{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
620 visninger | Oprettet:

hø og wrap {{forumTopicSubject}}

har lige bestilt noget wrap, da mit hø er ved at slippe op fordi en del af det er støvet og mugnet. min dyrelæge har også lige sagt at forkølede heste har bedst af et ustøver miljø.
sølger siger, at på denne tid er det svært at undgå at hø bliver støvet og muggent.
kan det virkeligt passe man ikke kan have hø fra midt på vinteren og må finde wrap?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hø og wrap
  • #1   18. mar 2018 Problemet sidste år var at vi et møg år med alt det vand vi fik. Meget wrap, halm, og hø er skidt fordi det ik kunne tørres ordentlig før pakning og derfor støver eller har for meget svampesporer.
    Mange bønder har måtte skrotte deres hø fordi der ik kunne nå at tørre rigtigt på marken og derfor løber depoter tørre i løbet af vinter.
    Man kan væde støvet hø i stor murbalje eller med vandslange før man deler ud, det binder støvet.


  • #2   18. mar 2018 ok. men det vasker vel ikke skimmelsvampen væk?

  • #3   18. mar 2018 Nej decideret svamp/mug skal du tag væk og smide ud
    Selvfølgelig forsvinder meget støv og svampespore ud i et kar med vand, så du på den måde kan løsne det fra høet. Har haft stor succes med at "vaske" hø på den måde og undgå astma, forkøelse og lungebetændelse hos heste


  • #4   18. mar 2018 men disse blå støvede gevækster på ståede(særligt stråenderne) kan vel have lange tråde ind i ballen så det hele må kasseres?

  • #5   18. mar 2018 oftest er det en plamage med muk/svamp som er lige til at fjerne. Ville ik være skrup hysterisk men bare tjek det igennem og fjern plamager og så se på det resterende.

  • #6   18. mar 2018 Ja - høsten har været elendig i år. Så hvis høet har været fugtigere end normalt, så holder det bare ikke så længe. Alle hestene i den stald, jeg har hest i, er de alle skiftet fra halm til træpiller, da man simpelthen ikke kunne få halm i ordentlig kvalitet. Der er simpelthen mug i det hele smiley .
    Mange iblødlægger også høet inden fodring, for at mindske de negative effekter fra svampesporerne. Det må dog ikke ligge i vandet for længe, da dette reducerer høets næringsværdi. Det er måske en nødløsning, hvis man virkelig ikke kan få fat i bedre grovfoder - selvom det selvfølgelig altid er det mest optimale at få fat i noget, der hverken støver eller indeholder svampesporer...
    ( http://www.foderplan.dk/2008/08/hvor-lnge-skal-het-ibldlgges-fr.html )


  • #7   18. mar 2018 så plukke det fra med blå støv på og et stykke ind i ballen, og så fugte resten?

  • #8   18. mar 2018 Ja smiley

  • #9   18. mar 2018 eller investerer i et høtørreanlæg. ville være fedt at have.

  • #10   18. mar 2018 Hvis vi bare får et normal sommer så er der ingen problemer med at tørre, hø/wrap/halm for bondemanden. Men nu ved du det råd, hvad du kan gøre hvis du fået dårligt slæt smiley

  • #11   18. mar 2018 jeg synes efterhånden der er langt mellem de tørre somre smiley

  • #12   18. mar 2018 Sidste år er den væreste sommer jeg nogensinde husker smiley
    Men der er også forskel på hvorfra man køber sit hø fra. Der jo forskel på hvornår de forskellige bønder slår deres hø og er heldige/uheldige med vejret når det skal tørres.
    Min staldmutter var heldig at få lavet to slæt men det sidste slæt var så tæt på at blive smadret pga regn. Hun har sorteret meget fra men det funker. Dog var det en ny medarbejder som bonden havde ansat og tumpen har slået det for lavt, så der er rødder og jord med i noget af det smiley men hestene er så dygtige til at sortere det fra, hvad hun ik lige når at finde, inden uddeling smiley


  • #13   18. mar 2018 jeg husker det var tørvejr nogle få dage og det blev vendt hver dag. de lovede regn igen og vi nåede lige at få lit ind inden det begyndte. resten, som bonden fik for arbejdet, blev lidt fugtigere.

  • #14   18. mar 2018
    Jeg synes aldrig at hø har været godt nok og støvfrit nok til jeg ville bruge det når vi når hen efter oktober måned, så synes jeg det meste er elendigt.


  • #15   18. mar 2018 Lige fra da jeg var barn i 80’erne, der vidste man at hø efter jul formentlig ville støve - og så kunne man ligge det i blød.

    Siden wrap kom frem så køber jeg godt hø frem til oktober, og så overgår vi til wrap derefter.

    Har også oplevet et elendig hø/halm år sidste år - selv min normale wrappusher kom i problemer, så jeg måtte finde en ny leverandør.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
hø og wrap

Annonce