{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

Arbejde i udlandet {{forumTopicSubject}}

Hej
Er der nogen af jer der har været i udlandet og arbejde med heste, hvor man også kan få lov til at ride?

Når jeg er færdig i Gymnasiet, vil jeg tage et sabbatår. Så har tænkt lidt på at jeg måske godt gad og til udlandet, og arbejde med heste, hvor man også kan få lov til at ride.
Men har også hørt nogen komme steder hen, hvor det ikke har været så rart at være.

Så jeg gad rigtig godt at høre hvad jeres oplevelse har været med at arbejde i udlandet, og hvad i lavede der, og hvor I var henne?
smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arbejde i udlandet
  • #1   11. mar 2018 Yardandgroom.com er oplagt at kigge på smiley
    Har desværre ikke nogle erfaringer med specifikke steder, nogle af dem arbejder udelukkende ud fra en udveksling mellem staldarbejde for ridning og så kost & logi.


  • #3   11. mar 2018 Sabrine
    Mange tak smiley


  • #4   11. mar 2018 Jeg er i en stald i udlandet nu, og har arbejdet i stalde både i Danmark og udlandet.
    Der findes gode og dårlige steder overalt. Mit råd er, at få ALT på plads inden du rejser og hav alle dine spørgsmål besvaret. Ik vær bange for at spørge for meget ind til jobbet, så som løn, fridage, arbejdstimer, hvad der kræves af dig osv.

    Husk at du har rettigheder og at din arbejdskraft har høj værdi og er ligeså meget en hjælp for dem, som det er en fed oplevelse for dig.
    Dvs du har krav på ikke at blive overarbejdet og udnyttet.

    Det burde give sig selv, men det gør det desværre ikke. Hesteverdenen er kendt for virkelig at udnytte unge pigers arbejdskraft, fordi drømmen om bare at få lov til at arbejde med heste er så stor, at de accepterer at blive udnyttet.

    Da jeg kiggede efter arbejde, kiggede jeg også på yardandgroom, og læste nok 200 jobopslag igennem, før jeg fandt et sted der talte til mig. De 199 opslag jeg læste igennem først, skreg af "lad være med at komme her, hvis ikke du er indstillet på at arbejde hårdt og længe" og teksten var generelt negativ.

    Så ja, vær MEGET kritisk, lad være med at tage det første, for der kommer hele tiden nye stillinger op, og husk dine rettigheder.

    Det sted jeg er nu er så fedt et sted, og jeg er så glad for at være her. Så go for it! smiley


  • #5   11. mar 2018 Celina
    Hvor lang tid har du været der, og hvad hedder stedet?
    Er du groom der eller rider du også?
    smiley


  • #6   11. mar 2018 Har været i Norge som elev.

    1) når du tager til udlandet, har du ikke længere nogen overenskomst. Så gør dig selv den tjeneste at få forhandlet en "ordenlig" løn. Der svarer til at du kan klare dig. (Er det dyrt eller "billigt" at leve det sted du tager hen. smiley

    Der findes nogle grupper på facebook med jobs i udlandet. Snak evt. Med folk der har været afsted. Nogle steder nedbryder de virkelig bare folk på det groveste. Og andre passer de godt på deres medarbejdere. smiley


  • #7   11. mar 2018 Og helt enig med Celina.. smiley

  • #8   11. mar 2018 Gimlie
    Tak for svar smiley


  • #9   11. mar 2018 Jeg var 3 mdr i Portugal for et år siden som berider og groom. Det var super fedt! Jeg fik kost og logi, samt lidt arbejdstøj, cigaretter, byture, stævner osv. Havde ingen udgifter af at være dernede. Jeg elskede det! Boede hos en lokal familie, så kom helt tæt på samt helt ind i hesteverdenen og lokal samfundet. Jeg vil anbefale dig at finde et mere "privat" sted. Pengene er lidt mindre, men de giver dig alt de overhovedet kan - og endnu mere erfaring. Ellers vil jeg også sige at du skal kigge med de kritiske øjne. Jeg ved at Nadja Maria i Portugal har søgt efter en berider og en groom - hun er en dansker i Portugal smiley

  • #10   11. mar 2018 Jeg har været her siden oktober og skal være her indtil maj.
    Jeg rider mest, og hende jeg er hos lader mig ride alle hestene, lige fra de unge som endnu ikke kan så meget, til den ældre rolige der skal holdes igang, til hendes to konkurrenceheste på højt niveau (den ene af disse rider jeg næsten dagligt, og det er super fedt at få lov at ride rundt og øve sig på hest som kan meget mere end mig selv).
    Jeg får privatundervisning 3-4 gange om ugen, og jeg får lov at starte stævner på 2 (måske 3) af dem inden jeg stopper.

    Har ikke lyst til at oplyse navnet på stedet. Det er ikke hemmeligt eller noget, men jeg vil ikke risikere at lægge op til at fremmede uopfordret kan kontakte hende for at høre om jobmuligheder. Men hvis jeg en dag ser, at hun har lagt en ny stilling op på nettet offentligt, så kan jeg sagtens linke dig til den smiley


  • #11   12. mar 2018 Celina
    Det helt i orden smiley


  • #12   12. mar 2018 Jeg har aldrig været i udlandet for at arbejde med heste. Men de annoncer jeg har læst fra en der allerede er på stedet og søger en ny groom for dem de arbejder for, det er de annoncer jeg syntes er de mest tiltalende.
    Måske det også ser sådan ud for dig.


  • #13   12. mar 2018 Jeg har arbejdet med heste i Spanien, Island (2 steder) og Canada.

