{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø/wrap
  • #1   25. jan 2020 Der er noget der hedder for meget hvis man har en fed hest ( som i decideret fed ), hvor man i forvejen har skåret ned på krybbefoder så hesten kun får vitaminer.

    Der kan man dog komme langt ved at have en analyse på grovfoderet og dermed finde noget grovfoder der er lavt på FE og sukker, så man dermed kan give mere, uden det feder lige så meget som noget med flere FE.

    Min egen har ad libitum grovfoder i boksen - hun kunne sikkert godt tabe 20-50 kg, men hun er tidligere mavesårs hest, så derfor ser jeg bort fra de ekstra kilo, da jeg hellere vil hun har dem end hun står uden grovfoder. Men hun er heller ikke kritisk overvægtig :).
    Jeg gætter på hun spiser 10-15 kg her om vinteren hvor hun står mere inde, end om sommeren, hun er en kat 1 pony. Plus hun får wrap på folden også.

    Er hesten ikke overvægtig, så er der ikke noget der hedder " for meget grovfoder ".


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #2   25. jan 2020 Tjaa... hvis hesten bliver for tyk, så er det for meget, ellers ikke... smiley

    Ingen af mine tåler ad lib; den mindste (WM, ca. 275 kg) får vel ca. 4 kg, den største (varmblodstype, ca. 600 kg) omkring 10 kg - 2 af tildelingerne gives i slowfeeder på folden, hvor 3 heste deles om 4-5 kg pr. gang, resten gives i boksen til natten.


  • #3   25. jan 2020 Jeg har en 3 års og en 12 års som får ca 18-20 kg grovfoder i døgnet, han har fri adgang i sin boks, men begrænset på fold. Fri græs om sommeren.

    Så har jeg min easykeeper af en kronisk overvægtig hest på 13 år.
    Han får 8-10 kg grovfoder i døgnet. Om sommeren går han vandrefold med minimal græs.

    Så jo man kan give for meget grovfoder - og det bedste her i verden er at have de heste som bare er et hul at hælde foder i, for mad er jo = kærlighed smiley Så masser af mad = masser af kærlighed smiley

    Jeg vil også vove den påstand, at vi ryttere islr på amatørplan har ændret vores syn på hvordan en hest skal se ud i huld, for at være “pæn”, de som er pæne er ofte overvægtige.

    Mvh Charlotte


  • #4   25. jan 2020 alt det de kan æde - plus græs og krybbefoder

  • #6   25. jan 2020
    Wrap behøver ikke være værre eller bedre ned hø til tykke heste - det kan kun en analyse afgøre.
    Ligesom frøgræs kan være dårligt også og indeholde sukker og en del FE.


  • #7   25. jan 2020 Min får omkring 14 kg wrap i døgnet. Han er for fed, så jeg er langsomt ved at sætte ham lidt ned, dog svært da han tidligere har haft mavesår.

  • #8   25. jan 2020 Alså min 3 års ( snart 4 års ) får af libitum
    Både inde og ude

    Men da jeg fik af vide jeg gav for meget og var usundt ??

    Systes da ikke han er for tyk


  • #9   25. jan 2020 Som udgangspunkt er ad libitum bedst, men hvis man har en overvægtig hest, kan det være nødvendigt enten at begrænse indtaget eller blive mere sikker på indholdet vha analyse.
    Man kan ikke sige at wrap feder mere end hø. Der er jo faktisk mere vand i wrap end hø, så ofte kan man give flere kg wrap end hø for samme energi.


  • #10   25. jan 2020 Mine 2 får ad libitum hø. De æder ca 10 kg i døgnet og når det er koldt ca 12 kg.

  • #11   25. jan 2020 Hvis du fodre med store mængder på en dum måde, giver det mening at snakke om at "give for meget".
    Hvis man fx fodrer ved at lægge bunker direkte på jorden, så vil det give en del spild og foder, som trædes ned i jorden.
    Det er også noget ærgerligt, hvis man fx fodrer ved at lægge store mængder ud og wrappet bliver dårligt i fodehækken eller lægger og bliver regnet på længe nok til at det begynder at rådne...

    Men det mest almindelige problem er nok risiko for overvægt.


  • #12   4. feb 2020 Min får et slowfeeder hønet med hø, og så får han wrap på jorden om morgenen. Derudover har han er hønet som jeg har fyldt op med det hø der er drysset på jorden. Han har altid spist sit slowfeeder om eftermiddagen når jeg kommer. Men der ligger stadig hø på jorden som er drysset ud af hønettet.
    Ens hest skalALTID have adgang til stråfoder, har aldrig hørt om at de kan få for meget, husk på hvis en hest står over 4 timer uden stråfoder så er det ligesom at faste for dem.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #13   5. feb 2020 @Sara A: Hvis du ikke tidligere har hørt om at heste kan få for meget stråfoder, så sku' du læse de tidligere indlæg igennem - det kan de... smiley

    Men til heste der tåler det, er ad lib da at foretrække.


Kommentér på:
Hø/wrap

Annonce