så er det helt op til en selv om man vil sikre sig, eller om man er ligeglad.
    men lige så meget også fordi at det er et dyr vi har med at gøre, og det er dyret som bliver påvirket ikke os selv smiley

• #25   1. nov 2017 Jo men et næsebånd der f.eks. har 1,3 cm plads i stedet for 1,5cm er jo altså ikke skadeligt for hesten - det er i min verden simpelthen ikke en alvorlig forseelse. Ligesom man jo heller ikke får karantæne, hvis man rider med et krydsnæsebånd, hvis det egentligt kun var et engelsk, der var tilladt... Straffes skal det naturligvis, men karantæne synes jeg er voldsomt overkill.
    Og så tænker jeg egentligt, at folk nok skal lære lektien, hvis de bliver disket - det kræver ikke karantæne (eller vil du straffe for straffens skyld? Personligt vil jeg straffe for at rytter gør det korrekt næste gang, i hvert fald, når vi taler om mindre forseelser og ikke at man har gennemtævet hesten e.l.)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#26   1. nov 2017 michelle: der bliver vi så nok ikke enige smiley

ja, 2 mm. i min verden er ingenting, men hvad så med 4 mm, eller 6 mm? grænsen går ved 1,5 cm, og alt under er for stramt (i følge reglementet.)

jeg syntes det er for nemt hvis man bare kan slippe afsted med at blive disket i en klasse, for så at kunne ride igen 30 min efter.
    hvad er så straffen?

jeg tror simpelthen ikke at folk vil lærer af det. jo, det er super træls at blive disket, men så er det heller ikke værre. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#27   1. nov 2017 (jeg ved ikke om du så min rettelse mhht. karantæne?)

jeg tænker at en passende karantæne for equipagen vil være resten af stævnet, for så er der også noget på spil.

• #28   1. nov 2017 Jeg synes, at det lyder som en rigtig god regel, hvis den bliver fulgt op på. Jeg har selv oplevet mange ryttere der spænder næsebåndet HELT ind for "det kan min hest bedst lide". Der findes sikkert nogle heste, hvor den udtalelse vil være sand, men jeg tvivler meget stærkt på, at det gælder for ret mange. Jeg har også oplevet, at mange rider med næsebånd, der er så store og tunge, at de generer hesten, hvis ikke næsebåndet er spændt stramt. Men det findes der også løsninger til. (Hvis næsebåndet generer, så vælg et andet, der ikke gør.)

Jeg har lige læst denne artikel: http://www.horse2rider.com/seneste/latest/2017/10/17/15-cm-regel-p-nsebnd-fra-1-januar-2018

Nederst i artiklen står der:
    "Som journalist og passioneret dressurrytter, med hang til fritidsdressur på højt niveau, kan H2R slå fast, at hvis H2R spænder næsebåndet ud så det er 1,5 cm luft, så er det helt sikkert at min hest får hul i munden - det er nemlig afprøvet. Det betyder ikke at næsebåndet er ekstra snørret, det sidder bare tæt til så der ikke opstår unødig uro i munden."
    Der vil jeg altså gå så vidt som at påstå, at det er en dårlig undskyldning. Så har man altså IMO fat i det forkerte bid.

Jeg rider ikke selv dressurstævner under DRF, da jeg ikke er fan af næsebånd (kan det fornemmes? smiley ). Jeg kan ikke lide næsebånd fordi, at hvis jeg spænder dem så løst jeg vil have dem, går de i vejen. Jeg har et enkelt, som jeg bruger, hvis jeg skal et sted hen for næsebånd er absolut påkrævet. Jeg kan få fire fingre ind under det på højkant. For min skyld må andre da gerne ride med næsebånd på deres hest, men man bør altså IMO kunne få to fingre ind under det.

• #29   2. nov 2017 1,5 cm er ikke ret meget. Det er en tommelfinger. Hvis den lille bitte frihed gør at hesten smider tungen over bidet, så er det jo et helt andet problem man sidder med. Og det har nul med næsebånd at gøre.

Jeg har nok selv haft tendens til et stramt næsebånd. Aldrig fuldstændigt snøret ind, så det hele krøller, men måske lige lidt for stramt. Jeg synes det er en ganske fin regel. Det får da folk til at tænke over deres næsebånd.

Kommentér på:
Vigtigt at læse før man dømmer - næsebåndets effekt

Annonce