    Det første sted i Island var egentlig mest køer og får - hestene (80 stk) var til avl, og de 12-15 rideheste blev brugt som arbejdsdyr, som vi brugte til at indsamle køerne fra de omkringliggende marker om sommeren/efteråret og fårene fra højlandet om efteråret. Mit arbejde bestod ellers mest i at passe dyr om vinteren, og så valgte jeg et par rideheste, som jeg red i fritiden. Det var dog ikke træning eller noget, bare for sjov skyld.

    Det andet sted i Island var et stutteri, hvor jeg passede stald og red 3-4 heste om dagen (de havde også en prof træner på stedet og en kendt kåringsrytter, der kom til de allerbedste heste). Jeg red nogle ret nemme heste. Startede ungheste op i longe og tog mig meget af føllene - vi havde 15 føl, som var et halvt år gamle, der skulle gøres tamme.

    Spanien var et ridecenter (dressur) med PRE-heste. Sådan et sted, hvor personalet går i hvide poloskjorter, der muges 4 gange om dagen, og de 10 ridehingste kom aldrig på fold. Jeg var der kun i kort tid, da omgangstonen blandt personalet var ubehagelig, og selvom hestene var smukke og velplejede, syntes jeg ikke, at det var hestevelfærd. Jeg fik en dressurtime hver anden dag, det var den eneste ridning.

    Canada var et stutteri med ca. 120 islandske heste. Der var ca. 1 times staldarbejde (fodring, vanding og en smule udmugning) om dagen og ellers ridning - vi var 4 erfarne hestepiger med 10-12 rideheste hver (jeg var den ældste - 24 år). Al ridning blev gjort af os, og ca. halvdelen af hestene var helt unge (3-4 år). De unge var HELT rå (ikke håndtamme), når vi fik dem ind fra skoven bag gården, og så skulle man ellers finde ud af at få den tilredet smiley Ejeren af stedet gik lidt rundt og så, hvad vi lavede i løbet af dagen og var til rådighed, hvis vi havde brug for vejledning, men lod os ellers gøre, som vi ville, hvis det så fornuftigt ud.

    Jeg har altid haft fornuftige arbejdstider og adgang til bil i fritiden fx. Ingen rigtig løn, men lidt lommepenge og så kost og logi. I Spanien skulle vi selv lave maden, men fik madvarerne betalt. De andre steder har værtsfamilien lavet mad hver dag.
    Fik dog lidt mere i løn, da jeg passede får og køer også - tror det var 5000 kr/md eller sådan noget.

    Mit bedste råd er at komme i kontakt med en tidligere/nuværende ansat på stedet og stille ALLE de spørgsmål, du kan komme i tanke om inden afgang. Det gør ikke noget at udfordre sig selv lidt, men lad være med at sige ja til at skulle være alene i stalden alle hverdage fx, hvis det giver dig ondt i maven at tænke på det.


  • #14   12. mar 2018 Gingerella
    Mange tak for svar.
    Det du har lavet, lyder godt nok spændende smiley


  • #15   12. mar 2018 Det var det bestemt også smiley Du giver dig selv en gave for livet, hvis du finder et godt sted - man får SÅ mange nye indtryk, og hvis man er heldig, får man også oplevet en anden kultur indefra. Jeg har set nordlys, indsamlet 3000 får i højlandet på hesteryg sammen med 50 andre ryttere, redet heldagsture i de canadiske bjerge, badet i varme kilder, redet højt kårede avlshingste, mødt en masse skønne mennesker fra hele verden og så videre og så videre - alt sammen uden at det kostede mig andet end tid og knofedt smiley

  • #16   12. mar 2018 Gingerella
    Hvor lang tid var du væk i alt? smiley


  • #17   12. mar 2018 Jeg var i Island i 6 mdr. (da jeg var 19) og i Canada i 4 mdr. (da jeg var 24) smiley

    Spanien var vist en måneds tid (da jeg var 20), skulle have været der 3-4 mdr.

    Mange vil gerne afsted i fx 1 måned, men de fleste steder kræver mindst 3 mdr., så de ikke skal have så stor udskiftning i stalden/familien. Forståeligt nok!

    For resten - hvis du gerne vil ride meget, er udadvendt og ansvarlig, men måske ikke er så hooked på at træne heste selv, så kan du også prøve at søge på hesteudlejningssteder som guide. Det er ikke kun lokale, der gør den slags. Har en veninde, der arbejdede som guide og red med turister på westernheste i Canada, og det var hun rigtigt glad for smiley


  • #18   15. mar 2018 Gingerella, hvordan fandt du de steder du har været? smiley

  • #19   15. mar 2018 Det første Islandsjob fandt jeg igennem en debatside om islandske heste (som desværre ikke er aktiv længere), det næste fandt jeg, imens jeg var i Island igennem en anden dansker deroppe. Spaniensjobbet fandt jeg via yardandgroom.com, og Canadajobbet hørte jeg om igennem en, der kendte en, der havde været der.

    Jeg besluttede mig på forhånd for, hvilke lande det skulle være, og så kom resten lidt tilfældigt, da jeg begyndte at søge og spørge mig frem (kender mange i islænderverdenen).

    Yardandgroom.com er meget populær, ved jeg - jeg havde bare ikke det bedste held. Men ellers er google jo din ven! Søg på landet/området og horse yard/stables/stud/rental/farm/riding, og send en ansøgning ud, hvis du finder noget, der ser godt ud smiley Og spørg så efter kontakt til en ansat, så du kan få den sande historie smiley


Kommentér på:
Arbejde i udlandet

Annonce