1.781 visninger
|
Oprettet:
Erfaring med gummisko (til heste)? {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der har erfaring med gummisko i stedet for jernsko? Mærker I den forskel skoene reklamerer med (bedre stødabsorberende, hesten bevæger sig friere og kan gå ubesværet på hårdt og ujævnt underlag)? Skal de skiftes oftere, og falder de af eller går i stykker?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Tænker du boots eller tænker du alm. sko men af gummi/plastic?
Min har gået med Cera Endurance Pro sko - ulempen ved diverse plastic sko er, at de ikke kan formes til hestens hov, som en jern sko kan, den kan man jo tilpasse til hestens hov.
Der udover så er der ikke nogen der ved, hvilken indvirkning det har på hestens hov og krop at en hest med plastik sko har mere friktion end med en jernsko eller barfodet.
Jeg var lidt irriteret over at hoven var en del lukket inde, fordi der sad en ting på tværs af hoven til at stabilisere skoen. Så at rense hove var upraktisk - i sådanne sko kunne der heller ikke sidde snesåler, pænt upraktisk med sko uden snesåler om vinteren.
Hun har gået nøjagtigt ens med dem også med jernsko som hun har på nu.
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Tusind tak for dit svar, det kan jeg virkeligt bruge i mine overvejelser!
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Dog går ideen af hvis man vil af med jernsko for at hoven får mer bevægelighed men på den anden side så er skoen mer stødabsorberende en alm jernsko.
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
sep 2007
Du kan prøve og spørge på facebook i gruppen Hestens Hove.
Der er mange smede og trimmere og ganske almindelige personer.
Generelt er de fleste smede ikke begejstret for plastic sko af de årsager jeg beskriver.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
sep 2007
Min har dem på her.
https://billeder.bazoom.dk/heste/forumsvar/16/xl/79940/gummi-limsko-erfaringer.jpg
Det er også ret tykke i forhold til en jernsko - og kan ikke tilpasses på samme måde, man kan file - men så er de ikke ens hele vejen rundt i tykkelse, bredde mm. - det er ikke det samme.
mar 2011
Mvh TT
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
https://hovfokus.dk/produkter/21-lim-og-plast-sko/172-easyshoe-sport/
Og den anden kan jeg ik finde lige nu. Det er en sko i orange med hvid. Kan stadig ik huske navnet
Kan se easyshoe har lavet en ny model igen
https://www.easycareinc.com/pc_product_detail.asp?key=29EBDF4987E34F5D8849C91BC7A3ECB6
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Jeg kan huske da jeg red distance at en del heste prøvede dem - det er snart 15 år siden - og når noget “smart” ikke steder sig, så er det nok fordi det endnu ikke er “smart nok”
Mvh Charlotte
mar 2011
Mvh TT
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Han har ikke problemer med at anskaffe og monterer disse sko - han vil bare ikke anbefale det, bla noget med balancen i skoene, kan ikke huske den nøjagtige forklaring, da jeg straks kunne hører at det gav logik i min verden, og derfor afskrev ideen ASAP.
Som sagt så jeg en del til plasticsko for 15 år siden i distanceverdenen, og det spredte sig ikke den gang, som det nok ville gøre, hvis det var fantastisk
Men det er jo så 15 år siden, så udviklingen er der forhåbentlig/forventelig indenfor plasticsko.
Så min erfaring kan jeg kun danne mig udfra 3 ting - min smeds faglige og saglige vurdering. Min erfaring og logik som gør at jeg kan forholde mig kritisk og saglig til min smeds vurdering. Samt en viden om, at plasticsko absolut ikke er et nyt vidundermiddel på markedet, men reelt har været her i mange år.
Så mit indlæg er nok mere et “ der er også disse overvejelser at tage”, for jeg kan selvfølgelig ikke anbefale noget mht tykkelse, oplægning, affjedring ect, når jeg ikke har brugt det selv.
Mvh Charlotte
Erfaring med gummisko (til heste)?