Vigtigt at læse før man dømmer - næsebåndets effekt {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Der har været debat omkring den nye regel fra DRF om at der skal være 1,5 cm luft ved næsebåndet. Nogle mener at dette blot vil sætte andre problemer i værks, ved at hesten fx får tungen over biddet osv. Hvorved nogle tror at folk så vil spænde biddet ekstra meget op for at undgå dette.
Her er en artikel hvor Torben Frandsen udtaler sig om netop dette:
http://www.ridehesten.com/nyheder/hensigten-er-god-men-losningen-betaenkelig/46267
Derfor synes jeg at denne artikel (nedenfor) skal deles og læses, for den giver for mig et godt indblik i hvilken effekt luft under næsebåndet vil have. Den gør også forhåbentlig at folk vil tænke at det så ikke også kun skal være på stævnepladsen det bliver overholdt, men også ved hjemmetræningen.
http://www.horseinharmony.dk/wp-content/uploads/2017/10/Regel-om-etisk-korrekt-tilpasning-af-næsebånd.pdf
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Min bekymring går faktisk mest på, om der overhovedet vil være tilstrækkelig kontrol med det, eller om det udelukkende er noget man kontrollerer, hvis nogen klager over en specifik ekvipage. Personligt så jeg da egentligt hellere, at man simpelthen udtog x antal ryttere til kontrol i samtlige klasser (+ naturligvis ekstra kontrol, hvis en dommer, TD osv. finder det nødvendigt).
nov 2007
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men det er nok også lidt svært at påtale at biddet sidder for langt oppe, fordi det for mange er en smagssag, og ved nogle heste ser det også bare værre ud end ved andre. Derfor er det fedt med næsebåndsreglen, så der ikke er noget at komme efter
dec 2006
Men ja jeg håber da også at kontrollen bliver god.
Men tænker stadig at mange vil ride derhjemme som de vil med næsebåndet, og så måske ændre det til stævner. For tænker som sagt, sjældent at det virkelig er fordi hesten gør noget med tungen
nov 2007
Løsner man kun til stævner bliver resultatet jo bare, at man aldrig får fornuftige placeringer (og går ud fra de fleste stævneryttere trods alt gerne vil have præmie med hjem en gang imellem). Med mindre self det er praktisk talt alle heste der render rundt med munden på vid gab.
nov 2007
Ikke at jeg opfordrer til at nogen snyder - men tungen over bidet er vel forholdsvist let at løse ift. problemet med hesten med åben mund.
dec 2006
nov 2007
Hvis hesten kun har lukket mund med stramt næsebånd, så vil den jo åbne munden til stævner... altså er man nædt til at træne, i hvert fald noget af tiden, med løsere næssebånd hjemme.
Herhjemme vil det heller ikke være et problem - dels rider jeg ikke dressurstævner og dels har min gamle pensionisthest alle dage brokket sig, hvis næsebåndet blev for stramt, så på ham er det mest til pynt.
Den yngre af vores er dog slem til at rende med åben mund (også uden tøjlekontakt og sågar i longe med kapsun, men med bid i munden), tænder er tjekket på kryds og tværs osv... Det er formentligt træningsrelateret eller måske han tidligere har haft tandproblemer, hvem ved... Han er nok en af dem, der typisk ville blive strammet godt samme med næsebåndet, hvis han var ridehest. Vi arbejder så istedet på at få det løst (et tyndere bid har bl.a. hjulpet gevaldigt).
Jeg tænker, at hvis den nye regel bliver håndhævet, så vil folk med stramme næsebånd jo, ligesom vi er det, blive tvunget til at lægge hovedet i blød og finde ud af, hvad der skal være anderledes, for at hesten ikke længere "slåsser" med bidet
-eller også må man droppe stævnerne og fortsætte med stramt næsebånd, men det ønsker de nok ikke.
dec 2006
Men dem om det, synes stadig det er en god artikel så folk kan tænke på at gøre det uanset om DRF siger man skal eller ej
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Det vil så forhåbentligt føre til mere opmærksomme og strikse dommere, som vil påvirke ekvipagerne.
Det kunne godt lade sig gøre, men jeg er nok stadig lidt for optimistisk omkring det.. Ønsketænkning!
Jeg synes det er en helt fantastisk regel, bare den bliver håndhævet. Og gerne INDEN rytter starter klassen, ellers kan det være ligemeget. Ja, de kan fratages en evt. placering, men de får stadig lov til at ride programmet.. Det skal tjekkes inden start, eller slet ikke, ellers tror jeg simpelthen ikke de vil nå igennem med noget som helst.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Jeg syntes at det er et godt tiltag. DRF kan ikke kontrollere folk hjemme, men de kan gøre deres for at hesten håndteres under bedst mulig forudsætning til stævner.
nov 2011
Følger: 353 Følgere: 411 Heste: 8 Emner: 65 Svar: 501
maj 2007
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Jeg synes det er en god regel, og håber at det kan skabe lidt fokus på at finde årsagen til hestens problem, frem for bare at gemme det væk bag et stramt næsebånd, man bliver lidt tvunget til at tænke sig om, hvilket jeg rigtig godt kan lide
Nu red jeg ikke så mange stævner på Fancy, men vi havde enten et meget løst næsebånd eller intet næsebånd, For han handlede det om at have et bid som lå stabilt og roligt i munden, et helt almindeligt todelt muffe bid var løsningen for ham, når vi ikke red i rebgrime
maj 2007
dec 2008
nov 2007
Og det skal såmænd nok have den ønskede effekt, hvis man tjekker straks rytter forlader banen - ingen har jo lyst til at ride et program og måske endda et godt program og så blive disket pga. et for stramt næsebånd. Så efter ridtet er fint med mig - så snart det rygtes, at der rent faktisk tjekkes, skal folk nok få løsnet næsebåndet, hvis det er for stramt.
