{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.416 visninger | Oprettet:

Træsmuld? {{forumTopicSubject}}

Hej hg

Jeg står pt. På pilestrø som ikke fungere, boksen er ofte våd og ganske enkelt umuligt at holde pæn. Jeg har nu kikket på træpiller smuld fra land og fritid?

Nogle der har erfaringer?
Hvor mange sække er optimalt at ligge ind til start?
Hvordan vedligeholdes bunden?
Hvor mange sække bruger man oftest i måneden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træsmuld?
  • #1   20. jan 2018 Jeg har brugt smuld i mange år efterhånden - og der er fordele og ulemper ved det, som ved alt andet.

    Det støver, så man skal strø det ud, når hestene er på fold - og ved opstart af boksen, hvor bunden ikke har sat sig, så er det støvet - så jeg kunne forestille mig, at en hest med luftvejsgener ikke ville bryde sig om det.

    Det er super nemt at holde - fjern klatter med en spångreb. Og man oplever ikke at man nærmest fjerner alt det nye træpiller eller spåner man har lagt ind, når der skal fjernes en klat.

    Det kan godt blive lidt hård bund, så jeg plejer når bunden først er etableret, at smide en Balle spåner ind en gang om måneden, så bliver den lidt mere fluffy.

    Jeg har ikke problemer med at mine bunde bliver våde, men har en veninde hvor hun har det problem - så det kommer måske mere an på hesten end på smuldet ?

    Jeg kan ikke huske hvor mange sække/kg jeg bruger til en start - jeg kører ned bunde som er 2-3 år gamle smiley
    Her om vinteren regner jeg med at bruge en sæk med 20 kg hver 4-5 dag, om sommeren ca hver 7-9 dag. Jeg har hestene hjemme, så muger flere gange dagligt, men er så også lidt hys med at deres boks ser lækker ud, så de får før mange andre heste ville få, dømt udfra hvad jeg ser når jeg er ude og kigge andre steder.

    Mvh Charlotte


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #2   20. jan 2018 Når vi starter en boks op bruger vi 200 kg, derefter varierer det meget fra hest til hest, Travpigen er meget renlig hun får 2 poser halmpiller a 12 kg hver 10. dog ikke fordi den er ulækker men hendes bund er ikke så tyk endnu

    Den store sorte kamel bruger rimelig mange der er det nok 2-3 poser a 12 kg i ugen han tisser i midten af boksen og han viser hvornår det er tid så laver han nemlig lort over det hele og ikke det nogenlunde samme sted når der er rent.

    Min pony er en kost hun får pløjet bunden op hver eneste dag så hun bruger også 2-3 poser om ugen og en hulens masse staldren

    Vi kører med 15-20 cm bund tager kun lorte og tis når den trænger dvs den kan ikke suge mere, det lærer man hurtigt smiley


  • #3   20. jan 2018 Vi valgte træpiller istedet, da vi har hørt langt mere positivt om det på diverse medier. smiley

  • #5   20. jan 2018 Er ligepludselig glad for vores valg, med træpiller smiley

  • #8   20. jan 2018 Jeg har idag fyldt 5 poser af 16 kg. ind, er meget i tvivl om hvor meget der skulle ind.. :i
    -Han har en stor boks, men der er ikke strøelse i hele boksen, da der for enden er en 10 cm. uden strøelse, hvor han langsomt begynder at forstå at klatterne skal ligge, og fortil har vi en meter uden strøelse, hvor der er fyldt med hø. smiley -Så jeg vil skyde på vi snakker 9m2 hvor der ligge strøelse. 8-10 skovfulde, er det ikke sådan cirka en sæk?


  • #10   24. jan 2018 opstart af træpille boks, husk vande træpillerne så pop pillerne op og bunden bliver hurtigere tyk. jeg vende bunden to dage i træk, fjerne klatter to x pr dag, rive bund jævn så er ikke er huller. min bund er ca 30-35 cm tyk.efter bhov smider jeg 2-3 sækkke i boksen pr uge ca hver anden el hver tre dag, kommer an på hvor meget den tisser smil. har brugt træpiller flere år, mindre møgning også smil.. træpiller fra bilka el harald Nyborg kan bruges, vores støver ikke, bruger staldren efter behov.mvh susan

  • #11   24. jan 2018 opstart afh af boks str, jeg bruger 7-8 sæk pr boks

  • #12   24. jan 2018 Super, min har nu stået på det siden lørdag, og vi er ind til videre meget glade for det.

    Min hest både ligger mere ned og ruller rundt i det. Hans boks er pænere, og af en eller anden mærkelig grund har der heller ej været lort i vandspanden siden. :))


  • #13   25. jan 2018 dejligt.held og lykke

Kommentér på:
Træsmuld?

Annonce