{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

Wrap / hø ? {{forumTopicSubject}}

Hej hestefolkenes mensa

Hvad er foderverdien på wrap / hø ?
Syntes jeg har læst af en hest skal have 1,5-2 kg stråfoder pr 100 kg hest
Passer dette på både wrap og hø ?
Der er jo kæmpe prisforskel
Hvornår giver man evt hvad ?

Ikke de store forkromede forklaringer , mere dummies stil


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Wrap / hø ?
  • #1   20. mar 2014 en hest skal have 2 kg hø pr 100kg hest og mere wrap da det er "vådt"

  • #2   20. mar 2014
    Det er et minimum, hesten må meget gerne få mere.


  • #3   20. mar 2014 De skal som minimum have 1,5 kg. pr. 100 kg. hest.

    De må gerne få så meget de overhovedet kan trække! smiley


  • #4   20. mar 2014 Det er forskelligt hvor meget de skal spise men som hovedregel skal de have det du siger.
    Wrap og Hø er også forskelligt. Men jeg vil mene de skal have en del mere hø end wrap for at tage på (hvis det er problemet). Men jeg synes det er svært at sammenligne hø og wrap.

    Jeg vil dele det op sådan at hø er til dem der har nemt ved at tage på og bare skal have en masse stråfoder uden at tage voldsomt på.
    Wrap er for dem der skal tage på eller arbejder så hårdt at de har brug for noget ekstra. Min den store spiser 12-15 kg wrap dagligt han arbejder normalt 1,5 time om dagen 5 dage om ugen også har han en skridt/ tur dag og en fridag smiley


  • #7   20. mar 2014 Foder værdien i wrap er højere end i hø. så derfor skal man bruge mindre wrap end hø.
    Wrap vejer mere end hø, og er ofte lidt fugtigt, og det gør at hesten ikke skal producere så meget spyt for at fordøje det, som med alm tørt hø.

    Der ud over har wrap den store fordel at det ikke støver. så man får også et bedre indeklima i stalden ved at bruge wrap.

    Jeg har pt. en hest der får boksro, og hun får 15 kg wrap pr dag. og alm. hø for resten, for hun skal have adgang til noget at æde hele døgnet når hun nu kun må stå i boksen. (hun står på halm piller)
    Og jeg syns faktisk at kombinationen af de to fungere rigtig godt.
    for wrap feder mere end hø da det har et højere indhold af protein, men nu hvor hun har boksro, skal hun jo ikke står og blive fed, så derfor 15 kg wrap og så ellers alt det hø hun kan æde.

    Men har din hest svært ved at holde huld om vinteren, ville jeg klart vælge at bruge wrap.


  • #8   20. mar 2014 vil lige nævne min får let fugtigt wrap det er ikke så tørt som hø men heller ikke vådt smiley

  • #9   20. mar 2014
    Foderværdien er ikke normalt lavere, det aner man ikke med mindre man har analyse.


  • #12   20. mar 2014 Det er nemmere at lave en foderanalyse af wraphø, da det er emballeret og ikke ændre kontens med tiden, det er svære hvis det ikke er emballeret. sollys/fugt o.s.v. ydere omstændigheder......
    1. slet er altid mere foderrig en f.eks. 3. slet, vi får analyse på hver slet der bliver lavet og som bliver wrappet, så er vi sikre på at de får hvad de har behov for. Og de har deslige fri adgang til at æde alt det wraphø de vil, og de æder meget, vi bruger ca. 3 minnibig pr uge til 7 voksne og 2 2års.


  • #13   20. mar 2014 Tusinde tak for alle svarene smiley
    Tror jeg er blevet noget klogere smiley
    Vi står i løsdrift , og på stedet bliver der kørt wrap ud nogle gange om ugen
    Vrappen står på en palle , pakket ud , uden for stalden indtil den er brugt ( ca. En uge )


  • #14   20. mar 2014 Hej Kees.
    Vores er også i løsdrift smiley
    Dejligt, bare lad dem æde smiley


  • #15   20. mar 2014 Syntes også hun æder konstant smiley til trods for det har
    hun tabt sig smiley


  • #16   20. mar 2014 Vores får en skovlfuld breeder og lucerne om dagen og så hø ad libitum, det er rigeligt. Ellers kan det være at den bare skal ha en ormekur..........

  • #17   20. mar 2014
    Har hesten noget og spise hele tiden af hø/wrap? ( og er sikker på de andre ikke jager den væk ), er hesten tjekket for orm inkl. larvedyrkning og evt. blodprøve?
    Er tænderne tjekket af en videreuddannet dyrlæge eller tandlæge?

    Hvad får hesten ellers og spise?


  • #18   20. mar 2014 Der bliver lavet ormeprøve på stedet i næste måned.
    Kan ikke være sikker på om hun holder sig ved bunkerne smiley der er masser små ponyer som hun bestemt ikke gider . Har set hende stå inde i skuret og æde halm istedet .
    Foder en gang om dagen : 1 l. lucerne 1.5 øse piller ( hved ikke hvad slags , men bliver brugt til alle på stedet ) ca. 40 g. hybenpulver og 1.5-2 dl olie
    Er oplyst hun fik raspet tænder for ca 4 md siden ved tidligere ejer.
    Tror hun har frosset da jeg fik besked på af tage dækken af hende om dagen , jeg var jo næsten mishandler af hun stadig gik med vinterdækken ( 300 g ) smiley
    Hun har nu dækken på hele tiden undtagen når hun rides smiley


Kommentér på:
Wrap / hø ?

Annonce