Min bekymring går mere på, om man faktisk vil tjekke det, ikke kun når der er indgivet en klage, men sådan helt systematisk. Systematisk tjek er nødvendigt, hvis det skal virke.
dec 2008
maj 2007
vi ved at alle heste til store internationale stævner kommer direkte ud til kyndig efter endt ridt, men det bør bare også ske ved små stævner.
man kan så sige at fordelen ved den nye regel omkring næsebånd er at det er enten eller, det er ikke en vurderingssag som ved f.eks. om pisken bruges for meget eller ej.
så det vil gøre det rigtig nemt at håndhæve.
nov 2007
Det kræver så også, at der er en konsekvens for ikke at leve op til kravet - jeg husker fra mine ponydage, hvor man måtte ride med enten pisk eller sporer i alle klasser, at der ofte blev målt længden på pisken i ponyklasserne, og var den for lang, så blev man altså disket... Det blev så desværre kun gjort på foranledning af en klage. Det samme blev jo gjort med sporer (bliver måske stadig?).
Men det var klokkeklare regler og konsekvenser, og det var jo også super nemt at leve op til, fordi man kunne måle hjemmefra, og det samme gælder jo i dette tilfælde med næsebåndet - det er bare at måle hjemmefra, så man ved at alt er ok.
maj 2007
staffen bør være hårde end bare disk eller -point, netop fordi at det ikke er en vurderingssag.
nov 2007
Er det nu den samme rytter der igen og igen møder op med super stramt næsebånd, så kan vi snakke om det...
Men man får jo altså ikke karantæne for andre mindre forseelser og et for stramt næsebånd ER altså ikke en forseelse i den virkeligt alvorlige ende. Men naturligvis skal man ikke kunne vinde sin klasse, så disk. synes jeg er helt rimeligt, ligesom hvis man red med ikke-tilladt udstyr o.l.
maj 2007
men selvom at der er tale om mm, så er det imo stadig for stramt, og så nemt som det vil være at måle, så er der ingen undskyldning for ikke at måle godt nok.
Men jeg er så også foretager for hårde straffe end de fleste. især når det kommer til regler hvor det er enten eller, for så er det helt op til en selv om man vil sikre sig, eller om man er ligeglad.
men lige så meget også fordi at det er et dyr vi har med at gøre, og det er dyret som bliver påvirket ikke os selv
nov 2007
Og så tænker jeg egentligt, at folk nok skal lære lektien, hvis de bliver disket - det kræver ikke karantæne (eller vil du straffe for straffens skyld? Personligt vil jeg straffe for at rytter gør det korrekt næste gang, i hvert fald, når vi taler om mindre forseelser og ikke at man har gennemtævet hesten e.l.)
maj 2007
ja, 2 mm. i min verden er ingenting, men hvad så med 4 mm, eller 6 mm? grænsen går ved 1,5 cm, og alt under er for stramt (i følge reglementet.)
jeg syntes det er for nemt hvis man bare kan slippe afsted med at blive disket i en klasse, for så at kunne ride igen 30 min efter.
hvad er så straffen?
jeg tror simpelthen ikke at folk vil lærer af det. jo, det er super træls at blive disket, men så er det heller ikke værre.
maj 2007
jeg tænker at en passende karantæne for equipagen vil være resten af stævnet, for så er der også noget på spil.
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 638
Jeg har lige læst denne artikel: http://www.horse2rider.com/seneste/latest/2017/10/17/15-cm-regel-p-nsebnd-fra-1-januar-2018
Nederst i artiklen står der:
"Som journalist og passioneret dressurrytter, med hang til fritidsdressur på højt niveau, kan H2R slå fast, at hvis H2R spænder næsebåndet ud så det er 1,5 cm luft, så er det helt sikkert at min hest får hul i munden - det er nemlig afprøvet. Det betyder ikke at næsebåndet er ekstra snørret, det sidder bare tæt til så der ikke opstår unødig uro i munden."
Der vil jeg altså gå så vidt som at påstå, at det er en dårlig undskyldning. Så har man altså IMO fat i det forkerte bid.
Jeg rider ikke selv dressurstævner under DRF, da jeg ikke er fan af næsebånd (kan det fornemmes?
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Jeg har nok selv haft tendens til et stramt næsebånd. Aldrig fuldstændigt snøret ind, så det hele krøller, men måske lige lidt for stramt. Jeg synes det er en ganske fin regel. Det får da folk til at tænke over deres næsebånd.
Vigtigt at læse før man dømmer - næsebåndets effekt