{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.570 visninger | Oprettet:

Træt af uærlige sælgere {{forumTopicSubject}}

Når nu jeg skal tage turen over Storebælt for at se din (købers) hest så lad vær med at pral af den kan ride LB dressur når den dårligt kan galopere og aldrig har lært shenkelvigninger. Og hvis du i din annonce skriver den oplyste pris er til forhandling, så lad vær med at spilde min og andres tid for til sidst at sige ‘ej prisen jeg har oplyst vil jeg mindst have’. Mig bekendt betyder ‘prisen er til forhandling’ ikke at sælger vil se om han/hun kan få flere penge for hesten end den angivede. Hmm måske forstår jeg ikke længere hesteverdenen. Nogle andre der leder efter hest og har haft underlige oplevelser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træt af uærlige sælgere
  • #3   17. jan 2018 Jeg oplevede ikke bevidste løgne om hestene, men mere bare bare meget forskellige opfattelser af hestene og meget dårlig fremvisning.
    Jeg var på hestejagt i efteråret, og eftersom det "bare" er en skovturshest jeg skal bruge, så har jeg primært kigget på heste i den billigere ende, omend jeg var indstillet på at give mere, hvis rette hest dukkede op. Og mine krav var meget simple: Sund og rask, min. 3 år og 145+ cm, behagelig at være på og nogenlunde selvgående.

    Jeg ringede på en hoppe omkring 5 år og let ryttervandt, spurgte ganske kort til basale ting (resten vil jeg hellere se hesten IRL og vurdere ud fra det), og så begyndte sælger ellers at fortælle om hvordan racen (ikke hesten - racen... her burde den klogere køber være blevet skeptisk smiley ) var energisk, men med en god on/off-knap, følsom for rytteren osv. Der var nærmest ingen ende på racens fortræffeligheder.

    Det der mødte mig var noget ret andet. Sød var den. Men sælger agtede åbenbart ikke at fremvise. Jeg fik sadel, trense og longe i hånden og så stod hun ellers bare og kiggede på. Hesten var ikke bare doven, men nærmest apatisk. Den havde måske nok en off-knap, men on-knappen fandt jeg aldrig smiley
    Jeg longerede først... ellers prøvede. Uagtet hvor meget jeg sagde hyp, baskede med arme og ben, smælede med longepisken osv. så var langsom skridt åbenbart top-hastighed.
    Jeg kom ombord men måtte trækkes rundt, for uanset hvad jeg gjorde, så kunne jeg simpelthen ikke få den til at gøre andet end stå stille (men DET var den dælme også god til smiley )
    Nå ja, og så havde den sin staldkammerat med... ikke fordi den ikke kunne være alene (det var jo noget af det, jeg havde spurgt ti i telefonen), nej nej, den kunne saaagtens være alene... det var bare så jeg fik det rette indtryk af hesten (ok... så KAN være alene er måske blot = den slår dig ikke ihjel, hvis den er alene, eller?).
    Jeg kravlede af og sagde, at jeg mente jeg havde se, hvad jeg havde behov for. Men nej nej, jeg skulle da også se den fri... Så endnu engang så man mig hoppe og danse, smælde med pisken, baske med armene osv... og nu fik jeg jo staldkammeraten i trav og dermed nåede jeg også at se salgshesten ca. en halv omgang i trav.
    - hvis det er sælgers opfattelse af en energisk hest, så håber jeg dælme aldrig sælger møder de heste vi har haft gennem tiden smiley

    Er par dage senere kørte jeg på galopbanen og hentede mig en sød lille fuldblod - og den gider godt bevæge sig smiley


