{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.552 visninger | Oprettet:

Islænder vs. DV {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Ud fra hvad jeg kan forstå så er et fint underlag for en islænder et meget plant og gerne til dels hårdt underlag. Men jeg hører ofte ryttere af store rideheste fx DV’ere sige at man ødelægger hestens ben hvis man fx rider på hårdt underlag, hvis nu dressurbanen fx er ret hård eller evt frossen. Men hvordan kan det så være at det egentlig er et ret godt underlag for en islænder? Er de bare mere robuste og kan holde til det og er vores (fx) DV’ere for skrøbelige eller er det hele bare en skrøne og de kan sagtens tåle at ride på hårdt underlag?

Ser i hvert fald ofte islænderryttere lige tage en tølt op af grusvejen eller bare putte mordax i og så ride ud på frossen og hård jord, hvilket nok er et sjældent syn for en DV rytter (synes jeg). Hvor jeg ofte hører begrundelsen om at det ikke er godt for deres ben.

Hvad mener i? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder vs. DV
  • #1   13. mar 2018
    Hårdt underlag skader ikke - så længe det ikke er i store mængder.
    Man kan fx også godt trave på asfalt med sko på, hvilket mange gør inkl. køreheste.

    Problemet med frosne baner er tit at de også er ujævne, så muligheden for vrid mm. er større end på en plan bane.

    En anden ting er at de fiberbaner man bruger til de store stævner fx i Herning faktisk er ret hårde - så det er næppe kun islændere ryttere der rider på hårdt underlag smiley
    Også har jeg aldrig mødt nogen der ikke vil trave eller galopere på en grussti på tur - netop fordi det er plant og stabilt som gør det super i fx dårligt vejr smiley


  • #2   13. mar 2018 Krikken
    Altså de fiberbunde til stævner osv kan måske se hårde ud, men tag ikke fejl for de er meget mere fjedrende end en hård skovstisbund er, så det kan ikke rigtig sammenlignes smiley

    Men tænker bare mere om det ville skade hestens ben at ride (også trav og galop), på en plan men hård dressurbane? Der var nemlig engang en der sagde til mig at det ville ødelægge hestens ben, derfor jeg gerne vil vide det smiley


  • #3   13. mar 2018
    Der er af hvad jeg ved, ikke laver nogen studier på området hvad angår underlag man rider på og hvad hårdt underlag gør/ikke gør.


  • #4   13. mar 2018 Tja, vi kører jo med vores (varmblods og tidligere også koldblods), så vi har græsbane og smider bare mordax i, også når det er frost - at man ikke gør det ved den gennemsnitlige dressurhest skyldes nok mere underlaget end hesten (en knoldet, frosset dressurbane ville jeg ikke ride på, mordax eller ej, og uanset om jeg havde islænder eller DV).
    Vi både skridter og traver på asfalt uden problemer.

    Ang. tølt på grusveje kan jeg ikke lige se, at det skulle være så anderledes end når vi på varmblods traver eller galoperer på grusveje o.l. i skoven.

    Så nej, jeg mener ikke varmblods pr. definition er sarte eller islændere pr definition er hardcore og robuste.

    Spørg en distancerytter med araber, hvordan de rider på forskelligt underlag - de er altså heller ikke hysteriske med at trave eller galopere på andet end fin, fjedrende ridebanebund smiley


  • #5   13. mar 2018 Jeg ville aldrig ride på en bundfrossen bane, ligegyldigt hvilken hest jeg sad på. Jeg vil simpelthen ikke risikere forvridninger eller andre skader. Kan skridte på en bane, hvor kun toplaget er frossent, men ja, kun skridt. Igen for at minimere risikoen for skader.

    Jeg traver ikke på asfalt. Det er nok bare mere en vanesag at trav og galop foregår i græskanten, end det er videnskab for mig. Men meget kommer også an på hvilken hest jeg rider. Nu er min part ved at være en ældre dame og jeg vil meget gerne holde hende rask og skadefri, så jeg passer på hende, selvom hun flittigt bliver brugt til dressur og spring. Det skulle hun gerne blive ved med længe endnu smiley

    (Vi har haft to uhyggelige somre, så jeg har virkelig ikke lyst til at se vores dyrlæge til andet end de små ting. Også selvom jeg godt kan lide vores dyrlæge :b)


  • #6   13. mar 2018 Plejer nemlig heller ikke at være hysterisk med det, men efter jeg blev påpeget at de ville ødelægge min hests ben hvis jeg red på det hårde underlag, så blev jeg da helt i tvivl. Men kunne bare heller ikke selv få det til at hænge sammen med at jeg jo gerne rider på knap så bløde skovstier osv, altså jeg ville nok ikke galoppere på en bund hård grusvej, men trave kunne jeg sagtens.

