{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Gode råd ang køb af føreste hest {{forumTopicSubject}}

Hej jeg skal på onsdag ud og kigge på en nordbakke på 15 år han er en valak. Han er brugt til handicap ridning og kan køre med heste vogn.


Prisen er 12.000 kr og med alt udstyr og så kommer han og lever ham.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd ang køb af føreste hest
  • #1   12. dec 2017 Røntgen af ben, og ryg samt almindelig handelsundersøgelse smiley det er mit bedste råd. En hest der har blevet kørt med har ofte travet på asfalt, og dette slider på bentøjet. Og ofte har handicappede en lidt større vægt, og sadlen er ofte ikke optimal.
    Ja det koster lidt at få røntgen, men det er også synd at købe en hest der er slidt op og så har man smidt 12 000 kroner ud af vinduet og skal bruge en masse flere på diverse behandlinger o.l.
    Også spørg selvfølgelig en masse ind til hesten ift sygdomsforløb, (tidligere skader) trailer og trafik, om der er noget den er bange for, hvad den fodres med, hvor ofte den har haft smed, hvor længe siden den har fået ordnet tænder, om den er opdateret med vaccinationer, hvornår den sidst fik ormekur smiley det var det hele jeg kom i tanke om pt smiley

    Mvh TT


  • #2   12. dec 2017 Mit bedste råd er, at du finder ud af med dig selv, hvad du har brug for.
    Og så finder ud af hvilke hest, der kan give dette.

    Spørg helt uskyldigt ind til hvorfor de sælger?
    Der er nok et problem bag. Men det der er et problem for den ene, er fint nok for den anden.
    Fx for fremadgående på tur er ikke godt, hvis man har ængstelig rytter, fint hvis man kan ride og vil lidt fremad.

    Spørg dyrlægen om handel undersøgelse.
    Røntgen og des lige skal ses som screening, hvis der ikke er kliniske symptomer. Og en forandring på røntgen er ikke lug et problem, hvis der ikke er symptomer.
    Hvad koster fuld røntgen versus hvad kan du bruge det til?


  • #3   12. dec 2017 Noget så basalt, som at hente den på fold, se den blive striglet og sadlet op. Det gjorde jeg ikke med min første hest, og det vidste sig at den havde seriøse gjordkramper, men det fandt vi først ud af, da vi havde fået den hjem ):
    + jeg også godt kan lide at se ejeren selv ride den først, og så jeg selv prøver den bagefter. Og når nu den er tilkørt, er det måske også meget godt at se det (:


  • #4   12. dec 2017 De heste vi har købt har vi haft følgende fremgangsmåde.
    Når man har funden en passende hest til ønsker og prisen på papiret, så ring til sælger og aftale at i kommer og ser den. og at sælger ikke skal klargøre hesten inden jeres ankomst.
    Mød hesten i dens vante omgivelser, og ordne den selv, og sadel den op selv.
    (Hvis det er en hest der skal bruges til at hive rosetter hjem, så få den fremvist ) Men det er vist ikke det du søger, så syntes jeg at du selv skal trække den hen/ud til hvor den kan prøves, og hvis mavefornemmelsen er god så hop selv op på den, for det er jo det den skal bruges til ( Ik ) hvis du ikke føler dig tryg ved at bare at hoppe op, så træk den ind i stalden igen. og sig pæn tak for synet. Stol på din mavefornemmelse.
    Imens i strigler og rider ec, så spørg til dens fortid, hvad de har brugt den til, og få dem til at fortælle om forskellige oplevelser de har haft med den, så du ved lidt om den, men det vigtigste her er at din mavefornemmelse er god, og du er tyg ved situationen.
    Hvis du så brændende ønsker at netop denne hest skal være din, skal du kontakte en dyrlæge, som har forstand på heste. brug ALDRIG sælgers dyrlæge. og få hesten handels undersøgt, og husk at forklare dyrlægen hvad du ønsker af din nye hest. lange ture i det fri, spring, dressur, trick eller at den skal gå for vogn. det er vigtigt for dyrlægen at vide for at kunne vurdere om netop denne hest er egnet til det du drømmer om.
    Nogle gange kan sælger overtales til at "låne" hesten ud, feks 14 dag. hvor du kan prøve den flere gange "hjemme" hvor du skal have den opstaldet, og der kan "din" dyrlæge så komme og se hesten. Men husk her at få lavet en fyldiggørende lånekontrakt på hesten inden i tager den med hjem .
    ang røntgen, vil jeg mene hvis dyrlægen ikke finder noget mistænkeligt, så er det ikke nødvendigt.
    Pøj Pøj med det..


  • #5   12. dec 2017 Jeg har til vane at gennemtjekke billede af den hest jeg har for øje. Ser på benstilling, holdning i ryggen og Hove.
    Nu det svært at se benstilling på det billede- men det falder mig i øjenene at han har lave hove, især baghovene. Og han er en anelse svajrygget og et skrånet kryds.
    Hvad skal han bruges til?
    Ville tjekke om hans sadel nu passer til hans ryg pga svajet.
    Og som det mindste ville jeg få en handelsundersøgelse på ham


  • #6   12. dec 2017 Jeg har lige været ude og se på hest. Mine råd er: lav baggrundstjek på hesten via ejers facebook, hestegalleri og heste-nettet. Ejers historie stemmer nemlig ikke altid helt overens med fakta. Finder du via ejers FB ud af at hesten flere gange har bidt og sparket flere personer og ejer selv, så spørg ejer under prøveridningen om den nogensinde har bidt eller sparket, og svarer ejer ‘nej’ så kan du begynde at tænke over om vedkommende skjuler mere. Tag desuden billeder og video og gennemgå dem med en god underviser, tag særligt billeder af hestens kropsbygning foran, bagved og til siden - tá også billeder af dens benstilling og hove. Her kan du hurtigt efterfølgende se hvor godt/skidt den er sammensat samt hvilken indflydelse det kan have på det du vil bruge dem til. Jeg kender snart mange der er blevet snydt ved køb af hest, så er meget kritisk ... også overfor sælgere der skriver de er 100% ærlige for det kan enhver sige - og det kan jeg garantere dig for de ikke er. Til en hest under 15-20.000 vil jeg sige handelsundersøgelse er nok. Nægter ejer at få taget sådan en, ja så behøves du ikke spilde mere tid på den hest.

Kommentér på:
Gode råd ang køb af føreste hest

Annonce