{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
673 visninger | Oprettet:

Skåne/aflaste knæ under langtursridning? {{forumTopicSubject}}

Jeg rider desværre ikke så meget til daglig længere (er erfaren rytter), men har fået smag for rideferier. Jeg var afsted i 2016, hvor vi red 3-5 timer om dagen i 7 dage i naturen. Det var vel 70 % skridt, 20 % trav og 10 % galop (mest roligt tempo, men fri galop på stranden to dage).
Jeg var øm i inderlårene de første par dage, men det gik heldigvis over. Desværre fik jeg ondt i knæene på andendagen, og det blev ved resten af ugen. Skridt og galop var udholdeligt (dog red jeg mest uden bøjler i skridt), men trav gjorde helt åndssvagt ondt. Når jeg steg af hesten igen om aftenen, var ledene stive og gjorde ondt i en halv times tid, og så gik smerterne HELT væk indtil næste morgen, når jeg satte fødderne i bøjlerne igen. Jeg tog smertestillende piller i løbet af dagen.
Havde ingen eftervirkninger, da rideferien var slut, og har ikke mærket noget til mine knæ i andre sammenhænge - hverken under almindelig ridning eller vandring f.eks. (hvilket jeg dyrker på middelsvært niveau i bjerge hver sommer).

Jeg tænker, at det må være ren og skær overbelastning, og noget som jeg ville kunne træne væk, hvis jeg kunne ride mange timer om dagen regelmæssigt op til rideferien. Men det har jeg ikke mulighed for ... Så jeg søger tips og tricks til, hvordan man kan aflaste sine knæ under ridning i mange timer i træk smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skåne/aflaste knæ under langtursridning?
  • #1   9. jan 2018 Overvej knæbandager fra back on track smiley
    Jeg har svage led - særligt i håndled og knæ, og har meget ofte smerter. Jeg bruger back on track - i de fleste tilfælde er smerterne væk eller næsten væk efter 30-45 minutter smiley
    Jeg bruger dem ofte under ridning, hvis jeg skal gå langt eller lign smiley


  • #2   9. jan 2018 Tak for tippet! Jeg har Back on Track til håndled og nakke, men kun til stillesiddende brug (bliver øm af computerarbejde). Havde ikke lige overvejet, at man kunne bruge BOT under bevægelse også.

    Har også overvejet fleksible stigbøjler, men har ingen erfaring med dem.

    Er villig til at investere i et par ting, hvis jeg kan få bedre ture ud af det smiley Er dog også meget interesseret i, om man evt. kan træne sine knæ på forhånd uden hest??


  • #3   9. jan 2018 Jeg vil anbefale det samme som TwinHors. Jeg har også problemer med knæene, gigt, og bruger knæbandagerne selv, fra BackOnTrack smiley

  • #4   9. jan 2018 Det kan du sagtens med styrtende øvelser.
    Der er mange gode at finde på nettet - blandt andet disse: https://ondtiknaet.dk/genoptraening-af-knae/knae-ovelser/

    Mht back on track i bevægelse, jamen så øger det jo bare effekten smiley


  • #5   9. jan 2018 Jeg har knæskade.. Back on track forværre min situation, så ha i mende at det godt kan forværre

  • #6   9. jan 2018 Jeg har ingen skade, så jeg tror ikke, at Back On Track kan have en skadelig effekt på mig smiley
    Har som sagt aldrig haft problemer med mine knæ før eller efter - heller ikke i forbindelse med ridning. For nogle år siden red jeg 8-10 heste om dagen i 4 mdr. uden problemer. Forskellen tror jeg ligger i, at da jeg trænede heste, red jeg i en halv time og brugte så 15-20 min. på jorden på at skifte til den næste hest. På rideferien kom jeg slet ikke af hesten i løbet af de 3-5 timers ridning, og den fiksering i en bestemt stilling så længe kan mine knæ åbenbart ikke lide.

    Tak for linket!


