{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.612 visninger | Oprettet:

hostende hest {{forumTopicSubject}}

hej

Jeg har fået mig en hest som hoster. Han bliver lukket ind sendt om aftenen. Har måske hørt et par host. Men ellers intet.
Men hver morgen, når jeg kommer ud til ham, står han og hoster lidt. Dette fortsætter nogen tid ude på folden. Han fnyser også godt ind i mellem.
Her i morges var det meget værre. Han hostede konstant ½-1 time efter han var kommet ud.
Der er ingen forhøjet temperatur(37,5) og ingen hævede kirtler under kæben og snot. Ser ud til at æde og drikke normalt. Selvom jeg kun har haft ham en uge og ikke ved, hvad der er normalt for ham.
Lyder det som nogen genkendeligt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hostende hest
  • #1   11. maj 2018 Jeg tænker jo straks noget støvallergi/astma. Det ville jeg undersøge for og er det sådan noget røg hesten retur.

  • #2   11. maj 2018 Det samme som Michelle siger.. Jeg har haft en astma hest og selvom jeg prøvede forskelligt medicin, støvfri strøelse, vande hø osv, så stoppede det først da han kom i løsdrift.. Så har man ikke den mulighed, er det op ad bakke.. smiley Men få din dyrlæge ud og kigge på det.. smiley

  • #3   11. maj 2018 Ja, hvis det er sådan noget, må han byttes til en anden. For jeg har ikke mulighed for løsdrift.

  • #4   11. maj 2018 Nu ved jeg ikke hvor du har købt hesten henne, men var det ikke også den du skrev om mht flækket hov/ White Line og oven i købet bukkehov ?

    Nu ved jeg ikke om du har fået den handelsundersøgt, men det lyder til at du har købt dig til en hel masse problemer og en økonomisk dyr hest i både dyrlæge og smed.

    Har du købt ved privat, og selv fravalgt handelsundersøgelse, så kan du ikke ophæve købet på noget du selv kan se - dvs flækket hov og bukkehov.
    Men er du ikke informeret om at det er en hoste hest, så har du muligvis en mulighed for at få sendt hesten retur, før den kommer til at koste dig bunker af penge.

    Jeg ville ringe ASAP til sælger og sige, at du står med en hest som hoster og reagerer på støv og pollen - og så håbe at vedkommende tager hesten retur uden bøvl.

    Dyrlæge skal du selvfølgelig have fat i, så hesten nu kan hjælpes med de generer den har i luftvejene også.

    Mvh Charlotte


  • #6   11. maj 2018 Føllet var bare forkølet. Fik så ham her i bytte. Meget nemmere at håndterer. Bukkehov var smeden ikke enig i, at der er noget af. Så det er jo godt.
    Hvis ikke hosten fortager sig i løbet af en uges tid eller to, må han sættes til bytte. Så må jeg vel bare bytte hest indtil jeg en dag får en jeg kan overskue. Jeg er nød til at købe ubeset, og håbe på det bedste. Desværre er folk ikke så ærlige, ser det ud til. Så er risikoen for at få folks aflagte lort jo stor. Om det gælder ting eller dyr. Måske skulle jeg lave en fast bytteaftale med en hestehandler. Fast rute frem og tilbage smiley
    Eller også må jeg gå tilbage til at have kun een hest. Det er jo lidt trist at se på. Den gamle er jo livet lidt op efter at han fik sig en anden hest at være sammen med. Det er jo bare dejligt at se på.


  • #7   11. maj 2018 Viser sig iøvrigt at sælger har haft ham i løsdrift. Så der er vel ikke noget at sige til at det ikke har været et problem.

  • #8   11. maj 2018 Nogen bestemt grund til at du er nød til at købe ubeset ? Det er jo at bede om at blive snydt smiley

    Jeg ville bede en mere erfaren hesteejer som du kender hjælpe dig med at se på heste.

    Det er jo også synd for de føl og heste som bare byttes i et væk, fordi man som køber ikke vil have hjælp eller sætte sig ind i hvad man skal kigge efter.

    Mvh Charlotte


  • #9   11. maj 2018 Det var dog en sær indstilling til at købe hest.

  • #10   11. maj 2018 Jeg er ikke særligt mobil, og jeg kender desværre ikke nogen, der kan hjælpe mig. Så risikoen for at blive snydt eller købe sig til noget forkert er ret stor. Nu ved jeg da i hvert fald at jeg ikke skal have nogen hingst.


