{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.288 visninger | Oprettet:

Værdi af hest - falder den? {{forumTopicSubject}}

Jeg rider en fantastisk skøn tinkerhoppe (Gypsy cob ifølge pas), som jeg tit har tænkt på, om er mindre værd end en sportspony på samme niveau.

Hun er 139
12 i år
Starter 80 cm til stævner (LB for kat 2, men går som hest grundet min alder), springer 90-100 hjemme
Hår LC dressur, snart klar til LB
Trailervant
Stævnevant
Har gået jagter
Har prøvet terrænspring (80-90 cm) en del gange og starter på militarystævner i år.

Lad os sige, rent teoretisk, at hun var sportspony. Hvad ville hun så være værd?
Og lad os så huske at hun er tinker.. vil prisen være den samme, eller vil hun falde i værdi, "bare" pga det?

Planen er overhovedet ikke salg, det er simpelthen ren nysgerrighed, da jeg ikke synes at støde på hendes type i salgsannoncer. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Værdi af hest - falder den?
  • #1   7. feb 2018 Kigger lige med.

  • #2   7. feb 2018 Nu har afstamning mm en del og sige også..

    Prisen kunne både være den samme men sports pony kunne også være dyre..


  • #3   7. feb 2018 Det afhænger meget af potentielle købere.

    Jeg er fx en voksen kvinde, 162 cm høj.
    Hvad dælen skal jeg bruge en lille ridepony til?
    Men tinkeren kan sagtens bære en voksen.
    Jeg ville næppe give 500 kr for en sportspony, men kunne da godt betale for en Irish cob.

    Hvis det var en ambitiøs mor, der søgte efter en gave til sin datter, ville sportsponyen være mere værd.

    Det afhænger af køber segmentet - hvis stamtavle mv var lige meget værd.

    Dog - jeg kender ikke de præcise værdier, da jeg ikke begår mig i den del af markedet


  • #4   7. feb 2018 Doktor Who

    Havde lige glemt segmentet smiley
    Her er der tale om ponyrytter der skal have pony.

    Hvorfor vil du mene, at en sportspony vil være mere værd, hvis de kan nøjagtig det samme? smiley
    Er det bare fordi de er mere eftertragtede eller..?

    Stamtavle osv. er ikke i billedet her, da vi ikke har på hende smiley


  • #5   7. feb 2018 Tror faktisk tinkeren ligger lige så højt

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   7. feb 2018 Ja. bare fordi at den er på samme niveau, så vil en sportspony ofte have mange flere fordele + de er mere atraktive at købe.

  • #7   7. feb 2018 Ja hvis man sammenligner DSP direkte med en tinker, så vil DSP være mere værd pga afstamning/type, hvis man tænker på den almindelige køber af ponier til deres børn, specielt hvis de fx har en træner med til at rådgive sig.

    Hvis man ønsker at ride på specialracer, så “gider” køber ikke en “brun sportspony rundkørsel”, men de færreste vil stadigvæk betale 75-100.000 kr for en tinker, men gerne det beløb for en ung pony med kapacitet.

    Jeg har selv en skøn “grøn pas hest” af “ligner en gammeldags tung ollebolletype”, og selvom han blev B-hest som 7 års, og nu går landsplansstævner og op til INT1, så vil mange købere fravælge ham pga manglende afstamning, og om ikke andetforvente at han er “billigere” end en elegant langbenet dv’er, fordi han ser ud som han gør.
    Skulle han sælges ville køberne nok primært være USA eller Rusland og Asien, da de ridemæssigt oftest ikke kan kaperer de mere stortgående temperamentsfuld varmblods.
    Heldigvis skal han ikke sælges - og jeg nyder min hest hver dag, selvom andre sikkert synes at han er kedelig ifht en anden type hest.

    Og det er så det vigtigste - vær glad for den hest, som er en god kammerat, en skøn samarbejdspartner, og giver en god ridetur hver dag - og så er det lige meget om den er Tinker, DSP, DV, oldenborg eller har grønt pas smiley

    Mvh Charlotte


  • #8   7. feb 2018 Hun bliver bestemt heller ikke solgt nu, og både ejer og jeg er rigtig glade for hende smiley

    Men når/hvis hun så en dag skal sælges, så vil hun nok desværre ikke blive solgt til en dygtig ponyrytter på C-plan. Øv bøv! smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   7. feb 2018 malene: det er da også ligegyldigt, så længe at ponyen har det godt ved en ny ejer smiley

  • #10   7. feb 2018 Og det er det bestemt!
    Har bare lidt en drøm om at se hende gå sådanne stævner. Hun har så super meget potentiale som bare ikke bliver bragt "så langt ud" fordi jeg starter hende som hest smiley


  • #11   8. feb 2018 Pga DSPer har større chance for, at komme op og gå PRM, ville der være en prisforskel.
    En let sporty pony, ville ha lettere ved 80cm og LB, end en tung pony.
    Så fremtiden ser bedre ud for en let lidt smart pony.
    Men man ka osse sige, at de er avlet til vidt forskellige ting, ridepony vs trækdyr.

    Ska self lige sige, at jeg rigtig godt ka li Tinkere med en masse hår smiley



  • #12   8. feb 2018 En tung hest behøver ikke være en dårlig springhest. Min veninde har en Belgier, som hun red spring på i hans unge dage. De red en LC i spring til en 2 plads ud af 30 startere, så de kan skam godt smiley

    Men en pony mor/ far vil sikkert vælge en sporty type, frem for en Tinker.
    Men en Tinker ligger ikke længere i den billige ende af heste racerne, næsten uanset afstamning. Er det en hoppe vil den nok kunne stillet til kåring. Muligvis som F1 i Tinker forbundet. Men der er jeg ikke helt opdateret på viden.


  • #13   8. feb 2018
    Nu er LC ikke særligt højt for ponyer, så bare fordi en Tinker kan springe det betyder det ikke den har kapacitet. De fleste ponyer kan gå en LC, ligesom de fleste heste kan gå en LC i spring - det gælder også dressur.

    Men ja, en Tinker mindre værd generelt set sammenlignet med en Sportspony.


  • #14   8. feb 2018 Jeg læste engang, at når man sælger hest, så sælger man drømme. Og det tror jeg er helt rigtigt. Derfor vil man helst købe en hest, der har så meget kapacitet som muligt, så det i hvert fald ikke er det, der står i vejen for, at man kan "komme langt", som det så populært hedder i hesteverdenen. Hvis man rider almindelige DRF-stævner, så har en let pony bare nemmere ved at hive rosetter hjem end en tung pony - i hvert fald når man når over LB-niveau (er mit indtryk).

    Personligt er jeg til de tungere ponyer, fordi jeg er voksenrytter og langbenet. Min næste hest skal have potentiale til distanceridning (lave klasser), så jeg skal have en sund og rask hest med et godt fundament, sunde luftveje, etc. Holdbarhed bliver min højeste prioritet. Det vil jeg gerne betale for smiley Og jeg kommer nok ikke til at slås med ponyrytterne om mit kommende ridedyr, for jeg er jævnt ligeglad med dressur- og springresultater.


  • #15   8. feb 2018 Man kan ikke gøre en skildpadde til en væddelæbshest, men man kan gøre den til en rigtig hurtig skildpadde smiley

Kommentér på:
Værdi af hest - falder den?

Annonce