  • #4   17. jan 2018 #3... Jeg mangler grædende af grin smiley'en

  • #6   17. jan 2018 jeg har prøvet det omvendte.. skulle sælge min hoppe, som havde været forfangen samme år, og hun derfor lige var startet op med genoptræning, og så småt lidt ridning. Dette forklarede jeg dem der skulle komme og kigge, og det stod også udtrykkeligt i annoncen... Personen kom, var herre flabet, hun satte sig op, uden at spørge, med pisk, sporer, uden opvarmning (og jeg har aldrig brugt sporer på hende) og hamrede løs på hende... Jeg var målløs over hvordan hun tæskede hende igennem, for bagefter at byde 40 % af prisen hun var sat til.. Jeg græd indeni, bare på måden hun havde behandlet hende, inden jeg sagde STOP. Blev helt lammet, så der gik alligevel nogle minutter før jeg fik samlet mig og bad vedkommende om at stoppe lige på stedet.

    Samtidigt, da jeg ledte efter hest, og inden jeg købte hende jeg beskriver ovenover, snakkede jeg i timesvis med en der solgte en i Nordjylland, (bor selv på fyn) for jeg ikke ville køre til Nordjylland for ingenting.. Får at vide hesten har stået stille og skal lige i gang igen muskelmæssigt. Jeg kommer der op, hesten har fået raspet tænder 2 timer før og er derfor let bedøvet (finder jeg ud af længe efter), hesten er meget anspændt, men det går fint nok..

    Jeg får hesten hjem, og den er uridelig. Den smed alt og alle af. Jeg kendte en med klister i røven, som nu har fået vendt den til den dejligste hest.. men gud hvor er det fælt med folk der er uærlige! - og lader mig prøve en bedøvet hest! Føj!

    Generelt synes jeg man er helt urealistisk i denne hesteverden til tider. Det er spild af begge parters tid, så hvorfor ikke bare være ærlig? det er møg træls ! håber du finder den rigtige smiley


  • #7   17. jan 2018 Camilla - ingen tvivl om, at det du var ude får er helt bevidst løgn og decideret snyd.
    Men meget ofte tror jeg at det netop IKKE er bevidst løgn, men simpelthen sælgers lidt for rosenrøde syn på den hest de vil sælge. At det de ser bare SLET ikke er det en køber uden følelser i klemme ser. Så det fra sælgers side måske bare er en lidt optimisitisk beskrivelse af hesten, selvom det objektivt set jo slet ikke er en korrekt beskrivelse af den.
    - og egentlig er det også drønsvært at skulle give en objektiv beskrivelse af en hest man holder af. Måske sælgere skulle begynde at få en second opinion på salgsannoncen (og efterfølgende beskrivelser af hesten), bare sådan for en sikkerheds skyld smiley


  • #8   17. jan 2018 Sunshine - med til historien hører, at hesten stod på den sydlige del af Fyn og jeg bor i Vestjylland. På vej derover nåede vi (næsten) til Kolding, og så gik bilen i stykker, så vi måtte trille ind på en rasteplads og vente på vejhjælp. Det var jo ikke ligefrem gratis med værksted + lånebil, så det var en dyr fornøjelse blot for at se en hest skridte (og få dagens motion for at få den til det smiley ) Men den hest var så mærkelig en oplevelse, så vi på trods af udgifter og besvær endte med bare at grine af det (og det gør vi stadig) smiley

  • #9   17. jan 2018 Det er da ingen ting! smiley

    Efter Daisys avlers samt gamle ejer, så var Daisy tilredet, hun kunne nemlig trave uden longe (Stoppede op en del gange).
    Efter min mening er hun stadig kun ryttervant, men det har gamle ejer og jeg godt nok været uenige om, at hun var tilredet eller ryttervant...
    På kontrakten står der også kun ryttervant.

    Jeg har nu ventet et halvt år på at Daisy skulle blive klar til noget mere ridning og hun forstår ikke et fremsignal, stop næsten men det er måske bare mere held, dreje signal, neeeej ikke helt.