    Altså jeg rider heller ikke selv på knoldet frossede baner, og det var slet ikke det spørgsmålet gik på - som jeg skrev er der tale om et plant og lidt hårdt underlag smiley


  • #7   13. mar 2018 Jeg har brugt min ridebane i frostvejr - bare man når at få den harvet før frosten kommer, så den er plan smiley
    Det har jeg ikke noget imod at ride på i hverken trav eller galop, ligesom at jeg ikke ville tænke over det ifht en skovtur på grusvej....og som gammel distancerytter traver jeg glad og gerne på asfalt, galop har jeg aldrig brudt mig om på asfalt, når man har set en ekvipage i fuld galop skride ud og falde.... smiley

    Rent faktisk er jeg mere pyller over at ride i hullede ridebane/ridehusbunde, eller i meget dybe bunde, så hellere fast bunde.

    Generelt har jeg lært, at heste som oftest går i en blød bund får seneskader, mens heste som går på hård bund/asfalt får hovseneben problemer.

    Mvh Charlotte


  • #8   13. mar 2018 En græskant/plan grusvej er jo heller ikke altid blød og det traver jeg jo gerne på uden at bekymre mig ret meget.

    Jeg er bange for at glide på asfalt, så det er en vane for mig at det kun er skridt.


  • #9   13. mar 2018 Charlotte
    Helt enig, for jeg har også altid ment at det faktisk er ret godt for senerne at få en skridt og evt travetur på asfalt, så er helt med på at blød ridehusbund ikke altid er fantastisk smiley


  • #10   13. mar 2018 En frisk galop på asfalt ville jeg også holde mig fra, simpelthen af skræk for at glide -det samme med meget hurtig trav. Men både skridt og middeltempo trav tager vi gerne på asfalt (i reglen er der også asfalt på en del af strækningen til kørestævner, og der er tempoet jo fastsat, hvis ikke man holder det, ja så er der strafpoint eller diskv.)

    Generelt tror jeg egentligt, det giver en sund hest at den går på meget forskelligt underlag, naturligvis med tempo og gangart tilpasset underlaget. KUN at blive brugt på blødt underlag tror jeg er lige så skidt som KUN at blive bugt på hårdt.


  • #11   13. mar 2018 Hård underlag kan styrke senerne i benene hos hestene. Altså de kan fint tåle både skridt og trav det gælder alle heste. Tror det med at varmsblods hestene ikke tåler så meget længere som før i tiden skyldes avlen. smiley

  • #12   13. mar 2018 Simone
    Så du tror der er noget i at nogle varmblods ikke kan tåle at ride på hårdt underlag? smiley


  • #13   13. mar 2018 nej tror faktisk kun de har godt af at komme ud på forskelligt underlag. smiley det var nu mere med hensyn til du skrev at DV´ere var mere skrøbelige. så ville jeg bare sige at varmblodshesten generelt er blevet mere skrøbelig men jeg tror at det skyldes avlen. smiley

  • #14   13. mar 2018 https://www.agria.dk/hest/hesteartikler/sygdom--skader/seneskader-hos-heste/

    I dette link står der blandt andet at man skal huske: "Undgå for meget træning på samme underlag, undgå især underlag, der er for dybe og bløde." mange ridebanebunde i dag er hvad jeg vil kalde bløde og derfor vil det være en god afveksling for hesten at komme ud på hårdere underlag en gang i mellem. smiley


  • #15   13. mar 2018 Ja jeg har det således selvom mange ikke er enige.. Hvad ser man ofte hos mennesker der løbetræner på asfalt.. De får problemer med knæene.. De vejer ikke så meget som en hest, og har ej heller 60+/- kg på ryggen samtidig.. Og har ej heller bløde sko på.. Så hvorfor skulle hestene ikke få problemer med benene ved at trave og galopere på asfalt? Ja de dør nok ikke af nogle enkelte trav trin igennem livet. Men jeg er opvokset med at man hverken traver eller galopere på asfalt. Så det gør jeg ikke!