  • #7   9. jan 2018 Øh.
    Hvis du peger og fortæller overfor en fagperson, så kan man muligvis gennemskue præcist hvilke strukturer, der blev påvirket og dermed hvordan du skal træne før næste ferie, for at styrke benene.

    Men jeg kan ikke se hvad du peger på gennem skærmen. Og jeg er ikke så skarp på trænings planer, som fx en praktiserende læge, ortopæd - eller fysioterapeut.


  • #8   9. jan 2018 Hm.
    Logisk set...
    Hvis det handler om muskler, der har været overbelastet, ville jeg forvente at du gik som en gammel stivbenet cowboy bagefter - og at det var værst på 2-3 dagen.
    Hvis det var ledbånd og sener ville jeg mistænke, at uden stigbøjlerne ville ledbånd / sener skulle bære hele underbenets vægt, og så ville det være mere ømtået uden stigbøjler. (Medmindre at stigbøjlerne og sadlen tvang dig i en position, som for dig var unaturlig). Under alle omstændigheder ville du også være øm om aftenen når du belastede de ømme strukturer.

    Men hvis du spænder op i musklerne ved at fastholde en uvant stilling, ville det passe med at ømheden forsvandt når du kom ud af dem stilling +løsnede muskler igen via vante bevægelser.

    Lyder det rigtigt?

    Anyway. Peg og fortæl til en der kan se dig.
    Jeg / vi kan kun gætte.
    Og få vedkommende til at forklare hvad der skal trænes op.

    Hvis du kunne sikre dig en sadel og stigbøjler du sad godt i, ville det nok være en overlegen løsning.


  • #9   9. jan 2018 Det var nemlig lidt mystisk. Jeg var afsted sammen med en, der selv har haft diverse skader, og hun kunne heller ikke forstå, hvad der præcis gjorde ondt. Det var ikke senerne, som man kan mærke udefra - nærmere inde midt i knæet. Det er jo ved at være et par dage siden nu, og jeg tænker, at en læge nok bare vil sige "tag en pakke ibuprofen med" og sende mig ud af døren. Det er jo på ingen måde et permanent problem. Vi forsøgte os med noget sportstape på turen, men det virkede ikke.

    Det var bestemt værst, når jeg lagde vægt i fødderne i stigbøjlerne (derfor var traven tortur), og det hjalp lidt at tage stigbøjlerne af eller skifte stilling med benene, så vidt muligt. Jeg sad ret fastklemt i en bestemt stilling, da vi havde store sadeltasker både foran og bagved sadlen på begge sider. Det var også grunden til, at man ikke lige hoppede af og strakte benene ind imellem - det var noget af et mas at komme op igen, hvis der ikke var noget at stå på.

    Måske er problemet der slet ikke næste gang jeg skal afsted, når det er på islændere uden sadeltasker. Man har lov at håbe smiley Vil dog helst have en plan B med nogle hjælpemidler/teknikker...


  • #10   10. jan 2018 Jeg bøvler også med den slags men jeg fik et par distance bøjler med bur de har breder træderflade og i den lå jeg lidt lammeskind ned i det har jeg syet fast.
    Det hjalp.. for mig
    VH Annette


  • #11   10. jan 2018 Du kan se dem på nogen af billeder af det på Zarinas profil
    Men pas på den stigremme ikke er for korte det giver ondt i knæ
    Vh Annette


  • #12   10. jan 2018 Jeg har selv fået bøvl med min ene ankel efter jeg brækkede den for 2 år siden, hvilket tydeligt kan mærkes når jeg rider i almindelige stigbøjler uanset tempoet. Jeg får nærmest krampe i benet, selvom jeg ikke har spændt eller noget.

    Investerede så i et par Herman sprenger Bow balance stigbøjler, da de skulle være gode til at ankel/knæ osv. Jeg er SÅ glad for dem, har ingen problemer haft de gange jeg har redet med dem smiley


Kommentér på:
Skåne/aflaste knæ under langtursridning?

Annonce