    Jep min er købt tilredet efter gamle ejers mening... smiley


  • #10   17. jan 2018 Kender det godt.
    I 13 da jeg var på hestejagt, var jeg ude at prøve en 8 års hoppe.
    Fandt hesten på galleri herinde, hvor rytter skrev snart klar til MB.
    Den havde så gået en LA1 til 58% på det tidspunkt.
    Nå, men jeg sku ud og prøve den og havde min meget hestekyndige veninde med.
    Det var en tændt dame - det gør mig ikke noget.
    Men hesten var så muskelfattig, at jeg self godt forstår hvorfor den gik som den gjorde. Og mega sadelsur, self.
    Den ku ikke ha gået en LC, for den ku ikke holde galoppen.
    Så var rytter og ejer uenige om, om den havde en røntgenbemærkning, eller fejl.
    Prisen hang overhovedet ikke sammen med hvad man ku forvente en 8 års burde - tænker her, at gå stabilt i alle gangarter og dermed gå en hæderlig LA.
    Fandt så ud af, at billeder og video var 1 år gamle, så det hang slet ikke sammen med virkeligheden, eller teksten.

    Jeg købte den 2. jeg så på, hun var sød, lækker og meget smuk.


  • #11   18. jan 2018 Da jeg kiggede hest for ca 2 år siden brugte jeg 2timer i transport hver vej (altså 4timer i alt) og 800kr for at tage over og se en hest..

    Denne hest var oldenborg, på billeder og efter ejers udsagn var det den mere sporty af dem.
    Denne hoppe skulle være i så åhh så sød, være redet regelmæssigt de sidste par måneder, kunne det mest basale, nem at ride i holdning (ca til en lc), og være from som et lam i dens brunster..

    Kom ud til en ekstremt bred oldenborg, efter at have været på den lidt fandt jeg ud af den ikke var blevet redet i 1,5måned.
    Hoppen var i brunst, og ja den lavede ikke andet end trippe rundt være nervøs, lossede ud bar jeg rørte den mindste smule med benene og den kunne knap nok sænke hovedet, og trav var nået værre lort, galop nåede vi aldrig fordi hesten lossede ud konstant..

    derudover prøvede jeg sælgere som var klar til forhandling, klar til afbetaling og dem der så ikke var klar til salg alligevel..
    Og så var der en hest som kastede med hovedet fra man satte sig op til man gik af og fløj frem når den skulle i trav eller galop.. sød hest ja men når jeg kommenterede at hesten uden tvivl havde smerter og jeg gerne ville købe hvis den lige blev tjekket igennem først ja så fik jeg bar afvide dem altid havde gjort det ved ham..
    tænker bare hesten må virkelig have haft meget ubehag sådan som den kastede og i et par år endda..


  • #12   18. jan 2018 #8... Ja dyr fornøjelse smiley

  • #13   18. jan 2018 Jeg har også oplevet en køber der kunne mærke en temperatur forskel i hestens sener smiley

  • #14   18. jan 2018 Har godt nok ikke prøvet det i har prøvet, men vi købte en hoppe i 0 (mener jeg), hvor vi 10 måneder efter havde et føl. Vi kunne ikke forstå hvorfor hesten var så doven dagen før, men det siger jo pokker når krikken var højgravid :'D. Vi havde dyrlæge ud og alt muligt, men de mente bare hun var vintertyk :'D Den dag i dag har vi både hoppen og føllet. smiley
    Her i sommers kunne mig og ponyen (føllet) fejre 7 år sammen smiley Og jeg elsker hende overalt på jorden, og er så taknemlig for hende :*


    profilbillede
  • #17   18. jan 2018 Eva: jeg har selv tænkt det samme. Måske vente til sommer og finde en unghest med et godt sind og så selv forme den (med hjælp fra professionelle selvfølgelig).

  • #18   18. jan 2018 Har også prøvet lidt forskelligt både som køber, sælger og som part-søger. Jeg vil så også sige; heste er ekstremt vanedyr, så opførslen kan svinge meget alt efter hvordan den håndteres/kropssproget hos rytteren. Nogle heste er helt sikkert bombesikre....med ejeren og de vante signaler, men bliver utrygge/forvirrede med nye ryttere.