    Mvh TT


  • #16   13. mar 2018 TT: knæskader kommer ofte fordi man bruger forkert fodtøj når man løber eller hvis man ikke træner korrekt. Det kræver en god sko der kan affjedre, da vores ankler og fødder ikke kan.
    Men hesten kan affjedere i kodeledet så de vil ikke få de samme problemer som mennesket. smiley


  • #17   13. mar 2018 TT
    Synes bare det er sjældent man ser eller hører at en islænder er skadet, altså med fx knæskader, seneskader, ledskader osv. Så forstår bare ikke hvorfor der ikke er sket noget med dem når de ret tit gør det smiley
    Da jeg var på tur på en islænder for nylig der skruede vi mordax i og så både travede og galopperede vi på hårde/frosne grusveje osv, det tænker jeg tit de gør smiley


  • #18   13. mar 2018
    Det trælse ved islænder, fjordheste og andre tunge racer er at de desværre tit mht. smerter først siger til når det er helt helt grelt.

    Og der udover, så bliver varmblods også ofte brugt anderledes ens islændere gør og på et andet plan.


  • #19   13. mar 2018 Krikken
    Ja de bliver brugt anderledes, men hvad har hårdt underlag med det at gøre? smiley


  • #20   13. mar 2018 krikken hvad mener du med andreledes og på et andet plan?

    Jeg er selv islænder rytter til dagligt, men jeg modtager dressur undervisning af en berider hver uge i dressur på islænderen, som en hver varmblodsrytter ville gøre altså, med volter, schenkelvigninger, galop anspring fra skridt, paradrader og tilbagetrædninger.. smiley


  • #21   13. mar 2018 Vel jeg kender to islændere der fik knæ problemer.. smiley

    Mvh TT


  • #22   13. mar 2018 TT
    Dertil kender jeg så 117 Varmblods eller generelt store heste, der har fået alle mulige slags seneskader, knæskader, ledbåndsskader osv - så 2 islændere vil jeg nu ikke mene er mange smiley


  • #23   13. mar 2018
    Det var en kommentar til det med at islænder ikke har samme skader eller skader i samme omfang.

    Der er langt flere varmblods der går dressur og langt flere af dem går LA eller mere, end der fx er islændere - de bliver brugt på en anden måde end islændere gør og på det andet niveau i fx dressur og spring.

    Islænder samler så nok på andre skader, som varmblods måske ikke har så mange af.



  • #24   13. mar 2018 Jeg kender sikkert flere smiley men det er mange år siden jeg har redet og haft kontakt med islænder verdenen, de to er fra dengang jeg red islændere her i DK. De er fra samme stald.. Det var to islændere ud af 6 stk... Det er ret meget statistisk set.. Hvordan de 20 islændere fra den ene stald i Norge er fordelt ved jeg ikke da det er over 25 år siden smiley

    Mvh TT


  • #25   13. mar 2018 TT
    Der hvor jeg står er der ca 50 heste hvoraf ca halvdelen er islændere, har endnu ikke hørt om en af dem være halt eller have en skade. Men blandt alle de andre “almindelige” rideheste er der jo nærmest en halt hest i ugen smiley Så statistisk set her ser det jo noget bedre ud for islænderen smiley


  • #26   13. mar 2018 Krikken
    At en islænder ikke går LA er nu ikke ensbetydende med at de ikke er ude for ca samme belastning som en LA hest - det er jo klart at en islænder nok ikke går en LA, det er jo slet ikke inden for dens felt. Kender da mange islændere der bliver brugt mindst lige så meget som en almindelig ridehest, og dermed også belastet ca det samme smiley


  • #27   13. mar 2018 LM & C:
    Jeg syntes du skal mærke på din hest hvad den syntes, og om den kan lide det, så syntes jeg bare du skal forsætte med måde og ryste på hoved af dem der ikke mener det er godt. Du kender bedst din egen hest, så tænker du ved hvordan den bliver, når den siger fra, og ikke syntes det er sjovt mere. På den måde kan i nok finde en gylden mellemvej. smiley
    En ting er i hverfald helt sikker den har godt af at komme ud på forskellige underlag, og et blødt underlag belaster meget mere end et hårdt underlag. smiley


  • #28   13. mar 2018
    Islændere bliver også brugt ja - de bliver bare brugt og belastet på en anden måde :o).


