{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.544 visninger | Oprettet:

Wrap/ hø {{forumTopicSubject}}

I tidernes morgen, havde mine heste/ponyer fri adgang til wrap/hø - men min store pony er meget nøjsom at fodre på, så når hun får for meget wrap/hø ja så bliver hun smalderfed.

Hun får ca 10 kg dagligt - og min lille får 2-4 kg dagligt.

Jeg læste et sted at de skal have wrap/hø hver 4 time - så nu spørger jeg;

Hvad hør i? Når jeres har fået hvad den egenlig skal have?

Mine ponyer kan spise deres i løbet af kort tid - og jeg har lidt svært ved at gå ud til dem hver 4 time og give mere - hvis jeg delte deres wrap/hø op

Hvad gør i?


Kommentarer på:  Wrap/ hø
  • #1   18. feb 2018 Før vi flyttede i sommers fik min 11 kg hø - alle hestene fik generelt 9 kg med i bokslejen, og så tilkøbte jeg 2 kg ekstra pr. dag. Han fik 1 kg morgen, 5 kg. frokost og 5 kg. aften. Han spiste relativt hurtigt op - og jeg synes ikke, han fik nok.

    NU er vi flyttet. Her tager vi bare wrap - så lige hvor meget han får, ved jeg ikke. Han får hø om morgenen - nok ca. 1 kg. Han har adgang til 2-3 kg hø på græsfolden om vinteren, som han sjældent får spist. Inde i boksen er nettet fyldt + lidt ved siden af. Til tider fylder jeg igen senere, hvis han ikke har så meget tilbage. Om aftenen fylder ejerne af stedet hø til dem, hvis de mangler. Alt i alt har han adgang til wrap hele tiden og spiser vel 20-25 kg. pr. dag smiley

    Han fungerer super sådan smiley Og jeg kan godt lide, de har wrap hele tiden, når nu, de bor på træpillebund smiley DOG er det vigtigt for mig, at han får spist op i boksen - i hvert fald størstedelen. Jeg gider ikke, det ligger over det hele. Så får han for meget, og jeg giver lidt mindre derefter smiley

    Jeg ville, hvis jeg var dig, putte høet i net med slowfeeder, når de ikke kan tåle mere hø end det, du siger. - Og så give dem hø 3-4 gange pr. dag smiley


    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   18. feb 2018 begrænser mulighederne for indtag ved f.eks. at bruge småmasket hø net smiley

    så holder samme mængde hø længere end hvis det bare ligger frit.


  • #3   18. feb 2018 I den perfekte verden kan alt lade sig gøre - og i den reele verden må vi gøre det bedst muligt udfra de givne omstændigheder.

    Jeg har hestene hjemme, og har også en easykeeper - så det havde jo været dejligt bare at rulle en minibig wrap ud på marken, og det var så det - MEN så dør den ene hest af fedme, så det går altså ikke.

    Mine heste får tildelt wrap af 3-4 gange om dagen - om morgen når de smides på fold. Om eftermiddagen, når de komme ind, og så til natten. Kommer de tidligere ind pga smed e.l. Ja så får de fordelt deres eftermiddagswrap ud på to omgange.

    Jeg giver til morgen og nat 6 kg - og har lagt mærke til at de spiser op hen ad 12-13 tiden, dvs det tager dem ca 5-7 timer at æde det hele, og så må de stå på “Tom mave” ind til kl 16-17 hvor de lukkes ind.
    Og ved du hvad - det dør de næppe af smiley

    Jeg kan se man har et problem, hvis man har heste med diagnostiseret mavesår - men lige meget hvor vigtigt ihhh og åhhhh så dør hestene generelt ikke af, at de ikke bliver passet nøjagtigt efter de total foreskrevne regler.

    Mvh Charlotte


  • #4   18. feb 2018 Problemet er der såmænd også for heste uden mavesår - mere end 4 timer uden grovfoder ( hø, wrap eller græs, halm er ikke grovfoder ) så begynder mavesyren og æste i mavesækken.

    Min har ad libitum, hun er tidligere mavesårs hest så det siger sig selv.

    Har man en nøjsom en kan man finde på en løsning med fx slowfeeder net og wrap der i nettet er blandet rundt med halm, så det tager længere tid og spise og hesten får en tot halm med ind imellem også.


  • #5   18. feb 2018 Slowfeeder????? Billeder af jeres

  • #6   18. feb 2018 Har du overvejet at have en Bigballe hø på folden og så wrap i boksen? har haft en pony stående som havde tendens til at blive for fanget og det fungerede egentlig meget godt mine heste tabte sig ikke af det og hun fik så kun hø også i boksen.

  • #7   18. feb 2018 To pæle i jorden og et slowfeeder net imellem o)

    profilbillede
  • #8   19. feb 2018 Slowfeeder ude.

    profilbillede
  • #9   19. feb 2018 Min hest får 10 kg i boks og så har de ad lib på folden men spiser nok ca 6-7 kg om dagen i vinterperioden. Så hun får jo i alt omkring 17 kg om dagen. Min hest er også meget nøjsom så jeg har skåret ned i foderet så hun kun får 500 g foder om dagen med vitaminer ved siden af. For netop ud fra det med de 4 timer vil jeg helst ikke skære ned på wrap. Jeg bruger også sådan et Hønet som Anna #1, hvilket jeg er glad for.

  • #10   19. feb 2018 Mette - bigballe er ikke muligt - stadig fordi jeg har en hest der bare vil æde løs til der ikke er mere og så samtidig være mere fed en godt er - og min lille pony står pt fast på stald da hun stikker af

    Til i andre - tak for jeres billeder - jeg vil prøve at lave en slowfeeder smiley


  • #12   19. feb 2018 Jeg har også lidt det problem, bruger noget fantastisk eng-wraphø fra første slæt med 45-55 % TS. Der er bare ikke særligt meget tyggetid i det, så de de kan sluge det på ingen tid. (to fodringer)

    Sukker og proteinindhold er ret højt i et første slæt, der er taget start juni, så de må ikke få det ad libitum

    De står på halm af god kvalitet, skiftende vårbyg- eller vinterhvedehalm. Det æder de så bagefter, og det synes jeg fungerer ret godt. Der er mere fyldeværdi og tyggetid i, så de er fyldt ud i bugen.


  • #13   19. feb 2018 Ann C - bruger du hvedehalm i boksen?????


  • #14   19. feb 2018 Gypsyvan - halmen æder de i forvejen i deres bokse - frøgræs kan jeg pt ikke få fingrene i smiley da ingen i mit område vil lave det og muligheden for at hente det selv er umuligt (bil Spark)

  • #16   19. feb 2018 LittleJohn
    Ja, hvis det lige er det der er taget hul af. Er det ulovligt eller hvad?


  • #17   20. feb 2018 Ann C - se private beskeder smiley

  • #18   21. feb 2018 Ann C - nej det er det ikke - prøv at se min besked jeg har sendt til dig smiley

  • #20   22. feb 2018 Stald Phoenix - ørhhhhh mundkurv på stald???????

    Ej tak - der hopper jeg virkelig fra - så skal de gå med den døgnet rundt? Nej tak så må jeg finde een der kan komme og hive dem når jeg ikke selv kan


Kommentér på:
Wrap/ hø

Annonce