{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.189 visninger | Oprettet:

Gel pad istedet for underlag? {{forumTopicSubject}}

Jeg går lidt med tankerne om at købe en gel pad og ligge under sadlen i stedet for et underlag.

Er der nogle der har erfaring med det? Jeg har en spansk sadel så derfor har jeg kigget på https://www.lundemoellen.dk/component/mijoshop/produkt/2748-acavallo-anti-slip-gel-pad?Itemid=416

Underlaget er jo enlig til at beskytte sadlen, men tænker at det om sommeren må være meget mere behageligt for hesten, at have en gel pad med lufthuller frem for et tykt underlag.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gel pad istedet for underlag?
  • #1   18. mar 2018 Det vil jeg ikke anbefale. Hesten kan ikke ånde under siliconen. Gelpad skal oven på et underlag

  • #3   18. mar 2018 Tag geleunderlaget og gnid imod din hud hvor du har hår.. Auch smiley det niver.. Så tænk på hvordan hesten vil have det.. smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   18. mar 2018 et gelepad er alt for tykt., pg ssflen vil derfor ikkr ligge optimalt- detye med udgsngdpunkt i at sadlrn srlvfølgelig passer heste

  • #5   18. mar 2018 AMT - gelpadden er væsentligt tyndere end et underlag det fåes ned til 2 mm. smiley sadlen passer, det var endeligt bare for at få et "underlag" jeg kunne bruge til somme så hesten ikke skulle bade i sved. smiley

    ........

    Men det vil sige når butikkerne skriver "det kan ligge dirkete på hestens ryg" er det fordi de ikke ved at det kan gøre ondt på hesten? hvis det vel om mærke kommer til at trække i hårene. smiley


  • #6   18. mar 2018 Vel forsøg på dig selv.. Også på håret.. Og tag den vurdering. Jeg ville aldrig finde på det.

    Mvh TT


  • #7   18. mar 2018 TT - den del har jeg forstået :), men jeg forstår ikke at man som butik kan skrive at det sagtens kan ligge direkte på hestens ryg. når det vil kunne gøre hesten ondt.

  • #8   18. mar 2018 Simone - Nu har vi måske ikke samme holdning her.. Men butikkerne sælger også indspændinger selvom de også burde brændes.. Sporer der ikke er tilladte osv smiley
    De er bare ude efter at tjene penge!

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   18. mar 2018 okay, vidste ikke at de fandtes så tynde smiley

    og nu kan et gelepad godt værr betrukket, så der intey problem er i forhold til hårene.



  • #11   18. mar 2018 Okay, tror jeg køber det, også kan jeg jo sy et betræk til det. og se hvad hesten siger. smiley


  • #12   18. mar 2018 Jeg ville ikke udelukkende ride med gel pad hvis det kun skulle være for at give mere luft - så hellere et godt underlag, de findes altså ganske sved transporterende smiley

    Jeg rider dog med det pad som du linker til her, fordi jeg rider på to stks ponyer uden skulder, og den hjælper med at sadlen ikke glider smiley Gel padden ligger direkte på hesten, også underlag ovenpå og så sadlen - og jeg oplever absolut ikke at hestene virker irriterede - tvært i mod, for nu ligger sadlen ikke alle mulige andre sjove steder, end hvor den skal smiley


  • #13   18. mar 2018 Da jeg red islænder, red jeg næsten altid kun med geleunderlag, det fungerede fint.

    Men har senere fundet ud af, at det vidst ikke er så godt at ride med som mange tror. Lammeskindspad er f.eks. meget mere stødabsoberende end gelpad. Og de der løft fortil og bagtil skaber ikke mindre tryk i det område den løfter, men tvært imod mere. Har altid brugt gelpad med frontløft på islænderne "fordi skulderfrihed", men det gør intet andet end at trykke ekstra meget ned i skulderområdet (hvilket virker logisk nok egentligt, men havde aldrig tænkt over det).

    Hvis du vil ha et underlag med mere ventilation, har RBH lavet underlag med et slags net i midten, så ryggen kan ånde.


  • #14   18. mar 2018 Jeg rider med geleunderlag under mit underlag fordi min sadel glider, og det hjælper på at den ikke glider, men for pokker hun sveder under det. Et almindeligt underlag er bedre smiley
    Og nu har hesten jo noget mere pels end vi har hår, og har altså ikke indtryk af, at det niver på hende.


  • MN Horses
    MN Horses Tilmeldt:
    jan 2015

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 75
    #16   19. mar 2018 Gelpad imellem sadel og underlag. Det give brandsår hvis det ligger direkte på huden.

  • #17   19. mar 2018 Jeg har for sjov gnedet min gelpad på armen (har lange hår der), først som et stort område (min håndflade) med pres og så frem og tilbage. Det tænker jeg er som en veltilpasset sadel, her var ingen ubehag overhovedet og begrænset hvor meget det bevægede sig smiley

    Bagefter en lille område, med decideret gniden frem og tilbage, hvor jeg rykkede underlaget, jo lidt mere ubehag, men jeg vil også sige at rider man sådan eller har en sadel, der kan få underlaget til at gøre det, så er der noget meget galt smiley

    Så husk når man advarer andre at udføre “øvelsen” korrekt, før man kan sige det er skadeligt eller gøre ondt... Det svarer jo til at tage et par sporer og banke ind i siden på sig selv og dermed bevise at sporer gør ondt, mens hvis man forsigtigt prikker, ikke opnår ubehag smiley

    Jeg ville ikke være nervøs for at gøre det smiley


  • #18   19. mar 2018 Og ang brandsår, så googlede jeg lige gelpad brandsår hest og ikke et billede kom op, eller en tråd om det nogen steder, tænker at der måske er en myte begravet der?

    Kan kun forestille mig at det kunne ske, hvis man har forsøgt at undgå en utilpasset sadel skulle rykke sig smiley

    Jeg vil absolut intet afvise, men ville gerne se henvisninger til historier om at det er sket?


  • #19   19. mar 2018 Jeg har redet med det gel pad i over 2 år på to forskellige ponyer - ikke et hår er røget af dem i den periode, selvom det ligger direkte på dem, så det med brandsår må være en myte eller også et forsøg på at holde en sadel på plads, der absolut ikke kan ligge på dyret.

  • #20   19. mar 2018 Jeg har redet med gelpad direkte på hestens ryg.
    Min er godt nok overhovedet ikke sensitiv, men hun sagde overhovedet ikke noget til det. Jeg prøvede også på min (behårede) arm at "køre" den frem og tilbage, og det gjorde ikke ondt. Den havde "lufthuller", og hun svedte ikke under den. Faktisk svedte hun mindre under gelpadden end under et almindeligt underlag. smiley


Kommentér på:
Gel pad istedet for underlag?

Annonce