  • #11   11. maj 2018 .... du kan da ikke bare lade den hoste i en uges tid og ikke behandle det men bare give lorten videre ved og sælge uden det er løst ?

    Hvis du ikke er mobil og kan tage rundt og kigge på heste så lad være med og købe ubeset. Det er synd for hestene at blive sparket videre hele tiden fordi man ikke har tænkt sig om.

    Det er ikke hestens skyld den hoster så behandles skal den.


  • #12   11. maj 2018 Jeg synes det er dybt uansvarligt at lægge sig ned og sige “jeg er nødt til at købe ubeset, da jeg ikke er særlig mobil”. Tænk på de konsekvenser det tilsyneladende har. Det er altså ikke bare en jakke du uden videre kan bytte igen. Det er et levende væsen, og hvis der er noget galt med den der hvor den kommer fra, tror du så det bliver fikset ved at den kommer tilbage igen? Eller at den bliver kastebold. Når først du har sagt ja til at købe en hest, så har du et ansvar for den.
    Nu tænker jeg ikke juridisk hvad du har ret til, men efter min mening har man en pligt som hesteejer til at sikre sig at det man køber er i orden, og hvis ikke - så må man gøre noget ved det andet end at sende problemerne videre.

    Sorry, men man bør altså ikke købe hest hvis man ikke kan sikre sig at det man køber, ikke umiddelbart fejler noget der gør at man ikke vil have den. Dårlige undskyldninger kan hesten ikke bruge noget til.


  • #14   11. maj 2018 Den eneste mulighed der er tilbage, er at komme til højgård med dem.

    Mht. handelsundersøgelse, så skulle jeg nok have spurgt til det fremfor at stole på at køber fandt en ordenlig hest til mig. Men det kan jeg jo ikke bruge til noget nu.
    Og ja, det er nok bedst at lade være med at købe noget ubeset. Den første(føllet) var der jo ikke noget andet end noget inflienza, som dyrelægen ikke ville behandle. Så ubeset behøver jo ikke gå dårligt. Men måske var jeg bare heldig.



  • #15   11. maj 2018 du kan jo evt prøve at forhører dig herinde om der er nogen som hjælpe med at tjekke hesten. der er jo nogle fra hele danmark
    og så sørg for at få en dyrlæge lige til at tjekke du får hesten hjem igen

    hostende heste er ikke noget man bør købe sig til.
    så hvor hårdt det end lyder så retur med den. hvis den har så store problemer som gør at den skal stå i løsdrift ja så skal det jo stå som et krav.


  • #16   11. maj 2018 Hesten skal undersøges af dyrlæge, for hvorfor hoster den ? Jeg har selv en hoste hest pga støvallergi. Hun bliver 24 år til sommer men kender heldigvis ikke sin alder. Har fået mucolyt de sidste år og den hoster ikke mere.. Står på halm men får ingen halm uden den er rystet fri af støv.

  • #17   12. maj 2018 Tror det bliver svært at bytte tilbage. Der var jo ikke penge mellem os.

    Vil tilbage på savsmuld næste vinter og lidt halm hvor de skal ligge. Så har de også noget at gumle på om natten. Må lige kigge nærmere på det mucolyt.


  • #19   12. maj 2018 Min gamle nordbagge hoster når wraphøet er ved at blive dårligt. Den store gør ikke. De svampesporer der er i wrap (på det punkt er wrap i virkeligheden utroligt usundt foder, idet ensileringsprocessen er så ineffektiv, pga den høje tørstofprocent, at svampe og mug har rigtigt gode forhold. Når man pakker ballen op, får de ilt, og så vokser de. Hø er bedre, det er normalt for tørt til svamp og mug) kan være årsagen. Det er min pointe. Nogle heste er mere sart overfor det end andre.

    Og det kommer fra marken, medmindre græsset er sprøjtet mod svampesygdomme... En høj stubhøjde kan reducere det.


  • #20   12. maj 2018 Hej L&A.

    Der kan være flere årsager til host. Og det vil jeg ikke udtale mig skråsikkert om.

    Jeg hører dog et par "røde flag" i din historie.