  • #19   18. jan 2018 Der har lige været en pony til salg på FB hvor sælger skriver prisleje 30-50.000. Jeg skriver og fortæller mit budget på 30-35.000 og hun skriver lystigt om ponyen. Sidste bemærkning er så ‘jeg forventer mindst 40.000kr og vil ikke længere ned i pris’. Kære sælger vil du så oplyse den reelle pris i annoncen og stoppe med at spilde min tid når jeg klart oplyser mit budget der faktisk stemmer overens med dit prisleje, jeg er ikke tankelæser og ved ikke på forhånd du forventer 40.000 for så havde jeg sprunget annoncen over.

  • #20   18. jan 2018 Ida - sådan en har vi også haft. En belgierhoppe. Da vi opdagede at hun var drægtig forsøgte vi at finde ud af, hvem hingsten kunne være. Eneste hingst sælger indrømmede den havde gået med var en shetlænder, så vi var ret spændte på resultatet smiley
    Desværre døde føllet under fødslen, men ud fra størrelse osv. gættede vi nu alligevel på, at det var en større hest end en shetlænder, der var faren.



  • #21   18. jan 2018 Min kæreste har en kollega, der har en Shetter tilsalg. En køber meldte sig og ville ha prisen sænket pga de mente ponyen havde en forkert benstilling, hvilket kunne gi hovbylder smiley
    Samme køber spurte til den anden pony de har, som de mente måtte være en Haflinger. ( Det er en rød Islænder ) så jow jow... Mange har en sjov måde at prutte om prisen smiley


  • #23   19. jan 2018 tja. uærlig sælgere og købere for den sags skyld kommer i mange afskygninger. Da jeg købte min unghest blev han solgt som en hest med et fantastisk temperament, og det var også et godmodigt temperament jeg så da jeg var ude og se ham, og der blev fortalt at han havde været meget i hænder osv. Men da jeg fik ham hjem viste hans sig hurtigt at være en hest der stejler så snart han føler sig det mindste presset. Den information ville jeg godt have haft fra sælger den gang. Men han var jo en dejlig og rar hest, der bare trængte til omsorg og til at man gik meget langsomt frem med ham, og idag er stejl ikke noget jeg oplever med ham mere, medmindre man virkelig presser ham ud i noget han er meget utryg ved. Så for mig har det også været en kæmpe læring at læse ham og lære ham godt nok at kende til at vide hvornår jeg kan presse lidt på og hvornår jeg skal holde igen. Jeg kan også være i tvivl om den tidligere ejer har vidst at han havde de tendenser til at stejle, jeg tror nemlig ikke at han har været så meget i hænder som hun fik det til at lyde. for har han det så har jeg svært ved at forestille mig at det er en adfærd hun ikke har set og kendte til. Hun var også i en situation hvor hun skulle af med ham hurtigt, så jeg kunne godt fornemme at der blev pyntet lidt på nogle ting. f.eks. havde hun ikke lyst til at oplyse hvad han fik i foder, så jeg kunne gå ud og købe det samme og undgå foderkifte når han kom hjem. ligeledes blev hun på et tidspunkt meget defensiv over mine spørgsmål og opfattede dem som mistillid fra min side. Jeg går ellers ud fra at det er meget normalt at stille en masse spørgsmål når man er ude og se hest ?

  • #24   20. jan 2018 Helt enig! Øv

    Jeg tog engang ud, vi kørte heldigvis "kun" 45 min hver vej, for at kigge hest. 6 års vallak(!!). Stod stamtavle og det hele i annoncen. Ikke redet så meget. Stor hest. Billeder og video af dens helbror til stævne. Super, jamen den stod til 30.000, vi ringede til ham og fik lov at komme ud at kigge.

    Vi kommer ud, det første manden siger er "ja, den kan jo så ikke bruges til ridning". Jamen kanon. Hesten var ikke, som han sagde "lidt kronisk urent gående efter fald". Den var STOK-FUCKING-MEGA halt på det ene ben efter fald ind fra folden et par år tidligere. En KÆMPE stor vallak på 180. Kunne bruges til skovtur, mente han...