  • #29   13. mar 2018 Krikken
    Klart, det er da ingen tvivl om. Men hvad har det med det hårde underlag at gøre? smiley


  • #30   13. mar 2018 LM - Som Maria siger bliver de store heste brugt anderledes, og får andre belsstnings skader end islændere. Deres belastnings skader har intet med underlaget at gøre, men den måde de rides og trænes på. Jeg har også hørt om mange benproblemer hos de fjordheste der går for prærie vogn her på Sydfyn i løbet af sommeren. Det er udelukkende asfalt..
    Vi skal lige meget race, huske på at variere underlaget, og ikke overbelaste de lige meget hvad.

    Mvh TT


  • #31   14. mar 2018 2 af mine Islændere havde benskader og den ene måtte aflives grundet en benskade.
    Min erfaring er at mange Islænder ryttere (selvfølgelig ikke alle) har den holdning at deres heste nærmest kan klare alt og ofte lægger de ikke mærke til de små signaler hesten sender. Har set utrolig mange halte og urene islændere, hvor ejer ikke mener at den fejler noget.


  • #32   14. mar 2018 TT
    Tror ikke det er helt smart at sige at de store hestes belastningsskader intet har med underlaget at gøre, for det er nu sådan at blødt underlag og jo dybere det er, jo hårdere er det for hestens led og sener. Hvilket også sagtens kan være en af grundene til en seneskade hos en hest, hvorimod hårdt underlag kræver meget mindre arbejde af senerne smiley

    Men der er jo mange faktorer der spiller ind ved en skade, det behøver sjældent at være bare én ting der er årsagen.


  • #33   14. mar 2018 Guldhesten
    Selvfølgelig kan islændere også få skader smiley


  • #34   14. mar 2018 Ja nu ved jeg ikke hvordan jeres ridehus, og ridebane bund er, men jeg har oplevet kun en gang hvor bunden har været så dyb at man burde bekymre sig om at den er for blød. Jeg oplever at bunden er løs/blød 3-4cm også er den meget fast nedenunder. Så det problem kan jeg ikke se medmindre jeg har været så heldig at kun se gode steder.. smiley

    Mvh TT


  • #35   14. mar 2018 TT
    Jeg taler ikke om nogen bestemt ridehusbund, jeg siger at generelt er det sådan at for meget arbejde i en blød bund, siger ikke engang at den behøver at være meget dyb eller blød, men det kan være årsag til seneskader og er i hvert fald hårdt for senerne. Derfor man skal passe på sin hest og gradvist træne den op, så senerne kan holde til det. Også derfor man bør ride på forskelligt underlag, for underlaget har noget at sige for alle slags heste, også for vores store heste smiley


  • #36   14. mar 2018 LM - Ja det er vi da fuldstændig enige om, og derfor har jeg fem forskellige underlag i min løsdrift for at stimulere hove og ben smiley men jeg er stadig af den overbevisning at man ikke skal trave og galopere på underlag der ikke fjedrer en lille smule, og asfalt og alt for hård grusvej, gør ikke dette, og derfor bør man i min optik ikke gøre andet end at skridte på sådanne strækninger, ligesom jeg ej heller tror de har godt af at trave og galopere i sand til knæet. smiley

    Mvh TT


  • #37   14. mar 2018 altså nu vil jeg sige der er forskel på fast og hård bund ?? islænderryttere kommer mere ud i terræn, men de fleste fortrækker skoven i forhold til veje smiley islænderbaner til stævner og kåringer skal være faste men affjedrende smiley der bliver brugt meget stenmel, men det kan godt blive for hårdt og give nogle benproblemer hvis der bliver redet meget på det
    jeg tror det der giver forskellen på islændere og varmblod er at islændernes ben får lov til at udvikle sig, de kommer meget mere på fold og gerne i kuperet terræn. udover det går de ikke med en masse gamacher osv. og ja det er der mange varmblod der har brug for for ikke at ramme dem selv, men de kommer stadig til at fungere som støtte der gør at senerne ikke selv bliver stærke (ligesom med mennesker) udover det bliver islændere redet meget mere i forskelligt underlag, og det giver dem en anden kropsbevidsthed

    men islændere og varmblods vil jeg sige knokler lige meget hvis man skal gøre det op smiley mange islændere bliver også redet i dressuren for at smidiggøre dem så de har nemmere ved tølten, og det er helt klart nemmere at finde traven når hesten går til biddet og bruger ryggen smiley det kan godt være de ikke laver intens dtessurtræning hver dag, men så har de også noget længere og hårdere ture i naturen smiley


