{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
958 visninger | Oprettet:

vil det kunne lade sig gøre? {{forumTopicSubject}}

har jo dejlige basser på snart 17 år

men de er bare ikke lige blevet tilredet. er startet på det mange gange, men det er aldrig blevet gjort færdigt.
sidste år blev jeg syg med dårlige nyrer og dårlig hjerte, så der blev slet ikke lavet noget.
nu er jeg i dialyse og har fået en masse energi, så der skal ske noget mere igen.
så nu har jeg gået og overvejet om det kunne lade sig gøre at få dem tilredet. ikke at jeg skal starte stævner eller noget. bare sådan at jeg kunne tage en lille ridetur på marken eller sådan noget.

men vil det kunne lade sig gøre når de nu ikke længere er ungheste?

det skal siges at deres mødere blev tilredet som 12 og 14 år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vil det kunne lade sig gøre?
  • #1   15. feb 2018 Jeg synes da bare, at du skal prøve smiley Hvis de ikke er vant til sadel, trense og longe, så er det jo nemt at gå i gang med. Hvis der så viser sig at være mere spræld i dem, end du kan håndtere med din sygdom, må du få en til at hjælpe dig med at sidde på dem i starten. Det vil være vigtigt at gå langsomt frem og få opbygget muskulaturen korrekt, og det tager tid med ældre heste.

    Hvis en hest ellers er sund og rask, så er der vel i princippet ingen øvre grænse for, hvornår man kan tilride dem. Selvom jeg nok selv ville sætte grænsen omkring de 20 år for at skåne den aldrende hest, der aldrig har været belastet.

    Husk at få tjekket deres tænder og krop igennem, inden du sætter dig op.


  • #2   15. feb 2018 Ville få dem tjekket af dyrlægen og er de sunde og raske så er det da bare og begynde med dem.

  • #3   15. feb 2018 Ja, hvorfor ikke?

    Men du kender jo hestene bedst, og kan vuderer om de er "egnet" til at blive tilredet.


  • #4   15. feb 2018 Iøvrigt kender jeg en islænder på 22 år der blev tilredet. Hun holdte i mange år, og døde af alderdom ti år senere

  • #5   15. feb 2018 det skal siges med undtagelse af sidste år, så har jeg arbejdet med dem. bruger de 7 lege.
    de er vant til at have både trense og sadel på.
    det eneste der endelig mangler er en tur på dem


  • #6   15. feb 2018 Hvis de er vant til alt, hvad man kan fra jorden, så skal du vel bare beslutte, om du selv har modet (og rutinen) til at være første rytter i sadlen smiley Og finde en stærk og hestekyndig person, der kan have fat i trækketovet de første par gange eller fem. Når du kender hestene rigtigt godt, så ville det jo være nærliggende selv enten at sætte sig op eller holde hesten, men overvej, om du kan klare det fysisk, hvis du falder af eller bliver hevet i. Man kan jo desværre aldrig 100 % forudsige, hvordan de reagerer første gang, uanset hvor godt forberedte og rare de er.

  • #7   15. feb 2018 Selvfølgelig kan de rides til.

    De skal dog have mere tid end ungheste til fysisk at komme i form.

    I dit sted ville jeg dog være en egoist og få en anden til den tidlige tilridning.
    For almindelige dødelige ryttere sker der sjældent nævneværdig skade - og ryger der en brækket arm så vokser den sammen igen..
    Hvis du er i dialyse har din krop en del med sig i hverdagen og derfor kan du nok mærke mere til en skade, end en rask ven ville gøre.
    Så få en der er rask til det.

    Go fornøjelse


  • #8   15. feb 2018 Hej Anja smiley
    Det tænker jeg da at du sagtens kan. Det vil da være skønt for jer!
    Hvis de har været tilredet for 3-5 år siden og når de er vant til at blive arbejdet med fra jorden, er det da til at gå til smiley
    Skal du selv i gang eller tænker du at du skal have andre til det i starten?


  • #9   15. feb 2018 pt tænker jeg at jeg vil se om jeg kan finde en som kan hjælpe mig.
    er ikke ligefrem modig. Men er god til at holde dem smiley de lytter kun efter mig.

    har også slidgigt i ryggen + en diskoplaps så det er ikke lige nødvendigt at blive smidt af for tit


  • #10   16. feb 2018 Anja hvad med en stor bamse op på ryggen først og se hvordan de reagere på det

  • #11   16. feb 2018 jeg har haft en stor hjemmelavet nisse. måske han skal være først?


    profilbillede
  • #12   16. feb 2018 Det synes jeg er en god ide for så vænner de sig til der er noget oppe på ryggen af dem før du sætter dig op

  • #13   16. feb 2018 så går det i første omgang ud over julemanden smiley

  • #14   16. feb 2018 Bedre end det er dig

  • #15   16. feb 2018 han tåler det sikkert bedre end jeg gør smiley

    men så vil jeg gå i gang når vejret bliver bedre igen.
    takker smiley


  • #16   17. feb 2018 Jeg ville nok være forsigtig med at sætte julemanden op.. For den skulle meget gerne ikke falde af, og ej heller være for ustabil der oppe.. For så kan det slå bagslag og give en dårlig oplevelse smiley

    Mvh TT



  • #17   17. feb 2018 jeg tror nu hellere ikke lige at det er en så god ide.

    ikke at jeg tror at de vil reagere. de har jo haft plastik på ryggen - de er som sagt trænet i de 7 lege.

    tror at jeg vil se om jeg kan finde en som kan hjælpe mig og som vil/kan være den som kommer på ryggen af dem først


Kommentér på:
vil det kunne lade sig gøre?

Annonce