    Super. Tak for oplysningen. Hvad søren kan man bruge info om helbroderens resultater og stamtavle til, når VALLAKken ikke kan rides? Du kan sguda ikke avle på den heller. INTET om skaden var oplyst i annoncen. Så 30.000 kr. for en hest, der i mine øjne dårligt nok kunne gå på fold smiley

    Vi kørte hjem igen meget hurtigt! Synes det var tarveligt ikke at angive i annoncen. Der ville altså ikke gå mange år, før den ville have store problemer andre steder i kroppen også pga. sin størrelse og kraftige halthed. Stakkels musse smiley


  • #25   20. jan 2018 Jeg er så til gengæld træt af kunder som kontakter en, snakker i 100 år og til sidst nævner, at deres budget er halvdelen af prisen.
    Eller dem der kommer og prøver, og synes bare det er en dejlig hest - men de skal liiiige have solgt den derhjemme først eller også har de slet ikke pengene. Eller dem som slet ikke dukker op.

    Men jeg er også typen som gerne er hudløst ærlig, og solgte også den sidste jeg havde til en billigere pris end hvad jeg havde regnet med. Men jeg kendte budgettet fra start af, og var ikke i tvivl om at det var det helt rigtige hjem til den hest - og det betyder altså mere end pengene for mig. Men jeg VIL have at folk er ærlige, når de ringer.


  • #26   21. jan 2018 Pauline: hi hi det kan jeg godt nikke genkendende til på den ‘anden side’. Dvs. Jeg oplyser mit budget og sælger taler løs for til sidst at sige ‘jeg forlanger mindst 10.000kr, mere end dit budget’. Også derfor jeg anonymiserede min hestesøgeannonce på HN. Blev så træt af sælgere som henvendte sig med ifolede hopper, heste på 176 stg (jeg søger max 160 stg.), eller dem der mener jeg er interesseret i deres toppost til 130.000kr når mit budget er 30-35.000. Har i hvert fald mistet al respekt for sælgere der siger de får for mange useriøse henvendelser for det er eddermagme deres egen skyld.

  • #27   21. jan 2018 Da jeg ledte efter hest i slutningen af 16' stødte vi på en annonce med en køn, brun DV hoppe. I annoncen fra stutteriet stod oplyst, at hoppen var 167 stg, 5 år gammel og utilredet - hvilket jo alt sammen lød helt perfekt... Så fra København til Skive drog vi afsted med trailer efter dialog med ejer, der bestemt mente, at vi kunne have hende med hjem med det samme, når vi nu tog den lange vej cx

    Efter 4 timers kørsel havner vi ved en gammel lade, hvor vi må forbi traktorer og gamle campingvogne for at komme ind bag til selve stalden, hvor der ganske rigtig står en køn LILLE hoppe på ca. 152 xD Endvidere var den lille hest stokhalt i longen, hvortil ejer svarer, at den nok lige skal strække ud, for den har ikke været på fold i 14 dage - desuden er hoppen registreret som en 7-årig vallak o.o

    Vi valgte at takke nej tak til den lille hoppe og ringede hjem til min mor, der foreslog at vi tog ud og kiggede på den røde hoppe på trods af, at budgettet ikke rigtig var til den smukke dame.. Men ud tog vi til den røde hoppe; og det var kærlighed ved første blik og ejerene var noget så flinke - som man nok kan høre lidt på det hele endte det med, at ejeren gav et nedslag i prisen og jeg fik smukke Cille med hjem smiley

    Held i uheld med de dårlige afprøvninger - jeg håber dog stadig, at den stakkels hest enten blev haltfri eller aflivet, for aldrig har jeg set så halt en hest - ikke engang, da Chili brækkede griffelbenet o.o


Kommentér på:
Træt af uærlige sælgere

Annonce