    -Jeg ved ikke, hvorfor du ikke er så mobil. Men reelt, hvis du har fysiske begrænsninger, så er dine krav til købsheste jo reelt højere end andre købere. De skal jo være nemme nok til at du kan håndtere dem, mv.
    - Jeg kender intet til din økonomi. Men det absolut billigste punkt i ethvert hestehold er normalt indkøb af hest. De løbende udgifter til at holde hest er hos næsten alle mennesker, det som koster. (Med nogle få undtagelser - jeg har en veninde, hvis ægtefælle er landmand. De sælger hø, halm, korn.. En god ven er smed, og beskærer gratis når han alligevel er på et af sine besøg. Men så billigt hestehold er undtagelsen.)
    Hvis en hest er meget billig, er der normalt en skummel grund til dette. Fx at den er syg.
    - En handelsundersøgelse koster kun 1800-2000. Det svarer til 4-5 bigballer hø,eller 2 ekstra besøg af smeden eller et almindeligt dyrlæge besøg ved sygdom koster hurtigt mere.
    Så det er dyre penge at spare.
    - Hvis du er så immobil, at du ikke selv kan rejse rundt og se på heste, selv undersøge dem lidt, besøge dem en gang til, men er afhængig af at bekendte kommer hjem med heste til dig, så er du virkelig udsat for at købe katten i sækken.
    - Konklusion : Du er jo meget afhængig af, at en hestekyndig person ser dyret igennem og sikrer sig dyret er sundt og rask før det kommer hjem - for når det er kommet hjem er dyret jo dit. Og syge dyr, er dyre og besværlige dyr. Hvis du ikke har venner, du kan stole 100% på til det, så brug en dyrlæge til klinisk handelsundersøgelse.

    Evt.
    Der var en her i tråden, der foreslog at du lavede et opslag om at finde en person her på Hestegalleri, som vil tage med dig.
    Hvis dit helt store problem i virkeligheden er, at du mangler en heste interesseret ven eller to til at tage med ud (og køre bilen, hvis immobil =jeg har ikke bil) - så tror jeg at det kan være en stor fordel. Måske nok til at løse dit problem.
    Og gad vide, om der ikke er folk derude, der kan lide at lede efter hest, og som vil hjælpe dig??


  • #21   12. maj 2018 Jeg tænker lidt, st hvis ikke du har tænkt dog at ændre din o indstilling til anskaffelse af dyr, så var alle vist bedre tjent med, at du slet ikke havde hest....
    Nu nævner flere år hesten være skal retur. Det kan man altså ikke bare. Det skal jo først slås fast hvad den fejler, gør man kan reklamere, så får i dyrlægen. Og så lad dig være at bytte frem og tilbage. Undersøg markedet, tag ud at kigge på hestene og KØB den hest du vil have. Bytte kan være fint, men kun hvis man bruger hovedet mere end du gør og rent faktisk undersøger hvad man bytter sig til.
    Efter dine historier herinde ville jeg, hvis jeg skal være ærlig, aldrig sælge dig en hest.


  • #22   12. maj 2018
    Jeg tænkte iøvrigt på, hvis du ikke kan få dyrlæge ( har du nævnt nogle gange ) hvordan får dine heste så tjekket tænderne? Eller hvad hvis du står med en kolik eller forfangen hest?

    Jeg har snakket med flere fra Langeland og de har intet problem, med at få dyrlæger ud. Også Svendborg Dyrehospital. Men jeg ved også at dyrlæger kan kræve kontant betaling ved nye eller hurtigt stopper ved manglende betaling - det skal man så være forberedt på.


  • #23   12. maj 2018 Jo, de kommer da ud ret hurtigt. Men de har bare ikke kunnet hjælpe med det hele.
    Ved ikke hvad du mener med ikke at kunne få nogen ud. Udvalget er bare meget begrænset, hvis det skal være hestedyrelæger.

    Til din antydning om, at jeg skulle være en dårlig betaler, så betaler jeg altid mine regninger til tiden.


  • #24   12. maj 2018 Du har haft lavet et par emner hvor du beskrev en hest der ikke havde det godt men at du ikke kunne få en dyrlæge ud. At du var nød at at få den til Højgård som du ikke kunne.

  • #25   12. maj 2018 Ja, højgård kan jeg desværre ikke få ud, og det er dem jeg bliver henvist til.

  • #26   12. maj 2018 L&A - men så fragter man altså kræet til Højgaard, man lader den ikke bare gå syg rundt.
    Og det er lidt det samme med køb af hest - du lader til at have noget af en ligegyldighed overfor, at det er levende dyr du har med at gøre. Du skriver at så må du jo bare bytte og bytte til du får den rette, det er simpelthen ikke ok overfor levende væsner. Var man bare en smule interesseret i at få den rette hest, så satte man sig i bil/tog/bus/cykel og tog ud at se på kræet og vurderede den INDEN man hiver den hjem.
    Og vil man lave en byttehandel, så gør man det dælme da fordi den anden part allerede HAR den hest man vil have - man accepterer da ikke bytte med den præmis at den man bytte med først lige skal skaffe en hest, de tror er den rette til dig (er det virkeligt sådan det er foregået, eller har jeg misfortået dit skrevne?). Så havde man da bedt dem KØBE føllet og for de penge kunne man så selv gå ud at finde den rette hest.

    hvis folk brugte bare en brøkdel af den tid og energi på at købe hest, som de bruger på at købe tv, mobiltelefon mm. så indgik man da en del kastebolde.