  • #38   14. mar 2018 Man kan jo tænke lidt over at genoptræning af seneskader er på fast bund…

    Min DV bliver redet på blandet underlag, dog ikke nok her i vinterhalv året. Jeg traver sjældent på asfalt, men det er fordi at jeg synes at asfalten er ”glat” og jeg er bange for at falde. Men i skoven, rider jeg både trav og galop på faste stier
    .
    Jeg er ikke bange for at ride på fast underlag og rider gerne ”dressur” i skoven, schenkelvigning, versader, traverser, tempo skift, afkortninger osv.


  • #39   14. mar 2018 Karin - Ja, jeg har dog ALDRIG fået anbefalet at trave eller galopere på asfalt, mine genoptrænings planer har altid været skridt x antal minutter og dage på asfalt, og efterfølgende trav intervaller på grusvej/underlag der giver lidt efter. smiley

    Mvh TT


  • #40   14. mar 2018 TT - fast bund er ikke lig med asfalt smiley

    God fast grusvej både i skridt og trav under et genoptræningsforløb.


  • #42   14. mar 2018 Altså nu spørger jeg heller ikke så meget ind til asfalt, da jeg aldrig ville ride 45 min på en parkeringsplads fx, det er slet ikke det vi er ude i. Men en hård sandbund er jo ofte en god bund for islænderryttere, hvortil jeg så undrer mig over at mange store heste ryttere er ret “bange” for at ride på sådan et underlag, da de mener det er for hårdt og ikke godt for deres ben smiley

  • #43   15. mar 2018 nu har jeg ikke læst de mange kommentar, men da jeg købte min DV havde han forsko på, fordi han havde sarte hove smiley jeg fik ham barefoot og har nu været det i nogle år smiley

    Min smed forslog mig at ride ham på blød bund i starten, til hans såler havde vænnet sig til direkte kontakt. og så begynde korte ture på grus, arbejde det op (alt efter hvordan han gik) og så til sidst begynde med aftalt. Jeg blev infomeret om at det ville styrke hovene ekstremt at han blev redet på hårdt underlag en gang i mellem, samt det ville styrke senerne smiley jeg rider en del på grus, og lidt på asfalt, og er bestemt ikke bange for at galoper et kort stykke på asfalt, og han ømmer sig overhovedet ikke smiley MEN det har givet ham så stærke ben efter (fra en hest der konstant var halt på grund af sarte ben, til en hest der ikke engang viser ubehag efter en lang tur på asfalt smiley

    jeg oplever ikke ismuler mindre sarte, men tænker de blot er mere van til det end mange DVer der mest går på ridebanen/ridehallen eller en græsbane smiley


  • #44   15. mar 2018 Jeg har ikke læst alle kommentarene, men er enig med dem, der er inde på, at islændere er mindre sarte alene af den grund, at de er vant til det. Der er jo også kommet enormt meget fokus på at varmblodshestene skal gå på forskelligt underlag for at få gjort deres ben stærkere.

    Jeg synes den her video forklarer rigtig fint, hvordan forskelligt underlag påvirker hestens ben:
    https://www.youtube.com/watch?v=lc347oiAXoE


  • #45   15. mar 2018 CAMI - Det eneste negative jeg havde at sige om den film, var at de ikke tog højde for andet end heste med sko i cupping fasen. En hest uden sko vil få stimuleret sin stråle osv. Lige meget hvad smiley ellers en god og forklarende video smiley

    Mvh TT


  • #46   15. mar 2018 Ja det tænkte jeg også godt over, at man kunne have nævnt.. Men de har nok taget udgangspunkt i at de fleste højtydende sportsheste går med sko smiley

Kommentér på:
Islænder vs. DV

Annonce