  • #27   15. maj 2018 Få dyrlægen ud og få undersøgt DIN hest! smiley Din hest = Dit ansvar smiley

    ''Eller også må jeg gå tilbage til at have kun een hest. Det er jo lidt trist at se på. Den gamle er jo livet lidt op efter at han fik sig en anden hest at være sammen med''
    -Har din hest gået selv? Så vidt jeg ved, er der vidst en lov imod, at ingen heste må gå selv????


  • #28   15. maj 2018 Nej det er de ikke Sofie. En voksen hest må desværre gerne gå alene

  • #29   17. maj 2018 Er det i forbindelse med fodring eller lige efter ? I så tilfælde kan det være en mild spiserørs forstoppelse han selv får løsnet op...

  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 6
    #30   17. maj 2018 Tjek hvordan hans vejrtrækning er. Trækker han vejret besværet og stødende? Hvis det er ujævnt med stødende udåndinger og for mange vejstrækninger pr. min. ville jeg være ret bekymret. Og tjek udgangshullet, hvis det bevæger sig i takt med vejrtrækning er det heller ikke godt.
    Jeg ville ringe til dyrlæge i morgen tidligt! Du har ingen idé om hvor meget der kan ske på 1-2 uger.
    Min hest startede også med at hoste lidt, så mere, så underlig vejrtrækning og så hostede han MEGET!
    Han blev hårdt ramt af astma. Det er ikke rart at se på, når det er værst kan de stort set ikke andet end trække vejret ??


  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 6
    #31   17. maj 2018 Og jeg er på INGEN måde hysterisk hesteejer. Nærmest tværtimod.

  • #32   17. maj 2018 Vores hest begyndte at hoste for noget tid siden og havde aldrig gjort det før. Dyrlægen sagde, at det nok "bare" var begyndende astma. Vi flyttede boks hen ved siden af en dør ud til samt han har fået et vindue som oftest er åbent. Det hjalp noget.
    Så købte vi noget Bronkie Eliksir og kom i hans mad. Det var et dårligt hø år sidste år og de sidste gange vi har bestilt, har det været tørt og noget støvet. Jeg brgyndte at vande høet inden han fik det. Nu hoster han kun lidt i støvet ridehal en gang imellem.


  • #33   17. maj 2018 Siden han kom på døgnfold for få dage siden, har der været minimal hoste. Lige nu er det også ret så tørt på folden. Særligt ved læskuret, hvor der kun er jord.

  • Dorthe T
    Dorthe T Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 6
    #34   18. maj 2018 Hvis hesten har astma, bliver den ikke rask af at komme på døgnfold. Du skubber bare problemet, til han igen skal på stald om natten. Der er masser af forholdsregler, som kan og skal tages i forhold til bedring af staldmiljøet, hvis det er astma.
    Jeg er lidt i tvivl om, hvorfor du har lavet opslaget? Da jeg ikke kan læse, at du bruger folks råd til noget, men kun argumenterer for dine hidtidige valg.


  • #35   18. maj 2018 Hvis det ikke var fordi din anden hest mangler selskab , ville jeg nok anbefale dig at få en gyngehest . Den kan du købe ubeset og bytte ud som det passer dig idet sådan en træhest ikke har følerser ( så vidt vides ) og derfor nok heller ikke vil blive frustreret over at blive rykket rundt hele tiden , For tænk ...rigtige heste og ponyer fortjener at være hos folk der gider dem og har brugt tid og bruger tid på at sætte sig ind i , hvad det egentlig kræver at have hest/e /pony/er .

  • #36   18. maj 2018 Det kan jo godt være begyndende astma men lad hende nu prøve andre ting først og ikke male fanden på væggen før nødvendigt smiley En anden dyrlæge (nu ikke til vores hest men til en anden i stalden) sagde, at der var utroligt mange heste, der hostede for tiden. Han mente det var den dårlige hø- og wrapkvalitet for tiden.

Kommentér på:
hostende hest

Annonce